Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Lepkość oleju. O czym mówi Indeks lepkości. Jakie znaczenie ma lepkość oleju.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    OK, napisałem co wiedziałem na pytania Rambo Post 56.

    Zamieszczone przez Fiedziu Zobacz posta
    Fajnie by było zrobić zestawienie np trzech najlepszych marek olejów pod względem parametrów o różnym SAE w przedziale 0-5W20-40
    Można spróbować.
    Last edited by Grzechu; 31-01-2020, 23:33.
    Moja łódka Civic..
    Mój "klekocik" Ceed..
    New... "Japończyk" e:Hev 2.0
    Coś na temat olejów..

    Comment


    • #62
      Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
      OK, napisałem co wiedziałem na pytania Rambo Post 56.



      Można spróbować.
      to jest instrukcja jak szukać i na co zwracać uwagę.
      Zrozumiałem, że chodzi o konkretne oleje różnych producentów w podanym przedziale SAE....
      Coś w stylu jeśli już musisz używać 0w20 to .......

      Comment


      • #63
        Zamieszczone przez tabazagt Zobacz posta
        to jest instrukcja jak szukać i na co zwracać uwagę.
        Zrozumiałem, że chodzi o konkretne oleje różnych producentów w podanym przedziale SAE....
        Coś w stylu jeśli już musisz używać 0w20 to .......
        Dokładnie tak

        Comment


        • #64
          Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
          Jak szybko ulegają degradacji polepszacze Indeksu Lepkości?
          Jaka jest trwałość zagęszczaczy polimerowych? (czy są lepsze i gorsze? jak to rozpoznać który z nich jest w danym oleju?)
          Na te pytania i podobne częściowo odpowiada Ravenol; Polimery liniowe, polimery gwiaździste.

          Last edited by Stach13; 01-02-2020, 20:52.

          Comment


          • #65
            Zgadza się napisali podobnie jak ja pisałem.. rodzaje polimerów są różne i różny mają wskaźnik SSI-Shear stability indeks (nie pisałem o ich budowie molekularnej, uznałem to już za nie istotne, poniżej można zobaczyć na rys), ale najgorsze jest to, że my w życiu nie poznamy jaki rodzaj polimerów jest w oleju, dlatego ja wychodzę z założenia, że lepiej mieć ich jak najmniej, a wiec oleje o małej rozpietości SAE na dobrej bazie olejowej o wysokim naturalnym indeksie lepkości..

            polimery.jpg
            Last edited by Grzechu; 01-02-2020, 22:09.
            Moja łódka Civic..
            Mój "klekocik" Ceed..
            New... "Japończyk" e:Hev 2.0
            Coś na temat olejów..

            Comment


            • #66
              Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
              Zgadza się napisali podobnie jak ja pisałem
              Tak, pokrywa się to z Twoimi wpisami. Ravenol opisał to dość precyzyjnie. Czy to typowa reklama czy faktycznie te oleje są takie dobre ? Z opisu wygląda, że są rewolucyjne i nawet te niskooporowe o normie ACEA A5/B5 i nawet bez technologii USVO tylko te z CLEANSYNTO zapewniają ochronę silnika na najwyższym poziomie. Tak jak pisałeś. Odpowiednie bazy z ograniczeniem polimerów lub polimery innej jakości. Dochodzi do tego jeszcze czystość silnika, jako brak efektu ubocznego zużywających się dodatków. Brzmi to nieźle.

              Comment


              • #67
                Zamieszczone przez Stach13 Zobacz posta
                Ravenol opisał to dość precyzyjnie. Czy to typowa reklama czy faktycznie te oleje są takie dobre ?
                Samo to, że używają do mieszania baz PAO świadczy, że oleje są godne polecenia.
                Moja łódka Civic..
                Mój "klekocik" Ceed..
                New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                Coś na temat olejów..

                Comment


                • #68
                  https://www.autoexpert.pl/technika-i...czenie,11435,1
                  Najnowsza specyfikacja SAE J300 została przyjęta w 2015 r. i określa cztery różne typy lepkości: lepkość kinematyczną w 100°C (KV100), maksymalną dopuszczalną lepkość strukturalną (CCS), graniczną temperaturę pompowalności, lepkość wysokotemperaturową (HTHS). Dlatego też, można śmiało stwierdzić, że lepkość ma znaczenie.

                  Im większa różnica między drugą a pierwszą wartością, tym zakres temperatur, w którym olej zachowuje swoje właściwości jest szerszy. Oleje, takie jak 0W-40, 5W-50 i 10W-60, mają indeks lepkości ok. 180, choć możliwe jest zwiększenie tego parametru do nawet 200-220. Wysoki wskaźnik jest cechą pożądaną, ponieważ olej wykazuje wówczas większą stabilność w zakresie lepkości, mimo zmian temperatury. Co ważne, zakres korzyści zależy od tego, w jaki sposób osiągnięto wysoką lepkość, ponieważ może się za tym procesem kryć wiele niebezpieczeństw.

                  Porównajmy zatem popularne oleje SAE 0W-40.
                  0lej
                  10 TENTHS PREMIUM 0W40

                  cena około 289zł.


                  Olej
                  CASTROL A3/B4, EDGE TITANIUM FST 0W-40
                  cena około 145zł



                  Olej
                  Mobil1 FE 0W-40


                  cena około 170zł.


                  Olej
                  Shell Helix Ultra 0W-40
                  https://sklepshell.pl/shell-helix-ultra-0w-40-4l.html

                  " Co ważne, zakres korzyści zależy od tego, w jaki sposób osiągnięto wysoką lepkość, ponieważ może się za tym procesem kryć wiele niebezpieczeństw."
                  Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                  najgorsze jest to, że my w życiu nie poznamy jaki rodzaj polimerów jest w oleju, dlatego ja wychodzę z założenia, że lepiej mieć ich jak najmniej,
                  Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                  ja wychodzę z założenia, że lepiej mieć (...) oleje o małej rozpietości SAE
                  więc które powyższe zakwalifikowałbyś do swojej grupy ryzyka?
                  Last edited by rambo7; 02-02-2020, 17:24.
                  Kierownik Działu Diesla

                  Comment


                  • #69
                    10 TENTHS PREMIUM 0W40 - od razu bym odrzucił, ma dziwnie wysokie KV40 i KV100 w porównaniu do reszty, a HTHS takie średnie- 3,7... wniosek naszprycowany najbardziej VM, Baza PAO może być, punkt płynięcia i CCV to potwierdzają, ale o najmniejszej lepkości bazy z tych wszystkich propozycji (a lepkość bazy przy wysokim ścinaniu ma duże znaczenie w ochronie części trących +DI...), Mobil 1, Castrol i Helix są zbliżone do siebie, tylko Mobil podaje HTHS, szkoda, a to jest najważniejsze do stwierdzenia ile jest VM w oleju.. Castrol w KCH ma bazę PAO zmieszaną z mineralnym, Helix pewnie baza GTL być może też z mineralnym (nie patrzyłem KCH), Mobil pewnie grupa III..jest gdzieś KCH ? hmm ja chyba wybrałbym z tych wszystkich Castrola.. Mobil i Shell na równi, może przez to, że nie mają PAO ustawiłem "ciut" za Castrolem.. ale tylko "ciut"..
                    Last edited by Grzechu; 02-02-2020, 23:07.
                    Moja łódka Civic..
                    Mój "klekocik" Ceed..
                    New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                    Coś na temat olejów..

                    Comment


                    • #70
                      A taki LM synthoil lomgtime 0w30 ? Dziwnie niskie lepkosci 40 i 100 wzgledem acea a3.

                      Comment


                      • #71
                        Zamieszczone przez radex99 Zobacz posta
                        A taki LM synthoil lomgtime 0w30 ? Dziwnie niskie lepkosci 40 i 100 wzgledem acea a3.
                        Tyle, że zapomniałeś o HTHS... ma 3,5. LM jest dobrym przykładem oleju gdzie baza ma wysoki indeks lepkości, zresztą jest na PAO to musi mieć.. poza tym jest z zakresu SAE 0W30, nie możesz porównywać go do 0W40.. lepkości KV40 i KV100 będą niższe od 0W40, ale HTHS jest wysokie jak na 0W30, >=3,5...(jest mniej VM niż w 0W40), Mobil 1 0W40 HTHS ma tylko o 0,1 mPa.s większy. Oleje przy wysokim ścinaniu można powiedzieć, że chronią podobnie, na + dla LM, że lepiej płynie.
                        Last edited by Grzechu; 03-02-2020, 07:26.
                        Moja łódka Civic..
                        Mój "klekocik" Ceed..
                        New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                        Coś na temat olejów..

                        Comment


                        • #72
                          A taki mannol 0w40

                          ma niską lepkość jak na 0w40, prawie łapie się na 0w30.
                          Co o nim można powiedzieć?

                          Comment


                          • #73
                            jak widać z opinii Grecha robi się to jeszcze bardziej zawiłe gdy sugerujemy się ceną. Jest też zawiłe jeśli oceniamy parametry nie znając jego faktycznego składu:
                            Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                            najgorsze jest to, że my w życiu nie poznamy jaki rodzaj polimerów jest w oleju, dlatego ja wychodzę z założenia, że lepiej mieć ich jak najmniej,
                            o tym mówię, czyli cena mówi że wysokiej jakości polimery, dodatki itd, ale faktycznie co tam zastosowano nie wiemy.
                            założenie jest słuszne, ale rodzi to jakąś "obsesję" olejową, a nie o to chodzi by się stresować wyborem oleju. Trzeba sobie przyjąć jakaś strategię i kryteria wyboru i jestem przekonany że będzie to optymalny wybór.
                            Jedną z kryteriów które przyjęliśmy jest cena. Ona musi z czegoś wynikać. Skoro 10 TENTHS PREMIUM 0W40 jest 2 x droższy od CASTROL A3/B4, EDGE TITANIUM FST 0W. No to jeśli bierzemy je jedną miarą (mają takiej samej jakości dodatki) czyli Penrite robi nas w ciula? (a tyle się napisali podwójna ilość cynku itp).
                            Moim zdaniem wybór na podstawie danych z K Ch to połowa oceny, druga połowa oceny to rzeczywistość i realia wynikające z doświadczenia stosowania.
                            Żadna K Ch nie jest w stanie "złamać" naszego doświadczenia, każdy je przecież ma. Ocena na podstawie danych i K Ch może dawać nam informację że dany olej raczej do najlepszych nie należy, a z praktyki po przejechanych 80tys km wychodzi że się sprawdza, co wtedy? zrezygnować z jego stosowania.
                            Co chcemy udowodnić tymi porównaniami?
                            - to z czego jest dany olej.
                            (jest to trudne, bo mamy ograniczoną wiedzę która nie jest w pełni dostępna, i możemy tylko polegać na opisie K Ch. i przedstawionych danych liczbowych, ale i własnym doświadczeniu z tymi produktami).
                            Czy chcemy udowodnić że każdy olej SAE 0W-40 jest nic nie warty? (wiemy że nie każdy, wiemy że są lepsze i gorsze jakościowo, czyli identycznie jak całą inna gama zakresów SAE. To tak samo jak powiedzieć że wąski zakres SAE jest zawsze najlepszy od szerszego, nie, wiadomo że nie zawsze).
                            Jaki wniosek z informacji o Indeksie Lepkości?
                            Ja przy wyborze oleju szukam kompromisu pomiędzy jakością (to z czego on jest) i ceną. Przyjąłem też że na takim oleju o szerokim SAE nie przekraczam 15 tys km, wolę szerszy zakres niż węższy z definicji bo tak mi wychodzi z doświadczenia stosowania szerokiego SAE. Wyliczenia jedno, rzeczywistość drugie.
                            Cena. Widać ją dobrze przy porównaniu olejów SAE 0W-30 i SAE 0W-40. Oleje o węższym SAE LM, Ravenol ACEA A3/B4, są droższe , być może jest to właśnie wynikiem lepszego składu.
                            Czy ja chcę tyle wydać $ ? - nie.
                            Czy zależy mi aż na takim oleju - nie.
                            Przede wszystkim interesuje mnie szeroki zakres SAE. Jeśli nie mogę znaleźć oleju o szerokim SAE to idę w górę, nie w dół zgodnie z zasadami doboru SAE - do oszczędzania paliwa w dół, do ochrony silnika w górę.
                            Porównałem Ravenol 0W-30 i LM 0W-30 i są to oleje droższe od tych droższych 0W-40 a już dużo droższe od przeciętnych 0W-40. W takim porównaniu cena mówi o jakości.
                            Z całości rozważań nad Indeksem Lepkości wychodzi mi na to że ten parametr jak sięga w okolicach 170-190 (przy założeniu że baza jest syntetyczna, a co nie jesteśmy w stanie 100% tego wiedzieć) to mówi mi to że Indeks jest "odpowiedni".
                            Moje kryteria które przyjąłem wcześniej i teraz się nie zmieniły, Indeks Lepkości musi być powyżej 160 (poniżej nie biorę pod uwagę) nie więcej niż 190. Wiem tyle, że jeśli jest niższy, baza (lub mieszanina baz) może być słaba, powyżej 190 może być zbyt dużo polepszacza Indeksu co jest niekorzystne. W zupełności mi to wystarcza. Ja i tak robię max 12tys km na oleju, góra 15 tys.
                            Świadomie i po przemyśleniach stosuję oleje o szerokim SAE ale nigdy "nie najlepsze" nigdy, nie dążyłem do tego aby stosować "najlepszy" dostępny na rynku ani najlepszy SAE 0W-40. Mój kompromis w pełni zaspokaja moje wymagania olejowe.
                            (Podobnie jest przy wyborze wszystkiego. (kupujemy nie wiem jajka, czy wieżą hi-fi, czy majtki, kto z Was wybiera te najlepsze produkty? Jajka to dobry przykład, mamy wolny wybieg, pół na pół, lub klatka. Z wolnego wybiegu kto kupuje? ile ma pewności że są 100% z wolnego wybiegu? Babcia ma kury na działce to ja wiem bo jem jak smakuje jajko z wolnego wybiegu z działki, a jak z wolnego wybiegu ze sklepu. To są zupełnie inne jajka. No ale dziczał nie będę, jak są potrzebne to kupuję z klatki i inaczej po nich się nie czuję.)
                            Czy lepkość ma znaczenie?
                            - ma. (zasada jest niezmienna, idziemy w dół - oszczędność paliwa, idziemy w górę - oszczędność silnika).
                            Czy Indeks Lepkości ma znaczenie?
                            - ma. (w olejach syntetycznych: wysoki indeks świadczy o zastosowanych polepszaczach Indeksu lepkości (możliwa gorszej jakości baza lub mieszanina baz), niski świadczy o zastosowaniu mniejszej ilości polepszacza, (możliwa lepszej jakości baza, lub przeznaczenie oleju: eko-energy nie potrębują polepszaczy). W olejach na bazie mineralnej: wysoki indeks świadczy o zastosowaniu dużej ilości polepszacza sztucznie wydłużona żywotność oleju, niski indeks ekonomia niski koszt produkcji).
                            Czy cena ma znaczenie?
                            - daje nam wstępną informację o tym z czego może być zrobiony olej.
                            Czy olej o szerokim SAE może być gorszy od oleju o wąskim SAE?
                            - tak, definiuje to informacja z czego dany olej jest zrobiony oraz przeznaczenie wg ACEA.
                            Czy olej o wąskim SAE może być gorszy od oleju o szerokim SAE?
                            - tak, definiuje to informacja z czego dany olej jest zrobiony oraz przeznaczenie wg ACEA.
                            Czy warto obawiać się olejów o szerokim SAE?
                            -nie, jeśli wiemy z czego (jakich baz, lub mieszanin baz) jest on zrobiony. (Syntetyczna baza + dodatki w tym polepszacze indeksu lepkości = długi czas niezmienne parametry. Mieszanina baz z udziałem baz mineralnych + dodatki w tym polepszacze indeksu lepkości = krótki czas założonych parametrów). //Należy przy tym pamiętać że nie jesteśmy w stanie ustalić jakiej jakości są to dodatki, (tajemnica producenta) sugerować to może jedynie cena oleju//.

                            przykład:

                            Zamieszczone przez gkill Zobacz posta
                            A taki mannol 0w40
                            Mannol 0W-40


                            i wcześniej podawany
                            Penrite 0W-40


                            Ceną radykalnie się różnią.
                            Opisem, trudno powiedzieć bo napis "ester" na Mannolu robi "wrażenie".
                            Grzechu Penrite, odrzucił jako "nafaszerowany sztucznie" polepszaczem, ale przyznał że tak naprawdę to nie wie ile czego zastosowano, jakiej jakości i co tak naprawdę jest w środku?
                            No i tyle wiadomo co wyczytamy z opisu, K Ch i domysłów na podstawie danych.
                            Druga strona to ta, o której mówię - doświadczenie z danym produktem w rzeczywistości. (ja nie mam z żadnym doświadczenia, ale gdybym miał wybierać z tych dwóch, to Penrite wybrałbym gdybym przewidywał, długo jeździć na tym oleju, w skrajnych warunkach temp otoczenia. Mannola bym wybrał na zimę, lub na okres gdy nie przewidywałbym trudnych warunków i na pewno skróciłbym interwał wymiany oleju.

                            Dlaczego to wszystko piszę?
                            Grzechu szuka odpowiedzi, dziwi się mówi że nie wie, dlaczego do najmocniejszych silników leje się szerokie SAE? może oni wiedzą jednak które z szerokich SAE są zrobione zgodnie ze sztuką? tam często pisze dokładnie jaki to ma być olej, a nie jak w IO Hondy że w zasadzie to każdy zgodnie z przeznaczeniem.

                            gkil,
                            czytam to co pisze w opisie i już dość sporo można się dowiedzieć (bez wchodzenia w szczegóły K Ch).:
                            cytuję:
                            "MANNOL Legend+Ester 0W-40 to uniwersalny, wielosezonowy, syntetyczny i energooszczędny olej silnikowy do wszystkich typów współczesnych silników. Dzięki unikalnej bisyntetycznej bazie zapewnia natychmiastowe smarowanie przy bardzo niskich temperaturach. Zapobiega zużyciu przy rozruchu. Zapewnia ekstremalną czystość elementów silnika. Gwarantuje maksymalną ochronę przed zużyciem na wszystkich etapach funkcjonowania silnika."

                            Cena - ZoooonG... !!! duża czujność bo ta cena powala ...
                            to uniwersalny - już wiadomo że coś jest "uniwerslane do wszystkiego" - ja chce oleje do ochrony silnika, więc już wiem że to, nie jest to.
                            syntetyczny i energoosczędny - wolę jak taki zapis jest na ostatnim 12-stym miejscu w opisie a nie na 2 giej pozycji. Wolałbym tu zapis: "syntetyczny i o szczególnych walorach ochrony silnika" - czyli wiem żę to nie to.
                            Unikalna bisyntetyczna baza - no to już wszystko jasne ... słowo "bisyntetyczna" czyli mieszanina ...ale ile czego??? zakładam 6% Estrów i reszta 74% mineralny - nie dziękuję.
                            smarowanie przy bardzo niskich temperaturach. - nie dziękuję u mnie w tym roku max na minusie to -4stC przez 8 godzin w nocy w zasadzie to nie spada poniżej 0stC czyli 20W wystarczy w zupełności. Czyli typowy energooszczędny - nie to mnie nie interesuje.
                            To jest opis wystarczający dla mnie aby nie otwierać nawet K Ch. (tak podchodzę jak oceniam olej, jak opis jest zbyt dobry z moimi oczekiwaniami to wtedy drążę głębiej aby się upewnić czy mnie nie "ładują").
                            Wskaźnik lepkości 185 biorąc pod uwagę powyższe - to on szybko spadnie.
                            Tu Grzechu ma rację w przekazie, to jest słaby olej.
                            W Penrite pisze całkiem inaczej, i w Mobil1 FE też pisze inaczej niż w Mannol'u.
                            Last edited by rambo7; 03-02-2020, 10:53.
                            Kierownik Działu Diesla

                            Comment


                            • #74
                              Hehe, Rambo trzeba przyznać, że nie źle to ogarnąłeś, fajnie wszystko napisałeś, ja oczywiście skupiam się na szczegółach, próbuję wyłuskać drobne różnice itp.., ale z twojego "streszczenia" wielu może skorzystać Hmm zastanawiam się, czy nie zrobić jakiejś wielkiej tabeli olejów i zebrać w niej informacje, na temat bazy (jeśli uda się wyciągnąć z KCH, ewentualnie oszacować z parametrów), wszystkich parametrów lepkościowych, oraz ilości zastosowanego VM ( jestem w stanie to policzyć z zasady cieczy Newtonowskich i nie-Newtonowskich - ale muszę mieć HTHS oleju, jeśli nie mam mogę przyjąć min. HTHS dla dnego ACEA ) jak myślicie ? Bawimy się w to ? Podział tabeli w kategorii SAE, specyfikacji, oczywiście będzie to tabela poglądowa, szacunkowa, bo nigdy w 100% nie będziemy w stanie określić dokładnych parametrów oleju, składu itp..
                              Last edited by Grzechu; 03-02-2020, 10:56.
                              Moja łódka Civic..
                              Mój "klekocik" Ceed..
                              New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                              Coś na temat olejów..

                              Comment


                              • #75
                                A widzieliście kiedyś IO hondy S2000? Ta instrukcja dopuszcza tylko 2 lepkości 10w30 i 5w40 w zależności od temperatury zewnętrznej a konkretnie tej poniżej 0 stopni celcjusza.
                                strona 157 i 158(160,161)


                                0001.jpg

                                0002.jpg
                                Last edited by gkill; 03-02-2020, 12:07.

                                Comment

                                Working...
                                X