Postaram się ująć temat obrazowo, chociaż w wielu kwestiach pewnie się powtórzę. Koledzy na forum bardzo fajnie wyjaśniają tematy związane z olejami silnikowymi.
Jakie mają właściwości/ jakie jest zadanie olejów energooszczędnych ACEA A1/B1 i A5/B5?
Mają obniżoną lepkość kinematyczną podawaną dla 40 st.C i dla 100 st.C, jak i wysokotemperaturową HTHS, określaną mianem dynamicznej (przy 150 st. C) w stosunku do olejów - ACEA A3. Co to znaczy, że mają obniżoną lepkość – to, że są bardziej ciekłe, mają mniejsze tarcie wewnętrzne (czyli najprościej mówiąc mniejszy wewnętrzny opór cieczy/oleju przeciwko płynięciu) i stwarzają tym samym mniejsze opory dla pracującego silnika. Dzięki temu silnik ma większą sprawność, bo wydatkuje mniej energii na przetłaczanie tego typu oleju i to przekłada się na niższe zużycie paliwa. Natomiast z redukcją zużycia paliwa wiąże się niższa emisja CO2 do atmosfery. Dlatego te oleje są określane jako oleje energooszczędne.
Teraz spójrzmy na oleje ACEA A3/B3/B4 z lepkością HTHS >=3,5.
Są to oleje o wyższej lepkości, są bardziej lepkie, to znaczy, że mają większe tarcie wewnętrzne, dlatego stwarzają większe opory dla pracy silnika, czyli silnik musi zużywać więcej energii podczas pracy na tym rodzaju olejów. Dlatego w przypadku tych olejów nie mówimy o redukowaniu zużycia paliwa ( o niższym spalaniu i niższej emisji CO2 ), bo to nie jest zadaniem, przeznaczeniem tych olejów. Te oleje mają zapewniać i zapewniają bardzo dobre smarowanie ruchomych części silnika w wysokich temperaturach, tworząc gruby film olejowy o dużej trwałości dla właściwej ochrony silnika przed zużyciem. Charakteryzują się tym, że zachowują wysoką stabilność filmu olejowego w wysokich temperaturach pracy oleju, m.in. wtedy, gdy mamy do czynienia z dużymi obciążeniami silnika. Olej dłużej przylega do smarowanych elementów silnika, wolniej z nich spływa. I te cechy przekładają się na właściwości ochronne tychże olejów dla silnika.
Oleje ACEA A3 w wysokich temperaturach mają najlepszą odporność na ścinanie, na zerwanie filmu olejowego.
Mniejsza lepkość wysokotemperaturowa HTHS olejów ACEA A1 i A5 od olejów ACEA A3 wiąże się ze słabszymi właściwościami ochronnymi tych olejów (dla silnika) pracujących w wysokich temperaturach - w stosunku do olejów ACEA A3.
Kiedy szczególnie potrzebujemy tej ochrony silnika, m.in. przy wysokich temperaturach zewnętrznych oraz mocnych obciążeniach silnika (długotrwała jazda autostradą z wysokimi prędkościami, jazda z przyczepą albo samochodem „zapakowanym”, „załadowanym” i mocnym obchodzeniu się z pedałem gazu, jazda z utrzymywaniem wysokich obrotów, jazda na drogach z wieloma wzniesieniami, podjazdami i zakrętami).
Mamy również oleje silnikowe specjalnego przeznaczenia - 0W20. Przeznaczeniem tych olejów jest zapewnienie mniejszego zużycia paliwa. Zauważmy (spójrzmy chociażby w karty charakterystyki), że mają one jeszcze niższe wartości lepkości niż oleje o normach A5 oraz A1 i pod kątem redukcji zużycia paliwa przez silnik mogą przewyższać oleje z tymi normami i pewnie je przewyższają. No i mamy tą samą sytuację, jak w przypadku olejów energooszczędnych, że oleje 0W20 mają niższą lepkość wysokotemperaturową HTHS niż oleje ACEA A3, co oznacza słabsze (niż w przypadku olejów A3) właściwości ochrony silnika pracującego w wysokich temperaturach.
Na temat każdego oleju można pewnie pisać długie rozważania, ale nie zawężajmy pola widzenia na jeden olej, bo olejów silnikowych jest dużo więcej i mają one swoje przeznaczenie. Oleje 0w20 są udoskonalane i bardzo dobrze. Pamiętajmy, że jest to olej o specjalnym przeznaczeniu. Dobrze, że rozwijane są technologie olejów. Pamiętajmy, że rozwój dotyczy każdego rodzaju oleju, o różnych normach. Miejmy również na uwadze, że w fizyce są ograniczenia.
Jakie mają właściwości/ jakie jest zadanie olejów energooszczędnych ACEA A1/B1 i A5/B5?
Mają obniżoną lepkość kinematyczną podawaną dla 40 st.C i dla 100 st.C, jak i wysokotemperaturową HTHS, określaną mianem dynamicznej (przy 150 st. C) w stosunku do olejów - ACEA A3. Co to znaczy, że mają obniżoną lepkość – to, że są bardziej ciekłe, mają mniejsze tarcie wewnętrzne (czyli najprościej mówiąc mniejszy wewnętrzny opór cieczy/oleju przeciwko płynięciu) i stwarzają tym samym mniejsze opory dla pracującego silnika. Dzięki temu silnik ma większą sprawność, bo wydatkuje mniej energii na przetłaczanie tego typu oleju i to przekłada się na niższe zużycie paliwa. Natomiast z redukcją zużycia paliwa wiąże się niższa emisja CO2 do atmosfery. Dlatego te oleje są określane jako oleje energooszczędne.
Teraz spójrzmy na oleje ACEA A3/B3/B4 z lepkością HTHS >=3,5.
Są to oleje o wyższej lepkości, są bardziej lepkie, to znaczy, że mają większe tarcie wewnętrzne, dlatego stwarzają większe opory dla pracy silnika, czyli silnik musi zużywać więcej energii podczas pracy na tym rodzaju olejów. Dlatego w przypadku tych olejów nie mówimy o redukowaniu zużycia paliwa ( o niższym spalaniu i niższej emisji CO2 ), bo to nie jest zadaniem, przeznaczeniem tych olejów. Te oleje mają zapewniać i zapewniają bardzo dobre smarowanie ruchomych części silnika w wysokich temperaturach, tworząc gruby film olejowy o dużej trwałości dla właściwej ochrony silnika przed zużyciem. Charakteryzują się tym, że zachowują wysoką stabilność filmu olejowego w wysokich temperaturach pracy oleju, m.in. wtedy, gdy mamy do czynienia z dużymi obciążeniami silnika. Olej dłużej przylega do smarowanych elementów silnika, wolniej z nich spływa. I te cechy przekładają się na właściwości ochronne tychże olejów dla silnika.
Oleje ACEA A3 w wysokich temperaturach mają najlepszą odporność na ścinanie, na zerwanie filmu olejowego.
Mniejsza lepkość wysokotemperaturowa HTHS olejów ACEA A1 i A5 od olejów ACEA A3 wiąże się ze słabszymi właściwościami ochronnymi tych olejów (dla silnika) pracujących w wysokich temperaturach - w stosunku do olejów ACEA A3.
Kiedy szczególnie potrzebujemy tej ochrony silnika, m.in. przy wysokich temperaturach zewnętrznych oraz mocnych obciążeniach silnika (długotrwała jazda autostradą z wysokimi prędkościami, jazda z przyczepą albo samochodem „zapakowanym”, „załadowanym” i mocnym obchodzeniu się z pedałem gazu, jazda z utrzymywaniem wysokich obrotów, jazda na drogach z wieloma wzniesieniami, podjazdami i zakrętami).
Mamy również oleje silnikowe specjalnego przeznaczenia - 0W20. Przeznaczeniem tych olejów jest zapewnienie mniejszego zużycia paliwa. Zauważmy (spójrzmy chociażby w karty charakterystyki), że mają one jeszcze niższe wartości lepkości niż oleje o normach A5 oraz A1 i pod kątem redukcji zużycia paliwa przez silnik mogą przewyższać oleje z tymi normami i pewnie je przewyższają. No i mamy tą samą sytuację, jak w przypadku olejów energooszczędnych, że oleje 0W20 mają niższą lepkość wysokotemperaturową HTHS niż oleje ACEA A3, co oznacza słabsze (niż w przypadku olejów A3) właściwości ochrony silnika pracującego w wysokich temperaturach.
Na temat każdego oleju można pewnie pisać długie rozważania, ale nie zawężajmy pola widzenia na jeden olej, bo olejów silnikowych jest dużo więcej i mają one swoje przeznaczenie. Oleje 0w20 są udoskonalane i bardzo dobrze. Pamiętajmy, że jest to olej o specjalnym przeznaczeniu. Dobrze, że rozwijane są technologie olejów. Pamiętajmy, że rozwój dotyczy każdego rodzaju oleju, o różnych normach. Miejmy również na uwadze, że w fizyce są ograniczenia.
Comment