Zamieszczone przez Grzechu
Zobacz posta
Ogłoszenie
Collapse
No announcement yet.
Dyskusje o olejach zastosowanych w X-gen
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Zamieszczone przez rambo7 Zobacz postaTen modyfikator lepkości to nie traci swoich własności po uruchomieniu silnika, ani po przejechaniu 20km.
Comment
-
...jasne pisaliśmy o tym dużo.
tak samo jak lepkość dynamiczna olejów o wąskim SAE spada najbardziej podczas wysokiej temperatury.
Zamieszczone przez Grzechu Zobacz postalepkość dynamiczna, takiego oleju - o szerokim SAE, spada najbardziej podczas dużych prędkości ścinania
W dyskusjach o olejach, prowadzonych przez fanów motoryzacji pojawia się wiele definicji, twierdzeń i nazw, które nie zawsze są używane w odpowiednim kontekście. Poza osobliwymi definicjami jakości oleju, bardzo często pojawiają się odniesienia do lepkości - dziwnie łączonej z gęstością. Obydwie te definicje są mylone i stosowane zamiennie, a tak naprawdę nie mają praktycznie żadnego
"EDGE Tita*nium FST™ przy wzroście sił ścinających zwiększa się lepkość. Czyli – upraszczając — jak olej „poczuje”, że dostaje w kość to zwiększa swoją lepkość. Wszystko to po to, żeby zwiększyć odporność oleju na zerwanie filmu olejowego, a co za tym idzie zwiększyć trwałość silnika".
Artykuł sponsorowany, ale czy to oznacza że ściemniają? Wiele firm stosuje swój "FST".
Wiadome jest że to zachodzi w czasie, a więc w przewidzianym czasookresie musi trzymać wymagane parametry. Z jakiegoś powodu nie ma obaw przed stosowaniem takiego SAE 0W-40 do Nissana GTR 620KM. No nie lali by do takiego silnika oleju który jest tak do dupy.
Ja nie twierdzę że SAE 0W-40 jest najlepsze, ale nie znalazłem żadnych powodów ani negatywnych doświadczeń by go nie stosować. Szukam ich... bo zawsze się poszukuje tego "najlepszego", na razie nic na to nie wskazuje aby SAE 0W-40 szkodziło sinikom.
Nie wiem czy tak jest? ale widzę to tak, im więcej kresek w Tabeli tym lepszy olej, w rozważaniu teoretycznym "wydmuszka" jak mówisz, w rozważaniu praktycznym w skrajnych warunkach olej "wchodzi" na wyższy pułap staje się lepszą, a nie gorszą cieczą. O to w tym chodzi? (co pisze facet z Castrola) ...czy nie...?
Nie widzę tam w Tabeli olejów 5W-40 z małą ilością kresek. Jeśli takie oleje są, to wiem że nie zwiększą swojej lepkości, bo nie ma tam "technologii" powodującej poprawę jego własności.Last edited by rambo7; 25-01-2021, 09:43.Kierownik Działu Diesla
Comment
-
Zamieszczone przez rambo7 Zobacz postaArtykuł sponsorowany, ale czy to oznacza że ściemniają?
"Dlatego najbardziej interesująca jest dla nas lepkość kinematyczna w 100st.C. To w tej temperaturze olej najczęściej pracuje. Możemy przyjąć, że dla danego oleju lepkość w danej temperaturze jest niezmienna."
To jest nieprawda, najbardziej interesująca jest dla nas lepkość dynamiczna.. pracujący olej w silniku ciągle jest podawany ścinaniu i to z różnymi prędkościami w zależności od miejsca.. najbardziej zasuwają tłoki w cylindrze.. i w związku z tym lepkość ta jest zmienna!
"Wyjątkiem są oleje Castrol EDGE z technologią FST.Oleje te, poprzez dodanie metaloorganicznego polimeru tytanu, stały się cieczami nienewtonowskimi."
Kolejny bełkot dla niekumatego klienta.. wszystkie oleje z dodatkami mniej lub więcej stają się cieczami nienewtonowskimi, nic tu wyjątkowego...
"Płyn nienewtonowski nie spełnia hydrodynamicznego prawa Newtona, co oznacza, że jego lepkość nie jest wartością stałą. "
Ooo to jest jedyne stwierdzenie które ma sens i na którym bazuje nasza tabelka.
Zamieszczone przez rambo7 Zobacz postaale widzę to tak, im więcej kresek w Tabeli tym lepszy olej
Zamieszczone przez rambo7 Zobacz postaNie widzę tam w Tabeli olejów 5W-40 z małą ilością kresek.
Co do Castrola, to szkoda, że nie chwalą się wartością HTHS.. wtedy byśmy poznali prawdę jak ich oleje zwiększają lepkość podczas obciążenia.. trzeba przyznać, że jestem tego ciekaw, bo nie spotkałem jeszcze się z takim olejem.Last edited by Grzechu; 25-01-2021, 10:50.
Comment
-
@Grzechu, a ja nieskromnie powiem, że jestem podbudowany tym, co napisał @rambo7. Nie-newtonowskość nie musi oznaczać tylko osłabienia lepkości pod wpływem naprężeń ścinających, co starałem się wielokrotnie opisać. Olej nie jest cieczą nieściśliwą, jak się często sądzi i to właśnie właściwości wisko-elastyczne olejów - za co odpowiadają niektóre dodatki polimerowe - decydują o ich ogromnej odporności w krytycznych warunkach (+ oczywiście dodatki chroniące w bezpośrednim kontakcie). Ale nie chcę znów rozpętywać dyskusji, bo wyjaśnienie tego zagadnienia nie jest zbyt intuicyjne.
Comment
-
Zamieszczone przez MiCyran Zobacz postaNie-newtonowskość nie musi oznaczać tylko osłabienia lepkości pod wpływem naprężeń ścinających, co starałem się wielokrotnie opisać. Olej nie jest cieczą nieściśliwą, jak się często sądzi i to właśnie właściwości wisko-elastyczne olejów - za co odpowiadają niektóre dodatki polimeroweLast edited by Grzechu; 25-01-2021, 11:15.
Comment
-
Nie mogę znaleźć dokładnej procedury testu HTHS (chodzi o sposób przygotowania testowych powierzchni trących, odległości pomiędzy powierzchniami, jak i ciśnienia, które przenosi film olejowy). Natomiast w reżimie pracy, o którym myślę, i w którym ma się przejawiać wyższość olejów typu FST, odległości pomiędzy powierzchniami trącymi mają nie przekraczać kilkakrotności średniej wysokości chropowatości, natomiast ciśnienie o wartości przekraczającej wartość GPa powodować elastyczne odkształcenia tych powierzchni. Tak, to nie błąd, olej może zapewnić tak mocną izolacje przed bezpośrednim kontaktem, że jest w stanie przenosić obciążenia zdolne robić swoiste "wgniecenia w strukturze trących o siebie metali. Nie potrafię niestety powiedzieć, jak te warunki mają się do pomiarów HTHS.Last edited by MiCyran; 25-01-2021, 12:36.
Comment
-
Zamieszczone przez MiCyran Zobacz postaNatomiast w reżimie pracy, o którym myślę, i w którym ma się przejawiać wyższość olejów typu FST, odległości pomiędzy powierzchniami trącymi mają nie przekraczać kilkakrotności średniej wysokości chropowatości, natomiast ciśnienie o wartości przekraczającej wartość GPa powodować elastyczne odkształcenia tych powierzchni.
Comment
-
@Grzechu, oczywiście masz rację, ale w takim wypadku chyba pozostaje zaufać marce, lub dla lepszego samopoczucia (jeśli ktoś ma obawy) wybierać olej o nieco wyższej lepkości "letniej" niż minimalna rekomendowana przez producenta. Natomiast nie odważę się nikogo przekonywać, że taka albo inna zawartość VII będzie oznaczała lepiej lub gorzej dla ich silników. Dlaczego? Wiadomo, ze najstabilniejsze, gdy chodzi o przemijający spadek lepkości w warunkach HTHS są VII o strukturze gwiaździstej lub inne o relatywnie dużym wymiarze fraktalnym ("pełne"). Z kolei najwiekszy wpływ na ścisliwość olejów mają polimery łańcuchowe i to one powodują, że dla bardzo dużych nacisków warstwa filmu olejowego w skrajnych warunkach jest grubsza i mocniejsza, niż zakładają modele czysto hydrodynamiczne. Wiem, że nie pomagam i już się wyłączam...Last edited by MiCyran; 25-01-2021, 13:31.
Comment
-
Zamieszczone przez MiCyran Zobacz postaNatomiast nie odważę się nikogo przekonywać, że taka albo inna zawartość VII będzie oznaczała lepiej lub gorzej dla ich silników. Dlaczego? Wiadomo, ze najstabilniejsze, gdy chodzi o przemijający spadek lepkości w warunkach HTHS są VII o strukturze gwiaździstej lub inne o relatywnie dużym wymiarze fraktalnym ("pełne"). Z kolei najwiekszy wpływ na ścisliwość olejów mają polimery łańcuchowei moim zdaniem w tych wyliczeniach w tej tabeli to widać.. a dlaczego tak uważam? Ponieważ, widać ewidentnie, że oleje najdroższe, typowe do sportu mają tam najmniej kresek.. czyli dobry modyfikator lepkości lub jego minimalna ilość.
Comment
-
@Grzechu, jak zawsze miło się z Tobą polemizuje. Jedno wiem na pewno: Twoja tabela nikomu nie zaszkodzi. I każdemu, kto ma dylemat, czym zalać silnik przy kolejnej wymianie będę polecał jej lekturę. Ja jedynie zastanawiam się dlaczego oferowane są oleje o VI powyżej 300, a producent nadal twierdzi, że jest to olej doskonały na tor. Rozumiem, jakiś nawiedzony miliarder, ale poważna globalna firma, która wizerunkowo miałaby sporo do stracenia, oferując coś, po czym silniki zaczną się zacierać i lądować na szrotach. Ja drażę tę materię bardziej na użytek swój, niż Forum, bo wiem, że większość Forumowiczów (i nie tylko) chciałaby po prostu zalać najlepszy na rynku olej z określonej półki cenowej i takie (tzn. moje) dywagacje ich po prostu nie interesują. I w pełni to rozumiem i szanuję.Last edited by MiCyran; 25-01-2021, 14:05.
Comment
-
Zamieszczone przez MiCyran Zobacz postajak zawsze miło się z Tobą polemizuje. Jedno wiem na pewno, Twoja tabela nikomu nie zaszkodzi.
Zamieszczone przez MiCyran Zobacz postaJa jedynie zastanawiam się dlaczego oferowane są oleje o VI powyżej 300
Zamieszczone przez MiCyran Zobacz postaoferując coś, po czym silniki zaczną się zacierać i lądować na szrotach.Last edited by Grzechu; 25-01-2021, 14:10.
Comment
-
Niestety niewiele o nim wiadomo, dlatego nie ma szans, by trafił do tabelki: https://www.facebook.com/notes/moto-...6799295504006/, a ostatnio w ofercie GR znalazłem nowy olej 0W16, podobno też na tor (http://translate.google.com/translat...parts%2Foil%2F)... Strona niestety tylko w pięknym języku japońskim, ale załączam tłumaczenie maszynowe.
A, oczywiście mam świadomość, że te dwa oleje o najwyższym VI GR zaleca wymieniać po 5000 km, ale to niewiele zmienia, jeśli chodzi o samą ideę oraz fakt, ze ktoś chce na takie badania łożyć grube miliony dolarów.Last edited by MiCyran; 25-01-2021, 14:39.
Comment
-
@MiCyran, a zauważyłeś, że te oleje 0W16, to prawie praktycznie jadą na samych olejach bazowych +DI ? Udział VII jest na prawdę minimalny.. wskaźniki lepkości 150-160, a więc wniosek taki, ze producenci nie schodzą już z lepkością olejów bazowych poniżej pewnego poziomu.. jednym słowem ten margines bezpieczeństwa lepkości jest ciągle obniżany, ale z zachowaniem pewnej dozy bezpieczeństwa przy doborze lepkości oleju bazowego... oczywiście konstrukcja silnika też musi iść w parze.
Comment
Comment