Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Dyskusje o olejach zastosowanych w X-gen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Zamieszczone przez montada Zobacz posta
    Z ciekawostek
    Najbardziej podoba mi się ostatnia pozycja z tej tabeli.
    Last edited by Stach13; 02-01-2021, 17:27. Powód: literówka

    Comment


    • Zamieszczone przez Stach13 Zobacz posta
      Najbardziej podoba mi się ostatnia pozycja z tej tabeli.
      W tym przypadku stwierdzenie (a raczej fakt), ze to auto z napędem hybrydowym, raczej nie jest przekonującym uzasadnieniem dla stosowania 0W20. Ekologia w supersamochodzie, w którym sam silnik spalinowy generuje ponad 500 KM? Ciekawe...
      Last edited by MiCyran; 02-01-2021, 18:21.

      Comment


      • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
        W tym przypadku stwierdzenie, ze to auto z napędem hybrydowym, raczej nie jest przekonującym uzasadnieniem dla stosowania 0W20
        Pewnie że nie. Mamy tu przecież na forum sportową benzynową 550 konną maszynę z dedykowanym 0W20.

        Comment


        • Chodzi mi o to, że zapewne są jeszcze inne argumenty (poza ekologią) za stosowaniem oleju 0W20. Albo raczej, że brak jest argumentów przeciw wykorzystaniu potencjału tego auta na tym oleju.

          Comment


          • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
            Chodzi mi o to, że zapewne są jeszcze inne argumenty (poza ekologią) za stosowaniem oleju 0W20. Albo raczej, że brak jest argumentów przeciw wykorzystaniu potencjału tego auta na tym oleju.
            Dla mnie to sprawa oczywista

            Comment


            • Szczerze,to ja jestem ciekawy czy honda i inne marki produkują tak genialne silniki,łącznie z ich topowymi modelami,że w zadnych warunkach nie zaszkodzi im olej 0w20. Czy jest to po prostu eko-marketing,który pozwala spełniać różne normy i do końca gwarancji nic nie powinno się dziać z silnikiem a pózniej to już nie ich zmartwienie.

              Comment


              • @Cezar 400, już chyba trzeci raz linkuję ten post. Dla mnie fakt, że opracowuje się i produkuje takie oleje, jak ten GR Motor Oils, który jest olejem nie tylko na tor, ale także do codziennej jazdy, dość jednoznacznie sugeruje, że w technologii wytwarzania silników jednak trochę zmieniło się w ostatnim ćwierćwieczu, czy nawet ostatnich 10-15 latach.

                Comment


                • Zamieszczone przez Cezar 400 Zobacz posta
                  Czy jest to po prostu eko-marketing,który pozwala spełniać różne normy i do końca gwarancji nic nie powinno się dziać z silnikiem a pózniej to już nie ich zmartwienie.
                  Musisz przeczytać cały wątek olejowy i wyciągnąć wnioski. Ja, choć jestem w zdecydowanej mniejszości (jeśli chodzi o forum oczywiście) jestem zdania jak opisał kolega niżej:

                  Zamieszczone przez montada Zobacz posta
                  Cała konstrukcja, ciasno spasowanego silnika ( bardzo mała tolerancja, plus wąskie kanały olejowe itp), jest bardzo ściśle projektowana pod "Wodziankę", "Wodzianka" pod silnik. No przecież nie możemy wlać każdego oleju do każdego silnika. To znaczy możemy, ale ....Naczynia powiązane, jedno bez drugiego nie istnieje, by osiągnąć kompromis i nadążyć za, jak niektórzy twierdzą, obezwładniającym ekoterroryzmem.......

                  Największym problemem jak wszyscy wiemy w wysilonych, turbodoładowanych konstrukcjach jak np. 1.5T jak i 1.0T jest ciśnienie i ciepło. A w zasadzie tego ostatniego dystrybucja, odbiór i chłodzenie. To m.in. jedna z głównych konkluzji z badania inżynierów japońskich zamieszczonych - Honda R&D Technical Review - w pracy badawczej nad poprzednią wersją "wodzianki" testowanej przez nich w jednym z hondowskich silników: "The Effect of 0W-20 Low Viscosity Engine Oil on Fuel Economy and Wear", dostępnej po długich poszukiwaniach w necie. A dalej czytamy: "Uzyskane wyniki zapewniły odporność na zużycie elementów ślizgowych w wysokich temperaturach, nawet przy zastosowaniu oleju silnikowego o niższej lepkości niż podano w specyfikacji SAE dla badanego silnika skierowanego do masowej produkcji".
                  Kupiłem Hondę bo mam zaufanie do tej marki również uwzględniając płyny eksploatacyjne. Nawet myśl mi nie przechodzi aby po gwarancji przez stosowanie oleju 0W20 silnik szlag trafił.

                  Comment


                  • Tylko, że ciasne pasowanie w hondzie powstało w latach 90 tych a nie po 2018. Przestańcie używać tego twierdzenia bo jest ono błędne, być może europejskich konstrukcji się to tyczy, ale nie hondy.

                    Comment


                    • Ja już wnioski wyciągnąłem,co napisałem we wcześniejszym poście,ale bardziej przychylam się do myślenia w zdroworozsądkowym stylu, jak rambo7,że ten olej jest dobry tego do czego został stworzony i w normalnym użytkowaniu żadnemu silnikowi nie zaszkodzi. Ale są lepsze oleje w podobnej cenie i ja wolę nie eksperymentować z 0w20 jeżdżąc dość dynamicznie.życie za kilka lat i tak pokaże kto miał rację.ja mam już ósmą hondę i od początku nie trzymałem się kurczowo io w sprawach olejowych.w tym roku sprzedałem integrę type r zrobioną na 270 km(2l wolnossące,odcinka przy 9,400,przebieg prawie 150 tyś),lałem tylko 0w50(w io nie było o takiej lepkości mowy) i silnik grama oleju nie brał, kondycję miał 100% pomimo częstych zamykań obrotomierza więc bardziej wierzę w odpowiedni dobór oleju do stylu jazdy niż w zalecenia io.

                      Comment


                      • Zamieszczone przez gkill Zobacz posta
                        Tylko, że ciasne pasowanie w hondzie powstało w latach 90 tych a nie po 2018. Przestańcie używać tego twierdzenia bo jest ono błędne, być może europejskich konstrukcji się to tyczy, ale nie hondy.
                        Ale istotne jest nie to, czy ciasno czy nie ale to, co dalej jest napisane......Bo nie przeze mnie, tylko przez inżynierów i specjalistów. Polecam lekturę - The Effect of 0W-20 Low Viscosity Engine Oil on Fuel Economy and Wear" - Honda R&D Technical Review.

                        Comment


                        • Zamieszczone przez montada Zobacz posta
                          ale to, co dalej jest napisane
                          No właśnie, chodziło mi najbardziej o "Uzyskane wyniki zapewniły odporność na zużycie elementów ślizgowych w wysokich temperaturach, nawet przy zastosowaniu oleju silnikowego o niższej lepkości niż podano w specyfikacji SAE dla badanego silnika skierowanego do masowej produkcji". Ale nie chciałem wyrywać tego z kontekstu.

                          Comment


                          • Zamieszczone przez gkill Zobacz posta
                            Tylko, że ciasne pasowanie w hondzie powstało w latach 90 tych a nie po 2018. Przestańcie używać tego twierdzenia bo jest ono błędne, być może europejskich konstrukcji się to tyczy, ale nie hondy.
                            Jasne, że ciasne pasowanie nie jest nowością w silnikach japońskich. Niemniej, nawet w tej kwestii przez ostatnie ćwierćwiecze było lub mogło być wiele do zrobienia. "Ciasne pasowanie", które tak naprawdę uzyskiwano jedynie w wysokich temperaturach i to, obejmujące szeroki zakres temperatur (dzięki idealnemu dopasowaniu rozszerzalności termicznej stykających się elementów), to zupełnie inny poziom. Z tego samego powodu wymieniając tłoki na oryginalne używane z R18Z4 zrobiłeś dla swojego silnika prawdopodobnie o wiele lepiej, niż próbując wstawiać tam jakieś aftermarketowe. A wspomniany przeze mnie czynnik, to tylko jeden z wielu parametrów, który uległ dopracowaniu na przestrzeni ostatnich lat.

                            Zamieszczone przez Cezar 400 Zobacz posta
                            w tym roku sprzedałem integrę type r zrobioną na 270 km(2l wolnossące,odcinka przy 9,400,przebieg prawie 150 tyś),lałem tylko 0w50(w io nie było o takiej lepkości mowy) i silnik grama oleju nie brał, kondycję miał 100% pomimo częstych zamykań obrotomierza więc bardziej wierzę w odpowiedni dobór oleju do stylu jazdy niż w zalecenia io.
                            Nie wiem tak naprawdę w jakim stopniu eksploatowałeś swoje auto, ale jeśli jeździłeś sportowo, to być może dziś konstruktorzy Twojej Integry stwierdziliby, ze mógłbyś uzyskać jakieś 5% dodatkowej mocy dzięki "lżejszym" olejom (nie mowie od razu o 0W20, choć tego nie wykluczam) i stałoby się to bez większego ryzyka dla silnika. Druga kwestia, to fakt, że skrajnie szeroka rozpiętość SAE prawdopodobnie nie dawała Twojemu silnikowi żadnych korzyści w krytycznych momentach/w krytycznych węzłach tarcia. A trzecia sprawa, to codzienna poza-torowa eksploatacja auta, w której mniej lepkie oleje (wobec SAE 0W50) są bezdyskusyjnie lepszym rozwiązaniem.

                            Zamieszczone przez montada Zobacz posta
                            Polecam lekturę - The Effect of 0W-20 Low Viscosity Engine Oil on Fuel Economy and Wear" - Honda R&D Technical Review.
                            Dla zainteresowanych, wspomniany artykuł umieściłem tutaj https://www.civicforum.pl/attachment...1&d=1582472450
                            Last edited by MiCyran; 02-01-2021, 20:52.

                            Comment


                            • Tłoki są luźne,elementy obrotowe ciaśniejsze.Przez 30 lat nie znalazłem odpowiedzi która by wyczerpała temat fenomenu zużywania się panewek po środku.
                              W końcu znalazłem ,ale przy okazji dowiedziałem się wielu rzeczy na temat pasowania dzisiejszych wałów i dobierania do nich oleju.
                              To samo dotyczy sprężarek w których przypadku tak samo jak wałów największym wrogiem jest sam olej...
                              Okazuje się że decydującym parametrem poza ściśliwością nie jest gęstość.
                              W skrócie to wygląda tak że ostatnio potwornie wzrosły momenty przenoszone przez łożyska ślizgowe i wręcz absurdalnie zmniejszeniu uległy powierzchni panewek'więc żeby wał po nich nie tarł zwiększyło się ciśnienie i zaciesniło się pasowanie żeby tak szybko oleju z pod panewki nie wydusić.
                              Mamy silnie sprężone medium które po opuszczeniu otworu smarnego w wale zostaje jeszcze bardziej sprężone miejscowo kiedy tłok jest w punkcie zwrotnym.
                              W chwilę po tym nagle ciśnienie się zmniejsza z powodu przemieszczania się nacisku w inny obszar obwodu wału a także gwałtownego rozsmarowania/rozciągnięcia warstwy olejowej.
                              Olej zaczyna gazować i robi wyrwy w strukturze łożysk tak samo jak w przypadku cięcia płynami czy choćby zwyczajnym użyciu myjki ciśnieniowej.
                              Każdy widział co woda zacxzyna robić kiedy strumień jest niejednolity i napowietrzony,to samo dzieje się w silniku.
                              Może duża odporność na kawitację jest tym czynniekiem który decyduje o cenie takiego oleju i zasadności jego użycia .

                              Comment


                              • Zamieszczone przez m26 Zobacz posta
                                Okazuje się że decydującym parametrem poza ściśliwością nie jest gęstość.
                                Może duża odporność na kawitację jest tym czynniekiem który decyduje o cenie takiego oleju i zasadności jego użycia .
                                Gęstość, czy może chodziło o lepkość?

                                Zamieszczone przez m26 Zobacz posta
                                Może duża odporność na kawitację jest tym czynniekiem który decyduje o cenie takiego oleju i zasadności jego użycia.
                                Dziękuje za jeden z niewielu prawdziwie eksperckich głosów w tej dyskusji. Mógłbyś podesłać materiały źródłowe? Ja, tak na szybko, znalazłem to Wozniak_Wybrane.pdf.
                                Last edited by MiCyran; 02-01-2021, 21:15.

                                Comment

                                Working...
                                X