Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Dyskusje o olejach zastosowanych w X-gen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • @Grzechu, a ja ze swojej strony chciałbym spytać - absolutnie nie po to, aby kontestować Twoja opinię! - co, zgodnie z Twoją wiedzą i doświadczeniem, odpowiedziałbyś Koledze @Jedwabnikowi na pytanie zadane w poście #2271.

    Comment


    • Zamieszczone przez Jedwabnik Zobacz posta
      zmieniłem olej na shell helix ultra 0w30 c2/c3. Czy według Was będę miał gorszą, taką samą czy lepszą ochronę silnika.
      Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
      gniotę temat oleju, o który zapytał @Jewabnik, ale minęło kilka dni i znów stałem się trochę mądrzejszy w tym temacie. Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0w-30 zawiera jedne z większych ilości boru, które spotkałem w olejach. Założyłem, że musi on występować np. w formie heksagonalnego azotku boru, który potrafi skutecznie obniżać tarcie.
      oleje pozbawione dodatków fosforu i siarki to oleje grupy ACEA - C. Aby olej nadawał się do ochrony silnika musi mieć dodatki obniżające tracie. Dlatego w olejach ekologicznych zstępuje się fosfor i siarkę np. borem i jeszcze innymi pakietami. Czy to jest lepiej czy gorzej? Moim zdaniem musi być to porównywalne. tzn. porównywalne przy normalnym użytkowaniu.
      Z definicji oleje wysoko-popiołowe są przeznaczone do sportu (czyli zawsze lepiej dla silnika) bo w sporcie nie idzie o limity emisji spalin.
      Odpowiadając na pytanie lepiej, gorzej czy tak samo. To ja uważam że przy normalnym trybie użytkowania porównywalnie - powiedzmy że tak samo. Jeśli o mnie chodzi to ja nie jestem zwolennikiem stosowania olejów (mówię o grupie C) do diesla z DPF do silników benzynowych z lub bez GPF.
      Kierownik Działu Diesla

      Comment


      • Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
        Jeśli o mnie chodzi to ja nie jestem zwolennikiem stosowania olejów (mówię o grupie C) do diesla z DPF do silników benzynowych z lub bez GPF.
        Auto Kolegi @Jedwabnika jeszcze jakiś czas będzie na gwarancji, więc na razie musi trzymać się zapisów w IO.

        Jeśli chodzi o dodatki (oraz wiele innych parametrów olejów), to cenne wskazówki mogą dać tabele umieszczone na stronie https://www.oil-club.ru/forum/forum/...8%D1%86%D1%8B/. Zbiorcze dane znajdują się pod linkami zawierającymi w opisie daną klasę oleju. W kontekście tego, o czym tutaj wiele razy pisaliśmy (zwiększona ilość dodatków w "lekkich" olejach), zaskakuje skład olejów 0W16.
        Last edited by MiCyran; 25-02-2020, 21:04.

        Comment


        • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
          co, zgodnie z Twoją wiedzą i doświadczeniem, odpowiedziałbyś Koledze @Jedwabnikowi na pytanie zadane w poście #2271.
          Olej oczywiście spełnia wymagania ACEA, a wiec przeszedł pomyśle wszystkie testy w danym zakresie. Tak więc cacy. Można używać. Ale patrząc na skład, nie podoba mi się brak lub minimalna ilość, modyfikatora tarcia- typu molibden, chyba, że jest jakiś inny organiczny FM, albo może być to ten Bor. Olej zrobiony na bazie o niskiej lepkości, ma dużo modyfikatora VM. Szczerze, nie wiem czy zamieniłbym go zamiast oem Honda 0W20. Równie niska lepkość bazy i niepewny modyfikator tarcia.. W oem Honda raczej pewny? Hmm mamy gdzieś analizę składu oleju oem Honda 0W20?

          Swoją drogą poniżej opisałem -jak ja to widzę- za co odpowiada dany pierwiastek z analizy olejów (w przypadku modyfikatora FM może być inny składnik, niekoniecznie uwidoczniony w tej analizie):

          pierwiastki w oleju.jpg

          MiCyran, jak myślisz, pasuje to ?

          Zamieszczone przez Stach13 Zobacz posta
          Czy kolejna eksplozja wiedzy spowodowała, że myślisz teraz o innym oleju ?
          Niestety tak. Nie pasuje mi SAE 0Wx i wysoki parametr noack. Prawdopodobnie zmienię na jakiś 5W30 (może 10W30), o niskim noack, wysokiej temp. zapłonu i odpornym na ścianie VM, chodź sam w sobie olej o SAE 5W30 ma niewielką jego zawartość. Jeszcze będę patrzył na te analizy pierwiastków, a chodzi o pierwiastek odpowiadający za FM.
          Last edited by Grzechu; 25-02-2020, 23:22.
          Moja łódka Civic..
          Mój "klekocik" Ceed..
          New... "Japończyk" e:Hev 2.0
          Coś na temat olejów..

          Comment


          • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
            W oem Honda raczej pewny? Hmm mamy gdzieś analizę składu oleju oem Honda 0W20?
            Przeszukałem polskie, niemieckie i rosyjskie fora oil-club i znalazłem tylko analizę tego przepracowanego oleju: https://oil-club.de/index.php?thread...0ps-10-000-km/

            Przy okazji dotarłem do informacji o możliwych podróbkach tego oleju: https://www.oil-club.ru/forum/topic/...0w-20-type-20/
            oraz do zdjęć spod pokrywy zaworów silnika R18A1 podczas eksploatacji głównie na olejach 0W20: https://www.oil-club.ru/forum/topic/...raznyh-maslah/


            Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
            Swoją drogą poniżej opisałem -jak ja to widzę- za co odpowiada dany pierwiastek z analizy olejów (w przypadku modyfikatora FM może być inny składnik, niekoniecznie uwidoczniony w tej analizie): MiCyran, jak myślisz, pasuje to ?
            Część pierwiastków może pełnić kilka ról i tak np. bor (tzn. jego związki) może wchodzić w skład dyspergatorów, czyli substancji rozpuszczających drobiny zawieszone w oleju i utrudniający powstawanie różnego rodzaju osadów, a także chroniących filtry DPF lub GPF, ale może także wchodzić w skład dodatków FM. Dobry opis roli różnych dodatków można znaleźć tutaj: http://translate.google.com/translat...m%2F&sandbox=1. Mam nadzieję, że podana strona otworzy się Wam już automatycznie przetłumaczona przez Google Translatora. Rosyjski również nie jest moją mocna stroną
            Last edited by MiCyran; 26-02-2020, 10:41.

            Comment


            • Oglądając Piotra testera olej Lotos synhetic 5w30 c2+c3 tak rewelacyjnie wypadł. Może @Grzechu zamieściłbyś go w tabeli. Od lipca tego roku mój civic będzie garażował w garażu pod blokiem, gdzie panuje +14* zimą. Czy nie lepiej wtedy lać olej 5 w30 zamist 0 w 30 ?

              Comment


              • Dorzuciłem pozycję Lotosa. Moim zdaniem przy naszych zimowych, czy letnich warunkach klimatycznych, 5W30 jest w sam raz.
                Moja łódka Civic..
                Mój "klekocik" Ceed..
                New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                Coś na temat olejów..

                Comment


                • A ja posiłkując się Waszą dyskusją, swojego Civica 1.5 po 3000km zalałem Ravenolem VMP 5W30 C3. Czasami lubię sobie bryknąć i myślę, że to dobry wybór.
                  A moje drugie auto Focus MKIII 1.6, którym jeździ żona zalałem olejem Amsoil SS 5W30 A5.

                  Comment


                  • Powiem, wam, że próbuje znaleźć jakąś zależność tych dodatków DI z tarciem granicznym, a więc z tymi testami Piotra.. ale za cholerę nic tu się nie trzyma "kupy"... poniższy olej jest "przeładowany" ZDDP, FM, a wcale tak super w teście nie wyszedł..

                    millers oil.jpg

                    testp.jpg

                    Jeszcze niby jest rodzaj bazy... czyżby jest niskiej jakości ? Grupy? Może I/II. CCS by na to wskazywało w porównaniu do reszty olejów w tabeli z grupy SAE 5W30... ??? Bo to, że niska lepkość to raczej nie, bo niektóre 0W20 wychodzą o niebo lepiej...
                    Moja łódka Civic..
                    Mój "klekocik" Ceed..
                    New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                    Coś na temat olejów..

                    Comment


                    • @Grzechu, fajnie, że to drążysz. Tak na szybko. Poza przeglądaniem tabelek zacząłem oglądać również filmiki nakręcone przez Piotra Testera. Nie wiem, jak jest w tym przypadku, ale czasem widzę, że czarne taśmy, które mają chronić przed rozbryzgiwaniem oleju wokół aparatury testowej, dotykają tego rotującego koła i przypuszczam, że w takim przypadku znacznie mniej oleju trafia w miejsce styku z próbka. Druga możliwość, to wykonanie obu eksperymentów na innych formulacjach tego oleju.

                      P.S. W teście w 40°C ten olej wypadł bardzo dobrze! Z drugiej strony, w testach 540rat oleje przeładowane ZDDP (np. te, w których ten dodatek dodano do gotowego oleju) wypadały znacznie gorzej, niż oleje z umiarkowaną ilością ZDDP - może to jest jakaś wskazówka. 540rat dużo pisze o tym w swoim blogu. Miedzy innymi z powodu tego, co tam wyczytałem, myślę o dodatkach alternatywnych (np. z molibdenem), które mogą pełnić zarazem funkcję MF, jak i AW - zastępując w jakiejś mierze ZDDP.
                      Last edited by MiCyran; 26-02-2020, 19:10.

                      Comment


                      • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                        Druga możliwość, to wykonanie obu eksperymentów na innych formulacjach tego oleju
                        Na przykład test ravenola turbo vst 5w40 przeprowadzony, gdy formuła oleju była znacznie inna, inna baza olejowa, inne dodatki, nie USVO, itp. Test wskazuje na bardzo niską jakość produktu.

                        Comment


                        • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                          Nie wiem, jak jest w tym przypadku, ale czasem widzę, że czarne taśmy, które mają chronić przed rozbryzgiwaniem oleju wokół aparatury testowej, dotykają tego rotującego koła i przypuszczam, że w takim przypadku znacznie mniej oleju trafia w miejsce styku z próbka.
                          Tutaj możesz mieć rację.. na to wygląda, że jednak tego testu do końca nie ma co brać na 100% serio... Szkoda, że producenci olejów nie zamieszają wyników testów ASTM w swoich karatach np. wg. metody ASTM D4172, tzw. four ball wear test.. widziałem tego typu wyniki w niektórych kartach technicznych Amsoila. Piotr powinien kupić sobie taką maszynę i na niej robić te badania, wtedy miałoby to "ręce i nogi"

                          PS. Fajnie widać po wskaźniku lepkości jaki udział ma VM w olejach typu "Racing Oil"... a wiec liczy się lepkość, lepkość i jeszcze raz lepkość oleju bazowego zbliżona jak najbardziej do zachowania cieczy Newtonowskiej i oczywiście muszą być jeszcze ekstra DI Hmm dobrą alternatywą dla oleju 0W20 może być olej 5W20, gdzie VM będzie już dużo, dużo mniej.

                          wear scar test.jpg
                          Last edited by Grzechu; 26-02-2020, 20:18.
                          Moja łódka Civic..
                          Mój "klekocik" Ceed..
                          New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                          Coś na temat olejów..

                          Comment


                          • Four ball wear tests są na forach olejowych uważane za tak samo niewiarygodne jak testy 540rat i testy Piotra. Ale nadal wierzę, że wszystkie one niosą jakąś informację. U Piotra problemem wydaje mi się sposób dozowania oleju i te prymitywne osłony. Któryś z olejów Orlenu, jeśli dobrze pamiętam, pokazał zużycie 0,30 mm, podczas gdy tarcie na sucho dało 0,41 mm - dramat! Woda pewnie dałaby porównywalny efekt. A na filmie było widać wyraźnie, że w pobliże próbki olej właściwie nie mógł docierać.

                            5W20 do niedawna było bardzo często stosowaną lepkością w USA, jednak wedlug informacji na forach różnych marek albo np. na olejowym BITOG-u widać, że w zaleceniach jest zastępowany przez 0W20. To samo stało się z amerykańskimi Hondami. Bodajże w 2009 roku wydano biuletyn, który zmieniał na 0W20 zalecenia dla wszystkich aut (wyłączając jeden model Acury) wyprodukowanych od 2001 roku. Ciekawe, na ile jest to podyktowane szeroko rozumianymi względami ekologicznymi? To przecież nie jest wielka różnica...
                            Last edited by MiCyran; 26-02-2020, 21:59.

                            Comment


                            • W stanach Toyota i Honda dopuszcza tylko 0w20, Toyota od 2018 roku również 0w16. W Europie rozpiętość SAE w większości modeli Toyoty jest nieograniczona.

                              Comment


                              • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                                Four ball wear tests są na forach olejowych uważane za tak samo niewiarygodne jak testy 540rat i testy Piotra.
                                Dziwne, przecież, jest to test zatwierdzony przez ASTM.. Z tym 5W20 to raczej chodzi właśnie o lepkość, olej bazowy do zrobienia 5W20 będzie miał większą KV w porównaniu do 0W20.. może nawet mieć takie same KV jak olej bazowy do 5W40 Tak wiec to pewnie chodziło o ekologię, przejście z 5W20 na 0W20.
                                Moja łódka Civic..
                                Mój "klekocik" Ceed..
                                New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                                Coś na temat olejów..

                                Comment

                                Working...
                                X