Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Dyskusje o olejach zastosowanych w X-gen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
    Już jest w tabeli.




    Ale nadal nie podałeś konkretnej nazwy to bym sam jeszcze poszukał i popatrzył wstępnie na KCH. Tak trzeba KV40, gęstość, HTHS, noack i CCS, to by było idealnie
    Kurcze ciezko. Msds chyba wedle karty w 40stC 60. Natomiast robili badanie na oilclub.pl i tam wyszlo 55. Gestosc znalazlem na stronie lejolej.pl i tam jest 0.845g /cm

    Comment


    • Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
      Ten modyfikator lepkości to nie traci swoich własności po uruchomieniu silnika, ani po przejechaniu 20km.
      Oczywiście, że nie traci, ale lepkość dynamiczna, takiego oleju - o szerokim SAE, spada najbardziej podczas dużych prędkości ścinania-i to jest moim zdaniem największą wadą tego typu olejów.
      Moja łódka Civic..
      Mój "klekocik" Ceed..
      New... "Japończyk" e:Hev 2.0
      Coś na temat olejów..

      Comment


      • ...jasne pisaliśmy o tym dużo.
        tak samo jak lepkość dynamiczna olejów o wąskim SAE spada najbardziej podczas wysokiej temperatury.
        Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
        lepkość dynamiczna, takiego oleju - o szerokim SAE, spada najbardziej podczas dużych prędkości ścinania
        każdego?
        W dyskusjach o olejach, prowadzonych przez fanów motoryzacji pojawia się wiele definicji, twierdzeń i nazw, które nie zawsze są używane w odpowiednim kontekście. Poza osobliwymi definicjami jakości oleju, bardzo często pojawiają się odniesienia do lepkości - dziwnie łączonej z gęstością. Obydwie te definicje są mylone i stosowane zamiennie, a tak naprawdę nie mają praktycznie żadnego

        "EDGE Tita*nium FST™ przy wzroście sił ścinających zwiększa się lepkość. Czyli – upraszczając — jak olej „poczuje”, że dostaje w kość to zwiększa swoją lepkość. Wszystko to po to, żeby zwiększyć odporność oleju na zerwanie filmu olejowego, a co za tym idzie zwiększyć trwałość silnika".
        Artykuł sponsorowany, ale czy to oznacza że ściemniają? Wiele firm stosuje swój "FST".
        Wiadome jest że to zachodzi w czasie, a więc w przewidzianym czasookresie musi trzymać wymagane parametry. Z jakiegoś powodu nie ma obaw przed stosowaniem takiego SAE 0W-40 do Nissana GTR 620KM. No nie lali by do takiego silnika oleju który jest tak do dupy.
        Ja nie twierdzę że SAE 0W-40 jest najlepsze, ale nie znalazłem żadnych powodów ani negatywnych doświadczeń by go nie stosować. Szukam ich... bo zawsze się poszukuje tego "najlepszego", na razie nic na to nie wskazuje aby SAE 0W-40 szkodziło sinikom.

        Nie wiem czy tak jest? ale widzę to tak, im więcej kresek w Tabeli tym lepszy olej, w rozważaniu teoretycznym "wydmuszka" jak mówisz, w rozważaniu praktycznym w skrajnych warunkach olej "wchodzi" na wyższy pułap staje się lepszą, a nie gorszą cieczą. O to w tym chodzi? (co pisze facet z Castrola) ...czy nie...?
        Nie widzę tam w Tabeli olejów 5W-40 z małą ilością kresek. Jeśli takie oleje są, to wiem że nie zwiększą swojej lepkości, bo nie ma tam "technologii" powodującej poprawę jego własności.
        Last edited by rambo7; 25-01-2021, 09:43.
        Kierownik Działu Diesla

        Comment


        • Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
          Artykuł sponsorowany, ale czy to oznacza że ściemniają?
          Tak jest artykuł niestety jest trochę naciągany, chociażby te stwierdzenia:

          "Dlatego najbardziej interesująca jest dla nas lepkość kinematyczna w 100st.C. To w tej temperaturze olej najczęściej pracuje. Możemy przyjąć, że dla danego oleju lepkość w danej temperaturze jest niezmienna."

          To jest nieprawda, najbardziej interesująca jest dla nas lepkość dynamiczna.. pracujący olej w silniku ciągle jest podawany ścinaniu i to z różnymi prędkościami w zależności od miejsca.. najbardziej zasuwają tłoki w cylindrze.. i w związku z tym lepkość ta jest zmienna!

          "Wyjątkiem są oleje Castrol EDGE z technologią FST.Oleje te, poprzez dodanie metaloorganicznego polimeru tytanu, stały się cieczami nienewtonowskimi."

          Kolejny bełkot dla niekumatego klienta.. wszystkie oleje z dodatkami mniej lub więcej stają się cieczami nienewtonowskimi, nic tu wyjątkowego...

          "Płyn nienewtonowski nie spełnia hydrodynamicznego prawa Newtona, co oznacza, że jego lepkość nie jest wartością stałą. "

          Ooo to jest jedyne stwierdzenie które ma sens i na którym bazuje nasza tabelka.

          Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
          ale widzę to tak, im więcej kresek w Tabeli tym lepszy olej
          No właśnie nie, im mniej kresek tym lepiej - mowa oczywiście o danej kategorii SAE..

          Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
          Nie widzę tam w Tabeli olejów 5W-40 z małą ilością kresek.
          Oczywiście, że są tam takie, są to najlepsze oleje - do sportu- co potwierdzają też obliczenia w tabeli ich jakość- mniej kresek.. np. Motul 300V Power 5W40 czy RAVENOL RCS USVO SAE 5W-40..

          Co do Castrola, to szkoda, że nie chwalą się wartością HTHS.. wtedy byśmy poznali prawdę jak ich oleje zwiększają lepkość podczas obciążenia.. trzeba przyznać, że jestem tego ciekaw, bo nie spotkałem jeszcze się z takim olejem.
          Last edited by Grzechu; 25-01-2021, 10:50.
          Moja łódka Civic..
          Mój "klekocik" Ceed..
          New... "Japończyk" e:Hev 2.0
          Coś na temat olejów..

          Comment


          • @Grzechu, a ja nieskromnie powiem, że jestem podbudowany tym, co napisał @rambo7. Nie-newtonowskość nie musi oznaczać tylko osłabienia lepkości pod wpływem naprężeń ścinających, co starałem się wielokrotnie opisać. Olej nie jest cieczą nieściśliwą, jak się często sądzi i to właśnie właściwości wisko-elastyczne olejów - za co odpowiadają niektóre dodatki polimerowe - decydują o ich ogromnej odporności w krytycznych warunkach (+ oczywiście dodatki chroniące w bezpośrednim kontakcie). Ale nie chcę znów rozpętywać dyskusji, bo wyjaśnienie tego zagadnienia nie jest zbyt intuicyjne.

            Comment


            • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
              Nie-newtonowskość nie musi oznaczać tylko osłabienia lepkości pod wpływem naprężeń ścinających, co starałem się wielokrotnie opisać. Olej nie jest cieczą nieściśliwą, jak się często sądzi i to właśnie właściwości wisko-elastyczne olejów - za co odpowiadają niektóre dodatki polimerowe
              Rozumiem Ciebie, pisaliśmy o tej kwestii, ale jak sam widzisz liczby nie kłamią.. nie spotkałem jeszcze takiego oleju którego HTHS poszło w górę lub było równe DV150 -bez ścinania - poza olejami jedno sezonowymi.. oczywiście nie twierdzę, że olej jedno-sezonowy jest całkowicie Newtonowski, ale analizując karty olejów bazowych w wielu przypadkach tak jest, albo odchyłka jest niewielka.. nie chcę tutaj robić znowu kolejnej dyskusji, bo to już było, po prostu niech ktoś mnie zaskoczy czym czego nie wiem i to tak żeby wyliczenia z tabelki odwróciły się do góry nogami.. a z tego co wiadomo, testy olejów silnikowych- HTHS- wykonywane są właśnie już z całym pakietem dodatków polimerowych i całej reszty.. podkreślam, tabelka liczy tylko spadek lepkości dynamicznej podczas ścinania - odchyłkę - jak mocno dany olej jest nienewtonowskim.., nic więcej, nie mówi tego - w pełni-, że ten olej lepiej chroni.. bo są od tego również dodatki.. ale jak wiemy lepkość ma bardzo duży wpływ na proces smarowania silnika - ta grubość filmu, odporność na zrywanie itd.. wiemy też kiedy działają dodatki ochronne przeciw-zatarciowe w oleju..
              Last edited by Grzechu; 25-01-2021, 11:15.
              Moja łódka Civic..
              Mój "klekocik" Ceed..
              New... "Japończyk" e:Hev 2.0
              Coś na temat olejów..

              Comment


              • Nie mogę znaleźć dokładnej procedury testu HTHS (chodzi o sposób przygotowania testowych powierzchni trących, odległości pomiędzy powierzchniami, jak i ciśnienia, które przenosi film olejowy). Natomiast w reżimie pracy, o którym myślę, i w którym ma się przejawiać wyższość olejów typu FST, odległości pomiędzy powierzchniami trącymi mają nie przekraczać kilkakrotności średniej wysokości chropowatości, natomiast ciśnienie o wartości przekraczającej wartość GPa powodować elastyczne odkształcenia tych powierzchni. Tak, to nie błąd, olej może zapewnić tak mocną izolacje przed bezpośrednim kontaktem, że jest w stanie przenosić obciążenia zdolne robić swoiste "wgniecenia w strukturze trących o siebie metali. Nie potrafię niestety powiedzieć, jak te warunki mają się do pomiarów HTHS.
                Last edited by MiCyran; 25-01-2021, 12:36.

                Comment


                • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                  Natomiast w reżimie pracy, o którym myślę, i w którym ma się przejawiać wyższość olejów typu FST, odległości pomiędzy powierzchniami trącymi mają nie przekraczać kilkakrotności średniej wysokości chropowatości, natomiast ciśnienie o wartości przekraczającej wartość GPa powodować elastyczne odkształcenia tych powierzchni.
                  Mówisz o smarowaniu elastohydrodynamicznym.. tak to też było mówione, pamiętam.. "W odpowiednio ukształtowanym skojarzeniu trącym powstaje wysokie ciśnienie, wskutek tego lepkość środka smarnego zwiększa się, a powierzchnie trące odkształcają się sprężyście (tzw. kontakt Hertza). Jest to powodem rozdzielenia smarowanych powierzchni skojarzenia trącego." Myślę, że nie dotyczy to tylko olejów FST.. Tak czy siak i tak nie wiemy jak to odnieść do praktycznego wyboru oleju..
                  Moja łódka Civic..
                  Mój "klekocik" Ceed..
                  New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                  Coś na temat olejów..

                  Comment


                  • @Grzechu, oczywiście masz rację, ale w takim wypadku chyba pozostaje zaufać marce, lub dla lepszego samopoczucia (jeśli ktoś ma obawy) wybierać olej o nieco wyższej lepkości "letniej" niż minimalna rekomendowana przez producenta. Natomiast nie odważę się nikogo przekonywać, że taka albo inna zawartość VII będzie oznaczała lepiej lub gorzej dla ich silników. Dlaczego? Wiadomo, ze najstabilniejsze, gdy chodzi o przemijający spadek lepkości w warunkach HTHS są VII o strukturze gwiaździstej lub inne o relatywnie dużym wymiarze fraktalnym ("pełne"). Z kolei najwiekszy wpływ na ścisliwość olejów mają polimery łańcuchowe i to one powodują, że dla bardzo dużych nacisków warstwa filmu olejowego w skrajnych warunkach jest grubsza i mocniejsza, niż zakładają modele czysto hydrodynamiczne. Wiem, że nie pomagam i już się wyłączam...
                    Last edited by MiCyran; 25-01-2021, 13:31.

                    Comment


                    • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                      Natomiast nie odważę się nikogo przekonywać, że taka albo inna zawartość VII będzie oznaczała lepiej lub gorzej dla ich silników. Dlaczego? Wiadomo, ze najstabilniejsze, gdy chodzi o przemijający spadek lepkości w warunkach HTHS są VII o strukturze gwiaździstej lub inne o relatywnie dużym wymiarze fraktalnym ("pełne"). Z kolei najwiekszy wpływ na ścisliwość olejów mają polimery łańcuchowe
                      Hmm, może rzeczywiście tak to wygląda, że ja przekonuję, oczywiście, to jest całkowicie moja opinia.. nikt nie musi brać ze mnie przykładu.. zawartość VII niestety zawsze będzie w oleju i tego nie przeskoczymy, a im szerszy zakres SAE tym więcej VII, pisaliśmy, że VII jest podatne na ścinanie i zależne od wskaźnika SSI... są gorsze i lepsze w zależności od budowy, gwiazda, rozgwiazda itp.. i moim zdaniem w tych wyliczeniach w tej tabeli to widać.. a dlaczego tak uważam? Ponieważ, widać ewidentnie, że oleje najdroższe, typowe do sportu mają tam najmniej kresek.. czyli dobry modyfikator lepkości lub jego minimalna ilość.
                      Moja łódka Civic..
                      Mój "klekocik" Ceed..
                      New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                      Coś na temat olejów..

                      Comment


                      • @Grzechu, jak zawsze miło się z Tobą polemizuje. Jedno wiem na pewno: Twoja tabela nikomu nie zaszkodzi. I każdemu, kto ma dylemat, czym zalać silnik przy kolejnej wymianie będę polecał jej lekturę. Ja jedynie zastanawiam się dlaczego oferowane są oleje o VI powyżej 300, a producent nadal twierdzi, że jest to olej doskonały na tor. Rozumiem, jakiś nawiedzony miliarder, ale poważna globalna firma, która wizerunkowo miałaby sporo do stracenia, oferując coś, po czym silniki zaczną się zacierać i lądować na szrotach. Ja drażę tę materię bardziej na użytek swój, niż Forum, bo wiem, że większość Forumowiczów (i nie tylko) chciałaby po prostu zalać najlepszy na rynku olej z określonej półki cenowej i takie (tzn. moje) dywagacje ich po prostu nie interesują. I w pełni to rozumiem i szanuję.
                        Last edited by MiCyran; 25-01-2021, 14:05.

                        Comment


                        • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                          jak zawsze miło się z Tobą polemizuje. Jedno wiem na pewno, Twoja tabela nikomu nie zaszkodzi.
                          Dziękuję i wzajemnie

                          Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                          Ja jedynie zastanawiam się dlaczego oferowane są oleje o VI powyżej 300
                          Daj takowy na tapetę, ciekaw jestem jego parametrów, jest coś w sieci jakaś karta ch? Generalnie, jeśli nie jest przekraczana minimalna graniczna lepkość dynamiczna takiegoż oleju, czy oleju użytego do blendowania, to olej spełnia swoje funkcje. Tylko ciekawe jak się taki ma na dłuższą metę użytkowania. Wysoka moc VII wiąże się z jego szybką degradacją.

                          Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                          oferując coś, po czym silniki zaczną się zacierać i lądować na szrotach.
                          Oczywiście, podkreślałem nie raz, że od olejów z dużą zawartością VII nie zacierają się silnik, skoro przeszedł takowy sekwencję testów ACEA czy API.
                          Last edited by Grzechu; 25-01-2021, 14:10.
                          Moja łódka Civic..
                          Mój "klekocik" Ceed..
                          New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                          Coś na temat olejów..

                          Comment


                          • Niestety niewiele o nim wiadomo, dlatego nie ma szans, by trafił do tabelki: https://www.facebook.com/notes/moto-...6799295504006/, a ostatnio w ofercie GR znalazłem nowy olej 0W16, podobno też na tor (http://translate.google.com/translat...parts%2Foil%2F)... Strona niestety tylko w pięknym języku japońskim, ale załączam tłumaczenie maszynowe.

                            A, oczywiście mam świadomość, że te dwa oleje o najwyższym VI GR zaleca wymieniać po 5000 km, ale to niewiele zmienia, jeśli chodzi o samą ideę oraz fakt, ze ktoś chce na takie badania łożyć grube miliony dolarów.
                            Last edited by MiCyran; 25-01-2021, 14:39.

                            Comment


                            • @MiCyran, a zauważyłeś, że te oleje 0W16, to prawie praktycznie jadą na samych olejach bazowych +DI ? Udział VII jest na prawdę minimalny.. wskaźniki lepkości 150-160, a więc wniosek taki, ze producenci nie schodzą już z lepkością olejów bazowych poniżej pewnego poziomu.. jednym słowem ten margines bezpieczeństwa lepkości jest ciągle obniżany, ale z zachowaniem pewnej dozy bezpieczeństwa przy doborze lepkości oleju bazowego... oczywiście konstrukcja silnika też musi iść w parze.
                              Last edited by Grzechu; 25-01-2021, 14:59. Powód: poprawka myśli/chaotyczna
                              Moja łódka Civic..
                              Mój "klekocik" Ceed..
                              New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                              Coś na temat olejów..

                              Comment


                              • Szczerze mówiąc, nie znalazłem tej informacji o oleju 0W16 (gdzie szukać?). Skupiłem się na VI = 335 w przypadku oleju 0W20 oraz 307 w przypadku oleju 0W30.
                                Last edited by MiCyran; 25-01-2021, 15:01.

                                Comment

                                Working...
                                X