Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Dyskusje o olejach zastosowanych w X-gen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Może nie pokrótce ale postaram się wyjaśnić o co mi chodzi.

    Rozumiem argumenty na temat jakości oleju Honda 0W20 type 2.0. Zgadzam się, że jest on w zupełności wystarczający do naszych silników do normalnej jazdy. Ale są też inne oleje. Równie dobre lub lepsze, gorsze oczywiście też.
    Czytam wątek olejowy na bieżąco od ponad stu stron. Jest tu bardzo dużo przydatnej wiedzy. Zostały tu wyjaśnione normy jakościowe i lepkościowe olejów. Przeprowadzono analizę językową i logiczną wpisów w instrukcji dotyczących możliwości stosowania oleju. Kwestii gwarancji. Ostatnio MiCyran i Grzechu w miarę przystępny sposób przekazali wiedzę tajemną na temat olejów, do której potrzeba by doktoratów z mechaniki płynów, właściwości fizykochemicznych olejów i budowy maszyn. Wiele osób również się pokłóciło(dobrze, że za pomocą klawiatur). Ale na dalszy plan spada kwestia opłacalności zastosowania danych olejów. Jest ona czasami poruszana ale jest przykrywana przez spór czy Honda 0W20 da rade czy lepiej zastosować lepszy olej. Każdy spór(czy też inne rozważania techniczne) kończy się stwierdzeniem, że dla normalnej niesportowej jazdy HONDA 0W20 type 2.0 jest OK.
    Ja mam dwa civic-i w domu. X 1.5T z CVT i Civic VIII Hybrid z silnikiem 1.3 i bateryjką. W ASO zapytałem o ceny olejów. Dla 1.5T - 380 zł(HONDA 0W20 type 2.0) a dla hybrydy Honda zaleca swój olej (HONDA GREEN HYBRID ENGINE OIL) za ponad 500 zł. Po tym co tu przeczytałem do 1.5T zalałem Ravenol SSO 0W30 za 180zł a do hybrydy Ravenol SSV 0W30 za 170 zł. W roku 2 wymiany w 1.5T i jedna w hybrydzie.
    Zaoszczędziłem, bo miałem wiedzę z z tego forum uzupełnioną o własne poszukiwania(np. materiały opublikowane przez dział R&D Hondy).
    Problem w tym, że nowe osoby, które zadają pytanie w tym wątku dostają na dzień dobry odpowiedź "Przeczytaj se ten wątek wstecz to się dowiesz". No sorry, ale to tak nie zadziała. Albo będzie to wiedza zbyt trudna by na dzień dobry zrozumieć jaki olej zastosować. Albo będzie to jakaś mała kłótnia więc po co to czytać. Albo po prostu nie będą mieli na to czasu. Albo przeczyta najczęstsze stwierdzenie w tym wątku, że "że dla normalnej niesportowej jazdy HONDA 0W20 type 2.0 jest OK. "Ja wiem, że jeśli już ktoś przyswoi sobie wiedzę z tego wątku to sobie poradzi, sprawdzi ceny i kupi to co chce. Ale większość się podda i kupi olej w ASO i zapłaci droga za cokolwiek mu tam zaleją (bo już wiemy, że ASO potrafi nalać inny olej Hondy, chyba 5W30).
    Ale to forum jest po to, żeby pomóc wszystkim użytkownikom, nawet tym, którzy nie mają zbyt dużej wiedzy na temat mechaniki aut. Nie wiedzą co to "wodzianka". Ale wiedzą, że w ASO zazwyczaj jest drogo i szukają co można zastosować innego. Tutaj nie znajdą takiej informacji w miarę prosty sposób, bo "Przeczytaj se ten wątek wstecz to się dowiesz".
    Tabela przygotowana przez Grzechu bez przeczytania tego wątku też jest za trudna do zrozumienia dla zwykłego użytkownika auta.

    Dlatego powtórzę, by cała wiedza przekazana ostatnio przez MiCyran i Grzechu nie została podsumowana i przyryta stwierdzeniem "Honda 0W20 type 2.0 wystarczy do normalnego użytkowania". Jest za drogi. Są tańsze i jednocześnie lepsze oleje, które można zastosować w naszych silnikach. Można jez znaleźć w tabelce przygotowanej przez Grzechu.

    Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
    My tutaj próbujemy wykazać, że lekkie oleje w zaprojektowanych dla nich silnikach radzą sobie i będą radzić przez długi czas naprawdę dobrze.
    Honda już to sprawdziła. Na stronie R&D Hondy jest opublikowana praca z 2010 roku "Effects of Low-viscosity Engine Oil on Fuel Economy and Wear" autorstwa Yosuke OKUYAMA(Automobile R&D Center)、Daichi SHIMOKOJI(Automobile R&D Center)、Syouji KAWAUCHI(Automobile R&D Center)、Takeshi HATTA(Automobile R&D Center)、Masashi MARUYAMA(Automobile R&D Center)
    Article of Honda R&D Technical Review Vol.22 No.2
    Tutaj link https://www.hondarandd.jp/point.php?pid=72&lang=en aby go ściągnąć jest wymagana rejestracja(darmowa).
    Myślę, że tam odpowiedzieli na wiele naszych pytań. Ja po tym artykule stwierdziłem, że jeśli nie muszę to się nie pcham w olej Honda 0W20, wolę olej stworzony przede wszystkim do ochrony silnika(który w dodatku może być tańszy).

    Comment


    • Zamieszczone przez MiCyran
      wyraźnie obniżenie efektywności ZDDP w olejach z bazami V grupy
      W nowoczesnych olejach ZDDP jest juz redukowane, a mowa o tych z normą GF-x.. zaś tam gdzie nie ma tej redukcji, widać to w karatach charakterystyki olejów, eliminują ten problem nie stosując 100% bazy estrowej, czy PAO, tylko łączą z mineralna.. Generalnie wydaje mi się, że każdy producent zdaje sobie sprawę z istniejących wad danego dodatku.. ZDDP stosowane jest już od kilkudziesięciu lat w olejach, zarówno jako dobry środek antyoksydacyjny, jak i EP oraz AW. W nowoczesnych olejach zmniejszają dodatki ZDDP po przez zastosowanie środków FM, typu molibden.

      Zamieszczone przez MarcinZ Zobacz posta
      Może nie pokrótce ale postaram się wyjaśnić o co mi chodzi.
      Bardzo dobrze to Marcin napisałeś, również jestem tego zdania co Ty. Można stosować olej oem 0W20, ale nie trzeba, są inne lepsze i tańsze i napiszę jeszcze raz - oem 0W20 nie jest do wszystkiego. Olej jest bdb do oszczędzania paliwa i moim zdaniem do podstawowej ochrony sinika, bo jeśli byłby taki dobry do wszystkiego, to po co np. taki Motul robiłby olej V300 5W30 ?
      Last edited by Grzechu; 23-02-2020, 13:28.
      Moja łódka Civic..
      Mój "klekocik" Ceed..
      New... "Japończyk" e:Hev 2.0
      Coś na temat olejów..

      Comment


      • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
        Bardzo dobrze to Marcin napisałeś, również jestem tego zdania co Ty. Można stosować olej oem 0W20, ale nie trzeba, są inne lepsze i tańsze
        Marcin dobrze napisał, Ty Grzechu dobrze piszesz ale ja podchodzę do tematu dokładnie dopasowując się do tego co napisał MiCyran:

        Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
        Olej jest obecnie traktowany jako integralny element konstrukcyjny silnika i takie parametry, jak jego lepkość w temperaturze roboczej, wydajność pompy oraz wszelkie luzy (np. w układzie czop-panewki) są ze sobą idealnie zestrojone.
        W pełni się z tym zgadzam, dlatego nie patrzę na cenę i jak do tej pory nie poszukuję innego oleju. Tak to widzę i dobrze się z tym czuję tak samo jak Marcin ze swoim ACEA A3. A jego i mój silnik będą za kilka lat w jednakowej znakomitej kondycji. Świadomość dobrze dobranego oleju jest warta tej różnicy cenowej Poza tym, jak wynika to z Twojej i MiCyrana analizy, nie tylko lepkość ma znaczenie, ale cały skład wpływający na czystość, trwałość itd... silnika. Tu znowu jestem przekonany do Type. 2.0.

        Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
        Olej jest bdb do oszczędzania paliwa i moim zdaniem do podstawowej ochrony sinika
        I temu nie można zaprzeczać. Chodzi o to, żeby tej podstawowej ochrony nie sprowadzać do jazdy autostradą z prędkością 140 km/h.
        Last edited by Stach13; 23-02-2020, 13:44.

        Comment


        • Zamieszczone przez MarcinZ Zobacz posta
          Może nie pokrótce ale postaram się wyjaśnić o co mi chodzi.

          Rozumiem argumenty na temat jakości oleju Honda 0W20 type 2.0. Zgadzam się, że jest on w zupełności wystarczający do naszych silników do normalnej jazdy. Ale są też inne oleje. Równie dobre lub lepsze, gorsze oczywiście też. (...) Ale na dalszy plan spada kwestia opłacalności zastosowania danych olejów. Jest ona czasami poruszana ale jest przykrywana przez spór czy Honda 0W20 da rade czy lepiej zastosować lepszy olej. Każdy spór(czy też inne rozważania techniczne) kończy się stwierdzeniem, że dla normalnej niesportowej jazdy HONDA 0W20 type 2.0 jest OK. (...) Dlatego powtórzę, by cała wiedza przekazana ostatnio przez MiCyran i Grzechu nie została podsumowana i przyryta stwierdzeniem "Honda 0W20 type 2.0 wystarczy do normalnego użytkowania". Jest za drogi. Są tańsze i jednocześnie lepsze oleje, które można zastosować w naszych silnikach. Można jez znaleźć w tabelce przygotowanej przez Grzechu.
          Marcinie, niemal całkowicie się z Tobą zgadzam, naprawdę! Olej 0W20 Type 2.0, choć jest niezły, lub nawet bardzo dobry, to na pewno jest za drogi. Ale w jednej kwestii mam nieco inne odczucia. Przeglądając większość wątków olejowych na naszym Forum, mam wrażenie, że dominuje tutaj delikatnie inna, dosyć zero-jedynkowa narracja: Honda chce nas skroić najpierw na tej beznadziejnej "wodziance", a potem na naprawach, które niechybnie czekają nas po upływie gwarancji (brak wielu aftermarketowych zamienników, vide tłoki i pierścienie). Dopiero ostatnio ten przekaz uległ pewnemu złagodzeniu. A ja bym tylko chciał, aby nabywca nowego auta mógł spać spokojnie i nie musiał stawać przed dramatycznym wyborem albo utrzymanie gwarancji, albo ochrona silnika. Lada moment 0W20 będzie jedynym olejem, który można wlewać zgodnie z IO. Oczywiście, według prawa obowiązującego obecnie w EU olej OEM nie będzie mógł być wtedy jedynym dopuszczalnym, jednak "zła prasa" olejów 0W20 w niejednym użytkowniku będzie wywoływać frustrację, dodajmy, zupełnie niepotrzebną.

          Zamieszczone przez MarcinZ Zobacz posta
          Honda już to sprawdziła. Na stronie R&D Hondy jest opublikowana praca z 2010 roku "Effects of Low-viscosity Engine Oil on Fuel Economy and Wear" autorstwa Yosuke OKUYAMA(Automobile R&D Center)、Daichi SHIMOKOJI(Automobile R&D Center)、Syouji KAWAUCHI(Automobile R&D Center)、Takeshi HATTA(Automobile R&D Center)、Masashi MARUYAMA(Automobile R&D Center)
          Article of Honda R&D Technical Review Vol.22 No.2
          Tutaj link https://www.hondarandd.jp/point.php?pid=72&lang=en aby go ściągnąć jest wymagana rejestracja(darmowa).
          Myślę, że tam odpowiedzieli na wiele naszych pytań. Ja po tym artykule stwierdziłem, że jeśli nie muszę to się nie pcham w olej Honda 0W20, wolę olej stworzony przede wszystkim do ochrony silnika(który w dodatku może być tańszy).
          To ten dokument: 22-2_22e.pdf. Dotyczy on oleju Honda, który był poprzednikiem HFE-20, a ten z kolei obowiązywał przed rekomendowanym obecnie Type 2.0. Byłoby super znaleźć gdzieś przynajmniej kartę chakterystyki oleju z załączonego artykułu.
          Last edited by MiCyran; 23-02-2020, 17:39.

          Comment


          • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
            To ten dokument: 22-2_22e.pdf. Dotyczy on oleju Honda, który był poprzednikiem HFE-20, a ten z kolei obowiązywał przed rekomendowanym obecnie Type 2.0. Byłoby super znaleźć gdzieś przynajmniej kartę chakterystyki oleju z załączonego artykułu.
            Wiem, że ten artykuł dotyczy starszego typu oleju. Ale pokazuje on dobrze po co powstały oleje o niskiej lepkości i o co w nich chodzi. Wiem, że większość powie "ale my to wiemy". Może więcej osób to zrozumie i zaakceptuje jeśli przeczyta te informacje z opracowania stworzonego przez inżynierów Hondy. We wnioskach, punkt 1 jest napisane "prawie nie stwierdzono efektów zwiększonego tarcia w warunkach tarcia granicznego i mieszanego" (w moim wolnym tłumaczeniu). Słowo prawie robi różnicę. Jakieś zwiększone tarcie jest. Pewno inżynierowie stali na głowach aby znaleźć takie dodatki do olejów, że obecnie(artykuł jest z 2010 roku) to tarcie jest jeszcze mniejsze lub pomijalnie małe. Ale u mnie lampka ciągle się świeci z tyłu głowy. Bo ten olej jest kompromisem między zużyciem paliwa a ochroną silnika co na wstępie jasno napisali.

            Co do specyfikacji type 2.0 to nie znalazłem. W przypisach są podane ciekawe artykuły z interesującego nas tematu ale też nie mogę ich znaleźć.
            Ale coś znalazłem:
            "Development of ILSAC GF-4 0W-20 Gasoline Engine Oil" Takayuki SATO(Tochigi R&D Center)、Syouji KAWAUCHI(Tochigi R&D Center)
            16-2_25e.pdf

            Oraz kolejny pośrednio związany ze zużyciem oleju:
            "Development of Engine Oil Deterioration Monitoring System" Nobuaki TAKAOKA(Tochigi R&D Center)、Hiroshi HASHIMOTO(Tochigi R&D Center)、Akihisa SAIITO(Tochigi R&D Center)、Hiroshi KUBO(Tochigi R&D Center)、Syouji KAWAUCHI(Tochigi R&D Center)、Tsuyoshi EGUCHI(Tochigi R&D Center)
            15-2_08e.pdf

            Comment


            • Jestem kompletnym laikiem w temacie olejowym więc mam do Was pytanie. W moim 1.5 T z gpf , po pierwszych 3 tyś zmieniłem olej na shell helix ultra 0w30 c2/c3. Czy według Was będę miał gorszą, taką samą czy lepszą ochronę silnika. Moja jazda jest w 99 % spokojna bez pałowania. Po przejechaniu 700 km na nowym oleju spalanie jest podobne, może 0.2 l na 100 większe a cena oleju to 110 zł/4 l.

              Comment


              • Zamieszczone przez Jedwabnik Zobacz posta
                Jestem kompletnym laikiem w temacie olejowym więc mam do Was pytanie. W moim 1.5 T z gpf , po pierwszych 3 tyś zmieniłem olej na shell helix ultra 0w30 c2/c3. Czy według Was będę miał gorszą, taką samą czy lepszą ochronę silnika. Moja jazda jest w 99 % spokojna bez pałowania. Po przejechaniu 700 km na nowym oleju spalanie jest podobne, może 0.2 l na 100 większe a cena oleju to 110 zł/4 l.
                Moim zdaniem masz odpowiednią ochronę silnika (do stylu jazdy, wymagań zapisanych w instrukcji) i 200 zł w kieszeni.

                Comment


                • Zamieszczone przez Jedwabnik Zobacz posta
                  W moim 1.5 T z gpf , po pierwszych 3 tyś zmieniłem olej na shell helix ultra 0w30 c2/c3. Czy według Was będę miał gorszą, taką samą czy lepszą ochronę silnika. Moja jazda jest w 99 % spokojna bez pałowania.
                  Wygląda na to, że instrukcja dopuszcza ten olej i jeśli ASO nie robi problemów, to tylko lać i jeździć. Olej (https://oil-club.de/index.php?thread...t-c2-c3-0w-30/) zawiera związki boru (chociaż nie jest to boran potasu, znany np. z dodatku Archoil 9600), które pełnią tutaj funkcję modyfikatora tarcia. Ochronę przeciwzużyciową zapewnia tradycyjny ZDDP, który dobrze współpracuje z olejami grupy III+ (w tym oleju masz bazy HC+GTL). Również moim zdaniem, do normalnej eksploatacji olej jest OK, chociaż trzeba wspomnieć o doniesieniach nt. konieczności regularnych dolewek (nadmierne parowanie? przedostawanie się oleju do komory spalania?) https://oil-club.de/index.php?thread...t-c2-c3-0w-30/. Niektórzy obawiają się także o wysoki indeks lepkości i związaną z nim szybką degradację modyfikatorów lepkości. Może lepiej nie przeciągać na tym oleju czasu między kolejnymi wymianami.
                  Last edited by MiCyran; 23-02-2020, 21:25.

                  Comment


                  • Koledzy, przepraszam, że tak gniotę temat oleju, o który zapytał @Jewabnik, ale minęło kilka dni i znów stałem się trochę mądrzejszy w tym temacie. Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0w-30 zawiera jedne z większych ilości boru, które spotkałem w olejach. Założyłem, że musi on występować np. w formie heksagonalnego azotku boru, który potrafi skutecznie obniżać tarcie. Z drugiej jednak strony, oleje Shell-a zawsze charakteryzowały się zdolnością utrzymywania silnika w czystości i jeśli nadal to jest priorytetem producenta, to bor obficie występujący w tym oleju, może pochodzić z sukcynoimidu boru - bezpopiołowego dyspergatora idealnie pasującego do zastosowań w autach z DPF lub GPF.

                    Wiem, że ta wiedza nie musi byc potrzebna @Jedwabnikowi i pewnie nie pomoże Mu rozwiać wątpliwości. Tak jak napisałem, prawdopodobnie temu olejowi nic nie brakuje, aby dobrze chronić silnik w normalnej eksploatacji, ale doradzając lub odradzając dany olej musimy wziąć za to odpowiedzialność - szczególnie, że próbujemy go "rozkładać" na czynniki pierwsze bez dokładnych danych o składzie.

                    Gdybym chciał zwiększyć ochronę silnika, albo przynajmniej swój komfort psychiczny, to dodatkowo zastosowałbym np. dodatek Liqui Moly 8342 (z MoS2). Koszt około 40 PLN, a starczy na 2-3 wymiany oleju.
                    Last edited by MiCyran; 25-02-2020, 16:56.

                    Comment


                    • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                      Gdybym chciał zwiększyć ochronę silnika, albo przynajmniej swój komfort psychiczny, to dodatkowo zastosowałbym np. dodatek Liqui Moly 8342 (z MoS2). Koszt około 40 PLN, a starczy na 2-3 wymiany oleju.
                      No tak, tylko w IO dla X gen jest informacja, że silnik nie wymaga żadnych dodatków do oleju bo mogą one negatywnie wpłynąć na trwałość i pracę silnika.

                      Comment


                      • Zamieszczone przez Stach13 Zobacz posta
                        No tak, tylko w IO dla X gen jest informacja, że silnik nie wymaga żadnych dodatków do oleju bo mogą one negatywnie wpłynąć na trwałość i pracę silnika.
                        @Stach13, u mnie też jest taki zapis, ale - choćby w tym wątku - doszliśmy do tego, że w danej klasie lepkości i jakości możemy mieć oleje bogatsze i uboższe w dodatki (nie tylko VM, ale również FM i AW). A dobre dodatki, to duży koszt dla producenta oleju i, finalnie, dla nabywcy gotowego produktu. Do mocno "fabrycznie" wzbogaconego oleju OEM Type 2.0 nic bym nie dodawał.
                        Last edited by MiCyran; 25-02-2020, 19:32.

                        Comment


                        • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                          Do mocno "fabrycznie" wzbogaconego oleju OEM Type 2.0 nic bym nie dodawał.
                          Też tak pomyślałem, jednak zapis w IO jest "ogólny" a nie wyszczególniony dla Type 2.0. A więc obok zapisów, że możemy oprócz Type 2.0 stosować oleje ogólnodostępne o normie ACEA A3 i ACEA A5 jest zapis dotyczący dodatków. Więc rozumiem to tak, że bez względu na wybrany olej dodatków nie stosujemy. Mamy tylko pilnować klasyfikacji jakościowej ACEA.

                          Comment


                          • Czasem dodatkowe "polepszacze" mogą zaszkodzić niż pomóc.. nie wiadomo jaka może zajść reakcja w wysokich temperaturach, np. przy takim tarciu granicznym kiedy uaktywniają się dodatki AW, EP, zawarte w danym oleju.. a jeśli nie wiemy co zastosował producent danego oleju, to po co ryzykować i dorzucać coś jeszcze ? A jeśli dany olej ma inny rodzaj dodatku FM ? Np. organiczne aminy jak olej Toyoty... a my np. wzbogacimy jeszcze MoS2... moim zdaniem jeśli ktoś chce na prawdę dobrze chronić silnik, to niech kupi dobry olej i nie kombinuje z dodatkami.
                            Last edited by Grzechu; 25-02-2020, 11:46.
                            Moja łódka Civic..
                            Mój "klekocik" Ceed..
                            New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                            Coś na temat olejów..

                            Comment


                            • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                              Czasem dodatkowe "polepszacze" mogą zaszkodzić niż pomóc..
                              Bo tak logicznie na to patrząc to Honda przecież nie wie jaki ogólnodostępny olej wlejemy, czy będzie miał dodatki takie czy inne. Może tutaj chodzi o relację olej-silnik + trzymamy się interwału wymiany. Honda każe zmieniać olej bez względu jaki to jest czy long life czy nie max po 1 roku lub po sygnale z komputera.

                              Comment


                              • Panowie, to wszystko prawda i moja wzmianka o dodatku z molibdenem była tylko luźną sugestią. Akurat tego dodatku bym się nie obawiał w budżetowym oleju, który właściwie z definicji jest dość "jałowy", ale to tylko moje skromne zdanie. I nie zalecam lać od razu całej butelki, żeby popiołami nie zapchać GPF-a. A poza tym, to co obaj piszecie potwierdza (w przypadku Grzecha, to nawet pewien paradoks), że wybór oleju OEM jest tym "słuszniejszym"...
                                Last edited by MiCyran; 25-02-2020, 19:34.

                                Comment

                                Working...
                                X