Norma ACEA A1/A5 dopuszcza większą zwartość popiołów siarczanowych, fosforu i siarki, zaś normy ILSAC GF-4, GF-5 ciut mniejszą i tyczą się zazwyczaj olejów o niskich lepkościach wysokotemperaturowych z nastawieniem na ochronę układów katalitycznych. W normach ACEA czy ILSAC nie ma nic o zawartości modyfikatorów tarcia, mogą one być, a może ich nie być, to zależy od producenta oleju jak sobie go skomponuje. Ale mając dwa oleje 0W30, jeden z norma ACEA A5, drugi GF-5, to ten pierwszy będzie miał większą zawartość fosforu i siarki, tym samym teoretycznie będzie bardziej zapobiegał zużyciu części trących niż w przypadku tego drugiego, obydwa bez FM, ale jeśli do tego drugiego producent dorzuci pakiet FM (pomimo mniejszej zawartości P i S) to zużycie może się wyrównać dla obydwu do tego samego poziomu, zgodnie z wykresem powyżej i na "plus" dla tego drugiego pod kątem ochrony układu katalitycznego
Czyli OEM Honda 0W20 hehe
Dodam jeszcze, żeby ktoś sobie nie pomyślał, że jedna norma jest super, a druga do kitu, każda z norm czy wg. ACEA, API, czy ILSAC, ma określone wytyczne, "widełka" dotyczące zużycia, są to określone limity (i nie tylko dotyczące zużycia) które musi spełniać dany olej chcąc się wpisać w daną specyfikację, tak wiec, każdy olej który spełnia daną normę, można powiedzieć, że jest bezpieczny dla silnika, jedyne co, to te zużycie może się różnić minimalnie pomiędzy poszczególnymi przypadkami.. Im nowsze normy tym bardziej mają dbać o środowisko, ale również mają trzymać dalej określone z dawien dawna limity dotyczące zużycia i czystości silnika.

Dodam jeszcze, żeby ktoś sobie nie pomyślał, że jedna norma jest super, a druga do kitu, każda z norm czy wg. ACEA, API, czy ILSAC, ma określone wytyczne, "widełka" dotyczące zużycia, są to określone limity (i nie tylko dotyczące zużycia) które musi spełniać dany olej chcąc się wpisać w daną specyfikację, tak wiec, każdy olej który spełnia daną normę, można powiedzieć, że jest bezpieczny dla silnika, jedyne co, to te zużycie może się różnić minimalnie pomiędzy poszczególnymi przypadkami.. Im nowsze normy tym bardziej mają dbać o środowisko, ale również mają trzymać dalej określone z dawien dawna limity dotyczące zużycia i czystości silnika.
Comment