Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Dyskusje o olejach zastosowanych w X-gen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • O tym, co wchodzi w skład dodatków ochronnych lub obniżających tarcie można się w dużej mierze zorientować na podstawie informacji ze stron oil-club (rosyjskich, niemieckich, a nawet polskich).

    Dla oleju OEM Hondy mamy na przykład:

    Additive.jpg

    Zaskakujące jest, że ten olej jest dedykowany również do aut z GPF-em (sporo siarki), choć może tutaj zależność jest bardziej złożona, niż mi się teraz wydaje...
    Last edited by MiCyran; 13-02-2020, 19:41.

    Comment


    • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
      Zaskakujące jest, że ten olej jest dedykowany również do aut z GPF-em (sporo siarki), choć może tutaj zależność jest bardziej złożona, niż mi się teraz wydaje...
      Tak, już o tym kiedyś pisałem, czytałem pewne opracowanie, że zastosowanie odpowiedniego rozpuszczalnika, czy coś w tym rodzaju, estrowego bodajże, powoduje, że zmniejsza się lotność siarki i przez to olej można sklasyfikować np. do normy GF-5.
      Moja łódka Civic..
      Mój "klekocik" Ceed..
      New... "Japończyk" e:Hev 2.0
      Coś na temat olejów..

      Comment


      • Ja się zastanawiam nad jednym. Czy warto lać inny olej niż OEM ? Czy aby nie będę wtedy "mądrzejszy" od inżynierów z hondy. Czy nie jest to tak że z pozoru gorszy olej 0w20 będzie lepszy dla silnika niż inny z pozoru lepszy 0w30 lub 5w30? Czy silnik ten nie jest odpowiednio skonfigurowany pod oryginalny olej spasowaniem, materiałem itd. a wszystkie obliczenia inżynierskie były właśnie pod ten olej zoptymalizowane? Inne oleje są dopuszczalne ale może wcale nie polepszę sobie tym ochrony silnika?
        A może jest inaczej i właśnie musieli zastosować taki olej dla uzyskania odpowiedniej emisji spalin i właśnie dobrym pomysłem będzie wlanie czegoś lepszego?

        Ktoś wyżej napisał, że honda nie strzeliła by sobie w kolano i nie lała złego oleju. A moim zdaniem nie koniecznie tak musi być. Honda już nie raz strzeliła sobie w kolano. W motocyklach gdzie silniki gold winga się przegrzewały, w CBR 1000 SC59 gdzie żłopały masakryczne ilości oleju, oraz w samochodach np. silnikach civiców z pewnego wypustu rocznika 2012 gdzie olej jest pity litrami. Czy jest to spowodowane tym że nie radzą sobie właśnie z uzyskaniem norm emisji? Nie wiem. Ale moje zaufanie jest już ograniczone.

        Wiec najważniejsze pytanie. Lejąc inny lepszy olej przedobrzamy czy dajemy lepszą ochronę silnikowi?

        Comment


        • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
          Tak, już o tym kiedyś pisałem, czytałem pewne opracowanie, że zastosowanie odpowiedniego rozpuszczalnika, czy coś w tym rodzaju, estrowego bodajże, powoduje, że zmniejsza się lotność siarki i przez to olej można sklasyfikować np. do normy GF-5.
          Przypadkiem, z pomocą Google, zauważyłem, że ten temat rozkwitał w okolicy 80 strony. Wniosek: w czytaniu tego wątku cofnąłem się za blisko, a przeczytanie całości wymaga benedyktyńskiej cierpliwości...

          Tak na marginesie, jest kilka olejów, które ilością dodatków uszlachetniających biją hondowski 0W20 Type 2 na głowę: https://oil-club.de/index.php?thread...0-km/&e418579a.
          A tu aukcja, której tytuł można chyba traktować jako ciekawostkę: https://allegro.pl/oferta/oe-honda-s...-4l-7150953285. Albo ostatnio coś się mocno zmieniło w formule tego oleju, albo to jest próbka możliwości konfiguratorów.

          Zamieszczone przez Fireblade929 Zobacz posta
          Czy nie jest to tak że z pozoru gorszy olej 0w20 będzie lepszy dla silnika niż inny z pozoru lepszy 0w30 lub 5w30? Czy silnik ten nie jest odpowiednio skonfigurowany pod oryginalny olej spasowaniem, materiałem itd. a wszystkie obliczenia inżynierskie były właśnie pod ten olej zoptymalizowane? Inne oleje są dopuszczalne ale może wcale nie polepszę sobie tym ochrony silnika?
          A może jest inaczej i właśnie musieli zastosować taki olej dla uzyskania odpowiedniej emisji spalin i właśnie dobrym pomysłem będzie wlanie czegoś lepszego?
          @Fireblade929, takie pytania, jak Twoje, nie doczekały się odpowiedzi przez 220 stron tego wątku. Jak napisałem wcześniej, przy przebiegu ponad 150 kkm zalewam silnik olejem 0W30 (A5), ale gdybym posiadał samochód od nowości i w tym czasie nie musiałbym wymieniać tłoków, to może do dziś jeździłbym na hondowskim 0W20 lub innym o podobnej charakterystyce (może na wspomnianym wyżej motorsportowym Millersie CFS NT+, albo na sporo tańszym Amsoilu lub Ravenolu). Mnie ta lepkość nie przeraża. Z kolei nieco wyższych lepkości również nie trzeba się bać, chociaż moim zdaniem w normalnych, czy nawet dość dynamicznym użytkowaniu (i w mieście, i na autostradzie) wyjście ponad 0W30 (A3) nie przyniesie większych korzyści.

          Zamieszczone przez Fireblade929 Zobacz posta
          Ktoś wyżej napisał, że honda nie strzeliła by sobie w kolano i nie lała złego oleju. A moim zdaniem nie koniecznie tak musi być. Honda już nie raz strzeliła sobie w kolano. W motocyklach gdzie silniki gold winga się przegrzewały, w CBR 1000 SC59 gdzie żłopały masakryczne ilości oleju, oraz w samochodach np. silnikach civiców z pewnego wypustu rocznika 2012 gdzie olej jest pity litrami. Czy jest to spowodowane tym że nie radzą sobie właśnie z uzyskaniem norm emisji? Nie wiem. Ale moje zaufanie jest już ograniczone.
          To moje słowa... Widzisz, piszesz o wadach, które pojawiły się w trakcie regularnej eksploatacji, a ja starałem się dowieść, że olej, który niedostatecznie chroni silnik jednocześnie nie będzie w stanie oszczędzać paliwo. To wyszłoby od razu w badaniach homologacyjnych.

          Zamieszczone przez Fireblade929 Zobacz posta
          Wiec najważniejsze pytanie. Lejąc inny lepszy olej przedobrzamy czy dajemy lepszą ochronę silnikowi?
          Krótko: w skrajnie ciężkich warunkach olej o wyższej lepkości będzie dawał lepszą ochronę, ale w codziennej jeździe to nie powinno mieć większego znaczenia - lepkość oleju to naprawdę nie wszystko.
          Last edited by MiCyran; 13-02-2020, 23:46.

          Comment


          • Zamieszczone przez Fireblade929 Zobacz posta
            Ja się zastanawiam nad jednym. Czy warto lać inny olej niż OEM ?
            Honda ma w swojej ofercie oleje OEM o lepkościach m.in.:

            0W20 różne rodzaje, różne nazwy na różne rynki światowe
            5W20
            5W30
            10W30
            0W30
            5W40

            Na różnych rynkach światowych Honda posiada w ofercie różne oleje silnikowe, również o różnych nazwach.

            Zamieszczone przez Fireblade929 Zobacz posta
            Inne oleje są dopuszczalne ale może wcale nie polepszę sobie tym ochrony silnika?
            Tak samo dopuszczalne są "inne" oleje silnikowe jak dopuszczalny jest olej o lepkości 0W20.

            W instrukcji obsługi Hondy Civic X jest zapis odnoszący się do stosowania oryginalnych olejów silnikowych Honda:

            "W przypadku korzystania z oleju 0W20, należy użyć oleju "Honda Engine Oil Type 2.0""

            W tym zapisie już masz informację, że oryginalne oleje silnikowe występują w różnych lepkościach.

            Zamieszczone przez Fireblade929 Zobacz posta
            Czy silnik ten nie jest odpowiednio skonfigurowany pod oryginalny olej spasowaniem, materiałem itd. a wszystkie obliczenia inżynierskie były właśnie pod ten olej zoptymalizowane?
            Kolejny zapis z IO Hondy Civic X mówi:
            Stosować oryginalny olej silnikowy Honda lub inny ogólnodostępny olej silnikowy o lepkości odpowiedniej dla temperatury otoczenia"

            Comment


            • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
              Przypadkiem, z pomocą Google, zauważyłem, że ten temat rozkwitał w okolicy 80 strony.
              Tak, tematy gorący był już dawno Ale trochę się kręciliśmy w kółko... wtedy jeszcze nie miałem takiej wiedzy jak teraz...

              Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
              Tak na marginesie, jest kilka olejów, które ilością dodatków uszlachetniających biją hondowski 0W20 Type 2 na głowę
              Niby tak.. ale może być też opcja, że w OEM Honda mogą być zastosowane inne dodatki antyoxydacyjne, EP, AW i MF... a jest tego od groma, np. jest organiczny modylen który w połączeniu z ZDDP nie wymaga jego dużej zawartości, po przez spore zmniejszenie współczynnika tarcia.. wtedy jest mniej siarki, fosforu.. może być zastosowany grafit, albo azotan boru który jest tzw. samarem ceramicznym... Wygląda na to, że te wszystkie zwroty producentów olejowych typu, "ceramika","Low Friction", to nic innego jak używany inny typ składnika EP czy AW, w dodatku DI... To jest na prawdę trudny temat.. A porównywałeś np. dwa oleje o tej samej normie np. GF ? Bo skład oleju o normie GF-4,5 powinien być inny od składu oleju ACEA A1/A5/A3.. I teraz żeby wybrać dobry olej trzeba wiedzieć jaki jest rodzaj składnika, za co odpowiada w danym oleju i wiedzieć, czy dany składnik jest lepszy od tego drugiego składnika zastosowanego zamiennie Chodź zaświtała mi w głowie jedna rzecz, pamiętacie tego gostka w necie co testuje oleje, gdzie wisi na pręcie taki odważnik 1kg i blaszka trze o metal i on tam mierzy poziom zużycia tej blaszki... to może być właśnie dobry test na dodatki DI zawarte w danym oleju! MiCyran jaki to jest rodzaj tarcia ? Graniczne ?
              Last edited by Grzechu; 13-02-2020, 23:37.
              Moja łódka Civic..
              Mój "klekocik" Ceed..
              New... "Japończyk" e:Hev 2.0
              Coś na temat olejów..

              Comment


              • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                pamiętacie tego gostka w necie co testuje oleje, gdzie wisi na pręcie taki odważnik 1kg i blaszka trze o metal i on tam mierzy poziom zużycia tej blaszki... to może być właśnie dobry test na dodatki DI zawarte w danym oleju! MiCyran jaki to jest rodzaj tarcia ? Graniczne ?
                Test raczej na dodatki AW (EP) i w mniejszym stopniu FM... Bez doktoratu z trybologii mogę jedynie przypuszczać, ale sadzę, że dominuje tu tarcie graniczne z mniejszym lub większym udziałem mieszanego, w przeciwnym razie nie byłoby tak widocznego zużycia... Duży ciężar skupia się tutaj na powierzchni rzędu 1 mm2, a czasem sporo mniejszej. To daje średnie ciśnienie rzędu dziesiątek MPa, ale na nierównościach powierzchni próbki (no i na chropowatościach koła tej "szlifierki") jeszcze o co najmniej rząd lub dwa więcej. Między innymi dlatego tak dobrze w tym teście wypadają Ceramizer, Ceratec i rewitalizanty Xado. Sytuacja jest nieco podobna, a tak naprawdę bardziej ekstremalna niż na wałku rozrządu. Nota bene, krzywki w silnikach Hondy chyba nie nalezą do najwęższych, to prawda? Wiem, jak jest u nas, ale po prostu nie mam porównania...

                Te testy na pewno nie odtwarzają warunków tarcia hydrodynamicznego, które zachodzi np. w łożyskach. Dobitnym przykładem, że w pewnych warunkach (spotykanych również w silniku, post #2177 i #2183) lepkość nie odgrywa już dużej roli jest wynik testu Orlen Platinum Max Power 0W40.

                Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                Wygląda na to, że te wszystkie zwroty producentów olejowych typu, "ceramika","Low Friction", to nic innego jak używany inny typ składnika EP czy AW, w dodatku DI...
                Z tych dwóch, które wymieniłeś, główną funkcją "caramiki" jest ochrona AW lub EP, podobnie jak ZDDP z cynkiem i fosforem, czy tlenek niklu lub tytanu. Zresztą jednym z rodzajów zużycia jest tzw. zużycie tribochemiczne, które polega na tworzeniu na trącej powierzchni metalu bardzo odpornych mechanicznie warstw tlenkowych o wytrzymałości kilkukrotnie lub kilkunastokrotnie wyższej, niż macierzysty materiał. Natomiast klasycznymi modyfikatorami tarcia są dwusiarczki molibdenu i wolframu. Rolę pozostałych dodatków opisuje w dużym skrócie ten materiał http://www.penrite.pl/wp-content/upl...-oleju-www.pdf.

                Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                A porównywałeś np. dwa oleje o tej samej normie np. GF ? Bo skład oleju o normie GF-4,5 powinien być inny od składu oleju ACEA A1/A5/A3.
                @Grzechu, tempu Twojej pracy nie da się dorównać, a ja mam w tej kwestii zbyt wiele zaległości. Nie wiem nawet, czy normy GF jednoznacznie podają procentowy udział (ew. widełki) każdego typu dodatków, czy tylko zgrubnie określają udziały niektórych z nich. Tak naprawdę to jest moje pytanie, bo potrafię sobie wyobrazić, że pomiędzy kolejnymi nowelizacjami norm ktoś opracował i chcę wprowadzić na rynek nowy genialny dodatek AW. Czy w takiej sytuacji musi czekać do kolejnej aktualizacji, a tymczasowo musi posługiwać się enigmatycznym "spełnia lub przewyższa normy"?

                Wykonałem szybką analizę danych zebranych przez Piotra Testera (tabele z wynikami pomiarów znajdują się pod każdym filmem). Statystyka może nie jest imponująca (379 olejów, pominąłem oleje przekładniowe i motocyklowe), ale nie widać żadnej zależności pomiędzy zużyciem a lepkością - przedstawione histogramy są do siebie bardzo zbliżone. Może tylko oleje sportowe statystycznie nieco częściej trafiały do grupy najlepiej chroniących testowaną próbkę, ale one oprócz większej lepkości posiadają w składzie także masę "wspomagaczy", więc to raczej nie powinno dziwić. Z drugiej strony, już bardzo pobieżne spojrzenie na tabelę źródłową pokazuje wyraźną przewagę produktów markowych nad "no name".

                Testy_histogramy.jpg
                Last edited by Grzechu; 14-02-2020, 13:21. Powód: połączyłem posty

                Comment


                • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                  Stach te linki do tych olejów nie otwierają się.. zamieść je jeszcze raz, to dopiszę do tabeli.
                  A teraz ?

                  Opis produktu: RAVENOL FDS SAE 5W-30 to oparty na PAO (polialfaolefiny) w pełni syntetyczny, olej silnikowy o niskim współczynniku tarcia, wykonany w technologii USVO® i sprawdzonej technologii CleanSynto® do silników benzynowych i Diesla aut osobowych, również z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Dzięki technologii USVO® osiągnięto wyjątkowo wysoką stabilność lepkości. Wyeliminowano wady polimerów podnoszących indeks […]


                    Opis produktu: RAVENOL SSV FUEL ECONOMY SAE 0W-30 to oparty na PAO (polialfaolefiny), w pełni syntetyczny lekkobieżny olej silnikowy wykonany w technologii USVO® i sprawdzonej technologii CleanSynto® do silników benzynowych i Diesla aut osobowych, również z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zmniejsza tarcie i opory pracy wyraźnie ograniczając zużycie paliwa. Zapewnia doskonałe właściwości rozruchu […]
                  Last edited by Stach13; 14-02-2020, 13:36.

                  Comment


                  • Ok, teraz linki działają, dopiszę do tej tabeli i chyba założę nowy wątek z tą tabelą, żeby już jej nie wrzucać co któryś post w danym temacie, tak, żeby "nie przerywać" ciągu dyskusji.

                    A propos dodatków DI, znalazłem w necie firmę która specjalizuje się w produkcji dodatków DI i VM oraz innych rzeczy.. a tutaj przykładowa karta dodatku do oleju który klasyfikuje go do normy GF-5, skład itp.. ( nie wiem czy będzie coś widać).

                    hitec.jpg

                    Stach zapraszam tutaj.
                    Last edited by Grzechu; 14-02-2020, 22:23.
                    Moja łódka Civic..
                    Mój "klekocik" Ceed..
                    New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                    Coś na temat olejów..

                    Comment


                    • Grzechu dodaj jeszcze na moją prośbę Amsoil SS 5 W30 ,https://www.amsoil.com/lit/databulletins/g2880.pdf , w testach 540ratblog jeśli czytałeś wypadł dużo lepiej aniżeli SS OW30 , a uważam że są bardziej wiarygodne od Piotr Tester , tu by się zgadzało mniejsza rozpiętość , trochę tańszy nie wymaga tyle dodatków bo baza podejrzewam ta sama ,a czy to PAO, GTL czy minerał tego się chyba nie dowiemy,pisałem kiedyś z kolegą z US na temat Amsoil , jest wysoko ceniony ale dla nich to drogi olej [ bogaci i czemu] oszczędni , wymieniają oleje co 5 tys. mil i częściej.

                      Comment


                      • Zamieszczone przez megipan Zobacz posta
                        Grzechu dodaj jeszcze na moją prośbę Amsoil SS 5 W30 ,https://www.amsoil.com/lit/databulletins/g2880.pdf , w testach 540ratblog jeśli czytałeś wypadł dużo lepiej aniżeli SS OW30 , a uważam że są bardziej wiarygodne od Piotr Tester , tu by się zgadzało mniejsza rozpiętość , trochę tańszy nie wymaga tyle dodatków bo baza podejrzewam ta sama ,a czy to PAO, GTL czy minerał tego się chyba nie dowiemy,pisałem kiedyś z kolegą z US na temat Amsoil , jest wysoko ceniony ale dla nich to drogi olej [ bogaci i czemu] oszczędni , wymieniają oleje co 5 tys. mil i częściej.
                        Autor 540ratblog twierdzi, że test Amsoil 0W30 został przeprowadzony na starej formulacji. Od 2017 weszła nowa, w której ochrona przeciwzużyciowa podobno jest o 75% mocniejsza. Swoją drogą, dopiero przed 2 godzinami zacząłem czytać ten blog. Autor jest trochę irytujący i ma przerośnięte ego. Robi prawdopodobnie to samo, co Piotr Tester, a roztacza wokół tego aurę wielkiej tajemnicy. Ale, jakkolwiek go oceniam, zgadzam się z nim w 100%...
                        Last edited by Grzechu; 16-02-2020, 08:44.

                        Comment


                        • Zamieszczone przez megipan Zobacz posta
                          Grzechu dodaj jeszcze na moją prośbę Amsoil SS 5 W30 ,https://www.amsoil.com/lit/databulletins/g2880.pdf , w testach 540ratblog jeśli czytałeś wypadł dużo lepiej aniżeli SS OW30 , a uważam że są bardziej wiarygodne od Piotr Tester , tu by się zgadzało mniejsza rozpiętość , trochę tańszy nie wymaga tyle dodatków bo baza podejrzewam ta sama ,a czy to PAO, GTL
                          Tutaj decydujące są pewnie dwie rzeczy:
                          -olej bazowy z którego zrobiony jest ten Amsoil ma większą lepkość KV100 od oleju bazowego SS 0W30,
                          -rodzaj zastosowanych dodatków, Amsoil spełnia normę zarówno GF jak i ACEA A5.. być może więcej modyfikatorów tarcia, albo jakieś inne pierwiastki, które powodują lepszą ochronę przy danym rodzaju tarcia...

                          Amsoil w tabeli wygląda całkiem dobrze w swojej kategorii ACEA. A swoja drogą, gdzie w ogóle u nas w Polsce można kupić go z zaufanego źródła ? Mamy coś pewnego?

                          Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                          twierdzi, że test Amsoil 0W30 został przeprowadzony na starej formulacji. Od 2017 weszła nowa, w której ochrona przeciwzużyciowa podobno jest o 75% mocniejsza.
                          Co to może oznaczać ? Inny rodzaj DI ? bazy?

                          PS. Zmieniłem trochę podejście do zamieszania propozycji olejów w tabeli -po umieszczeniu danej propozycji oleju, w tabeli, post, jeśli zawiera komentarz który wymaga dyskusji, zostanie przeniesiony do tegoż wątku, po to, abyśmy mogli jeszcze "obgadać" dany olej, co zauważamy w nim ciekawego, wady, zalety itp.. lub jeśli, post propozycji, jest bez komentarza - trwale usunięty aby nie tworzyć niepotrzebnych „stron” tematu.
                          Last edited by Grzechu; 16-02-2020, 09:18.
                          Moja łódka Civic..
                          Mój "klekocik" Ceed..
                          New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                          Coś na temat olejów..

                          Comment


                          • Jeśli chodzi o pewne źródło, to trzykrotnie kupowałem oleje AMSOIL w sklepie MM Store (zawsze za pośrednictwem Allegro) i te zakupy nie dały mi powodu, aby wątpić w rzetelność i uczciwość sprzedawcy.

                            Tutaj możecie przejrzeć prawie kompletną, syntetyczną listę wyników z bloga 540rat (zawiera tylko podstawowe dane, na blogu jest sporo więcej informacji + 3 dodatkowe oleje): 2019-08-13_540RAT_WearProtectionRankingList.pdf. Spodziewam się, że to może ponownie rozgrzać dyskusję...
                            Last edited by MiCyran; 16-02-2020, 12:30.

                            Comment


                            • Z strony amsoil.com. dystrybutorem na Polskę jest kleenflo.pl , kupuje też w Krakowie chemiasamochodowa.pl to to samo co MMstore.
                              Last edited by megipan; 16-02-2020, 19:04.

                              Comment


                              • Uzyskałem dzisiaj odpowiedź od Honda Polska na zadane przeze mnie pytanie:
                                Posiadam samochód Honda Civic X 1.5. W związku z tym że na przeglądy gwarancyjne do ASO Honda jeżdżę z własnym olejem (oczywiście zgodnym z instrukcją pojazdu) czy dopuszczalne jest aby w książce gwarancyjnej serwis stosował zapis "olej własny klienta" bez podania jego nazwy, specyfikacji ACEA i lepkości?. Czy w przypadku takiego wpisu potwierdzeniem zastosowania właściwego oleju jest jego dowód zakupu (paragon, faktura) czy też serwis powinien uzupełnić już dokonany wpis, a na następnym przeglądzie olejowym wpisywać już do książki serwisowej pełne dane oleju który przywożę na przegląd?.
                                I oto odpowiedź:
                                "Nie posiadamy szczegółowych wymagań co do adnotacji w systemach dotyczących wymiany oleju na nie oryginalny.
                                Krótka adnotacja jest wystarczająca do tego aby w wypadku problemów ze smarowaniem itp. wszcząć procedurę sprawdzającą.
                                Zgodnie z warunkami gwarancji, jeśli powodem usterki okaże się być dostarczony przez użytkownika olej to ASO będzie mogło odmówić naprawy z gwarancji."

                                Comment

                                Working...
                                X