Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Dyskusje o olejach zastosowanych w X-gen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Co powinienem mieć jeszcze (prócz oleju silnikowego) mieć ze sobą, jak odstawię auto do ASO na przegląd?
    Warto zaopatrzyć się samemu? czy resztę "dodatków" polecacie wziąć na miejscu?

    Comment


    • Samo A? Niektórzy (np ja) ograniczają się do własnego oleju i dają zarobić trochę ASO. Inni wiozą ze sobą również filtr. Różnie, co kraj to obyczaj. B też masz? To popatrz co tam w ramach B będziesz miał wymieniane. Pewnie jeszcze nic, więc nie masz problemu. Jedziesz i już. A na przyszłość możesz zabrać swój filtr kabinowy, filtr powietrza - a najlepiej je samemu wymienić i zaznaczyć w ASO, że niedawno sam wymieniałeś bo czułeś taką potrzebę i żeby nie wymieniali, bo szkoda środowiska zanieczyszczać

      A jeszcze jedno: jeśli to B to zabierz ze sobą kluczyk do śrub zabezpieczających jeśli takowe posiadasz. Inaczej nie wyczyszczą hamulców, a to akurat warto zrobić. I sprawdź po wszystkim, czy wykasowali z komputera inspekcję (przypomnienie o przeglądzie)
      Last edited by chromaticall; 05-11-2018, 13:27. Powód: dopisek

      Comment




      • Jako laik w temacie mam takie pytanie, jak głupie to proszę o wyrozumiałość. Uczę się na tym forum.
        W tym linku jest fajny wykres pokazujący zakres obrotów silnika zaliczany do jazdy ekonomicznej (nie umiem przekopiować samego wykresu) I dzisiaj sprawdziłem w swoim 1.5 T, skrzynia manualna na 6 biegu na autostradzie ,płaski teren przy 3500 obr/min jest prędkość 155 km/h. Więc przy tej prędkości jestem na skraju ale wciąż w strefie eco jazdy. Ale zejdźmy niżej, czyli obroty 3200 i prędkość 140 km/h, czyli dopuszczalna na naszych autostradach. Jadę ECO (co potwierdza również mój komputer-świeci się zielone pole). Mam olej 0w20 , który jest do eco jazdy a więc wszystko gra. No ale istotna jest jeszcze temperatura zewnętrzna. Np. +10 albo 30 stopni. I tego nie rozumiem, jaka to różnica dla temperatury oleju w silniku. Przecież jak przy +30 stopniach szybciej osiągnie np. 100 stopni albo trochę więcej to odpowiednio zadziała układ chłodzący i nie będzie dopuszczał do przegrzania oleju. Czy zatem zerwanie filmu olejowego czy zatracanie lepkości w związku z wysoką temperaturą w silniku nie nie wiąże się z takim użytkowaniem silnika,że układ chłodzący nie daje rady ? I pewnie takie przeciążenia zagrażające zerwaniem filmu olejowego widać na wskaźniku płynu chłodzącego jako wzrost temperatury.

        Comment


        • @stach 13

          U mnie w H-RV nie ma wskaźnika temperatury.
          Kupiłem ELM 328 icar 3 i na spacer obserwuje temp i inne parametry.
          Na autostradzie w czasie jazdy nie przekroczyło 81 st C .
          Gdy zjechałem na parking pokazywał 84 st C.
          Na pierwszym oleju 0w20 byłem w Chorwacji z rodziną , a to lato było wyjątkowo gorące , gdy rano o 8,00 wyjeżdżałem komp pokazywał 38 st C
          Po drodze 45 st C , dopiero po przekroczeniu Pasma gór 35 st C.

          Film olejowy się przerwie gdy będziesz gonił max 190 km h przez godzinę i gdy olej będzie stary, olej traci lepkość gdy się zużywa .

          Wysłałem próbkę do analizy to zobaczymy jak mocny jest olej Hondy .

          Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka

          Comment


          • Super, analiza wyjaśni wszystko.

            Comment


            • Bardzo dobre pytanie, olej dobierany jest często odnośnie klimatu dotyczy to temperatur rozruchu czyli tyczy się zimowych im dalej w srogi klimat tym lepiej aby cyfra przed W miała niższą wartość.
              Co do filmu olejowego to ma to jakieś uzasadnienie, można poczytać jakie zalecają ludzie z branży na bliskim wschodzie i niżej gdzie temperatury są koszmarne.

              tutaj wyraźnie ktoś się wypowiada, że zbyt lekki olej spowoduje nadmierne zużycie silnika.
              Na forach typu pakwheels czy innych z gorących klimatów rozmowa zaczyna się od 5W40 w górę często są to oleje 20W50 10W60 czy 5W50, wnioski same się nasuwają.
              Co ciekawe są też ludzie którzy leją 5W20 do swoich amerykańskich bryk bo takie mają wypisane na korkach oleju, jak to ma się do długowieczności. Musimy jeszcze poczekać.

              ten koleś zrobił już ponad 1 200 000 km na tym silniku na olejach 5W20 w lecie i 0W20 w zimie, oczywiście na skrzyni automatycznej i tylko w trasie, pewnie obroty nie przekraczały tych magicznych 3500 rpm,
              ale wyczyn jest niesamowity, o olej zapytałem go osobiście.
              Pomimo tego faktu nikogo nie namawiam na używanie aż tak lekkobieżnych olejów, dobierajmy z głową i nie dajmy się zwariować.
              4gen D15B2/VW Polo AKV/8gen R18A2/407 9HZ/8gen L13A7
              Mój samochód: http://www.civicforum.pl/showthread....AN-Civic-R18A2
              https://www.civicforum.pl/showthread...L13A7-Wiferide

              Comment


              • Hej, ja jeszcze w kwestii oleju Shell Helix 5W30 ACEA C3 - jak interpretować ten opis? https://zmienolej.pl/pl/58-c3 Jak popatrzymy na sam opis konkretnego oleju Shell opis oleju to nie jest napisane, że to tylko do Diesla jest, jak w niektórych postach piszecie... https://zmienolej.pl/pl/oleje-silnik...-5011987005648

                Comment


                • Bardzo dobry opis i bardzo rzeczowy. Napisano: do ochrony systemów typu katalizator i filtr cząstek stalych. Nie napisano: do ochrony silnika. Napisano niskopopiolowy. Czyli właśnie chroniący katalizator i filtr. Oleje niskopopiolowe z racji swojego składu NIE mają czym i jak chronić silnika. Masz filtr cząstek stałych? No to musisz go lać, ale jak nie masz to chyba chcesz chronić swoj silnik?
                  ACEA C3 to oleje do diesli. Do benzyn lejemy te z literką A. No chyba że masz już nową produkcję Hondy z GPF, ale widzę, że nie masz?

                  Comment


                  • Zamieszczone przez Stach13 Zobacz posta
                    No ale istotna jest jeszcze temperatura zewnętrzna. Np. +10 albo 30 stopni. I tego nie rozumiem, jaka to różnica dla temperatury oleju w silniku. Przecież jak przy +30 stopniach szybciej osiągnie np. 100 stopni albo trochę więcej to odpowiednio zadziała układ chłodzący i nie będzie dopuszczał do przegrzania oleju. Czy zatem zerwanie filmu olejowego czy zatracanie lepkości w związku z wysoką temperaturą w silniku nie nie wiąże się z takim użytkowaniem silnika,że układ chłodzący nie daje rady ? I pewnie takie przeciążenia zagrażające zerwaniem filmu olejowego widać na wskaźniku płynu chłodzącego jako wzrost temperatury.
                    Temperatura zewnętrzna ma ogromny wpływ na temperaturę oleju, zauważ, że układ chłodzenia odbiera ciepło tylko od newralgicznych miejsc silnika gdzie najbardziej się one nagrzewają od wybuchu mieszanki paliwo-powietrze, czyli płaszcz wodny otacza cylindry oraz kanały wodne odbierają ciepło z głowicy, a niestety olej pracuje tam gdzie tego chłodzenia bezpośrednio nie ma.. oczywiście, przekłada się to, że temp. oleju utrzymywana jest na pewnym poziomie np. tych 100st.C ale, gdy temperatura zewnętrzna jest wysoka wymiana ciepła silnik-powietrze, pomiędzy elementami silnika gdzie nie ma chłodzenia wodnego, jest mniejsza, tutaj dobrym elementem jest misa olejowa, gdzie olej spływa i częściowo tam się schładza poprzez pęd powietrza który uderza w misę podczas jazdy ( w IX są nawet małe wloty powietrza w osłonie silnika).. i jak jest gorąco na zewnątrz, olej w misie będzie gorzej oddawał ciepło, niż zimą.. przez co temperatura oleju w silniku latem będzie większa niż zimą. Nie na darmo występuje parametr SAE dla olejów, gdyby układ chłodzenia działał w taki sposób, że załatwiał by sprawę jednolitej temperatury oleju w całym silniku niezależnie od pory roku, wtedy występowałoby tylko jedno SAE olejów i tyle..
                    Moja łódka Civic..
                    Mój "klekocik" Ceed..
                    New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                    Coś na temat olejów..

                    Comment


                    • Zamieszczone przez chromaticall Zobacz posta
                      Nie napisano: do ochrony silnika. Napisano niskopopiolowy. Czyli właśnie chroniący katalizator i filtr. Oleje niskopopiolowe z racji swojego składu NIE mają czym i jak chronić silnika.
                      Really? To jak skomentować wymaganie normy C3 narzucające HTHS >= 3.5 mPas?
                      To raczej wartość dla olei bardziej nastawionych na ochronę.
                      Inną sprawą jest wymagany przez C3 poziom popiołów siarczanowych, fosforu i siarki.
                      - dla popiołów siarczanowych jest to 0.8% gdzie ACEA A3/B4 wymaga pomiędzy 1.0 a 1.6%
                      - dla siarki i fosforu są również wymagane pewne poziomy, norma A3/B4 nie narzuca żadnych wymagań w tym zakresie

                      Capture.PNG

                      chart.jpg

                      Zgadzam się, że normę C3 stosujemy do diesli i benzyn z GPF'em, ale sugerowanie, że nie ma czym chronić jest przesadą.

                      Comment


                      • Zamieszczone przez Lukas Zobacz posta
                        Inną sprawą jest wymagany przez C3 poziom popiołów siarczanowych, fosforu i siarki.
                        - dla popiołów siarczanowych jest to 0.8% gdzie ACEA A3/B4 wymaga pomiędzy 1.0 a 1.6%
                        - dla siarki i fosforu są również wymagane pewne poziomy, norma A3/B4 nie narzuca żadnych wymagań w tym zakresie
                        Tyle, że SAPS w oleju określa poziom pierwiastków metalicznych które mają właściwości zabezpieczające metalu w wysokich temperaturach podczas tarcia powierzchni. Jakby nie patrzeć w olejach Cx ich zawartość jest mniejsza w porównaniu do Ax.
                        Moja łódka Civic..
                        Mój "klekocik" Ceed..
                        New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                        Coś na temat olejów..

                        Comment


                        • Grzecha ww treść musiałbym wpisać do "złotych myśli" ...pewnie to zginie za jakiś czas w gąszczu treści, ... o to chodzi, a mało kto to rozumie.
                          To co jest dobre dla silnika i się wytrąca w postaci popiołu jest złe dla DPF i GPF. Kto ważniejszy...? DPF?... ok. Każdy wybiera pod siebie, chyba że nie ma wyjścia ...

                          Zamieszczone przez Stach13 Zobacz posta
                          zy zatem zerwanie filmu olejowego czy zatracanie lepkości w związku z wysoką temperaturą w silniku nie nie wiąże się z takim użytkowaniem silnika,że układ chłodzący nie daje rady ?
                          kombinujesz dobrze, i zadajesz logiczne pytania, odpowiedzi i wyjaśnienia już padły wielokrotnie tylko że w gąszczu tematów i treści nie sposób tego wyłowić, więc co jakiś czas wracamy do tematu.
                          Odpowiedź dał Grzechu. Dodam też że Lukas gdzieś zamieścił rysunek sieci olejowej silnika, tam widać magistralę olejową z chłodzeniem tłoków olejem. Zrobiono to po to aby chłodzić te newralgiczne miejsca. Silnik 1,5T jak wszystkie "odchudzone" konstrukcje są narażone na przegrzanie, muszą mieć zapewnione chłodzenie.
                          Zerknij na te sytuację, układ chłodzenia tego auta nie wskazywał na przegrzanie, temp. płynu chłodzącego była w normie ... ale nie oleju. https://www.youtube.com/watch?v=D15dH4TP1pw
                          Czy jest różnica? układ chłodzenia to nie układ smarowania.
                          co do ACEA C3
                          Zamieszczone przez Lukas Zobacz posta
                          Really? To jak skomentować wymaganie normy C3 narzucające HTHS >= 3.5 mPas?
                          tak naprawdę to C3 nie ma wymogu sztywnego dla HTHS. Norma nie określa tego sztywno jak w przypadku C1, C2, C4, choć przyjmuje się gradację, czyli im niższa cyfra tym mniej popiołu. Wiec tu można powiedzieć że >= 3,5mPas ale nie jest wymagane dla tej klasy. (może być więcej i może być mniej nie ma sztywnego wymagania).
                          Kluczowa jest kwestia niskopopiołowy SAPS. Tego wymagają PDF'y czyli diesle. W ostatnim czasie w benzyniakach pojawiają się GPF, i też tego "C" wymagają.
                          Silnik jednak, "chciałby" czego innego popiołowość = ochrona silnika. Wszystkie oleje do ochrony silnika to oleje A, nie ma wśród nich C.
                          ACEA A - benzyniaki.
                          ACEA C - benzyniaki z GPF. ale tylko z powodu GPF (silnik tego oleju nie wymaga!)
                          ACEA B - diesle bez DPF,
                          ACEA C - diesle z DPF, ale tylko z powodu DPF (silnik tego oleju nie wymaga!)
                          Zamieszczone przez Lukas Zobacz posta
                          dla siarki i fosforu są również wymagane pewne poziomy, norma A3/B4 nie narzuca żadnych wymagań w tym zakresie
                          narzuca, o to jest walka na forach, miedzy znawcami czy jeden olej X ma więcej TBN nad innym Y. Różnicę są rzędu 1-3 TBN.
                          Cała pierdu pierdu gadanina jest o niczym bo wystarczy wziąć pierwszy lepszy byle jaki olej do dostawczaka z Normą E7 i mamy TBN 16 a wymagania siarki i fosforu są wyraźnie wymagane - bo te determinują wytrzymałość oleju, czyli musi być określony popiół bo od tego zależy trwałość silnika.
                          Zamieszczone przez Lukas Zobacz posta
                          Zgadzam się, że normę C3 stosujemy do diesli i benzyn z GPF'em, ale sugerowanie, że nie ma czym chronić jest przesadą.
                          ja też się zgodzę, jasne jest że te oleje jakoś muszą zapewnić silnikowi przetrwanie, jednak nie jest to olej właściwy.
                          Pokazywałem jak wygląda olej C3 w nowym aucie po przebiegu blisko 20 tys km... kto nie widział niech zerknie.
                          Wpis #257.


                          Ja pokazałem olej ACEA C3. (przebieg na oleju około 19.000. km.)

                          Lukas kilka postów wcześniej pokazał olej ACEA A3. (ile miałeś km? około 5.000km?)

                          Oba silniki w tej samej technologii bez turbo.

                          Czy jest różnica? Kto nie widzi różnicy?
                          EDIT.
                          ok, różnica w przebiegu jest znaczna, zatem porównanie nie jest do końca miarodajne.
                          Last edited by rambo7; 06-11-2018, 09:32.
                          Kierownik Działu Diesla

                          Comment


                          • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                            Tyle, że SAPS w oleju określa poziom pierwiastków metalicznych które mają właściwości zabezpieczające metalu w wysokich temperaturach podczas tarcia powierzchni. Jakby nie patrzeć w olejach Cx ich zawartość jest mniejsza w porównaniu do Ax.
                            Jasne, ale o ile ich jest mniej i o ile zmniejszają stopień ochrony silnika?

                            Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                            Dodam też że Lukas gdzieś zamieścił rysunek sieci olejowej silnika, tam widać magistralę olejową z chłodzeniem tłoków olejem. Zrobiono to po to aby chłodzić te newralgiczne miejsca. Silnik 1,5T jak wszystkie "odchudzone" konstrukcje są narażone na przegrzanie, muszą mieć zapewnione chłodzenie.
                            Nie tylko, natrysk oleju na denka tłoków był już w poczciwym R18

                            Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                            tak naprawdę to C3 nie ma wymogu sztywnego dla HTHS. Norma nie określa tego sztywno jak w przypadku C1, C2, C4, choć przyjmuje się gradację, czyli im niższa cyfra tym mniej popiołu. Wiec tu można powiedzieć że >= 3,5mPas ale nie jest wymagane dla tej klasy. (może być więcej i może być mniej nie ma sztywnego wymagania).
                            Przecież zamieściłem rysunek pokazujący co dana norma wymaga. HTHS >3.5 dla C3 jest wymagany. Polecam zajrzeć https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html i sobie porównać.
                            I jeszcze z samego źródła ACEA (https://www.acea.be/uploads/news_doc...ences_2016.pdf)

                            Capture.jpg

                            Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                            narzuca, o to jest walka na forach, miedzy znawcami czy jeden olej X ma więcej TBN nad innym Y. Różnicę są rzędu 1-3 TBN.
                            Wartość TBN nie określa wprost poziomów siatki i fosforu, jeszcze raz polecam https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html

                            Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                            Lukas kilka postów wcześniej pokazał olej ACEA A3. (ile miałeś km? około 15.000km?)
                            Przebieg na oleju był około 5 000 km, całkowity przebieg silnika w momencie wykonywania fotek był bliski 100 000 km.
                            Last edited by Lukas; 06-11-2018, 09:22.

                            Comment


                            • Zamieszczone przez Lukas Zobacz posta
                              zamieściłem rysunek pokazujący co dana norma wymaga. HTHS >3.5 dla C3 jest wymagany.
                              ok, co do HTHS ok, niektórzy powielają "po swojemu" https://forumsmarowe.pl/oznaczenia-olejow/
                              Co do składu, to priorytet DPF/GPF, potem cała reszta. Różnica jest skoro do DPF nie należy stosować ACEA A/B.
                              Przykład co do nisko i wysoko popiołowości prosto jest opisany tutaj, to samo tyczy się osobówek w odpowiedniej skali rzecz jasna https://www.autocentrum.pl/publikacj...do-ciezarowki/
                              "DPF i pierścienie" ... coś w tym jest ...i jest na pewno, skoro wiele osób po latach stosowania C3 (często z ASO) skarży się na pobór oleju. HTHS na pewno nie spowodowało zużycia takiego silnika w czasie ...
                              Last edited by rambo7; 06-11-2018, 09:52.
                              Kierownik Działu Diesla

                              Comment


                              • Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                                "DPF i pierścienie" ... coś w tym jest ...i jest na pewno, skoro wiele osób po latach stosowania C3 (często z ASO) skarży się na pobór oleju. HTHS na pewno nie spowodowało zużycia takiego silnika w czasie ...
                                Oczywiście nie należy zalewać C3 gdzie producent auta tego nie przewiduje.
                                W moich ostatnich dwóch wpisach chodziło jednak o inne przesłanie - nie trzeba panikować gdy po serwisie w ASO okazuje się, że zalali Shella 5W30 C3 do auta bez GPF/DPF. Po prostu należy dopilnować kolejnej wymiany oleju na zgodny z instrukcją obsługi i trzymać się od takiego ASO z daleka (chyba, że jest jedyne w promieniu 100 km)

                                Comment

                                Working...
                                X