Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Dyskusje o olejach zastosowanych w X-gen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
    Dziwne, przecież, jest to test zatwierdzony przez ASTM..
    Wszędzie ten sam argument: nie oddaje warunków panujących w silniku. A moim zdaniem, poza spełnieniem innych kryteriów, zawsze lepszy wynik takiego testu będzie oznaczał lepszą ochronę w krytycznych miejscach. Na razie test czterech kul nie jest obowiązkowy, ale marki, które publikują jego wyniki, wypadają bardzo dobrze również w testach 540rat i testach Piotra.
    Last edited by MiCyran; 27-02-2020, 08:10.

    Comment


    • Tak a propos alternatywnej drogi obranej przez japońska motoryzację. Pewnie ktoś na forum natrafił już na artykułu o oleju (lub może nawet na sam olej) Toyota GR (GAZOO Racing) Circuit 0W20. Ja znalazłem go na FB: https://www.facebook.com/notes/moto-...6799295504006/. Toyota umieszcza go w segmencie olejów sportowych. Podobno był testowany podczas 24-godzinnego wyścigu na Nürburgring. Bardzo niewiele mogę o nim powiedzieć (KV40, KV100, HTHS), ale jego indeks lepkości to jedyne... 335. W opisach produktu na japońskim Amazonie można jedynie wyczytać, że w skład oleju wchodzą wysokowydajne polimerowe modyfikatory lepkości oraz modyfikatory tarcia oparte na związkach molibdenu. Dodatków, zwłaszcza VM jest pewnie niemało, a obecność w oleju produktów ich rozpadu zawsze wiąże się z ryzykiem powstawania rożnego rodzaju osadów, dlatego przewidziano tu interwał wymiany wynoszący tylko 5000 km. Dla oleju sportowego to pewnie i tak dużo...

      Niskie VM z tabeli @Grzecha nie tylko oznacza bazy o relatywnie wyższym HTHS (w obrębie tej samej klasy lepkości SAE), ale również - przy dłuższym przebiegu - potencjalnie mniejsze ilości szlamów oraz popiołów zawieszonych w oleju. Na mnie robią spore wrażenie oleje, które znalazł kiedyś @Stachu13, tzn. linia Eneos Sustina. Jeśli kiedyś w drodze udoskonalania bazy W-Base uda się stworzyć olej klasy 0W, to na pewno będę nim zainteresowany. Również gdyby powstały niskolepkościowe analogi mPAO (metaloceny polialfaolefin; bazy o bardzo wysokim VI), to również będzie ciekawa opcja.
      Last edited by MiCyran; 28-02-2020, 01:07.

      Comment


      • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
        Na mnie robią spore wrażenie oleje, które znalazł kiedyś @Stachu13, tzn. linia Eneos Sustina. Jeśli kiedyś w drodze udoskonalania bazy W-Base uda się stworzyć olej klasy 0W, to na pewno będę nim zainteresowany. Również gdyby powstały niskolepkościowe analogi mPAO (metaloceny polialfaolefin; bazy o bardzo wysokim VI), to również będzie ciekawa opcja.
        Odnośnie tego oleju bazowego W-Base, to ciekawe czy to zwykłe PAO, tylko o takiej nazwie wymyślonej przez Eneosa, czy rzeczywiście coś innego niż reszta baz PAO... ale wątpię żeby coś innego.. po parametrach np. pour point jakiejś innowacji nie widać. Co do baz mPAO to są to bazy o wysokiej lepkości KV100, oraz wysokim indeksie około 200 (zależy od KV) stosowane do belendowania olei jako dodatek niewielkiej ilości w celu podniesienia parametru HTHS oleju bazowego... generalnie oleje bazowe które są używane do blendowania naszych olei w zakresie SAE 0Wx, 5Wx z tego co zaobserwowałem, to są robione z baz o lepkości KV100 - 4-8cSt. Indeksy lepkości olejów bazowych, czy to PAO, czy gr. III, czy GTL, raczej nie przekraczają 140-145 i to jest raczej maks. Można powiedzieć, jest to olej najwyższej klasy jeśli ma taki indeks lepkości oleju bazowego. Reasumując, tak czy inaczej, najlepsze właściwości mają oleje silnikowe zrobione z baz klasy IV. Pomijając już inne wynalazki gr. V.
        Last edited by Grzechu; 28-02-2020, 08:30.
        Moja łódka Civic..
        Mój "klekocik" Ceed..
        New... "Japończyk" e:Hev 2.0
        Coś na temat olejów..

        Comment


        • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
          generalnie oleje bazowe które są używane do blendowania naszych olei w zakresie SAE 0Wx, 5Wx z tego co zaobserwowałem, to są robione z baz o lepkości KV100 - 4-8cSt.
          mPAO, to niestety na razie od 60 cSt w górę, ale VI=200 bez dodatków VM w oleju silnikowym 0W bardzo by kusiło...

          Co do oleju Eneos Sustina 5W30, to karta charakterystyki niewiele mówi, ale nie wygląda to na czyste PAO:

          Eneos SUSTINA 5W30.jpg
          Źródło: MSDS, Fragment sekcji 3. (Informacje o składzie)
          Last edited by MiCyran; 28-02-2020, 10:19.

          Comment


          • MiCyran, co sądzisz o oleju Shell Ultra Helix 5W30 ? W składzie ma dużo ZDDP i nawet molibden, no i baza GTL, Vm niedużo.. zastanawiam się nad tym olejem.. tani
            Moja łódka Civic..
            Mój "klekocik" Ceed..
            New... "Japończyk" e:Hev 2.0
            Coś na temat olejów..

            Comment


            • @Grzechu, 5W30 A3 jest "najcięższa" klasą, której zalanie rozważałbym w swoim aucie i to tylko w sezonie letnim, gdy pokonuję długie dystanse. Niemniej Shell Helix Ultra 5W30 wygląda nieźle na papierze, ale przede wszystkim dobrze wypada w testach zużycia silnika. I to ostatnie przekonywałoby mnie najbardziej:

              https://oil-club.de/index.php?thread...d-g160-6849km/
              https://oil-club.de/index.php?thread...t-nz-14-942km/
              https://oil-club.de/index.php?thread...ssor-3-322-km/,

              chociaż zdarzają się także minimalnie większe ilości np. żelaza:

              https://www.oil-club.ru/forum/topic/...-posle-6500km/
              https://www.oil-club.ru/forum/topic/...posle-6136-km/,

              to jednak nie dramat, biorąc pod uwagę zwłaszcza przebieg ostatniego auta.

              Poza tym GTL to górna półka grupy III+ i według wielu wcale nie pozostaje w tyle za olejami bazującymi na PAO. Utlenianie nie powinno być tutaj aż tak wielkim problemem, a lepkość jest stabilna w czasie (przy okazji, nie jestem pewien, jak czytac te wyniki https://oil-club.de/index.php?thread...t-nz-14-942km/; to chyba analizy trzech różnych olejów?). Mój silnik (m.in. katalizator) dostał w tyłek przez spalanie ogromnej ilości oleju i profilaktycznie wolałbym, aby zawartość cynku i fosforu nie przekraczała poziomu 700-800 mg/kg (tutaj jest delikatnie powyżej), wołałbym bezpopiołowe dyspersanty na bazie boru (tutaj są, ale w dość zmiennych ilościach) oraz detergenty salicylanowe (zamiast sulfonianowych, ciekawe jak jest w tym Shell-u) - taki krok trochę w kierunku olejów C. Ale w Twoim silniku chyba o nic bym się nie martwił. Jedyna wątpliwość, która mi sie rodzi w głowie, to dosyć duży rozrzut zawartości dodatków w poszczególnych analizach (np. Mo, B). Może producent nie jest w stanie utrzymać parametrów oleju, albo celowo dość często zmienia formulację. Jedna z analiz obejmowała również wolfram, którego wyszło całkiem dużo. Zwykle jest on składnikiem dobrych dodatków, więc ciekawe, jak jest w tym wypadku.
              Last edited by MiCyran; 28-02-2020, 13:05.

              Comment


              • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                5W30 A3 jest "najcięższa" klasą, której zalanie rozważałbym w swoim aucie i to tylko w sezonie letnim, gdy pokonuję długie dystanse.
                Fakt, ale ja w sumie sporo używam obrotów pod czerwoną skalę.. więc wolę mieć jednak dobrą "amortyzację" na panewkach w postaci grubego filmu olejowego -oprócz dobrych DI.

                Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                profilaktycznie wolałbym, aby zawartość cynku i fosforu nie przekraczała poziomu 700-800 mg/kg (tutaj jest delikatnie powyżej)
                Aj, ale jednak ZDDP to skuteczna ochrona silnika od lat... ewentualnie można, w sumie, kompensować mniejszą ilość ZDDP, dużą ilość FM.. sam nie wiem co lepsze, eko oleje idą w tą stronę, chodź w niektórych analizach widać mniejszą ilość ZDDP, zaś FM praktycznie "0"... ??

                Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                wołałbym bezpopiołowe dyspersanty na bazie boru
                Dyspersanty nie zawierają metali, bor raczej nie pełni tej roli.. Wynalazłem w literaturze ang. pewien fragment odnośnie boru -"złożone zachowanie trybologiczne związków boru w gotowych środkach smarnych zależy od ich konkretnych struktur chemicznych i interakcji między borem a innymi pierwiastkami aktywnymi, takimi jak siarka, fosfor, azot lub ich kombinacje, wykazano, że są skutecznymi inhibitorami utleniania pod względem zapobiegania wzrostowi lepkości oleju i tworzenia się kwasu w podwyższonej temperaturze......Estry boranowe z azotem są znane z ich aktywności przeciwutleniającej i ulepszonych właściwości przeciwzużyciowych prawdopodobnie z powodu tworzenia się dodatkowego filmu- azotku boru na powierzchni trącej.....Poszukiwanie bardziej ekologicznych dodatków zastępujących ZDDP doprowadziło do ponownego zainteresowania boro-estrami ze względu na ich zdolność do poprawy właściwości przeciwutleniających, przeciwzużyciowych i przeciwciernych smarów"

                Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                detergenty salicylanowe (zamiast sulfonianowych, ciekawe jak jest w tym Shell-u)
                Patrząc na skład olejów- Ca, Mg, Ba, Na, są to komercyjne detergenty powszechnie stosowane praktycznie we wszystkich markach olejów.. w Shellu, Amsoilu itd.. Tak wiec jeśli dyspersanty nie mają metali w składzie, a detergenty tak to znaczy, że podczas spalania detergenty doprowadzą do tworzenia popiołu, a dyspergatory nie. Detergenty salicylanowe ? Salicylanowy to mi się kojarzy bardziej z kwasem. To mogą być jakieś zależności kwas-zasada w oleju.. nie wiem.. to wszystko robi się zbyt skomplikowane..
                Last edited by Grzechu; 28-02-2020, 21:36.
                Moja łódka Civic..
                Mój "klekocik" Ceed..
                New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                Coś na temat olejów..

                Comment


                • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                  Fakt, ale ja w sumie sporo używam obrotów pod czerwoną skalę.. więc wolę mieć jednak dobrą "amortyzację" na panewkach w postaci grubego filmu olejowego -oprócz dobrych DI.
                  Ja czasem też przycisnę, ale naprawdę, raz jeszcze to podkreślę, wysokie obroty są dla silnika bezpieczne. Gorzej, gdy masz lekko zmęczony lub starszej generacji silnik i z gorącym olejem po jeździe autostradowej zaczniesz nagle np. podjeżdżać w korku bez dodawania gazu albo na zbyt wysokim biegu zaczynasz ciągnąc pod górę ciężką przyczepę.

                  Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                  Aj, ale jednak ZDDP to skuteczna ochrona silnika od lat... ewentualnie można, w sumie, kompensować mniejszą ilość ZDDP, dużą ilość FM.. sam nie wiem co lepsze, eko oleje idą w tą stronę, chodź w niektórych analizach widać mniejszą ilość ZDDP, zaś FM praktycznie "0"... ??
                  Zawartość ZDDP w najnowszych normach jest i tak dość mocno ograniczana i nie ma dramatu, dopóki jest to kompensowanie np. MoDTP, MoDTC, azotkiem baru, dwusiarczkiem wolframu, czy też tlenkiem tytanu. Z kolei w olejach racingowych poziom ZDDP jest dwa, czy nawet trzy razy wyższy, niż w olejach "cywilnych", choć np. 540rat wykazuje, że to nie ma większego sensu, a wręcz może odwrócić efekt. Wiadomo, ze ZDDP pełni zbyt bardzo ważną rolę w oleju, aby ktokolwiek dziś myślał, aby go całkowicie wyeliminować. Podobnie nie jest możliwe nadmierne ograniczenie zawartości samego fosforu, który jest doskonałym i trudnym do zastąpienia przeciwutleniaczem. Mam tego świadomość.

                  Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                  Dyspersanty nie zawierają metali, bor raczej nie pełni tej roli.. Wynalazłem w literaturze ang. pewien fragment odnośnie boru -"złożone zachowanie trybologiczne związków boru w gotowych środkach smarnych zależy od ich konkretnych struktur chemicznych i interakcji między borem a innymi pierwiastkami aktywnymi, takimi jak siarka, fosfor, azot lub ich kombinacje, wykazano, że są skutecznymi inhibitorami utleniania pod względem zapobiegania wzrostowi lepkości oleju i tworzenia się kwasu w podwyższonej temperaturze......Estry boranowe z azotem są znane z ich aktywności przeciwutleniającej i ulepszonych właściwości przeciwzużyciowych prawdopodobnie z powodu tworzenia się dodatkowego filmu- azotku boru na powierzchni trącej.....Poszukiwanie bardziej ekologicznych dodatków zastępujących ZDDP doprowadziło do ponownego zainteresowania boro-estrami ze względu na ich zdolność do poprawy właściwości przeciwutleniających, przeciwzużyciowych i przeciwciernych smarów"
                  Też byłem pewien, że bor jest głównie składnikiem dodatków FM i AW i bardzo się zdziwiłem, gdy okazało się, że najczęściej występuje on w postaci sukcynoimidu boru, czyli dyspersanta.

                  Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                  Patrząc na skład olejów- Ca, Mg, Ba, Na, są to komercyjne detergenty powszechnie stosowane praktycznie we wszystkich markach olejów.. w Shellu, Amsoilu itd.. Tak wiec jeśli dyspersanty nie mają metali w składzie, a detergenty tak to znaczy, że podczas spalania detergenty doprowadzą do tworzenia popiołu, a dyspergatory nie.
                  Jako dodatki do oleju silnikowego, te metale mogą występować w postaci soli zawierających siarkę i wolnych od niej. Nowsze detergenty jej nie zawierają, a przynajmniej minimalizują jej udział. Które znajdują się w konkretnym oleju, tego pewnie często w opisie oleju nie znajdziemy, ale nadal mogą być stosowane jedne i drugie.

                  @Grzechu, to, co napisałem, brzmi jak jakaś krucjata przeciwko siarce i popiołom siarczanowym. To nie tak. Już kiedyś napisałem, że przez jakiś czas po remoncie komputer sygnalizował niską sprawność katalizatora. Trudno tego nie wiązać z uprzednim spaleniem w relatywnie krótkim czasie co najmniej dwudziestu kilku litrów oleju. O ile to możliwe, chciałbym jakoś "ulżyć" silnikowi (w tym katalizatorowi i układowi recyrkulacji spalin). I oczywiście, jeśli olej będzie zawierał szereg innych dodatków nisko- lub bezpopiołowych, to nie mam nic przeciwko, aby pozom ZDDP mógł być wyższy. Ochronę, którą zapewniają tego rodzaju dodatki traktuje co najmniej na równi z tym, co daje odpowiednia lepkość oleju.
                  Last edited by MiCyran; 29-02-2020, 01:50.

                  Comment


                  • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                    to, co napisałem, brzmi jak jakaś krucjata przeciwko siarce i popiołom siarczanowym. To nie tak. Już kiedyś napisałem, że przez jakiś czas po remoncie komputer sygnalizował niską sprawność katalizatora. Trudno tego nie wiązać z uprzednim spaleniem w relatywnie krótkim czasie co najmniej dwudziestu kilku litrów oleju. O ile to możliwe, chciałbym jakoś "ulżyć" silnikowi
                    Tak, tak, pamiętam, już kiedyś o tym pisałeś, że miałeś błędy katalizatora, w sumie ja pewnie bym tak samo teraz postąpił, jak najmniej zanieczyszczać teraz katalizator.. W sumie prawdę mówiąc, co za różnica, nisiko-popiołowy, średnio, czy full, skoro dany olej przeszedł testy wymagań ACEA A5, Cx czy A3, czy spełnia inne wymagania jak np. RN0700, test "Valve train scruffing wear"-metoda TU3M, gdzie zużycie średnie zużycie krzywki musi być <=10 um... tak więc można mieć olej nisko-popiołowy, oszczędzający paliwo i zarazem ochronny.. oczywiście jak się mocniej zagłębić to mimo, że w dana grupa olei przeszła pozytywnie te testy, to wiadomo, że różnica w wynikach i tak będzie.. jeden będzie miał 5um, drugi 9um, a zazwyczaj chcemy wybrać ten z najlepszymi i tutaj zaczynają się schody, bo szczegółów już nie znamy, trzeba analizować składy itp.. i samemu domyślać się który będzie najlepszy Swoją drogą oprócz tego Shella rozważam jeszcze Amsoila 5w30 syg. series, oraz Motul V300 5W30, tak więc któryś z tych 3 zostanie wkrótce u mnie zalany
                    Last edited by Grzechu; 29-02-2020, 10:45.
                    Moja łódka Civic..
                    Mój "klekocik" Ceed..
                    New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                    Coś na temat olejów..

                    Comment


                    • Wracając do mojego shella c2,c3 ,to w zamieszczonej tabelce @Grzecha, wsp. lepkości ( VI ) ma prawie największy z innych. Wyczytałem, że im więcej tym lepiej, to chyba nie taki całkiem budżetowy ten olej, no chyba że ceną ale i tak są jeszcze inne dużo tańsze. Do porzedniego civica VIII lałem Valvoline A3B4 w tej samej cenie.

                      Comment


                      • W moim R20A3 pojawiały się błędy katalizatora jak miałem za dużo oleju w silniku o około 1cm, gdy poziom obniżył się do 5 mm ponad max błędy się nie pojawiają, 2 razy to przerabiałem, więc śmiało mogę potwierdzić że spalony olej powoduje taki objaw.

                        Comment


                        • Panowie, odnośnie szybszego docierania nowoczesnych olejów lekkobieżnych do węzłów tarcia odległych od pompy oleju, w warunkach zimnego uruchomienia silnika; sytuacja z takim szybszym dotarciem ma miejsce w dwóch przypadkach: fabrycznie nowego, uruchamianego pierwszy raz silnika oraz silnika po remoncie generalnym.
                          A trzeba powiedzieć, że nie jest tak końca, bo kluczowe węzły tarcia są smarowane na etapie montażu.
                          Już po każdym następnym uruchomieniu, olej znajduje się w całym silniku, bo zostaje on tam, po prostu po zgaszeniu silnika i nie spływa cały. Więc powiedzmy, że te pierwsze ok.15 sekund, węzły tarcia pracują smarowane, jeszcze zimnym (z pompy też jest pompowany zimny na początku) olejem który tam był w momencie uruchomienia. Mówi się potocznie, ze olej ...W40 "wolniej spływa" i daje grubszy film olejowy niż ...W30 czy ...W20.
                          Zatem, czy współczesne oleje ...W40 nie chronią dobrze przy uruchamianiu zimnego silnika? Chodzi o naszą szerokość geograficzną i standardowe użytkowanie samochodu.
                          http://www.dadrl.org.uk
                          http://www.lightmare.org

                          Comment


                          • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                            ... Swoją drogą oprócz tego Shella rozważam jeszcze Amsoila 5w30 syg. series, oraz Motul V300 5W30,...
                            Tak się składa, że miałem po pierwszej wymianie miałem Shell 5w30 (ASO), następnie Motula x-max 0w40 (moja propozycja) i teraz właśnie mam Amsoil 5w30 SS ASL(też mój).
                            Amsoil (5w30 ASL) posiada normę Hondy HT0-06. Silnik pracuje elegancko w każdym zakresie obrotów, chociaż z tych wysokich bardzo rzadko korzystam (CVT).
                            Raczej przy nim pozostanę, mimo że na poprzedników też narzekać nie mogłem.

                            Pozdrawiam

                            Comment


                            • Też mam zalany Amsoil 5W30 w crv , w civic 1,5 jest zalany 0W30 też ss bo głównie syn jeżdżi i uparł się na ten, po dokonaniach Grzesia jak z tego wychodzi oleje czym bardziej rozpięte wymagają większej ilości dodatków , kolega 540 Rat stawia ten olej bardzo wysoko 5W30 , moje odczucia na tym oleju silnik pracuje bardzo cichutko w każdym zakresie, miałem też zalany revanol sso 0W30 silnik odczucie ok ale jakby bardziej na zimnym ostrzej głośniejszy był silnik, w moim przypadku crv 2015, civic 2017 olej 5W30 kompromis naj , kiedyś Grzesiowi napisałem że olej klasy A5 może być lepszy od A3 poróżniliśmy się w tym temacie.

                              Comment


                              • Zamieszczone przez rfa Zobacz posta
                                Tak się składa, że miałem po pierwszej wymianie miałem Shell 5w30 (ASO), następnie Motula x-max 0w40 (moja propozycja) i teraz właśnie mam Amsoil 5w30 SS ASL(też mój).
                                Amsoil (5w30 ASL) posiada normę Hondy HT0-06. Silnik pracuje elegancko w każdym zakresie obrotów, chociaż z tych wysokich bardzo rzadko korzystam (CVT).
                                Raczej przy nim pozostanę, mimo że na poprzedników też narzekać nie mogłem.

                                Pozdrawiam
                                Amsoil 5w30 ASL posiada normy ACEA/API czy spełnia te normy ?
                                Na samym dole ?
                                https://www.amsoil.com/frequent.aspx

                                Comment

                                Working...
                                X