Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Lepkość oleju. O czym mówi Indeks lepkości. Jakie znaczenie ma lepkość oleju.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
    Mówisz że do marketingu i wydmuszki, to nie wiem dlaczego takie właśnie szerokie SAE jest wyłącznie zalecane do bardzo mocnych silników? Czytam co piszesz o przewadze wąskiego SAE (im węższy tym lepiej) no ale jak to pogodzić z faktem że oleje SAE 10W-30, 10W-40 to nie są syntetyki a semi - półsyntetyki. Nikt dziś tego nie chce używać.
    Do mocnych rajdowych aut zazwyczaj używane są oleje 10Wx, 15Wx, czy nawet 20Wx (oleje o dużej lepkości oleju bazowego) Owszem są półsyntetyki, ale są również i syntetyki...

    Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
    Ja owszem używam 10W-40 Motul 7100 do motocykla
    To jest właśnie dobry przykład potwierdzający to, o czym właśnie tutaj piszę... dlatego 10W40, ponieważ olej bazowy z którego zrobiony jest ten olej ma sporo większą lepkość od olejów bazowych z których robione są oleje 0W lub 5W... może ona być większa nawet prawie 2x! dodatkowo w tym 10W40 nie ma dużo modyfikatora lepkości.. a więc oleje te są odporne na ścinanie przy dużych prędkościach.. a w motocyklu przy 9-12 tys. obr./min silnika, prędkości ścinania są dużo większe niż w aucie... temu nie stosuje się tam olejów 0W40 czy 5W40..

    Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
    Z 40 ma z czego spadać, ale w 20 też spada. To nie jest tak że z 40 spadło a 20-ka się trzyma dzielnie.
    To zleży od oleju, ale w przypadku tych 2 Ravenolów 0W40 i 0W20 tak nie jest.. w 0W20 lepkość cP nie spada, olej ten jest praktycznie bez modyfikatora lepkości, a więc olej ten jest cieczą Newtonowską, czyli lepkość dynamiczna nie zależy od prędkości ścinania.. wygląda to tak, że jadąc sobie 140km/h na oleju 0W40 oraz na oleju 0W20 (mowa o tym konkretnym Ravenolu), polimery w 0W40 przy prędkości ścinania 10s-7 są degradowane, przez co jego lepkość maleje do lepkości dynamicznej oleju bazowego, czyli do takiej samej jaką ma ten 0W20 (bez polimerów).. temu dla mnie olej 0W40 czy nawet 5W40 to taki marketing.. bo one zachowują się przy dużych obciążeniach jak dobry 0W20, oczywiście to są takie skrajne przypadki, 5W40 będzie lepszy mimo napompowania VM od większości olejów 0W20... np.OEM 0W20 prawdopodobnie zrobiony jest z oleju bazowego o jeszcze mniejszej lepkości niż 6 cSt.. A tutaj taki fajny wykresik, żeby nie było, że ja to sobie sam wymyśliłem. Na wykresie pokazane jest jak zachowuje się polimerowy polepszacz indeksu lepkości w miarę rosnących prędkości ścinania.

    shear rate.jpg

    Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
    Podsumowując oleje SAE 10W-40, 10W-30 na bazie IV grupy Ester to ja nie wiem jakie to są do samochodów.
    Np. ten, super olej bez VM! ale takich jest mało.. Mogą być rónież na bazie II czy III mnieralnej, mogą być na PAO, mogą być na estrach.. ale to nie w tym rzecz, rozchodzi się o lepkość oleju bazowego z którego olej został zrobiony. Oleje o największym zakresie SAE 0Wx, 5Wx blednowane są z olejów bazowych o podbnej lepkości kinematycznej...a po to żeby poszerzyć zakres SAE dodaje się odpowiednia ilość polimeru, im więcej tym uzyskuje się większy zakres SAE... a więc takie 0W40 i 5W40 są najbardziej na szprycowane.. a lepkość oleju bazowego może być taka sama jak oleju 0W20- to jest ten przypadek właśnie tych dwóch Ravenolów 0W40 i 0W20...

    Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
    a jeszcze jedno bo sugestia że oleje A3 od 1944r czyli do T34 . We wszystkich Normach zachodzi ewolucja a zabrzmiało jakby w ewolucja dotyczyła tylko olejów o aktualnych Normach. Każda Norma na określone wymagania w jakimś celu ona powstała i ma konkretnie przeznaczenie. Każdy producent kombinuje jak tu zrobić aby był "najlepszy".
    Do najnowszego Nissana GTR Nismo 2019 stosuje się oleje które mają swoje korzenie od 1944, no nie 0W-40 czy 5W-40 to inny zupełnie olej.
    Nie chodzi o olej, chodzi o dodatek ZDDP... ta formuła powstała bardzo dawno w 1944 i na niej ciągle się bazuje..ciągle to produkują! ewentualnie można zmieniać proporcje, albo modyfikacje w korespondencji z innymi substancjami które zmniejszają lotność siarki.. właśnie z powodu zastosowania GPF, DPF.. czytałem na ten temat pewne opracowanie... jak znajdę to napiszę więcej, ale na tej formule dodatku ZDDP bazują też oleje do Nissana GTR.. właściwie to pewnie większość olei...
    Last edited by Grzechu; 28-01-2020, 23:19.
    Moja łódka Civic..
    Mój "klekocik" Ceed..
    New... "Japończyk" e:Hev 2.0
    Coś na temat olejów..

    Comment


    • #32
      Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
      SAE 0W40 najgorszy wybór...
      Grzechu dużo czytasz, ok, ale przeanalizuj kilka spraw na spokojnie.

      Zauważ, że takie marki jak BMW, Nissan, czy Honda do swoich sportowych modeli zalecają oleje silnikowe o klasie lepkości 0W40.

      BMW zaleca stosowanie oleju silnikowego o SAE 0W40 do nowszych "M-ek" (M3 F80, M5 F10). Natomiast do alternatywnego zastosowania w wyżej wymienionych modelach, BMW wskazuje na użycie oleju o SAE 0W30.

      Nissan zaleca stosowanie oleju silnikowego o SAE 0W40 w modelu GTR.

      Honda zaleca stosowanie oleju silnikowego o SAE 0W40 w modelu NSX II generacji (produkowanego od 2016 r.).

      Comment


      • #33
        Zamieszczone przez Okonio Zobacz posta
        Grzechu dużo czytasz, ok, ale przeanalizuj kilka spraw na spokojnie.
        Uwierz, że przeanalizowałem.. a właściwie nie ja, tylko kto inny, ja przekazuje to czego się dowiedziałem z różnych opracowań. Ciekawe jest to co napisałeś, do GTR 0W40, do BMW 0W40 itp.. zastanawia mnie to czym to jest podyktowane.. bo na pewno nie ochroną silnika.. proszę bardzo taki prosty przykład jak ma się rozpiętość SAE do zużycia, a wszystko się zbiega do lepkości oleju bazowego.. olej o największej rozpiętości SAE jest robiony z oleju bazowego o niskiej lepkości a potem rozciągana jest ona przez VM... a 0W40 to najbardziej napompowany olej, już 5W40 jest mniej... nie chcę się ciągle powtarzać o co w tym wszystkim chodzi.. ostatni mój wyjaśniający wpis jest TU..

        lepkosc.jpg
        Last edited by Grzechu; 28-01-2020, 23:33.
        Moja łódka Civic..
        Mój "klekocik" Ceed..
        New... "Japończyk" e:Hev 2.0
        Coś na temat olejów..

        Comment


        • #34
          Przed świętami na rynku w moim mieście był zlot ford mustang , zapytałem jednego z właścicieli , mustang pięknie dopasiony rzucał się w oczy 3.7 V6 silnik na chodzie cichy równo pracuje, jaki olej pytam zalewa , odp. 0W20 tak fabryka zaleca, szczęka mi opadła i już mi jakoś nie chciało się z nim gadać , pomyślałem cieszy się pięknym autem a nie wie co go boli.

          Comment


          • #35
            Bo jeździ tym autem a nie teoretyzuje.

            Comment


            • #36
              Zamieszczone przez dudek_t Zobacz posta
              Bo jeździ tym autem a nie teoretyzuje.
              Można jeździć i być świadomym sposobu eksploatacji tego czym się jeździ, ale nie każdy musi... można jak przysłowiowa "baba" (bez ubliżeń dla Kobiet).. Poza tym to nie jest teoretyzowanie, to co napisałem to fakty, a czy Ty chcesz o tym wiedzieć, czy nie, to już twoja sprawa, nie musisz czytać i komentować, a jeśli komentujesz to rób to w temacie.
              Last edited by Grzechu; 29-01-2020, 09:30.
              Moja łódka Civic..
              Mój "klekocik" Ceed..
              New... "Japończyk" e:Hev 2.0
              Coś na temat olejów..

              Comment


              • #37
                Mustang z 3,7cc chyba usa? obecnie to chyba 5,0cc ewentualnie 2,3cc.
                Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                jak zachowuje się polimerowy polepszacz indeksu lepkości w miarę rosnących prędkości ścinania.
                no i to są niuanse nad którymi można się zastanawiać. W szczegółach tego się nie dowiemy, jest to tajna "recepta" każdego producenta oleju jakimi środkami osiąga parametry danej substancji smarnej. Na podstawie pewnych przesłanek i podanych liczb (które też trzeba umieć czytać - wiedzieć co one mówią) można się tylko domyślać w jaki sposób skonstruowano dany olej.
                Mimo że ma on wiele lat to idea i zasady obowiązujące w świecie silników spalinowych nie zmieniły się, Grzechu jak skomentujesz to: https://www.youtube.com/watch?v=IGB4r7foIlM
                od 5.00min a szczególnie to co mówi Kamiński, szczególnie od 5:43 - 6:00 "(...) niezmienną lepkość", chodzi mi o te słowa. Mówi o indeksie lepkości.
                Piszesz o ścinaniu, a Kamiński mówi o temperaturze. Jak to się ma do ścinania? Skoro polimer zapewnia niezmienną lepkość w wys. temperaturze.
                Wybieram olej o niskiej lepkości 0W-20 oczekuję że jego lepkość będzie zachowana.
                Wybieram olej o wysokiej lepkości 5W-40 oczekuję że jego lepkość będzie zachowana.
                O to chyba chodziło i nadal o to samo chodzi.
                Tutaj mowa o olejach "idealnych" oba idealne co do swojego charakteru, specyfikacji i przeznaczenia. W jakim celu różnicuje się SAE? czemu nie robi się jednego, jednego "najlepszego" w każdym aspekcie oleju?
                Ideą SAE jest aby można było dobrać odpowiednią lepkość do temp otoczenia lub w celu oszczędzania energii (w silnikach które mogą takie substancje stosować).
                Z Twoich wniosków można wynieść że wysokie SAE jest "napompowane", a niskie SAE nie jest. Moim zdaniem to jest zbytnie uproszczenie.
                Ta sama baza napompowana polepszaczem lepkości w oleju 0W-40 ma indeks 190.
                I ta sama baza napompowana polepszaczem lepkości w oleju 0W-20 ma indeks np. 213.
                Twierdzisz że indeks lepkości 146 w oleju Revanola wynika z bazy jaką użyto, a w oleju OEM? ..wiemy że jest to mineral i jest 213.
                Tu rozumiem tak że są przypadki że olej niskiej lepkości jak 0W-20 o odpowiedniej bazie może być lepszy składem od oleju od składu oleju o słabej bazie ale nafaszerowanym polepszaczem lepkości.
                ok,
                tylko jak to rozpoznajesz? Sama K Ch tego nie wyjaśnia. Wchodzimy tu w tajemną "receptę" danego producenta.
                Zasadę o której piszesz rozumiem, ale jak ją przełożyć na rzeczywistość? na codzienne użytkowanie.
                Mi bliżej jest do olejów na bazie syntetycznej i pakietem dodatków umożliwiającym mi oszczędzanie energii i tylko dlatego wybieram 0W (bo zgodnie z SAE 0W jest w Polsce kompletnie nieuzasadnione 0W oscyluje temp płynięcia -45stC, nikt mi nie powie (i nigdzie inaczej nie przeczytasz) że jest uzasadnione, bo takie temp nie panują w PL. jedyne i wyłącznie jedyne uzasadnienie to energooszczędność pracy silnika).
                Drugi człon SAE to ta "niezmienna lepkość oleju" w wys temperaturze, jeśli indeks (czyli polimery) zapewnia mnie że 40 jest lepką cieczą w temp otoczenia +40 stC to ja rozumiem że przy tej temperaturze mam odpowiednią lepkość i nic się nie ma prawa zmienić.
                Z przedstawionych zależności wynika i to chyba chciałeś powiedzieć że najlepiej jest gdy olej nie ma szerokiego zakresu SAE tylko wąski, tak chyba brzmi cały przekaz.
                Czyli jeśli wybierać SAE to 0W-20, 5W-20, 0W-30 dla olejów ekonomicznych. SAE 5W-30, 10W-30, dla olejów standardowych, i SAE 10W-40, 15W-40, 20W-50 dla olejów dużej lepkości.
                Wszystko co się rozciąga w jedną lub druga stronę jest "wydmuszką" jak ująłeś, czyli sztucznym naciąganiem wąskich zakresów SAE.
                To wszystko zakładamy dla idealnych olejów, takich które są zrobione "zgodnie ze sztuką", czyli wg najlepszych metod, technologii i zastosowanych środków (materiałów, chemii baz itd.)

                To jest na pewno drogie, za drogie. Z tego powodu nie ma wielu olejów tak skonstruowanych w zakresie SAE np. 10W-30. jak przykładowy Amsoil (AMSOIL 10W-30/SAE 30 Synthetic Heavy Duty Diesel Oil).
                Jak ktoś ma na tyle determinacji aby to odkminiać to gratulacje. Z tego też powodu, rozumiem opinie o Amsoilu, jak ktoś się wgłębi i tak "rozłoży na części pierwsze" to w jaki sposób i z czego zrobiono taki olej to wtedy wiadomo z czego bierze się opinia "przewyższa wszystkie Normy" tak często jest na Amsoilu pisane.
                Cena też ma znaczenie, jeśli jakiś olej o SAE 10W-30 kosztuje 20zł za 1L a inny 65zł za 1L no to "coś tam musi być", z czegoś to musi wynikać.
                Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                Tym wpisem wywołam pewną "rewolucję" odnośnie dotychczasowego postrzegania olei na naszym forum, ale w tym konkretnym przypadku (...)
                Nie jest to rewolucja, a raczej zwrócenie uwagi w sposób analityczny na kombinowanie producentów z lepkością SAE, i jakie jest to skomplikowane dla przeciętnego użytkownika.
                Wszystko sprowadza się do dyskusji lepszości jednego nad drugim, ale mało kto potrafi "rozebrać te substancje na czynniki pierwsze" i porównać je techniczne. To jest niełatwe, i utrudniane przez producentów (co jest zrozumiałe chronią swoje interesy).
                Tak czy inaczej dzięki Grzechu na zwrócenie uwagi na ten problem. Z pewnością ja sam zacznę zwracać uwagę na ten parametr tj. indeks lepkości.
                Cała trudność polegać będzie na tym jak ustalić który indeks lepkości jest "napompowany" a który nie ?
                Zburzyłeś bardziej to dotychczasowe podejście o którym się powszechnie twierdzi że im wyższy indeks lepkości tym lepiej. Takie pojęcie jest ukute "im wyższy Indeks lepkości tym lepiej" ja sam to zaczerpnąłem z jakiegoś programu motoryzacyjnego a wypowiadał się jakiś dziennikarz motoryzacyjny. Co do samej idei to moim zdaniem nadal ma rację, ale inaczej dziś trzeba spojrzeć na te kwestię. W kazym razie widać wyraźnie że OEM wśród przykładów poniżej ma wyraźną przewagę, ale jednak nie jest najlepszym olejem.

                Wracając do przykładu olejów:
                OEM Type 2 - 0W-20 Indeks lepkości 213. (olej mineralny wg K Ch Honda Polska)
                Ravenol USUVO 0W-20 Indeks lepkości 146. (olej syntetyczny wg opisu Ravenol)
                Ravenol USUVO 5W-40 Indeks lepkości 191. (olej syntetyczny wg opisu Ravenol)
                Mobil1 FE 0W-40 Indeks lepkości 192. ((olej syntetyczny wg opisu Mobil1).

                Kto potrafi, podejmie się ustalenia co wynika z tego indeksu?
                (a dla zainteresowanych jaki jest mój stosunek do powyższego, to ja na pewno na dziś nie zrezygnuję z szerokiego SAE. Analiza jedno a doświadczenie drugie).

                Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                jeśli ja sam miałbym teraz podchodzić do olejów to albo 5W30 albo 10W30 oczywiście idąc w ochronę silnika.. SAE 0W40 najgorszy wybór...
                jak to wytłumaczyć? (2019)

                czy oni chcą demolować silnik który ma ponad 670KM?
                SLK 55 AMG (2019)

                Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                10W30 oczywiście idąc w ochronę silnika
                ja bym tego SAE nie zalał, po pierwsze 10W niesprawdzana się w warunkach polskich, czuć że silnik ma ciężko jak jest mróz.
                Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                SAE 0W40 najgorszy wybór...
                jest to odważna opinia.
                Wpis wyżej nieco wyjaśnia, ok.
                ale wszystkie...? ja tak nie uważam.
                SAE 0W-40, jeśli 80% to baza syntetyczna 20% to dodatki.
                Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                zastanawia mnie to czym to jest podyktowane.. bo na pewno nie ochroną silnika.
                ochroną środowiska? (poważne się zastanawiam). No to czemu nie poszli dalej...
                Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                olej o największej rozpiętości SAE jest robiony z oleju bazowego o niskiej lepkości
                ale każdy i z definicji?
                Jakie znane są oleje bazowe o niskiej i wysokiej lepkości?
                (idee rozumiem, olej bazowy o niskiej lepkości zapewnia niską lepkość i można już tylko "budować" go w górę? tak.?
                To ja nie rozumiem baza, to baza można z nią wszystko i w górę i w dół. Czy tylko w górę?).
                Ten wykres przedstawia niebieskie słupki to co? (opisz więcej ten wykres, wyciąg z Valvoline, ale nie wiem gdzie to znaleźć).

                Założyłem nowy temat bo treści przeplatają się w różnych tematach a warto by to było w jednym miejscu.

                Lepkość. To jest meritum tematu.
                Last edited by rambo7; 29-01-2020, 11:22.
                Kierownik Działu Diesla

                Comment


                • #38
                  Dużo pytań.. postaram się na nie odpowiedzieć, z wiedzy którą ostatnio przyswoiłem myślę, że lepiej lub gorzej ale jakoś pójdzie.. ale to dopiero wieczorem Jedynie co, to nie mam odpowiedzi i nie potrafię zrozumieć czemu zalecają olej 0W40 do tych mocnych aut.. powiem tylko, że modyfikator lepkości działa tylko w górę.. chcemy uzyskać olej 0Wx, bierzemy olej bazowy o lepkości KV100 5-6 cSt, robimy olej 10Wx bierzemy olej bazowy o lepkości 8-11 CSt.. w zależności od rozciągnięcia SAE proporcjonalnie dozujemy VM... bierzemy olej bazowy PAO albo GTL lub grupa III+ który ma sam w sobie duży indeks lepkości, nie potrzebujemy wówczas dużo VM albo w ogóle.. np. jak w tym przypadku Ravenola 0W20 lub tego Amsoila... aj dużo by o tym pisać.. to wszystko jest tak skomplikowane i zakręcone, że szok.. nawet są różne rodzaje plimerów VM, jedne są szybciej degradowane przez wysokie ścinanie, drugie wolniej..
                  Last edited by Grzechu; 29-01-2020, 12:20.
                  Moja łódka Civic..
                  Mój "klekocik" Ceed..
                  New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                  Coś na temat olejów..

                  Comment


                  • #39
                    Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                    powiem tylko, że modyfikator lepkości działa tylko w górę..
                    ... no to musisz uzupełnić wiedzę , bo modyfikatory lepkości działają w obie strony, te "w dół" nazywają się "Depresatory".

                    Proponuję wszystkim poczytać 2 artykuły w mojej ocenie bardzo dobrze napisane (mimo że jeden pod patronatem Castrola, ale bardzo wiele wyjaśnia w sposób obiektywny i zrozumiały).
                    1.
                    Dodatki olejowe są niezbędne by nowoczesne silniki pracowały bezawaryjnie przez wiele tysięcy km. Jakie dodatki się stosuje? Jakie jest ich zadanie?

                    2.



                    Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                    Jedynie co, to nie mam odpowiedzi i nie potrafię zrozumieć czemu zalecają olej 0W40 do tych mocnych aut..
                    te informacje to wyjaśnią, mam nadzieję.

                    Zachęcam do lektury wszystkich . (To jest "moja wiedza" , z takich stron czerpię wiedzę w dyskusjach olejowych. Jeśli ktoś się nie zgadza z tym co napisano albo "wyłowił" merytoryczne błędy, to tym bardziej zachęcam do dyskusji).
                    Last edited by rambo7; 29-01-2020, 12:30.
                    Kierownik Działu Diesla

                    Comment


                    • #40
                      Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                      no to musisz uzupełnić wiedzę , bo modyfikatory lepkości działają w obie strony, te "w dół" nazywają się "Depresatory".
                      Akurat tą wiedzę też mam tego typu modyfikatorów, zwiększających punkt płynięcia dodają do oleju 0,3% maks do 2%... Nie ma to praktycznie wpływu na indeks lepkości.. a modyfikatorów lepkości które rozciągają SAE w oleju 0W40 może być nawet 12%... z formuł blendowania olejów które widziałem, jest niestety tak jak napisałem wcześniej..
                      Moja łódka Civic..
                      Mój "klekocik" Ceed..
                      New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                      Coś na temat olejów..

                      Comment


                      • #41
                        Dla mnie to za mało dowodów. Mówisz że z definicji do każdego oleju SAE 0W-40 depresatorów dają minimalnie, a wiskozatorów całe "wiadro"?
                        Czyli twierdzisz że baza syntetyczna Ravenola 0W-20 i 0W-40 jest ta sama czyli mieszanina o niskiej lepkości i aby zrobić SAE 40 wystarczy tylko dorzucić odpowiednią ilość polepszacza i gotowe?
                        Nie wiem? nie widziałem tego blendowania i nie wiem gdzie taką informację uzyskać.
                        Nie pasuje mi też w kontekście wspomnianych artykułów to że polimery się rozpadają pod wpływem wys temperatur. Wprost przeciwnie mówi o tym Kamiński i potwierdza jego słowa to co pisze w tych artykułach. Nigdzie nie spotkałem się treścią że polimer wytrzymuje ile stC? po czym się rozpada? Jeśli polimer ma za zadanie utrzymać określoną lepkość (zdatność filmu olejowego) w wys temperaturze i to słaby ten polimer skoro się rozpada.
                        Wraz ze wzrostem temp lepkość spada. Jeśli baza ta sama (jak twierdzisz w Ravenolu) to wiskozator użyty do osiągania lepkości 40 jest ...jaki? co z nim jest? słaby? nieodpowiedni?
                        Czyli z SAE 0W-40 robi się 0W-20. Dlaczego? skoro po to zawakowano Wiskozator aby nie dopuścić do takiej sytuacji. W jakim czasie to spada? po ilu min w temp 150stC? lub po ilu tys km w takim oleju zachodzi to zjawisko, bo wiadomo że zachodzi.
                        Mobil jak twierdzą w artykułach autorzy zastosowano trój pakiet (opisane o co chodzi0 to sądzisz że oni nie wiedzą co robią? i nie rozumieją co chcą osiągnąć? ...mówisz "picują"?
                        Z treści wynika że stosowane są różne mieszaniny baz syntetycznych. Do olejów SAE 0W-40 mozna użyć różnego rodzaju bazy nie tylko tej o niskiej lepkości. Równie dobrze można użyć bazy o wysokiej lepkości i ją obniżać depresatorem.
                        Jeśli ktoś mi pisze że Indeks oleju jest wysoki dajmy na to 190, to ja rozumiem że te 190 jest i będzie przez określony czas. Z tego powodu wymienimy oleje? i z tego dokłądnie samego powodu przy agresywnej jeździe zmniejsza się nam liczna dni do kolejnej wymiany? ...czy nie z tego powodu...?
                        Kwestia z czego olej.
                        Jak z bazy mineralnej taniej zrobić olej o wys Lepkości.
                        Jak z bazy syntetycznej trudniej i więcej kosztuje sama baza zapewnia nam już wys. indeks.
                        Kierownik Działu Diesla

                        Comment


                        • #42
                          Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                          Nie pasuje mi też w kontekście wspomnianych artykułów to że polimery się rozpadają pod wpływem wys temperatur. Wprost przeciwnie mówi o tym Kamiński i potwierdza jego słowa to co pisze w tych artykułach. Nigdzie nie spotkałem się treścią że polimer wytrzymuje ile stC? po czym się rozpada? Jeśli polimer ma za zadanie utrzymać określoną lepkość (zdatność filmu olejowego) w wys temperaturze i to słaby ten polimer skoro się rozpada.
                          Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                          Jeśli ktoś mi pisze że Indeks oleju jest wysoki dajmy na to 190, to ja rozumiem że te 190 jest i będzie przez określony czas. Z tego powodu wymienimy oleje? i z tego dokłądnie samego powodu przy agresywnej jeździe zmniejsza się nam liczna dni do kolejnej wymiany? ...czy nie z tego powodu...?
                          To wszystko było opisywane i dyskutowane w wątku olejowym, choć ciężko było dyskutować o dodatkach choćby takich jak wiskozatory. To oczywiste, że nie pakowało by się do oleju wiskozatorów gdyby te szybko degradowały się pod wpływem wysokich temperatur. Mają za zadanie stabilizację lepkości w wysokich temperaturach. Nie są wieczne, tracą właściwości dość szybko i dlatego przy agresywnej jeździe komputer skraca nam interwał wymiany. Grzechu wskazuje na oleje o lepszej bazie gdzie nie trzeba dodawać aż tyle polimerów co do olejów o bazie z mniejsza lepkością. Ale jeśli komputer potrafi przewidzieć żywotność oleju to jakie to ma znaczenie? Weźmy ten olej Ravenol 0W20 i OEM Type2.0. Ravenol ma mocniejszą bazę (lepkość przy 40st.C to 43,1) a więc indeks VI wynoszący 156 jako odpowiedni do ochrony silnika. Olej OEM ma gorszą bazę bo mineralna (lepkość przy 40st.C to 34,2) więc właściwości ochronne zapewnia mu indeks VI 228 ( nie 213, z kalkulatora który zamieścił Grzechu a jest on dokładny wynika że 228, zresztą w wątku olejowym był taki wpis), Czyli ma więcej polimerów. Ravenol na swojej stronie opisuje, że olej 0W20 (HTHS- 2,64) zapewnia bezpieczny film smarny nawet w bardzo wysokich temperaturach roboczych przy indeksie 156. No to jak, pewnie eliminując wady polimerów podnoszących indeks lepkości, jednocześnie wykorzystując ich zalety cokolwiek to oznacza. Więc jeśli do oleju OEM napakowano tyle polimerów, że jego indeks wynosi 228 to po to aby zapewnić bezpieczny film smarny nawet w bardzo wysokich temperaturach roboczych. To mając w aucie komputer monitorujący zużycie oleju to czym te oleje różnią się od siebie w ochronie silnika ? Wydaje się ,że niczym. Przewaga Ravenola mogła by być w przypadku przeciągnięcia interwału wymiany. Krótko mówiąc, stabilizacja lepkości dla Ravenol jest dzięki technologi USVO a stabilizacja dla OEM dzięki indeks VI. Dlatego, dokładając do tego algorytm komputera nie boję się stosować oleju OEM. Ja to tak widzę. To tylko takie spostrzeżenia, nie twierdzę, że tak jest ale tak to sobie poukładałem.
                          Last edited by Stach13; 29-01-2020, 18:14.

                          Comment


                          • #43
                            Zamieszczone przez Stach13 Zobacz posta
                            To wszystko było opisywane i dyskutowane w wątku olejowym
                            z pewnością i jak widzisz ponownie powraca, pisano nie w jednym i nie raz, sam też pytałeś o rzeczy o których było napisane jakieś 7365 razy . Ten temat jest o "Lepkości" i w jednym miejscu.
                            tak, Stachu, takie same mam wnioski. Tak wygląda sytuacja w laboratorium. Jednak są jeszcze pewne niuanse wynikają one z realiów użytkowania czyli korzystania z danego oleju w rzeczywistości.
                            Zmierzam do tego że mamy jednak rożne warunki użytkowania i rożnie jest w czasie jest z kondycją danego silnika.
                            Dlatego jeden użytkownik może mieć zupełnie inne zdanie o tym samym oleju. Twój silnik jest nowy, nie przepala oleju, nie przedostaje się nadmierna ilość paliwa do oleju, nie ma przedmuchów, inaczej sie dzieje z lepkością gdy mamy słabą kondycję silnika, trudne warunki pracy i słabej jakości olej o niskim indeksie lepkości i do tego wysoka temperaturę otoczenia.
                            Zbytnim uproszczeniem sprawy jest tłumaczenie wysokim indeksem ochronę silnika, tak tego tłumaczyć nie można.
                            Nie po to się robi różne przedziały zakresu lepkości w olejach aby sprowadzić wszystko do tego że ma się olej 0W-20 o wysokim indeksie wyższym niż pozostałe i mam ochronę silnika taką samą albo większą niż olej o większej rozpiętości SAE.
                            Myślę że dobry będzie też ten artykuł który mówi o zaletach i zagrożeniach związanych z polepszaczami polimerowymi, warto to poczytać uważnie i kilka razy bo treść wymaga zastanowienia się nad opisywanymi kwestiami https://www.autoexpert.pl/technika-i...czenie,11435,1
                            W każdym razie Grzechu wprowadził nieco jak mówi rewolucji, ale ja tego tak nie odbieram, tak naprawdę Indeks lepkości mówi o zachowaniu własności oleju w zakresie temperatur do jakich został zakwalifikowany.
                            Jeśli 0W-20 jest zakwalifikowany do określonej temp. zewnętrznej to oznacza że jego Indeks lepkości zapewnia mu w każdych warunkach temp zachowanie określonej lepkości. Wysoki Indeks nie zapewnia o ochroni silnika w każdych warunkach temperatury zewnętrznej. Takich zapewnień nie ma. Ten wysoki Indeks zapewnia tylko tyle że skoro jest to baza mineralna czyli tania, to musi być bardziej niż baza syntetyczna polepszona - utrwalona polimerem aby olej spełniał swoje zadanie w każdej temperaturze. Czyli nawet przy +36stC na podwórku musi zachować swoją lepkość energy conserving ale to nie oznacza że jest tak samo dobry jak olej o szerszej lepkości i z niższym Indeksem lepkości.
                            Wychodzi na to że za duży znak "=" postawiliście między Wskaźnikiem lepkości a ochroną silnika.

                            Np ten olej ma Indeks niski w stos do OEM ale jest na pewno lepszym olejem do ochrony silnika od oleju 0W-20.
                            Z jakiegoś powodu (Grzechu jeszcze nie wie z jakiego), ale jeśli takie coś przewidziane jest do takiego silnika jak GTR (2019) a nie 0W-20 no to coś znaczy https://www.amsoil.com/shop/by-produ...tic-motor-oil/
                            Ferrari też musi w takim razie sie dowiedzieć że ma niewłaściwy olej do ochrony silnika https://www.pennzoil.com/en_us/perfo...s/ferrari.html
                            No mnie to co proponujecie nie przekonuje.

                            Ja na pewno po jakimś znowu ponownym zagłębieniu się w Indeks lepkości zwrócę uwagę na to z czego jest olej zrobiony ale na pewno zostaję przy SAE 0W-40. Zdaję sobie sprawę że SAE 0W-40 nie są sobie równe, tak jak nie są sobie równe 0W-20.
                            W każdym razie polepszacze Indeksu odbieram pozytywnie w zakresie SAE 0W-40. nie zgodzę się z twierdzeniem Grzecha, że "każdy olej SAE 0W-40 to nie nadaje się do ochrony silnika", fakty tego nie potwierdzają, mimo że wyliczenia na to wskazują w niekórych przypadkach. Tak samo jak nie zgodzę się że wysoki indeks oleju energy conserving zapewnia lepszą ochronę silnika niż olej o szerokim SAE. No to zaprzecza samej ideii i faktom. Jeśli macie przekonanie co do tego to musicie napisać do Nissana że się pomylili i fatalnie sugerują olej do takiego silnika .
                            Co twierdzą rajdowcy amatorzy: "a co z lepkością" https://motofocus.pl/informacje/nowo...kiego-scigania

                            Każdy producent twierdzi że od dobrej jakości oleju silnik się nie popsuje.
                            Po przeczytaniu artykułów które tu przytoczyłem kto ma przekonanie do tego że zakres SAE 10W-30 lub 10W-40 jest lepszym wyborem i się na takie SAE zdecyduje?
                            Poproszę o jakiś konkret, jeden przytoczył Grzechu, ale traktuję to jako ciekawostkę, mi chodzi o te oleje które stoją na półkach określane przez honde jako "ogólnodostępne".

                            Pytałem też o treści zawarte w tych artykułach, kto potrafi merytorycznie kontestować te informacje? (ja jak to czytam to nie mam wątpliwości ani rewolucji, wręcz przeciwnie przypomniałem sobie więcej i tylko utwierdziłem status quo.
                            Artykuł sponsorowany? https://nocar.pl/blog/wszystko-co-po...nikowym-0w-40/
                            czy trzeba jej tłumaczyć że jest w błędzie? na pewno lepkość dynamiczna jej się pomyliła z temperaturą, ale to kobitka pewnie lepiej się zna na czymś innym .
                            Jedna prawidłowość mi wychodzi z rewolucji taka że oleje o wyższym parametrze zimowym czyli 10W, 15W, 20W mają Indeks lepkości mniejszy https://sharena21.springcm.com/Publi...b-ac162d889bd1
                            a oleje o niższym parametrze zimowym szczególnie OW mają ten indeks wysoki.
                            Last edited by rambo7; 29-01-2020, 21:47.
                            Kierownik Działu Diesla

                            Comment


                            • #44
                              Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                              Dla mnie to za mało dowodów. Mówisz że z definicji do każdego oleju SAE 0W-40 depresatorów dają minimalnie, a wiskozatorów całe "wiadro"?
                              Tak właśnie jest.. polepszaczy temperatury płynięcia jest mało, nie mają one wpływu lub mają minimalny wpływ na indeks lepkości oleju bazowego.. zresztą działają zupełnie inaczej od VM, modyfikują one kształt i wielkość kryształów wosku które to rozwijają się przy niskich temperaturach w oleju… z VM to jest tak, są różne jego rodzaje, jedne o większej mocy wzmacniania lepkości, drugie o mniejszej mocy wzmacniania lepkości, ale coś za coś, te co mają większą moc szybciej się degradują, te co mają mniejszą moc wolniej, zależy to od masy molekularnej polimeru , szybkość degradacji VM charakteryzuje wskaźnik Shear Stability Index (SSI), ale zarówno jedne i drugie poddają się ścinaniu przy dużych prędkościach (wolniej lub szybciej), działanie polimeru wygląda tak: w niskiej temperaturze, cząstki oleju są skupione blisko siebie, a więc olej ma większą lepkość, cząstki polimeru przy niskiej temperaturze maja małą objętość i są wymieszane z cząstkami oleju, w momencie kiedy rośnie mocno temperatura, lepkość oleju bazowego spada, przestrzenie między cząstkami rosną, polimery zaś, jego cząstki w wysokiej temperaturze – zwiększają objętość , doświadczają oporu podczas dryfowania przez olej z powodu ciągłych zderzeń z wieloma mniejszymi cząsteczkami oleju w wysokiej tmep. Zderzenia te spowalniają ogólny ruch oleju i tym samym zwiększają jego lepkość. A tutaj taki rysuneczek, co i ile czego jest w oleju..

                              sklad oleju.jpg

                              Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                              Czyli twierdzisz że baza syntetyczna Ravenola 0W-20 i 0W-40 jest ta sama czyli mieszanina o niskiej lepkości i aby zrobić SAE 40 wystarczy tylko dorzucić odpowiednią ilość polepszacza i gotowe?
                              Nie wiem? nie widziałem tego blendowania i nie wiem gdzie taką informację uzyskać.
                              Proszę bardzo, tutaj wychodzi, że lepkość oleju bazowego 0W40 jest nawet ciut mniejsza od 0W20 (olej bazowy SpectraSyn 4 to KV100 - 4cSt, Syn 6 to KV100 6 cSt), no i w 0W40 wiadro VM prawie 12%..no ale z czegoś musi być ten szeroki zakres SAE.. :

                              blended oil.jpg

                              Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                              Nigdzie nie spotkałem się treścią że polimer wytrzymuje ile stC? po czym się rozpada? Jeśli polimer ma za zadanie utrzymać określoną lepkość (zdatność filmu olejowego) w wys temperaturze i to słaby ten polimer skoro się rozpada.
                              Ale tak się dzieje.. wspomniałem o tym indeksie SSI, mierzy się go metodą 30 cykli Kurta Orbahna w określonej temperaturze i przy określonej szybkości ścinania..chyba 10s-6 (jak ktoś znajdzie to niech napisze dokładne dane), a w silniku jest jeszcze ciężej.. 10s-7 i przeróżne temperatury, ja wychodzę z założenia, że lepiej mieć olej który jest nafaszerowany mniej VM, po co mieć w oleju dużo polimerów które przy pałowaniu ulegają degradacji i pogarszają właściwości oleju… lepkość spada do lepkości bazowej , a wiec mamy ryzyko większego zużycia… temu nie wleję 0W40 i temu nie mogę pojąć czemu zlecają do mocnych aut ten olej..

                              Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                              Do olejów SAE 0W-40 mozna użyć różnego rodzaju bazy nie tylko tej o niskiej lepkości. Równie dobrze można użyć bazy o wysokiej lepkości i ją obniżać depresatorem.
                              Myślę, że tabelka blendowania oleju rozwiąże ten dylemat.. depresator nie działa na cząstki oleju tylko na kryształy wosku… oleje robi się tak jak pisałem już nie raz, ale nikt mi nie chce uwierzyć

                              Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                              Kwestia z czego olej.
                              Jak z bazy mineralnej taniej zrobić olej o wys Lepkości.
                              Jak z bazy syntetycznej trudniej i więcej kosztuje sama baza zapewnia nam już wys. indeks.
                              To prawda. O bazach już pisałem, że mają duże znaczenie.

                              Tak wiec dużo tych pytań, dużo niewiadomych, ale myślę, że sporo wyjaśniłem, nie każdy musi mnie słuchać, ja naczytałem się bardzo dużo wiarygodnych opracować no i staram się to przekazać, mam nadzieję, że sporo osób z tego skorzysta.. nadal wielu rzeczy jeszcze nie rozumiem...
                              Last edited by Grzechu; 29-01-2020, 22:43.
                              Moja łódka Civic..
                              Mój "klekocik" Ceed..
                              New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                              Coś na temat olejów..

                              Comment


                              • #45
                                Wtrącę swoje 5 groszy, choć ekspertem nie jestem.

                                Raczej skłaniam się ku zdaniu, że olej 0w40 A3 zapewni mojemu silnikowi odpowiednią ochronę w temp. 35-40 st.C, o czym mówi wiedza powszechna, ale jeśli Grzechu ma rację, to wnioskuję, że olej o szerokim SAE, jak 0w40, z uwagi na szybką utratę własności ochronnych w wysokich temperaturach z powodu wysokiej zawartość szybko degradujących polepszaczy (o czym pisze Grzechu), powinien być zmieniany znacznie wcześniej, czyli mieć krótsze interwały pracy-taki mam wniosek, i jeśli jest to prawda, nawet w części utajona przez korporacje olejowe, to IO samochodu powinna o tym mówić i kierowcę uprzedzić...choć można by się domyślać z różnych względów dlaczego nie jesteśmy o tym informowani, jeśli tak jest w istocie
                                Czekam z zaciekawieniem na kolejne wpisy naszych ww. doktorantów olejowych w tym wątku, a inne fora niech się uczą od nas, jak prowadzić merytoryczną dyskusję olejową....ot co!!

                                Comment

                                Working...
                                X