Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Dyskusje o olejach zastosowanych w X-gen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Szczerze, nie uważam, aby przy moim stylu jazdy (wysoka) lepkość wysokotemperaturowa miała aż tak wielkie znaczenie, a poza tym nawet w tak zawężonej grupie olejów są i takie, w których udział VM jest dość niski, co pozwala sądzić, że w trakcie eksploatacji lepkość istotnie się nie zmieni. @Grzechu, zima jest taka, jak każdy widzi, a ja nawet w tych warunkach nie mogę dobrze rozgrzać samochodu. A co do ochrony w wysokich temperaturach, to moje zdanie znasz.

    A tak na marginesie, mam wrażenie, że trochę demonizuje się obniżenie lepkości oleju w trakcie eksploatacji. Przejrzałem wyniki kilkuset analiz z oil-club i naprawdę nieczęsto zdarza się, aby obniżenie lepkości było większe niż 10% nawet po 15 tys. km przebiegu.

    @rambo7, z klasą A1 to sam byłem zdziwiony, gdy przejrzałem wczoraj specyfikację najnowszej ACEA, ale widocznie obecnie nie ma ona już racji bytu. A olej LL, jeśli jeszcze kiedyś trafi do mojego silnika, to i tak nie będzie miał dłuższego życia niż 10-12 kkm.
    Last edited by MiCyran; 18-02-2020, 19:08.

    Comment


    • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
      Szczerze, nie uważam, aby przy moim stylu jazdy (wysoka) lepkość wysokotemperaturowa miała aż tak wielkie znaczenie, a poza tym nawet w tak zawężonej grupie olejów są i takie, w których udział VM jest dość niski, co pozwala sadzić, że w trakcie eksploatacji lepkość istotnie się nie zmieni.
      No tak zależy to od stylu jazdy, ja sumie mam niewielki silniczek i często używam 4-5tys. obr. jak chcę szybciej jechać... temu jednak stawiam na tą większą lepkość, sam widziałeś, w tym artykule który swego czasu zamieszczałem jak spada wskaźnik SSI przy wysokim ścnianiu, tak zdaje sobie sprawę, że lepkość DV może nigdy nie być osiągnięta DV lepkości oleju bazowego... ale jest blisko, tak więc to akurat moje uzasadnienie, mojego wyboru Pozostaje kwestia DI... masz na to jakiś algorytm- który olej ma dobry pakiet ? Testy z tego bloga Rata tarcia granicznego ?
      Last edited by Grzechu; 18-02-2020, 11:36.
      Moja łódka Civic..
      Mój "klekocik" Ceed..
      New... "Japończyk" e:Hev 2.0
      Coś na temat olejów..

      Comment


      • Świadomy wybór, to podstawa! No to ja się jeszcze do czegoś przyznam. Po remoncie mechanik polecił mi dać silnikowi trochę czasu na "ułożenie się". Jego domeną są diesle, więc wskazanie, żeby w japońskiej "szlifierce" nie przekraczać 2500-3000 tys. obrotów przyjąłem z pewną rezerwą. Jakkolwiek, przyznaję, nie przesadzałem z obrotami, chociaż również starałem się nie żyłować silnika na 1500 obr./min. Po ok. 1 tys. km zaczęły mi wyskakiwać błędy niskiej sprawności katalizatora... A kiedy wróciłem do starych nawyków (momenty zmiany biegów, itd.), wszystko wróciło do normy. Do dzisiaj obowiązkowo podczas każdej jazdy poza miastem kilka razy rozpędzam silnik do odcinki, ale to bez wątpienia nadal nie przekracza granicy normalnego użytkowania. Co z tego, że wysokie obroty, jeśli obciążenie co najwyżej nieco ponad średnie (to nie niemieckie autostrady) i w dodatku tylko na chwilę.

        Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
        Pozostaje kwestia DI... masz na to jakiś algorytm- który olej ma dobry pakiet ? Testy z tego bloga Rata tarcia granicznego ?
        Wbrew temu, co mówi się na oil-club.pl, uważam, że wyników takich testów (540rat lub Piotra Testera) nie możemy tak zupełnie ignorować i, mimo wszystko, brałbym je pod uwagę (np. im wyższe PSI, tym lepiej). Poza tym celowałbym w oleje z wyższą zawartością molibdenu a niższą ZDDP (tutaj bardzo pomagają wyniki analiz świeżych i przepracowanych olejów z oil-club), który od czasu do czasu kompensowałbym dodatkami w rodzaju Archoil 9100 lub Xado 1 Stage. Ale to bardzo subiektywna opinia i nikogo nie zamierzam przekonywać, że tak jest najlepiej.
        Last edited by MiCyran; 18-02-2020, 19:09.

        Comment


        • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
          Świadomy wybór, to podstawa!
          Dokładnie tak. Jednak tutaj będą spore różnice. Dla przykładu Grzechu do stylu jazdy jaki opisał świadomie potrzebuje normy ACEA A3.Ty świadomie wybierasz 0W30 ACEA A5. Ja często nie używam obrotów 4-5tys, ale nawet gdybym to robił często ale krótkotrwale to świadomie robił bym to na oleju 0W20Type 2.0. Zapewne każdy z nas ma rację. Eneos dla przykładu olej o SAE 5W30 ACEA C3, A3/B4 rekomenduje do aut sportowych, wyścigowych.https://eneos.jpoils.pl/produkt/eneos-sustina-5w30/
          I tu jeszcze ciekawy filmik.https://eneos.jpoils.pl/tech/eneos-sustina/

          Grzechu, wrzuć proszę do tabeli ten Eneos z linku. Masz kartę charakterystyki i kartę produktu.
          Last edited by Stach13; 18-02-2020, 19:16. Powód: literówka

          Comment


          • Zamieszczone przez Stach13 Zobacz posta
            Ja często nie używam obrotów 4-5tys, ale nawet gdybym to robił często ale krótkotrwale to świadomie robił bym to na oleju 0W20Type 2.0. Zapewne każdy z nas ma rację.
            I ja jestem tego zdania! Co więcej, gdybym miał auto od nowości i w międzyczasie nie musiałbym robić remontu (felerne tłoki w 2012-kach), to pewnie cały czas jeździłbym na Honda OEM 0W20 Type 2.0 - przynajmniej na gwarancji, potem może zmieniłbym na Amsoil SS 0W20 lub któregoś z Ravenoli 0W20 USVO. Nie mam pewności, że po remoncie luzy w łożyskach korbowodowych wróciły do nominalnych wartości, dlatego wybrałem olej o minimalnie wyższej lepkości. Przed naprawą jeździłem już na Amsoil 0W20 i absolutnie nic złego się nie działo i pisze to z pełną odpowiedzialnością, ponieważ widziałem jak silnik wygląda od środka.
            Last edited by MiCyran; 18-02-2020, 19:43.

            Comment


            • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
              to pewnie cały czas jeździłbym na Honda OEM 0W20 Type 2.0 - przynajmniej na gwarancji, potem może zmieniłbym na Amsoil SS 0W20 lub któregoś z Ravenoli 0W20 USVO.
              I ja tutaj jeszcze będę się zastanawiał co zrobić ale mam jeszcze sporo czasu na decyzję. Problem właśnie jest w tym świadomym wyborze. Nie wiem w 100% dlaczego Honda z lepkości 0W20 dopuszcza tylko OEM Type2.0. Większość użytkowników może uważać, że to marketing ale głowy pod topór bym nie podstawił. Uważam, że producent tego oleju przetestował i zastosował takie dodatki, które przy zachowaniu interwału wymiany spełniają rolę ochronną. Jednak ze względu na niską lepkość nie bierze odpowiedzialności za inne oleje 0W20, choć one mogą być nawet "lepsze" od oleju OEM. To jest tylko moje zdanie i nie mówię że tak jest choć zawsze uważałem i uważam Type 2.0 za niebywały wyczyn inżynierów, pozwalający swobodnie użytkować tak mocne auto jak R Type na oleju o tak niskiej lepkości. Jednak po gwarancji mam świetnego mechanika od Hond,dlatego ASO zrobię pa,pa i prawdopodobnie przejdę na 0/5W30 ACEA A5, który przy moim stylu jazdy będzie bardzo świadomym wyborem. Ale tylko dlatego, że na chwilę obecną bałbym się zakupu Type 2.0 przez internet. Chyba ,że jeszcze coś w tym temacie się zmieni.
              Last edited by Stach13; 18-02-2020, 20:02. Powód: literówka

              Comment


              • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                Wbrew temu, co mówi się na oil-club.pl, uważam, że wyników takich testów (540rat lub Piotra Testera) nie możemy tak zupełnie ignorować i, mimo wszystko, brałbym je pod uwagę (np. im wyższe PSI, tym lepiej).
                Dlatego też przy tej naszej dyskusji, gdzie pisałeś o rodzajach tarcia, przypomniał mi się wtedy ten test Piotra.. ja również uważam, że te testy nie są wcale takie lipne, może są zbyt "przesadzone", ale jednak w jakimś stopniu pokazują jak dany olej sprawdza się w warunkach mocnego tarcia granicznego.. tak więc jeśli poskładamy wszystko do "kupy", owe testy, zawartość VM, HTHS (takie jakie komu pasuje) to można sobie wybrać już konkretny olej.

                Zamieszczone przez Stach13 Zobacz posta
                Grzechu, wrzuć proszę do tabeli ten Eneos z linku. Masz kartę charakterystyki i kartę produktu.
                Stach patrzę tego Eneosa ale nie widzę tam HTHS.. niby ma wpisaną spec. ACEA C3, ale jak przyjmuje HTHS 3,5 to o dziwo moje porównanie do wyliczonej lepkości dynamicznej -3,14- z KV40 i KV100 wychodzi powyżej 1... można by powiedzieć, że olej przy wysokim ścinaniu i temperaturze zwiększa swoją lepkość ?! (sam olej bazowy nie ma takich właściwości) Ewenement w śród olei.. hmm.. szkoda, że nie podali HTHS w karcie, bo teraz nie wiem co tym sądzić.. czy jest to jakiś błąd w karcie dla danych odnośnie KV40 i KV100.. czy po prostu tej olej nie ma HTHS na poziomie 3,5cP.

                Edit:
                Obejrzałem ten film o tych olejach Sustina i wygląda to tak, że olej bazowy ma inną strukturę cząstek, indeks lepkości jest dużo wyższy niż tradycyjnych olejów bazowych III/IV gr, być może jego lepkość KV nie zmienia się zgodnie z metodyką ASTM D341, dlatego mojego wyliczenia nie da rady zastosować dla tegoż oleju (tak to sobie tłumaczę) ale idąc dalej, można stwierdzić, że olej jest bdb. Zastosowano bdb bazę olejową oraz inny rodzaj ZDDP-bez siarki. Przydałoby się mieć jego HTHS, wtedy byłoby wszystko jasne.

                Drążyłem dalej.. jednak coś jest nie tak z kartą techniczną tegoż oleju, indeksy lepkości się różnią:

                eneos.jpg

                Z kalkulatora Viscosity index wychodzi inny indeks lepkości:
                vi.jpg

                Wydaje mi się, że jest źle wpisana lepkość KV100, powinno być 12,09. Tak wiec, nie jest to mój błąd tylko błąd karty technicznej ENEOSA. Zrobię wyliczenie wg. KV100 -12,09 i zamieszczę w tabeli
                Last edited by Grzechu; 19-02-2020, 09:11.
                Moja łódka Civic..
                Mój "klekocik" Ceed..
                New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                Coś na temat olejów..

                Comment


                • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                  Wydaje mi się, że jest źle wpisana lepkość KV100, powinno być 12,09. Tak wiec, nie jest to mój błąd tylko błąd karty technicznej ENEOSA. Zrobię wyliczenie wg. KV100 -12,09 i zamieszczę w tabeli
                  Dzięki Grzechu. Masz rację KV100 powinie być 12,09. Wygląda na błąd w karcie produktu. Sprawdziłem dwa inne oleje Eneos i według kalkulatora dane się zgadzają. Niestety Eneos nie podaje HTHS więc trzeba przyjąć minimalny dla danej normy.
                  I gdybyś był uprzejmy wrzucic do tabelki https://eneos.jpoils.pl/produkt/eneo...er-multi-5w30/. Ten mnie szczególnie interesuje.
                  Tam też jest malutka różnica wg. kalkulatora w indeksie VI ale tylko malutka.
                  Last edited by Stach13; 19-02-2020, 10:03.

                  Comment


                  • Stach dorzuciłem do tabeli, ten ENEOS Premium Hyper Multi 5W30 pod kątem VM wypada całkiem dobrze, jedynie co mnie martwi niska temp. zapłonu.. olej na pewno na bazie HC pewnie grupa III.
                    Moja łódka Civic..
                    Mój "klekocik" Ceed..
                    New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                    Coś na temat olejów..

                    Comment


                    • por%C3%B3wnanie-parametr%C3%B3w-fizykochemicznych?p=449472#post449472"] tabeli[/URL], ten ENEOS Premium Hyper Multi 5W30 pod kątem VM wypada całkiem dobrze, jedynie co mnie martwi niska temp. zapłonu.. olej na pewno na bazie HC pewnie grupa III.[/QUOTE]

                      Grzesiu co olei, PAO samo ESTER rarytas one byłyby bardzo drogie, wiem baza , ta baza jest dla olei silnikowych 75 -85 %,w dobie oszczędności olei syntetycznych prawdziwych nie ma sensu dla koncernów, za drogie i dostępnośc ogarniczona , są te oleje dla konkretnie przewidzianych dziś urządzeń przemysłowych głównie estrowe oleje.

                      Comment


                      • Siemanko,
                        wczoraj wymieniłem olej przy 9200km przebiegu, od 2000km przebiegu jeździłem na Xado 5w30 Luxury Drive, wczoraj zalałem Mihel Ceramic Oil 9600 5W30, muszę przyznać że silnik pracuje inaczej, na jedynce pracuje tak cicho jak na jałowym biegu. Nie wiem jakby to określić ale silnik pracuje jakby bardziej zwarty, kultura pracy przy zmianie biegów nie jest taka agresywna. Może to przez to że dopiero nowy olej został wlany. Wg. producenta olej osiągnie swoje właściwości po ok. 2000 km przebiegu, zobaczymy. Odnośnie tego oleju Mihel, w innym wątku już o nim wspominałem, że w karcie produktu miał bardzo wysokie HTHS wpisane, napisałem do Mihel.pl i uzyskałem odpowiedź że rzeczywiście był błąd w prospekcie informacyjnym podziękowali za błąd i jeszcze zaproponowali rabat na zakupy -10%
                        "Od: "Mihel" <[email protected]>
                        Do:
                        Wysłane: 9:28 Wtorek 2020-02-18
                        Temat: Re: Zapytanie o parametry


                        Witam serdecznie faktycznie nasz technolog bodajże w dwóch pozycjach dopatrzył nie nieprawidłowości przy współczynnikach HTHS i lepkościach. Był to błąd przy wprowadzaniu danych i został najprawdopodobniej wpisany z oleju o innej specyfikacji. Aktualnie zostało to sprawdzone i zaktualizowane tak wiec informacje są poprawne.

                        A my chcemy podziękować za spostrzegawczość i wskazanie nam potencjalnej pomyłki. Ze swojej strony możemy zaproponować panu rabat w wysokości 10% na nasze wszystkie produkty"
                        Przetestuję olej i dam Wam info jak się sprawuje po dłuższym użytkowaniu, a u mnie olej nie ma lekko, bo krótkie odcinki w kółko jeździ.

                        W ASO oczywiście, samochód wjeżdża na warsztat, ja sobie chodzę po salonach oglądam samochody konkurencji, dzwoni ASO i pyta czy ja wiem że przywiozłem olej 5w30 i to nie taki jaki oni leją i pyta czy na pewno chcę go zastosować bo to olej który nie jest zalecany przez Hondę. Mówię żeby lać. Przy odbiorze trochę gadałem z gościem, mówię że olej zgodny z instrukcją i on to potwierdza, ale jak to zawsze swoje, że olej OEM Hondy to żeby dobrze silnik pracował, żeby chronił itd. ja tylko podsumowałem, że może i dobry ale powiem szczerze że mój z pewnością lepszy i przy tym połowę tańszy, a na 0w20 niech sobie hybrydy jeżdżą, a czemu do type R taki olej dawać mówię? przecież to samochód do upalania i pałowania ostrego, a Pan mi odpowiada, że skoro Honda taki leje to znaczy że przetestowali to i z pewnością zabezpiecza silnik. Może i tak, jak się nie jeździ zgodnie z przeznaczeniem tego samochodu

                        Comment


                        • Dane rzeczywiście wydają się zmienione, jakkolwiek HTHS w okolicy 4 mPa*s (3,96 mPa*s dla Ceramic Oil 9200 5W30, oraz 4,09 mPa*s dla wersji 9600) to nadal bardzo dużo, prawda?

                          Obliczenia wykonane metodą @Grzecha ponownie dają ujemną wartość VM - nieznacznie ujemną, ale jednak...
                          Last edited by MiCyran; 20-02-2020, 13:14.

                          Comment


                          • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                            jakkolwiek HTHS w okolicy 4 mPa*s (3,96 mPa*s dla Ceramic Oil 9200 5W30, oraz 4,09 mPa*s dla wersji 9600) to nadal bardzo dużo, prawda?
                            Bardzo dużo i jest duże prawdopodobieństwo, że to nie autentyczne dane. Przeglądnąłem dużo kart olejowych i widziałem sporo błędów. Dane były zawyżane ale również zaniżane, więc można wyciągnąć wnioski, że przepisywane były błędnie z innych olejów. Tak że Mihel to nie wyjątek.

                            Comment


                            • Jest jeszcze jeden problem. Mimo iż od dawna istnieje standard określający metodologię pomiaru HTHS, to w rzeczywistości wyniki obarczone są dość dużym błędem pomiarowym, a w każdym razie trudno jest zapewnić ich satysfakcjonującą powtarzalność.

                              Comment


                              • Najwięcej błędów zauważyłem przy HTHS, KV100 i indeksie VI. I rzeczywiście przy tych samych olejach różne źródła podają różne wartości. Taki pierwszy lepszy przykład:
                                MOTUL 8100 ECO-NERGY 5W-30 W 100% syntetyczny, paliwooszczędny olej silnikowy opracowany do nowoczesnych pojazdów wyposażonych w doładowane lub wol



                                I gdzie dane są prawdziwe, w karcie produktu, czy w PDF ?

                                Comment

                                Working...
                                X