Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Dyskusje o olejach zastosowanych w X-gen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
    Dla mnie olej Hondy jest wyraźnie olejem, którego zadaniem jest mocne obniżenie zużycia paliwa, mocniejsze niż w przypadku innych 0W20
    Musi tak być, wynika to nawet z KCH 0W20 Type 2.0. Lepkość KV40=34. Nie widziałem takiej niskiej przy żadnym innym oleju.

    Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
    np tego Ravenola ecs 0W20 którego wskaźnik wynosi 156, a wiec baza ma lepkość KV100 bardzo dużą w porównaniu do reszty 0W20.. ten olej zapewne nie zawiera molybdenu... tak mi się wydaje.
    Czy możemy w takim razie wysnuć wniosek, że jeżeli nasz olej ze względu na słabszą bazę został wzbogacony dodatkami przeciwzużyciowymi, a wiemy, że te dodatki z czasem się degradują, to pilnując interwału wymiany śmigamy cywilnie na 0W20 i nie martwimy się o silnik ? Ja tak uważam, a odkąd Wy koledzy Grzechu i MiCyran bardzo zaangażowaliście w tym temacie w dokładne analizy to jeszcze się w tym utwierdziłem, ale może są jeszcze jakieś niewiadome ?
    Last edited by Stach13; 21-02-2020, 11:03. Powód: literówka

    Comment


    • Zamieszczone przez Stach13 Zobacz posta
      Czy możemy w takim razie wysnuć wniosek, że jeżeli nasz olej ze względu na słabszą bazę został wzbogacony dodatkami przeciwzużyciowymi, a wiemy, że te dodatki z czasem się degradują, to pilnując interwału wymiany śmigamy cywilnie na 0W20 i nie martwimy się o silnik ?
      Po tych wszystkich dyskusjach można taki wniosek wyciągnąć.. Kiedyś wysunąłem taką teorię i w sumie jeszcze raz mogę ją powtórzyć.. może się okazać, że dobry 0W20 może lepiej chronić silnik niż kiepski 0W40.. Wiem, wiem, dziwnie to brzmi, ale patrząc na ten cały ciąg dyskusji, zachowanie VM podczas ścinania, niską lepkość oleju bazowego oraz dodatki DI... wszystko na to wskazuje, że tak może być.
      Moja łódka Civic..
      Mój "klekocik" Ceed..
      New... "Japończyk" e:Hev 2.0
      Coś na temat olejów..

      Comment


      • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
        Po tych wszystkich dyskusjach można taki wniosek wyciągnąć.
        No to ja jako zatwardziały użytkownik 0W20 Type 2.0 dziękuję Tobie i koledze MiCyran za wnikliwe zaangażowanie w ten temat, które z pewnością wymagało dużo czasu i poświęcenia. Od zawsze miałem swoje przemyślenia o oleju OEM, podparte dość słabymi publikacjami w necie a tutaj znalazłem wiele przykładów potwierdząjących moje teorie. Mam nadzieję, że temat będzie kontynuowany bo wiedzy nigdy dość.

        Comment


        • Aktualnie w Europie to już w milionach można liczyć auta jeżdżące na olejach 0W20, mój Civic IX z 2012 roku był fabrycznie zalany takim olejem, inni producenci też systematycznie przechodzili na taki olej a obecnie to chyba dla większości marek sprzedawanych w Europie pierwszy wybór według instrukcji. Teraz to nawet na korkach wlewu oleju w niektórych modelach widnieje napis 0W20. Nie ma jednak doniesień o masowych padach silników z tego powodu (nie liczę tych wadliwych np EA111). A pomimo tego istnieje pewna bariera psychologiczna którą sam posiadam przed stosowaniem 0W20, ja do tej pory wymieniam fabryczny na coś innego. Mój Seat według instrukcji powinien jeździć na 0W20 a ja i tak stosuję aktualnie 0W30 dopuszczony z gwiazdką choć wiem że nie muszę. Ciężko wyzbyć się starych nawyków, szczęśliwi ludzie nieposiadający wiedzy olejowej bo nie mają dylematów, jeżdżą na tym co serwis zaleje i nic się nie dzieje.
          CIVIC IX 1,8/142KM

          Comment


          • Zamieszczone przez remar Zobacz posta
            A pomimo tego istnieje pewna bariera psychologiczna którą sam posiadam
            To prawda, też miałem różne przemyślenia i pewnie gdyby nie mój spokojny styl jazdy wlałbym olej o wyższym SAE. Choć teraz nawet gdybym zmienił styl jazdy to bym pozostał przy OEM.

            Zamieszczone przez remar Zobacz posta
            szczęśliwi ludzie nieposiadający wiedzy olejowej bo nie mają dylematów, jeżdżą na tym co serwis zaleje i nic się nie dzieje.
            To też prawda, jednak posiadając wiedzę, można w przyszłości nie popełnić błędu jakby np. mechanik chciał nam coś niefajnego wcisnąć.
            Last edited by Stach13; 21-02-2020, 12:34.

            Comment


            • Zamieszczone przez remar Zobacz posta
              Aktualnie w Europie to już w milionach można liczyć auta jeżdżące na olejach 0W20 (...) Nie ma jednak doniesień o masowych padach silników z tego powodu.
              @remar, nie było z tymi autami żadnych problemów (przynajmniej z powodu "mitycznego" 0W20) mimo, że oleje sprzed kilku lat były pewnie znacznie mniej zaawansowane niż obecnie. Kiedy nasze, tzn. Twoje i moje auto zjeżdżało z linii montażowej, nie było ani Honda 0W20 Type 2.0, ani nawet HFE-20, czyli bezpośredniego poprzednika. Swoja drogą byłoby ciekawe zobaczyć, co się od tamtego czasu zmieniło... Spory w tej kwestii chyba nigdy nie umilkną, ale Type 2.0 naprawdę powstawał wraz z projektem Honda Type R IX gen i to dla osób takich jak @Stach13, potrafiących trafnie określić swój styl jazdy i mających konkretne oczekiwania wobec auta, to tylko dodatkowy powód, aby spać spokojnie.

              W starszych (jestem pewien, że w znacznie starszych niż np. 9 generacja Civic-a) lub naprawdę mocno wyeksploatowanych autach w zastosowaniu "ultralekkich" olejów widziałbym jednak jeden problem, co wczoraj uświadomił mi człowiek, który chyba wie, co mówi. Dopóki będziemy cały czas na wysokich obrotach, to jakiekolwiek ryzyko jest minimalne. Kłopot i to poważny może się zacząć, gdy niedostatecznie wydajna pompa oleju lub luzy w łożyskowaniu wału korbowego i korbowodów spowodują, że po nagłym uspokojeniu jazdy (np. zjazd z autostrady na stację benzynową) gorący i "rozrzedzony" olej nie pozwoli utrzymać wystarczającego ciśnienia w układzie. Jednak o nasze, nawet kilkuletnie silniki, o ile wcześniej nikt w nie nie ingerował, bym się raczej nie martwił. Olej jest obecnie traktowany jako integralny element konstrukcyjny silnika i takie parametry, jak jego lepkość w temperaturze roboczej, wydajność pompy oraz wszelkie luzy (np. w układzie czop-panewki) są ze sobą idealnie zestrojone.
              Last edited by MiCyran; 21-02-2020, 14:00.

              Comment


              • Kurcze, ale nie róbmy tu bohatera z 0W20 Honda, bo jednak olej ma niską lepkość, a to wymaga stosowania szeregu różnych dodatków dobrych dodatków, po to aby zrekompensować tą niską lepkość, tak czy siak moim zdaniem olej ten pracuje "na granicy", jadąc ostro autostradą na tym oleju, moim zdaniem silnik może dostać w kość.. tak wiec nie zapominajmy o tym.. olej jest ok, ale nadal pozostaję przy tym, że nie do wszystkiego.. Pamiętacie post w którym było zdjęcie temperatury oleju 0W20 i 5W30 ? Chociażby ten fakt świadczy o tym, że ten olej jednak taki idealny nie jest, olej jednoznacznie opiera się na dodatkach.. bo baza to prawie "woda". Osobiście mój silnik tego oleju nie zobaczy, tak samo jak każdego innego 0Wx. Najprędzej 5W30. Oczywiście jak Stach jeździ spokojnie to dla niego na pewno ten olej będzie git.
                Last edited by Grzechu; 21-02-2020, 14:28.
                Moja łódka Civic..
                Mój "klekocik" Ceed..
                New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                Coś na temat olejów..

                Comment


                • Widzę, że nikt nie bierze tu pod uwagę ceny oleju. A to jest znacząca część kosztów obsługi samochodu.
                  Do tabelki przygotowanej przez Grzecha można by było dodać kolumnę z ceną litra oleju. Lub stworzyć jakiś współczynnik jakości do ceny oleju. Myślę, że Honda 0W20 type2 będzię na samym końcu takiego zestawienia.
                  Honda 0W20 type2 jest dobrym olejem to ma tak absurdalnie wysoką cenę, że nie warto. Za połowe ceny(lub nawet mniej) Honda 0W20 type2 można kupić dobry olej 0W30 A3.

                  Comment


                  • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                    Kurcze, ale nie róbmy tu bohatera z 0W20 Honda
                    Ale nikt nie robi z tego oleju bohatera. Uznajemy tylko, ze chroni silnik lepiej niż przypuszczano wcześniej w tym wątku.

                    Zamieszczone przez MarcinZ Zobacz posta
                    Do tabelki przygotowanej przez Grzecha można by było dodać kolumnę z ceną litra oleju. Lub stworzyć jakiś współczynnik jakości do ceny oleju.
                    Jeśli chodzi o cenę to pewnie byłby przy końcu zestawienia. Mało wiemy o jakości do ceny i tu mogłoby być różnie.

                    Comment


                    • Zamieszczone przez Stach13 Zobacz posta
                      Jeśli chodzi o cenę to pewnie byłby przy końcu zestawienia. Mało wiemy o jakości do ceny i tu mogłoby być różnie.
                      Tutaj doszliśmy do wniosku, że olej Honda 0W20 ma bardzo dużo dodatków i powinien być często zmieniany aby cały czas dostatecznie chronił silnik. Olej o mniejszej liczbie dodatków dłużej zachowuje swoje właściwości ochronne, więc rzadziej można go zmieniać. Dodatkowo dochodzi rozcieńczenie paliwem. Gęstszy olej dłużej zachowa swoje właściwości mimo rozcieńczenia. Więc też można go rzadziej wymieniać(choć pewno większość z nas wymienia olej co 10-12 tys. km niezależnie jaki to olej).
                      Ale to cały czas daje oszczędności przy zachowaniu ochrony silnika.
                      Nikt tutaj też nie powiedział, że olej Honda 0W20 jest lepszy od dobrego oleju A3. Co najwyżej dorównuje mu w warunkach normalnej jazdy bez odwiedzania czerwonego pola. Więc nadal uważam, że nie ma sensu przepłacać.
                      Poza tym olej Honda 0W20 type 2 jest dostępny tylko w ASO(lub głównie w ASO), więc jego cena może nie wynikać z lepszej jakości tylko z monopolu dostawcy.

                      Comment


                      • Zamieszczone przez MarcinZ Zobacz posta
                        Tutaj doszliśmy do wniosku, że olej Honda 0W20 ma bardzo dużo dodatków i powinien być często zmieniany
                        Tak ma dużo dodatków ale nie powinien być często zmieniany tylko według wskazań komputera. Ja wyprzedzam nieznacznie te dane, jednak po mojej raczej spokojnej jeździe komputer zasygnalizował zmianę oleju po przeszło 13 tys. km ( zmieniałem olej po 3 tys. bez resetu przeglądu A, dlatego fizycznie było to po 10 tys.)

                        Zamieszczone przez MarcinZ Zobacz posta
                        Dodatkowo dochodzi rozcieńczenie paliwem. Gęstszy olej dłużej zachowa swoje właściwości mimo rozcieńczenia.
                        Ja nie mam z tym problemu. Owszem, bagnet pachnie benzyną ale poziom oleju jest stały. Nie ma zjawiska w naszych Hondach rozrzedzania oleju paliwem w stopniu powodującym zmianę jego parametrów. Zapach benzyny nie ma tu znaczenia a poziom ponad max. wynika z praktyk ASO. Było o tym już na forum.

                        Zamieszczone przez MarcinZ Zobacz posta
                        Nikt tutaj też nie powiedział, że olej Honda 0W20 jest lepszy od dobrego oleju A3
                        Bo to by była bzdura. Ja bym powiedział, że jest dobrze dopasowany do mojego silnika.

                        Zamieszczone przez MarcinZ Zobacz posta
                        więc jego cena może nie wynikać z lepszej jakości tylko z monopolu dostawcy.
                        Może to być prawda, jak i również może to świadczyć o tym co odpowiedziała Honda Poland: wysoka cena oleju OEM jest podyktowana jego wysoką jakością. Każdy może sobie to dowolnie interpretować.
                        Last edited by Stach13; 21-02-2020, 17:39.

                        Comment


                        • Zamieszczone przez MarcinZ Zobacz posta
                          Widzę, że nikt nie bierze tu pod uwagę ceny oleju. A to jest znacząca część kosztów obsługi samochodu.
                          Zmieniając olej co 10000 kilometrów wydasz jakieś 4000PLN na paliwo, zużyjesz za 200PLN opon, za 300PLN ubezpieczenia, a Twój samochód straci 1000PLN-2000PLN na wartości.

                          Olej za 180PLN vs. olej za 360PLN (200PLN różnicy) da Ci jakieś 3% sumarycznych kosztów eksploatacji auta.

                          Znacząca?

                          Comment


                          • Zamieszczone przez TakTyk Zobacz posta
                            Zmieniając olej co 10000 kilometrów wydasz jakieś 4000PLN na paliwo, zużyjesz za 200PLN opon, za 300PLN ubezpieczenia, a Twój samochód straci 1000PLN-2000PLN na wartości.

                            Olej za 180PLN vs. olej za 360PLN (200PLN różnicy) da Ci jakieś 3% sumarycznych kosztów eksploatacji auta.

                            Znacząca?
                            3% czyli 200 pln. Mogę je mieć lub oddać do ASO za olej, który wcale nie jest lepszy. I nie muszę się zastanawiać czy mój styl jazdy pozwala na użycie tego oleju. A może jadę dłuższą trasę autostradą w upale wioząc cztery osoby pojawia się górka a ja sobie dalej na tempomacie jadę 140 km/h. Mam się wtedy zastanawiać czy 0W20 da radę? A jak nie da rady? To ile % mam wydać na naprawę silnika?

                            A mogę zapłacić mniej i mieć święty spokój. Nawet jeśli zgubie te 200 zł.

                            Mam wrażenie, że ludzie szukają tu uzasadnienia do tego, że ASO skroiło ich za olej i szukają potwierdzenia, że słusznie przepłacili.
                            Nie przekonam się do 0W20 skoro mogę mieć taką samą ochronę lub lepszą za 200 zł mniej. 50% mniej.

                            Inne uzasadnienie to, że ktoś chce być EKO. Zalewa olej A5 i przez to oszczędza paliwo. Ale tu nikt na ten argument się nie powołuje. Myślę, że nie po to kupił taki silnik. Tu się pojawia pytanie ile można zaoszczędzić na paliwie stosując 0W20 względem gęstszych olejów? Może to się w tym aspekcie opłaca. Choć mi się wydaje, że na mniejszym spalaniu tylko Honda korzysta, bo jest w stanie spełnić normy.

                            Comment


                            • Zamieszczone przez MarcinZ Zobacz posta
                              Mam wrażenie, że ludzie szukają tu uzasadnienia do tego, że ASO skroiło ich za olej i szukają potwierdzenia, że słusznie przepłacili.
                              Nikt nie twierdzi, że Honda 0W20 Type 2.0 jest najlepszym olejem 0W20 na rynku, oraz że celem zapisu, iż jest to jedyny olej 0W20 dozwolony przez producenta, nie jest (między innymi) łatwy zysk z jego sprzedaży. Tym z Forumowiczów, którzy próbują nieco odczarować złą aurę wokół olejów lekkobieżnych - i ja się do nich zaliczam - chodzi głównie o to, żeby przestać myśleć o 0W20 jako całym złu nowoczesnej motoryzacji (analizy składu olejów oraz stan silników po długotrwałej jeździe na takich olejach w żaden sposób nie potwierdzają złej opinii, którą karmią się liczne fora motoryzacyjne), a właściciel nowego Civic-a nie musiał się czuć przy kolejnym przeglądzie w ASO jak bohaterowie Franza Kafki. Chciałbym zobaczyć miny niektórych z Forumowiczów, gdyby usłyszeli to, co jeden z właścicieli nowej Toyoty Supra w którymś z kanadyjskich ASO: aby nie tracić gwarancji lać 0W20, ostatecznie... 0W16.

                              Koledzy, to nie są te czasy, aby w relatywnie młodym samochodzie w "grubszym" oleju upatrywać panaceum na wszystkie bolączki: nadmierne spalanie oleju, pocenie się silnika, stukanie hydropopychaczy (wiadomo, nie w Civic-ach), itd, itd. Tutaj widzę postęp. Ale nadal nie zauważam, żeby powszechna była świadomość, że z prawdziwym zrywaniem filmu olejowego - tak jak go większość z nas pojmuje - mamy do czynienia właściwie tylko na zimnym, "gęstym" oleju. Mniej lepki olej jedynie spowoduje, że grubość klina olejowego na panewkach lub tulei cylindra będzie nieco mniejsza, ale to jeszcze o niczym nie świadczy. Poza tym są w silniku miejsca, gdzie tarciu granicznemu nie może zapobiec żaden, nawet najbardziej lepki olej. I dlatego tak ważne są dodatki z grupy FM, AW i EP.

                              Niestety, nadal nie może się przebić fakt, że to nie wysokie obroty są szkodliwe dla silnika, a najbardziej zabija go źle pojmowany ecodriving i jazda na nierozgrzanym silniku. W opisanym przez Ciebie przypadku

                              Zamieszczone przez MarcinZ Zobacz posta
                              A może jadę dłuższą trasę autostradą w upale wioząc cztery osoby pojawia się górka a ja sobie dalej na tempomacie jadę 140 km/h. Mam się wtedy zastanawiać czy 0W20 da radę? A jak nie da rady? To ile % mam wydać na naprawę silnika?
                              albo Twój portfel uchroni skrzynia CVT, albo - gdy jedziesz w trybie sekwencyjnym lub w manualu - musi zadziałać zdrowy rozsądek. Jeśli nie, to trzeba kierowcę ponownie odesłać do IO i/lub na jazdy doszkalające. Na wszystkie inne ewentualności silnik jest dobrze przygotowany.

                              My tutaj próbujemy wykazać, że lekkie oleje w zaprojektowanych dla nich silnikach radzą sobie i będą radzić przez długi czas naprawdę dobrze. Po drugie relatywnie drogi olej OEM 0W20 Type 2.0 na pewno nie jest kiepskim olejem na tle konkurencji. O cenie oleju w największej mierze decyduje właśnie jakość i ilość dodatków uszlachetniających i Honda mogłaby zarobić na nim o wiele więcej pakując do niego tylko i wyłącznie masę ZDDP, co zresztą coraz bardziej ograniczają nowe normy. Gdybym był posiadaczem nowego Civic-a i jednocześnie nie był tak bardzo ograniczony zapisami w IO, a przy tym zależałoby mi na naprawdę dobrym i sprawdzonym oleju 0W20, to pewnie sięgnąłbym np. po Millers CFS 0w20 NT+. Niemniej, jestem święcie przekonany, że OEM Type 2.0 też da radę w każdych warunkach (pozasportowej) eksploatacji. Oczywiście, jeśli ktoś czuje taką potrzebę, to może lać olej o wyższej lepkości, oczywiście w granicach rozsądku - w ten sposób także nie wyrządzi silnikowi krzywdy. Ja sam mam silnik nie najnowszy i po remoncie, więc 0W30 przyjmuję u siebie jako optymalny, jednak 0W20 w żaden sposób mnie nie przeraża.

                              Nie jestem mechanikiem, ale przeglądam licznie pojawiające się w ostatnim czasie, obiektywne analizy stanu oleju i silnika po użyciu "lekkich" olejów. Nie jestem też chemikiem, aby autorytarnie móc wypowiadać się np. w kwestii degradacji olejów, ale powoli odkrywam problemy związane ze wzrostem lepkości (!) olejów pod wpływem utleniania mineralnych baz oraz zawartości sadzy, o efektach ścinania polimerowych VM, o trudnościach z rozpuszczalnością niektórych dodatków w olejach syntetycznych czy wręcz o żelowaniu olejów w wyniku interakcji estrów z ZDDP. Jest tego tyle, że nigdy tego do końca nie ogarnę. Wszystko, co piszę, piszę z punktu widzenia fizyka, który posiadł jakiś tam zasób wiedzy teoretycznej. Jeśli któryś z Kolegów potrafi na praktycznych, udokumentowanych przykładach pokazać, że jestem zbytnim optymistą w odniesieniu do olejów lekkobieżnych, to z pokorą przyjmę tę naukę.

                              Edit:
                              Pisząc trochę bezrefleksyjnie

                              Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                              o żelowaniu olejów w wyniku interakcji estrów z ZDDP
                              popełniłem pewną nieścisłość. W rzeczywistości "pożeniłem" dwa fakty, które dopiero od niedawna są przedmiotem badań: wyraźnie obniżenie efektywności ZDDP w olejach z bazami V grupy (zwłaszcza z estrami) oraz tendencję do powstawania popiołów w wyniku termicznego rozkładu ZDDP, co może prowadzić do żelowania oleju, a także bezpośrednio zagrażać katalizatorowi.
                              Last edited by Grzechu; 23-02-2020, 13:54.

                              Comment


                              • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                                aby autorytarnie móc wypowiadać się np. w kwestii degradacji olejów, ale powoli odkrywam problemy związane ze wzrostem lepkości (!) olejów pod wpływem utleniania mineralnych baz oraz zawartości sadzy, o efektach ścinania polimerowych VM
                                Gdzieś kiedyś wyczytałem, że wzrost lepkości i to duży może nastąpić pod wpływem stosowania niskiej jakości paliwa bo w takim paliwie znajdują się depolimeryzowane plastiki, które po przejściu do gorącej miski olejowej ponownie ulegają polimeryzacji i podnoszą lepkość oleju.

                                A o tym żelowaniu pod wpływem sadzy to jest ciekawy artykuł:
                                Last edited by Stach13; 23-02-2020, 11:35.

                                Comment

                                Working...
                                X