Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

opinie użytkowników o zastosowanych olejach w Civic IX

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Wiedziałem, że forum bez wątku olejowego długo nie wytrzyma <3

    Wysłane z mojego LG-H815 przy użyciu Tapatalka

    Comment


    • A wiecie, że 70% zużycia silnika to praca na zimno ? A jeśli ktoś jeździ głównie po mieście po parę kilometrów i gasi silnik i potem go odpala i trochę podjedzie i gasi.. to wcale taki olej o wyższej lepkości np. 5W40 nie będzie chronił silnika lepiej niż 5W30 lub 0W30.. ( oczywiście może być z tym bardzo podobnie ) Kiedyś jak miałem jeszcze Opla gdzie są hydrauliczne kompensatory luzu zaworowego, zmieniając olej z 5W50 na 5W40 albo 5W30 ( już nie pamiętam ) wyeliminowałem głośne terkotanie jednego popychacza gdy silnik chodził na zimno szczególnie zimą... Pompowalność oleju na zimno jest dosyć istotna, szczególnie gdy jeździmy tylko w mieście i olej nie osiąga roboczej temperatury.. Np. mój olej o SAE 0W30 ma takie same HTHS jak nie jeden olej o SAE 5W40... ale jest bardziej lejący i szybciej będzie smarował na zimno najbardziej oddalone elementy od pompy olejowej... a jak jest ze zrywaniem filmu olejowego ? hmm tego nie wiemy.. teoretyzując jeśli HTHS jest na podobnym poziomie olejów 5W30 i 5W40 czy 0W30 to film olejowy powinien zrywać się w podobnych warunkach... A to, że wykres SAE ma większy zakres ? co niby to oznacza ? Że olej o niższym SAE przy temp. otoczenia która wychodzi poza jego "zasięg" nie ma już swoich właściwości smarnych ? Przecież temperatura silnika który pracuje "normalnie" powinna być stała niezależnie od temp otoczenia... ( jak jest sprawny układ chłodzenia ). Czasem gdy olej gorzej się pompuje silnik może się bardziej grzać niż na oleju który szybciej "lata" w obiegu...

      PS. taka moja teoria żeby nie było nudno w naszym wątku olejowym
      Last edited by Grzechu; 12-05-2017, 11:39.
      Moja łódka Civic..
      Mój "klekocik" Ceed..
      New... "Japończyk" e:Hev 2.0
      Coś na temat olejów..

      Comment


      • Wszystko to prawda, dlatego wszystko się sprowadza do:
        - jak użytkujesz samochód
        - jaki masz styl jazdy
        - gdzie będziesz go użytkował


        Z drugiej strony zimny silnik teoretycznie nie jest suchy, ma (powinien mieć) film olejowy, który chroni (powinien chronić) silnik zanim do niego dotrze oliwa z miski. Zakładam, że tak działa dobry olej. To taka moja teoria

        Comment


        • Inżynierowie stają na głowie i tylko tym się zajmują, aby dorównać. Wszystkie oleje Pro Eko w testach odnoszą się próbują dorównać do podstawowych parametrów olejów Protection. Przykład pompowalności nie jest udowodniony dla olejów SAE 5W-40 bo wyniki są na graniczy błędu pomiarowego czyli praktycznie 0 różnicy. Testy muszą wykazać oszczędności w oszczędności paliwa w stos do SAE 15W-40, wtedy taki olej dostaje odpowiednią Normę.
          Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
          70% zużycia silnika to praca na zimno ?
          to jest teoria, takie podejście zaistniało w momencie pojawienia się pierwszych olejów Ekologicznych. Gdyby tak było to większość silników jak mój dawno by straciło kondycję. Oleje o SAE jak pisze w linku wiedzy, były i są nazywane olejami Ekologicznymi. Dzisiaj się nic nie zmieniło, ale już odchodzi sięo tego nazewnictwa, czemu? ...natomiast w dziedzinie wymogów norm spalin zmieniło się wiele.
          Mój silnik ma 14 lat i ponad 200tys km czyli wg tej teorii dawno powinien brać wiadro oleju. Do tego jest "stary" z "gorszym materiałów" a Castrol ze strony "dobierz olej" dobiera mi olej kompletnie niezgodny z Instrukcją Obsługi!
          Ciekawe jest to że jeszcze 6 lat temu dobierał dobrze, ale od jakiegoś czasu dobiera mi jakiś pomonal. Zresztą inni tak samo.
          Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
          SAE 0W30 ma takie same HTHS jak nie jeden olej o SAE 5W40...
          z kolei są też oleje o takich SAE 5W-40 których żaden 0W-30 nie osiągnie.
          Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
          A to, że wykres SAE ma większy zakres ? co niby to oznacza ? Że olej o niższym SAE przy temp. otoczenia która wychodzi poza jego "zasięg" nie ma już swoich właściwości smarnych ?
          nie można powiedzieć że nie ma, ma, ale na poziomie 20% wartości.
          Czyli musisz mieć świadomość że jak temp. zewnętrzna jest powyżej SAE danego oleju to producent tego oleju nie bierze odpowiedzialności za jego stosowanie ani Honda nie bierze odpowiedzialności za jego stosowanie.
          Podeprą się stwierdzeniem, że olej nie od nich albo że nalałeś go cholera wie skąd. Pisze wyraźnie, a jeśli nawet dobrałeś to czy stosowałeś zalecane systemy Ekon i I-schift.
          ale, Tak jak mówisz, pewne rzeczy są nie do zbadania w laboratorium.
          Jeśli prawidłowo dobieramy olej do własnych warunków użytkowania to nie ma się co martwić to jest kluczowa zasada.

          Temat ma pomagać w a nie gmatwać. Dlatego postarajmy się wszyscy by wątek trzymał się "opinie o zastosowanych olejach" a nie "opinie o właściwościach w teorii".
          Kierownik Działu Diesla

          Comment


          • Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
            Przykład pompowalności nie jest udowodniony dla olejów SAE 5W-40 bo wyniki są na graniczy błędu pomiarowego czyli praktycznie 0 różnicy.
            Ale w niskich temperaturach różnica jednak jest.. np. między 0W30 a 5W40.. można sobie pooglądać filmiki w necie z jaką prędkością płyną dwa różne oleje
            Tak jak pisałem, zmieniając olej z 5W50 na mniejsze SAE zauważyłem, na zimno, różnicę w pracy zaworów w moim poprzednim aucie..

            Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
            nie można powiedzieć że nie ma, ma, ale na poziomie 20% wartości.
            Czyli musisz mieć świadomość że jak temp. zewnętrzna jest powyżej SAE danego oleju to producent tego oleju nie bierze odpowiedzialności za jego stosowanie ani Honda nie bierze odpowiedzialności za jego stosowanie.
            No tak, tylko jakie jest to odniesienie do panującej temp. zewnętrznej, skoro olej w silniku pracuje w ściśle określonych warunkach temperaturowych a więc 100-130st niezależnie od tego czy temp. zewnętrzna wynosi 20st. czy 30st. C

            PS. Przepraszam, że mieszam nie na temat.. ale jednak pewnie rzeczy dają czasem do myślenia... ciągle jest ten dylemat co lepiej wybrać ???
            Last edited by Grzechu; 12-05-2017, 14:23.
            Moja łódka Civic..
            Mój "klekocik" Ceed..
            New... "Japończyk" e:Hev 2.0
            Coś na temat olejów..

            Comment


            • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
              ...No tak, tylko jakie jest to odniesienie do panującej temp. zewnętrznej, skoro olej w silniku pracuje w ściśle określonych warunkach temperaturowych a więc 100-130st niezależnie od tego czy temp. zewnętrzna wynosi 20st. czy 30st. C
              Jak dla mnie

              Comment


              • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                No tak, tylko jakie jest to odniesienie do panującej temp. zewnętrznej, skoro olej w silniku pracuje w ściśle określonych warunkach temperaturowych a więc 100-130st niezależnie od tego czy temp. zewnętrzna wynosi 20st. czy 30st. C
                Dlatego o wiele ważniejsze są inne parametry (HTHS, pompowalność w niskich temperaturach - dla zimnych startów) niż sama klasa SAE.
                Klasy SAE odnoszą się raczej do zakresów lepkości w 40 i 100 stopniach, zaś jedynie wysoka lepkość to nie zawsze równie wysoki stopień ochrony silnika.
                Last edited by Lukas; 12-05-2017, 17:59.

                Comment


                • żeby podgrzać temat:
                  1082954.jpg
                  4gen D15B2/VW Polo AKV/8gen R18A2/407 9HZ/8gen L13A7
                  Mój samochód: http://www.civicforum.pl/showthread....AN-Civic-R18A2
                  https://www.civicforum.pl/showthread...L13A7-Wiferide

                  Comment


                  • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                    No tak, tylko jakie jest to odniesienie do panującej temp. zewnętrznej, skoro olej w silniku pracuje w ściśle określonych warunkach temperaturowych a więc 100-130st niezależnie od tego czy temp. zewnętrzna wynosi 20st. czy 30st. C
                    Też tak myślałem,dopóki nie zamontowałem sobie kiedyś w EM2 zegarów od temperatury i ciśnienia oleju. I różnica w temperaturze oleju w odniesieniu do temperatury zewnętrznej była duża. W niskich i średnich temperaturach zewnętrznych tak do 25*C,temperatura oleju przy dynamicznej jeździe nigdy nie przekroczyła 110*C,ale kiedyś w upalne lato 35*C jechałem fajną krętą drogą i po parunastu kilometrach musiałem zdjąć nogę z gazu bo temperatura oleju dochodziła do 130*C. Tak więc wniosek jest taki że układ chłodzenia ma stałą temperaturę (chłodnica,termostat,wentylator),ale układ smarowania jest podatny na nadmierny wzrost temperatury ,niektóre silniki mają chłodnicę oleju,czy wymienniki ciepła (woda/olej) i tam różnice będą mniejsze,ale zawsze będą.

                    Comment


                    • czyli stwierdzasz, że podczas upałów olej może się przegrzewać pomimo sprawnego układu chłodzącego.
                      Tutaj wykopałem coś ciekawego.
                      89e763240a0d028a0074f160a54d6cbc.jpg
                      4gen D15B2/VW Polo AKV/8gen R18A2/407 9HZ/8gen L13A7
                      Mój samochód: http://www.civicforum.pl/showthread....AN-Civic-R18A2
                      https://www.civicforum.pl/showthread...L13A7-Wiferide

                      Comment


                      • Trochę tak jak by się zastanowić, to w zależności od temp. otoczenia temperatura oleju również będzie się zmieniać, układ chłodzenia, chłodzi tylko pewne obszary silnika, olej smarując części ruchome silnika, częściowo odbiera od nich ciepło, na sam koniec obiegu rozgrzany olej trafia z powrotem do misy olejowej gdzie na pewno oddaje część ciepła "na" misę olejową.. i teraz gdy na dworze powietrze jest gorąco to i wymiana ciepła olej-misa będzie gorsza.. i na odwrót, gdy zimno tym efekt wymiany będzie lepszy... a więc temperatura oleju na pewno będzie większa w upały, mniejsza zaś w dni chłodne.. nie wiem czy zauważyliście, ale w naszych super Civach konstruktorzy uwzględnili chłodzenie powietrzem misy olejowej, osłona silnika, ma takie specjalne otwory którymi wpada w prost na dolną cześć silnika strumień powietrza ( zdjęcie niżej ). Dlatego też bardzo ważne jest to aby ilość oleju w misie olejowej była w miarę duża ( a więc poziom oleju ). Tak więc nasuwa się od razu wniosek, że latem w upalne dni, gdy olej na autostradzie może osiągnąć temp. nawet 130st. C musi mieć dobrą odporność na ścianie, a więc parametr HTHS który rośnie w górę razem z SAE... Brakuje nam tutaj testów olejów w wysokiej temperaturze, np. dwie trące się części w temp. 130st.C oraz olej o tej samej temperaturze który je smaruje.. ciekawe gdzie jest ta granica tego współczynnika HTHS.. czy zrywanie filmu w temp. 130st. C następuje dla oleju który ma np. HTHS 2,5, czy może jeszcze mniej.. a może więcej ??? Poniżej fotka wlotów powietrza:

                        wlot.jpg
                        Moja łódka Civic..
                        Mój "klekocik" Ceed..
                        New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                        Coś na temat olejów..

                        Comment


                        • Zamieszczone przez rat4 Zobacz posta
                          czyli stwierdzasz, że podczas upałów olej może się przegrzewać pomimo sprawnego układu chłodzącego.
                          Tutaj wykopałem coś ciekawego.
                          [ATTACH=CONFIG]35160[/ATTACH]
                          Wykopałeś coś dla rynku USA . Dla Civica EU rozpiska była już podawana tutaj: https://www.civicforum.pl/showthread...380#post312380 - pochodzi ona z oficjalnego biuletynu serwisowego Honda Europe.

                          Comment


                          • Jeden i drugi wykres jest totalnie pro eko tyle w temacie..

                            Wysłane z mojego LG-H815 przy użyciu Tapatalka

                            Comment


                            • Ktoś zna przykład zerwania filmu olejowego w oleju A5 (obniżone HTHS)? Oczywiście z winy zastosowanego oleju (olej zastosowany zgodnie z zaleceniami producenta silnika), a nie np. niesprawnego - nie wydolnego układu chłodzenia.
                              130 st.C to sporo ale nie tragicznie. Jeżeli są to wartości chwilowe, to problemu nie ma. Częste zjawisko przy jeździe np w górach. Teraz nie mam wskaźnika temp. oleju więc nie mam problemu (Stłucz Pan termometr, a nie będziesz miał gorączki - L. Wałęsa )
                              Jeszcze raz daję link pokazujący właściwości oleju przy specyfikacji API: https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html.

                              Comment


                              • Ja odnoszę wrażenie że teraz produkuje się oleje pod ochronę filtrów DPF i katalizatorów trójdrożnych a nie silników - tak przynajmniej pokazują parametry olejów. Jako ciekawostkę odnośnie filmu olejowego mogę podać co ostatnio czytałem o nowym silniku VAGa 1,5 litra - na cylindrach jest napylona warstwa jakiejś ceramiki która jest porowata po to by zatrzymywać olej dla zminimalizowania suchych​ startów silnika co jest bardzo ważne przy systemach start/stop.
                                CIVIC IX 1,8/142KM

                                Comment

                                Working...
                                X