facet prowadzi te swoje filmiki już długo, i tak nudzi że dawno przestałem go oglądać. Co do filmiku i treści to zgodna, wszystko fajnie, takich testów też jest mnóstwo ale tak do końca to one niczego nie udowadniają, po prostu fajnie to się ogląda .. i tyle. Ustawiamy pauzę na filmiku 6:29 ... i co widzimy? - widzimy że pierwszy dotknął blatu 0W. drugi 10W, trzeci 5W, czwarty 15w. No i mamy test, koń by się uśmiał
. Nie będę sie znęcał, no ale to sie nadaje tylko do YT jak ktoś się nudzi i nie ma co robić
. Film udowodnił jedno, nie potrafi nalać równo.
Nie widziałem ani jednego testu w YT aby taki test ktoś przeprowadził prawidłowo. Wszystkie filmy pokazują płynięcie oleju pod wpływem grawitacji. Nie widziałem aby ktoś przeprowadził test symulując warunki rzeczywiste, czyli pod ciśnieniem.
Jak wiadomo z fizyki jak i (opisywanych doświadczeń użytkowników) olej w silniku w kluczowe miejsca doprowadzany jest pod ciśnieniem, tu kolejny raz polecam film programu SONDA "krew silnika". W żadnym silniku dysze olejowe nie podają oleju na wałek grawitacyjnie, a powszechnie panuje opinia że tak się dzieje mówiąc że "dociera szybciej". Do tego co się dzieje z cieczami gdy mamy wys. temperaturę czynnika, jest problem z tłoczeniem, kilka osób zaobserwowało że w skrajnie wys. temp. świeci się kontrolka ciśnienia oleju ale co ciekawe tylko przy stosowaniu olejów o niskiej lepkości. Niska lepkość ma swoje dobre i słabe strony, nie wolno o tym zapominać. Szczególnie nie wolno o tym zapominać gdy rozważamy ile czasu silnik pracuje jako zimny? a ile rozgrzany. Zimny 1min. rozgrzany nawet 12godz niektórzy potrafią prowadzić non stop, np. w lato do Chorwacji. Więc trzeba wyważyć jaka lepkość jest najlepsza. Wiedza nieodkryta przeze mnie przecież mówi od dawna, że im szerszy zakres SAE tym lepszy olej.
Co do filmu, mamy tam przykład na oleju "Febi" chyba, proponuję koledze porównać olej Febi lub jakikolwiek inny np 15W-40 do oleju Perto Canada 15W-40. Okaże się że Kanadyjski olej 15W cieknie na blacie raz szybciej niż 0W Febi.
Więc, kluczowe jest to co zwiera dany olej i nie do końca tak jest jak mówi autor że co byśmy nie wzięli (odpowiedniki innych SAE) to cieknie tak samo, niestety nie, praktyka pokazuje że tak nie jest. Uważam że tak powinno być, ale tak nie jest. Chociażby z uwagi na to co powiedział na początku są Syntetyki i "syntetyki" czyli prawdziwe, i krakowane, gazowane itd, kwestia technologii.
Dlatego nie ze wszystkim się zgadzam, bo np. Honda nie zaleca jednego oleju. Zaleca konkretne Normy - wybór należy do użytkownika, nie do ASO ani nie do sąsiada. Lepkość SAE też należy do użytkownika , stosuj odpowiednio do temperatury otoczenia. Czyli jeśli ktoś nalał do Hondy Civic (w Hiszpanii uzytkownik) 15W-40 to nie zrobił źle, zrobił właściwie. Tak samo jeśli w Egipcie użytkownik nalał 0W-20 to wiadome jest że nie interesuje go silnik a jedynie wyniki spalania, korzystając z spec oleju.


Nie widziałem ani jednego testu w YT aby taki test ktoś przeprowadził prawidłowo. Wszystkie filmy pokazują płynięcie oleju pod wpływem grawitacji. Nie widziałem aby ktoś przeprowadził test symulując warunki rzeczywiste, czyli pod ciśnieniem.
Jak wiadomo z fizyki jak i (opisywanych doświadczeń użytkowników) olej w silniku w kluczowe miejsca doprowadzany jest pod ciśnieniem, tu kolejny raz polecam film programu SONDA "krew silnika". W żadnym silniku dysze olejowe nie podają oleju na wałek grawitacyjnie, a powszechnie panuje opinia że tak się dzieje mówiąc że "dociera szybciej". Do tego co się dzieje z cieczami gdy mamy wys. temperaturę czynnika, jest problem z tłoczeniem, kilka osób zaobserwowało że w skrajnie wys. temp. świeci się kontrolka ciśnienia oleju ale co ciekawe tylko przy stosowaniu olejów o niskiej lepkości. Niska lepkość ma swoje dobre i słabe strony, nie wolno o tym zapominać. Szczególnie nie wolno o tym zapominać gdy rozważamy ile czasu silnik pracuje jako zimny? a ile rozgrzany. Zimny 1min. rozgrzany nawet 12godz niektórzy potrafią prowadzić non stop, np. w lato do Chorwacji. Więc trzeba wyważyć jaka lepkość jest najlepsza. Wiedza nieodkryta przeze mnie przecież mówi od dawna, że im szerszy zakres SAE tym lepszy olej.
Co do filmu, mamy tam przykład na oleju "Febi" chyba, proponuję koledze porównać olej Febi lub jakikolwiek inny np 15W-40 do oleju Perto Canada 15W-40. Okaże się że Kanadyjski olej 15W cieknie na blacie raz szybciej niż 0W Febi.
Więc, kluczowe jest to co zwiera dany olej i nie do końca tak jest jak mówi autor że co byśmy nie wzięli (odpowiedniki innych SAE) to cieknie tak samo, niestety nie, praktyka pokazuje że tak nie jest. Uważam że tak powinno być, ale tak nie jest. Chociażby z uwagi na to co powiedział na początku są Syntetyki i "syntetyki" czyli prawdziwe, i krakowane, gazowane itd, kwestia technologii.
Dlatego nie ze wszystkim się zgadzam, bo np. Honda nie zaleca jednego oleju. Zaleca konkretne Normy - wybór należy do użytkownika, nie do ASO ani nie do sąsiada. Lepkość SAE też należy do użytkownika , stosuj odpowiednio do temperatury otoczenia. Czyli jeśli ktoś nalał do Hondy Civic (w Hiszpanii uzytkownik) 15W-40 to nie zrobił źle, zrobił właściwie. Tak samo jeśli w Egipcie użytkownik nalał 0W-20 to wiadome jest że nie interesuje go silnik a jedynie wyniki spalania, korzystając z spec oleju.
Comment