Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Lepkość oleju. O czym mówi Indeks lepkości. Jakie znaczenie ma lepkość oleju.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
    Wychodzi na to że za duży znak "=" postawiliście między Wskaźnikiem lepkości a ochroną silnika.
    Ja to tak poukładałem w głowie aby w jakikolwiek sposób wytłumaczyć sobie tabelkę z IO pokazującą zakres stosowania oleju 0W20 w temperaturach zewnętrznych nawet powyżej 40st. C. Skoro lepkość jest tylko "20" to co może powodować możliwość użytkowania oleju w takich temperaturach ? Tajny skład chemiczny podnoszący indeks lepkości do 228. Bo jak oglądałem inne tabelki z różnych niezależnych źródeł ( zresztą również wrzucanych tu na forum) to tam nie było takich rozpiętości pomiędzy lepkością a temperaturą otoczenia.

    Comment


    • #47
      Jak ktoś czytał uważnie artykuły to wyczytał że uzyskiwanie wysokiego indeksu w procesie hydrorafinacji olejów PAO ma tę wadę że indeksy lepkości są niskie i trzeba je podnieść.
      Dla każdej bazy (mieszanin baz olejowych) tak piszą w artykule które przytoczyłem inaczej jest z efektem końcowym dot wyniku Indeksu lepkości.

      Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
      . polepszaczy temperatury płynięcia jest mało,
      no ale sąd to wiesz na pewno? i z czego to wynika? ...to trzeba napisać .
      Polepszaczy w olejach PAO musi być dużo bo w procesie rafinacji olejów syntetycznych grupy która nas najbardziej insertuje PAO i Ester jest mało, ta technologia oparta na uzyskiwaniu super baz syntetycznych nie jest w stanie zawierać więcej Indeksu niż 3 razy mniej niż w procesie rafinacji mineralnych baz. Stąd są te różnice.
      No musimy sobie tu jasno powiedzieć o tych szczegółach. Bo to wygląda jakby nagle oleje syntetyczne o najlepszych bazach były gorsze.

      Brakuje mi tu szczegółów,
      Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
      A tutaj taki rysuneczek, co i ile czego jest w oleju..
      mowa o jakim oleju? której grupy I, II, II, IV, V ?
      z tego co wyczytałem w artykułach (wcześniejsze linki) to uzyskiwanie Indeksu różni się w zależności od technologi uzytej do wytworzenia bazy olejowej.
      Ty tu mi wszystko "spłaszczasz" tak na prawdę nie wiem o czym mowa?
      Bo podajesz mi dane dot baz PAO czyli IV, V ale o olejach piszesz zrobionych na bazie grpu I, II i może III.
      To mi się "nie klei".
      Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
      tutaj wychodzi, że lepkość oleju bazowego 0W40 jest nawet ciut mniejsza od 0W20
      bardzo dobrze, bo nie ma prawa, tzn w technologii uzyskiwania syntetycznej bazy nie wyjdzie większa, bo jest to niemożliwe technicznie. Co w tym złego?
      Uzyskując super bazę syntetyczną nie dostaniesz wysokiego Indeksu. Co nie jest równoznacze z rorszym olejem jeśli do tego produktu dodasz polepszacza.
      Twierdzisz żę to bedzie rosze?
      No na papierze tak, ale weź pod uwagę z czego jest olej? to nie olej o mineralnej bazie który uzyskuje wysoki indkes którego nie trzeba podnosić.
      Ja twierdzę tak jak twierdzą (Nissan, Ferrari itd) że lepiej mieć PAO Ester i podnieść indeks. Niż mieć mineralną bazę i go nie podnosić bo jest w procesie tworzenia bazy już wysoki.
      No jak czytam te artykuły kóre podałem to tak to rozumiem.
      Ty skupiasz się na bazie IV i V grupy ale jako lepsze podajesz oleje o bazie mineralnej.
      To się mi kłuci.
      Czytałeś o tym?
      no jak czytałeś to nie możesz zaprzeczyć, ewentualnie będę cytował tych co to napisali. No bo ja argumentuję tylko tym co wyczytałem u źródła.
      No ja nie naleję oleju SAE 10W-30 ACEA A3/B4 który jest gorszym olejem w sensie bazy ale z lepiej uzyskanym Indeksem Lepkości (bo nie jest szcztucznie podrasowany).
      Wolę zdecydowanie olej o bazie PAO lub Ester o niskim współczynniku lepkości który został podniesiony. Nawet jeśli bazą jest identyczna baza syntetyczna jak w przypadku Ravenola 0W-20 i tego 0W-40.
      Świadomi to robię. To nie to że czegoś tu nie rozumiem.
      Skoro mogę dostać olej o szerszym SAE bo taki potrzebuję, to tak naprawdę zależy mi na lepkości. Bo lepkość ma znaczenie.
      Kiedy i w jakich warunkach on straci te własności?
      Ten twoim zdaniem "wydmuszka" straci swoje własności znacznie później niż ten niepodrasowany na bazie mineralnej.
      Po to robi się bazy syntetyczne aby zachowały swoje własności na dłużej, gdy mocniej, i skrajniej.

      W związku z tym, czemu, dlaczego, i z jakiego powodu podkreślają to Ferrari GTR itd, że do użycia oleju użyto najlepszych do uzyskania syntetycznych baz. Oni nie chcą olejów uzyskanych na bazie mineralnych baz bez polepszacza. oni tego nie chcą, ja też tego nie chcę .


      Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
      Proszę bardzo, tutaj wychodzi, że lepkość oleju bazowego 0W40 jest nawet ciut mniejsza od 0W20 (olej bazowy SpectraSyn 4 to KV100 - 4cSt, Syn 6 to KV100 6 cSt), no i w 0W40 wiadro VM prawie 12%
      tak właśnie musi być, ja tu nie widzę "zła", ja tu widzę inaczej, czyli bardzo dobrze. O to chodzi.
      Dlatego nie mogłem zrozumieć jak podawałeś dane gdzie jest "pies pogrzebany?" gdy podajesz mi 10W-30 te wąskie SAE jako te lepsze. Olej który przytoczyłeś to właśnie przykład takiego oleju ten 10W30 do diesla.
      Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
      wspomniałem o tym indeksie SSI,
      o tym i innych pisze w tej pracy dyplomowej co podałem w linku, każdy może poczytać. (nikt z nas nie jest ekspertem aby biegle się w tych symbolach poruszać).

      Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
      ja wychodzę z założenia, że lepiej mieć olej który jest nafaszerowany mniej VM, po co mieć w oleju dużo polimerów
      dlatego jest wybór, ale tu brakuje szczegółów dla czytających. Dlatego pytałem wcześniej, kto się nie zgadza z którą częścią tych treści z wiedzy którą podałem. Na razie nikt nie kontestuje, Ty też nie .
      Nie, nie, chodzi mi o to by to było tak napisane aby było klarowne, bo tak napisane to jest zbyt uproszczone.
      Moim zdaniem (tak to rozumiem powinno być tak):
      1. lepiej mieć olej na bazie mineralnej który jest nafaszerowany mniej VM, po co mieć w oleju syntetycznym grupy IV PAO lub V Ester dużo polimerów.
      Tak postawiona sprawa to ja rozumiem.

      Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
      które przy pałowaniu ulegają degradacji i pogarszają właściwości oleju… lepkość spada do lepkości bazowej , a wiec mamy ryzyko większego zużycia… temu nie wleję 0W40 i temu nie mogę pojąć czemu zlecają do mocnych aut ten olej.
      aaaa, to nie prawda, nie ulegają, gdy masz bazę PAO lub Ester nie ulegają, właśnie że nie ulegają, a przynajmniej nie ulegają tak szybko, jak w olejach na bazie mineralnej.

      no ...dochodzimy do tego ...dlaczego nie możesz pojąć .
      Za mało moim zdaniem tu przedstawiłeś 2 strony medalu. Ja też nie rozumiałem "dlaczego" i skąd wziąłeś takie wnioski.


      Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
      Cytat Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
      Kwestia z czego olej.
      Jak z bazy mineralnej taniej zrobić olej o wys Lepkości.
      Jak z bazy syntetycznej trudniej i więcej kosztuje sama baza zapewnia nam już wys. indeks.
      To prawda. O bazach już pisałem, że mają duże znaczenie.
      ... o, to to,... o to chodzi.

      Tak że chyba nie czytałeś tych artykułów dokładnie, albo zapomniałeś co tam napisali, a pisali kilka razy "wadą syntetycznych baz olejowych jest niemożliwość uzyskania Wysokiego Indeksu lepkości. Inaczej jest przy bazach grupy I, II".
      Mowa też była o cenach.
      Jak rozdzielimy te kwestie, to wyjdzie nam czemu, i z jakiego powodu konieczne jest podniesienie Indeksu dla mieszanin baz syntetycznych.
      ..ja już myślałem że jest naprawdę jakaś rewolucja .
      Nie, nie ma, wszystko jest w porządku bez dwóch zdań i cienia wątpliwości oleje syntetyczne są lepsze nawet z sztucznie podniesionym indeksem od olejów mineralnych z naturalnie uzyskanym Indeksem Lepkości.
      Dlatego ja nie naleję SAE 10W-30 ani 10W-40 ACEA A3/B4 do swoich silników, dlaczego?
      dlatego że ich baza najczęściej jest mineralna określane jako półsyntetyki. Olej który przytoczyłeś o SAE 10W-30 i bazie PAO to jakiś wyjątek, takich olejów nie ma wiele a ten co przytoczyłeś to jest do diesla.
      Używam olejów SAE 0W-40 od jakiegoś czasu i nie więcej niż 15tys km, nigdy nie zaobserwowałem aby było coś nie tak ani z silnikiem ani z olejem.
      Od początku nie miałem wątpliwości że ogólnodostępny olej jakim jest większość SAE 0W-40 nie może zaszkodzić silnikowi, przedrzymskim właśnie dlatego że te oleje są na bazie wysokich grup syntetycznych czyli IV i V i jak pisze w tych artykułach Indeks musi być odpowiedni (nie przeładowany) i jeśli on jest na poziomie 170-190 (nie 220-240) to wiem że jego "konstrukcja" jest przemyślana. Indeks jest prawidłowy i to nie wszystko w takim 0W-40 są dodatki których nie ma w 0W-20 a na nich mi zależy dlatego takie wybieram na których jest ACEA A3/B4. Tyle wiedzy mi wystarczy i to jak do tej pory sięsprawdza i gwarantuje mi wystarczającą ochronę silnika.
      Zachęcam jeszcze raz do poczytania artykułów które przytoczyłem wcześniej i da się z nich wyciągnąć właściwe wnioski.
      Kierownik Działu Diesla

      Comment


      • #48
        Zamieszczone przez Stach13 Zobacz posta
        w jakikolwiek sposób wytłumaczyć sobie tabelkę z IO pokazującą zakres stosowania oleju 0W20 w temperaturach zewnętrznych nawet powyżej 40st. C. Skoro lepkość jest tylko "20"
        To jest trudny temat, co się dzieje z olejem w silniku, przy temp. otoczenia 40st.C ? Jest mocno rozrzedzany przez ścinanie w bardzo wysokiej temperaturze.. jego lepkość mocno spada, pracują modyfikatory lepkości, ale i one mogą nie dać rady przy ogromnych obciążeniach, to, że olej oem 0W20 ma wysoki wskaźnik to jest bardzo dobrze, wysoki wskaźnik w tym oleju goni inne oleje o bardziej lepkiej bazie olejowej... a czemu tak jest ? Bo olej oem zrobiono z nastawieniem na mocne oszczędzanie paliwa. zauważcie, że olej oem ma bardzo niską lepkość w temp. 40st. C, ten olej został zrobiony prawdopodobnie z oleju bazowego o lepkości tylko 4-5cSt KV100, ten Ravenol 0W20 miał już lepszą bazę, bardziej lepką.. dochodzi również rodzaj bazy i jego naturalny wskaźnik lepkości, Revanol nie potrzebował VM, olej OEM moim zdaniem jest od niego gorszy w ochronie silnika i wymaga szybszych interwałów wymian.

        Zamieszczone przez Stach13 Zobacz posta
        Tajny skład chemiczny podnoszący indeks lepkości do 228.
        Nie tajny, może być tak, że VM zastosowane w tym oleju mogą być o małym wskaźniku SSI, bo są różne modyfikatory, lepsze i gorsze, ale wysoki indeks mówi o zastosowaniu dużej ilości tych modyfikatorów, a dodano je do bazy olejowej o niskiej lepkości, po to aby olej pozwalał na prawdę konkretnie oszczędzać paliwo.. obstawiam, że na tym Ravenolu 0W20 auto by więcej spalało paliwa niż na OEM 0w20 No i dochodzi jeszcze dodatek DI... to jest kolejna zagadka do rozwiązania.. na pewno ma on dużo modyfikatorów tarcia, bo inaczej silnik przy tak niskiej lepkości poszedłby z dymem... to jest kluczowy element tego oleju.
        Last edited by Grzechu; 30-01-2020, 09:42.
        Moja łódka Civic..
        Mój "klekocik" Ceed..
        New... "Japończyk" e:Hev 2.0
        Coś na temat olejów..

        Comment


        • #49
          Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
          ten Ravenol 0W20 miał już lepszą bazę, bardziej lepką.. nie potrzebował VM, olej OEM moim zdaniem jest od niego gorszy w ochronie silnika i wymaga szybszych interwałów wymian.
          Moim zdaniem byłby gorszy jeżeli faktycznie byłoby tak , że w skrajnych warunkach użytkowania polimery czuwające nad utrzymywaniem odpowiedniej lepkości nagle zostają zdegradowane. Ale czy tak może być ? Ulegają degradacji ale w określonym czasie z zapisem przez komputer warunków użytkowania co przy projektowaniu oleju zostało uwzględnione. Po to mamy przypominacz, który uważam, że informuje nas o wymianie oleju z dużym marginesem bezpieczeństwa. Nawet mógłbym zaryzykować stwierdzenie, że gdyby związki chemiczne odpowiedzialne za utrzymywanie lepkości na wymagającym poziomie nagle traciły swoje właściwości przed właściwą wymianą oleju to na przestrzeni tych wielu lat mielibyśmy aferę silnikową.

          Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
          obstawiam, że na tym Ravenolu 0W20 auto by więcej spalało paliwa niż na OEM 0w20
          Tez tak obstawiam, wynika to z definicji lepkości oleju a Ravenol jest ciut grubszy. Ale te różnice pewnie musiałby zmierzyć komputer.

          Comment


          • #50
            Wydaje mi się, że niektórzy producenci starają się połączyć idee pojawiające się ostatnio również w tym wątku.
            Można znaleźć:
            - z tańszych: https://www.millersoils.pl/produkty/...t/trident-5w30
            - z droższych, dobrze znany tu na forum: https://products.liqui-moly.com/synt...e-0w-30-1.html
            http://www.dadrl.org.uk
            http://www.lightmare.org

            Comment


            • #51
              Zamieszczone przez dragster Zobacz posta
              Wydaje mi się, że niektórzy producenci starają się połączyć idee pojawiające się ostatnio również w tym wątku.
              Zgadza się i tego typu oleje wybierają choćby nasi koledzy forumowicze, którzy nie chcą jeździć na oleju OEM. Ochrona silnika i niskie SAE, czyli również w pewnym stopniu zmniejszenie spalania i jakaś tam ochrona środowiska. Do tego dochodzi jeszcze zgodność z IO więc dla przeciwników OEM wybór jak najbardziej odpowiedni. Nie uwzględniając oczywiście tego pierwszego oleju jako pół syntetyka.

              Comment


              • #52
                Zamieszczone przez Stach13 Zobacz posta
                Nie uwzględniając oczywiście tego pierwszego oleju jako pół syntetyka.
                Niewiele firm stać na taką szczerość.
                http://www.dadrl.org.uk
                http://www.lightmare.org

                Comment


                • #53
                  Jak półsyntetyk to chyba musi być opisane na produkcie. Gorzej jest z technologią syntetyczną. Ktoś wgłębia się w dany olej, chce kupić o danej lepkości, zastanawia się nad indeksem i innymi parametrami i chciały do tego syntetyczny. A o tym może się dowiedzieć z karty charakterystyki, która nie jest takim powszechnym zjawiskiem. W większości są to karty produktu i naklejki na butelce. W Polsce nie ma regulacji nazewnictwa w tym zakresie i często olej HC jest nazywany u nas 100% syntetyczny czy full syntetyk. A taki sam olej w Niemczech jest opisany jak syntetyk technology.
                  Ale mamy tu gadać o lepkości i chyba zaśmiecamy ten wątek Jak tak to funkcyjni najwyżej usuną te wpisy.

                  Comment


                  • #54
                    Tak, mówimy o Indeksie Lepkości i tym co się z tym parametrem wiąże. Jakieś syntetyczne wnioski da się wyciągnąć z tej dyskusji ? ktoś spróbuje?

                    tym czasem takie pytania po tej dyskusji mi się nasuwają:

                    Czy zatem wysoki Indeks Lepkości to dobrze? ...czy źle?
                    Czy Indeks Lepkości może nam powiedzieć czytając podstawowe informacje (nie czytając K Ch) z czego jest zrobiony olej?
                    Kiedy spada wartość Indeksu Lepkości? (od czego to zależy km? czas? warunki? etc.)
                    Dlaczego bazy syntetyczne grupy III Hydrorafinacja, IV PAO i V Ester mają niskie wartości Indeksu Lepkości?
                    Dlaczego bazy mineralne grupy I, II, mają wartości Indeksu Lepkości Wysokie?
                    Jak szybko ulegają degradacji polepszacze Indeksu Lepkości?
                    Jaka jest trwałość zagęszczaczy polimerowych? (czy są lepsze i gorsze? jak to rozpoznać który z nich jest w danym oleju?)
                    Po czym poznać że do danego oleju dodano więcej Depresatora? (jak rozpoznać że jest go za dużo? / za mało?) Co grozi silnikowi jak jest go za mało/za dużo?
                    Po czym poznać że do danego oleju dodano więcej Wiskozatora? (jak rozpoznać że jest go za dużo? / za mało?) Co grozi silnikowi jak jest go za mało/za dużo?
                    Który olej zachowa dłużej swoje parametry:
                    - syntetyczny z większą ilością % polepszacza Indeksu Lepkości?
                    - syntetyczny z małą ilością % polepszacza Indeksu Lepkości?
                    - mineralny z większą ilością % polepszacza Indeksu Lepkości?
                    - mineralny z małą ilością % polepszacza Indeksu Lepkości?
                    Co określa minimalną lepkość HTHS (wysokotemperaturową) dla każdej klasy lepkości SAE?
                    Czy olej z dodatkiem polepszacza lepkości ma, mniejszą czy większą temp zapłonu od oleju oleju bazowego? czy porównanie tych dwóch wartości coś nam mówi?
                    Jaka wielkość polepszacza lepkości mówi o jego "przedawkowaniu" w oleju, jaka wielkość % nadmiernego użycia, stanowić może może zagrozić stabilności ścinania?
                    Po czym poznać - który parametr mówi o tym że polimer (polepszacz lepkości) jest "przedawkowany" ?
                    Jaki skład posiada olej ekonomiczny?
                    Jaki skład posiada olej wysokowydajny?
                    Czy do obu tych olejów używa się identycznego polepszacza lepkości?
                    Co to są niezdefiniowane ulepszacze?
                    Czy polepszacze Indeksu Lepkości są lepsze i gorsze? (z czego wynika ta gradacja?)
                    Czy koncerny petrochemiczne produkujące bazy olejowe korzystają z jednego źródła? czy każdy ma swoje własne?
                    Czy chemia stosowana do konstrukcji oleju jest z jednego źródła czy wszyscy stosują te same środki?

                    To są pytania na które znajdziecie odpowiedzi w artykułach które przytoczyłem w linkach we wcześniejszych wpisach. Każdy może być "znawcą", tzn. na tyle ile mu to potrzebne.
                    Nie wiem czy warto poświęcać czas na takie rzeczy, czy lepiej przyjąć proste wytyczne IO i się wyluzować?
                    Last edited by rambo7; 31-01-2020, 08:56.
                    Kierownik Działu Diesla

                    Comment


                    • #55
                      Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                      Nie wiem czy warto poświęcać czas na takie rzeczy, czy lepiej przyjąć proste wytyczne IO i się wyluzować?
                      Najlepiej przyjąć proste wytyczne IO i się wyluzować ale z ciekawości spróbować odpowiedzieć sobie na te pytania nie traktując ich jako determinujących w wyborze oleju

                      Comment


                      • #56
                        Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                        Czy zatem wysoki Indeks Lepkości to dobrze? ...czy źle?
                        Generalnie rzecz biorąc to dobrze, ponieważ olej jest stabilny lepkościowo podczas zmiany temperatury.

                        Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                        Czy Indeks Lepkości może nam powiedzieć czytając podstawowe informacje (nie czytając K Ch) z czego jest zrobiony olej?
                        Z moich obserwacji wynika, że niestety nie.

                        Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                        Kiedy spada wartość Indeksu Lepkości? (od czego to zależy km? czas? warunki? etc.)
                        Na logikę rzecz biorąc spada z mocą użytkowania oleju, a więc przejechane km i warunki jazdy. Najmniej będzie spadał w olejach o wąskim SAE tam gdzie jest mały udział VM. Ale jeśli już będzie spadał to warto mieć olej zrobiony z dobrego oleju bazowego.

                        Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                        Jak szybko ulegają degradacji polepszacze Indeksu Lepkości?
                        Jaka jest trwałość zagęszczaczy polimerowych? (czy są lepsze i gorsze? jak to rozpoznać który z nich jest w danym oleju?)
                        Temat trudny, ale na pewno ulegają degradacji, jak pisałem wcześniej zależy to od rodzaju VM, dany rodzaj VM charakteryzowany jest indeksem SSI - i mniejszy tym lepszy. Niestety jaki rodzaj jest zastosowany w danym oleju jest nie do rozpoznania. Na tą chwilę mogę powiedzieć, że jak ktoś zasuwa po 180km/h non stop to lepiej mieć olej na dobrej bazie z małą ilością VM o HTHS większym niż 3,0.

                        Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                        Dlaczego bazy syntetyczne grupy III Hydrorafinacja, IV PAO i V Ester mają niskie wartości Indeksu Lepkości?
                        Dlaczego bazy mineralne grupy I, II, mają wartości Indeksu Lepkości Wysokie?
                        Jest na odwrót oleje mineralne grupy I i II mają niskie indeksy lepkości 80 do 120, a Grupa III i PAO i GTL mają wysokie i wynoszą mniej więcej 120-140.. Z estrami jest gorzej, bo są różne rodzaje i bazy estrowe mają różne wskaźniki lepkości.. od 100-145...


                        Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                        Po czym poznać że do danego oleju dodano więcej Depresatora? (jak rozpoznać że jest go za dużo? / za mało?) Co grozi silnikowi jak jest go za mało/za dużo?
                        Tego za dużo się nie daje.. od 0-2%... A do dobrej bazy PAO w ogóle... bo ma sama w sobie niski punkt płynięcia.. i nie potrzeba..lub dużo dużo mniej w porównaniu do grupy II -III, które to mają punkt płynięcia na poziomie - 12 do -18st.C, dodatek do 2% pozwala zejść do temp. około -40st.C co widać w kartach chcarekterystki olejów opartych na grupie II lub III... Z GTL i PAO jest jeszcze inaczej, one nie potrzebują w ogóle tego dodatku, albo dużo mniej niż do baz I II i III. Dodatek PPD ma za zadanie obniżać punkt płynięcia oleju po przez modyfikację kryształów wosku zawartych w oleju które się tworzą w niskich temp., nic więcej. Ten dodatek nie służy do modyfikacji indeksu lepkości oleju bazowego, a jeśli już to ma minimalny ma to wpływ, do tego służą polimery, których to jest kilka rodzajów, potem o tym napiszę, w miarę dostępności czasu... na wszystkie pytania i tak się nie uda znaleźć odpowiedzi lub rozgryźć "co do czego"...

                        Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                        Po czym poznać że do danego oleju dodano więcej Wiskozatora?
                        Z tabelki blednowania olejów którą zamieściłem wcześniej widać, że większa ilość VM jest w olejach o szerszym zakresie SAE. Bo to jest na zasadzie takiej, że jeśli chcemy mieć małą lepkość w niskich temperaturach to do blednowania musimy wziąć olej bazowy o małej lepkości - olej który dobrze płynie w niskich temperaturach, ale niestety w wysokich temperaturach jest już mocno rozrzedzony - nie nadaje się, stosując VM zwiększamy jego lepkość w wysokiej temperaturze - wzmacniamy go, im wyższe SAE chcemy zrobić dla dużych temperatur tym więcej musimy dodać VM, oczywiście zależy też to jakiego rodzaju użyjemy bazy, wiadomo im lepsza baza o wyższym wskaźniku lepkości tym mniej musimy użyć VM, ale i tak jest go więcej niż w olejach o mniejszej rozpiętości SAE.

                        Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                        Który olej zachowa dłużej swoje parametry:
                        - syntetyczny z większą ilością % polepszacza Indeksu Lepkości?
                        - syntetyczny z małą ilością % polepszacza Indeksu Lepkości?
                        - mineralny z większą ilością % polepszacza Indeksu Lepkości?
                        - mineralny z małą ilością % polepszacza Indeksu Lepkości?
                        Mineralne możemy od razu odrzucić.. zaś syntetycznymi to jest tak: jeśli mamy np. dwa rodzaje olejów o SAE 5W40 to będzie ten lepszy który ma większy parametr HTHS, ten olej będzie miał użytego mniej VM i bardziej lepką bazę olejową lepszej grupy o wyższym indeksie lepkości - a więc na plus i ten olej dłużej będzie chronił silnik, trzymał swoje parametry.

                        Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                        Co określa minimalną lepkość HTHS (wysokotemperaturową) dla każdej klasy lepkości SAE?
                        Określa lepkość oleju bazowego z jakiego został zblendowany olej oraz jego "naturalny" indeks lepkości, a więc im olej jest bardziej lepki i ma większy indeks lepkości to i HTHS będzie większe, dla oleju bazowego HTHS równa się lepkości dynamicznej w 150st.C, gdyż jest to ciecz Newtonowska..

                        Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                        Czy olej z dodatkiem polepszacza lepkości ma, mniejszą czy większą temp zapłonu od oleju oleju bazowego?
                        Z tego co zauważyłem, przeglądająć karty olejów bazowym, to im większa lepkość oleju bazowego tym wyższa temperatura zapłonu, modyfikator chyba ją obniża, ma mniejszą temp. zapłony, ale muszę to jeszcze przeanalizować.. bo dokładnie nie wiem.

                        Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                        Jaka wielkość polepszacza lepkości mówi o jego "przedawkowaniu" w oleju, jaka wielkość % nadmiernego użycia, stanowić może może zagrozić stabilności ścinania?
                        Producenci raczej pilnują tej granicy, jak np. SAE 0W40 ma VM 12% to już jest maks..

                        Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                        Po czym poznać - który parametr mówi o tym że polimer (polepszacz lepkości) jest "przedawkowany" ?
                        Szeroki zakres SAE i bardzo niskie HTHS jak na dane SAE, ale jak pisałem wcześniej, to jest pilnowane, nie można przekroczyć pewnej granicy jest właśnie po to ta norma J300.

                        Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                        Jaki skład posiada olej ekonomiczny?
                        Jaki skład posiada olej wysokowydajny?
                        Temat rzeka, ale mniej więcej myślę, że możemy już się domyślać.

                        Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                        Czy polepszacze Indeksu Lepkości są lepsze i gorsze? (z czego wynika ta gradacja?)
                        Czy koncerny petrochemiczne produkujące bazy olejowe korzystają z jednego źródła? czy każdy ma swoje własne?
                        Czy chemia stosowana do konstrukcji oleju jest z jednego źródła czy wszyscy stosują te same środki?
                        Tak są lepsze i gorsze pisałem o tym wcześniej, ich jakość określa wskaźnik SSI. Gradacja wynika z tego jak mocno mają być efektywne, np. używamy 5% dwóch rodzajów VM jeden może pdnieść indeks lepkości o 50 a drugi tylko o 25, ale ten pierwszy będzie miał większe SSI ten drugi mniejsze SSI, im większe SSI tym gorzej, ale tego niestety nie poznamy po parametrach oleju, nie wiem nawet czy w KCH gdzieś coś tam piszą.. to jest tajemnica producentów. Chemia do olejów jest z różnych źródeł, oleje bazowe produkują przeważnie duże rafinerie naftowe... zaś producenci olejów kupują od nich bazy, kupują chemię i mieszają ale rafinerie również sami robią swoje bazy i oleje silnikowe.
                        Last edited by Grzechu; 01-02-2020, 21:12. Powód: rozwiniecie pytania o HTHS
                        Moja łódka Civic..
                        Mój "klekocik" Ceed..
                        New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                        Coś na temat olejów..

                        Comment


                        • #57
                          czyli będę musiał cytować, z tego artykułu http://zssplus.pl/prace_dyplomowe/praca_6_oleje.htm
                          piszą tak:

                          "wskaźnik lepkości - podstawowe kryterium mówiące o tym, jak zmienia się lepkość oleju wraz ze zmianami temperatury pracy. Im wskaźnik ten jest wyższy, tym zmiany są mniejsze;"
                          prawda czy fałsz?

                          "Im lepkość oleju wyższa, tym opory tarcia mniejsze. W związku z tym producenci bardzo precyzyjnie określają zalecaną dla danego typu silnika klasę lepkości oleju. W praktyce zalecana lepkość uzależniona jest od temperatury otoczenia, w jakiej eksploatowany jest silnik."
                          prawda czy fałsz?

                          "Podstawową własnością fizykochemiczną charakteryzującą olej silnikowy i jednocześnie określającą zakres jego stosowania jest charakterystyka lepkościowa. Na charakterystykę tę składają się:
                          • lepkość w temperaturach dodatnich i ujemnych,

                          • wskaźnik lepkości.

                          • LEPKOŚĆ najogólniej definiowana jest jako miara tarcia wewnętrznego cieczy."

                          niby oczywiste ale wiele osób się z tym nie zgadza.

                          "Lepkość kinematyczna jest to stosunek lepkości dynamicznej danej cieczy do jej gęstości."
                          zaczynają się "schody".... "yyy ale o co chodzi.?"

                          "Lepkość olejów ulega zmianie wraz ze zmiana temperatury. W miarę wzrostu temperatury lepkość oleju maleje i odwrotnie. Miarą tendencji do zmian lepkości oleju wraz ze zmiana temperatury jest WSKAŹNIK LEPKOŚCI (oznaczany w skrócie jako WL lub IV)."
                          niby jasne.

                          "Wskaźnik lepkości jest jednostką bezwymiarową. "
                          czyli niemierzalną?

                          "Im wyższy wskaźnik lepkości, tym zmiana lepkości wraz ze zmianą temperatury jest mniejsza."
                          czyli kompletna ściema ???

                          "wskazanym jest, aby olej silnikowy posiadał jak najwyższy wskaźnik lepkości."
                          czyli kontrowersja???Czyste Oleje mineralne czyste posiadają wskaźnik lepkości na poziomie 90-105. Oleje uszlachetnione mają natomiast WL130 i więcej.

                          ______________

                          Z innego artykułu https://www.autoexpert.pl/technika-i...czenie,11435,1
                          wynika podobnie:
                          "specyfikacja SAE J300 została przyjęta w 2015 r. i określa cztery różne typy lepkości: lepkość kinematyczną w 100°C (KV100), maksymalną dopuszczalną lepkość strukturalną (CCS), graniczną temperaturę pompowalności, lepkość wysokotemperaturową (HTHS). Dlatego też, można śmiało stwierdzić, że lepkość ma znaczenie."
                          no to wiemy że są 4 typy.

                          "Lepkość oleju jest istotnym parametrem definiującym jego przydatność do określonego celu. "
                          uuuu, bardzo wiele osób się z tym nie zgadza.
                          Generalnie artykuł przeczytałem z 6 razy i chyba faktyczni pomieszałem coś z bazami olejowymi.
                          Nie zmienia to faktu że nadal pozytywnie widzę stosowanie polepszaczy, tu nie ma nic złego.

                          Źródło "Bizol" podaje dokładanie w czym gdzie kryją się zagrożenia, te złe cechy polepszaczy polimerowych. Głównie w tanich technologiach.
                          Tu jest klu sprawy.


                          Ty Grzechu postawiłeś widzę pod jedną kreską wszystkie oleje o szeroki SAE. Dlatego zastanawiałeś się, poddałeś w wątpliwość i szukałeś przyczyn dlaczego polecają oleje o szerokim SAE do mocnych silników.
                          Wychodzi z tego artykułu Bizola że to jest dobre, skuteczne, i bezpieczne, pod warunkiem zastosowania dobrej klasy i jakości baz i innych środków. Stosowanie baz i polepszaczy niskiej jakości działa przez chwilę.
                          Tak, teraz rozumiem i masz rację.
                          Niskobudżetowy olej z polepszaczami jest nic nie warty - zgadzam się i podpisuje obiema rękami .
                          ...ale powiedziałeś kilkukrotnie że "wszystkie oleje 0W-40" to są nic nie warte. No i tu się nie zgadzam. Nie wszystkie .
                          Fajnie by było napisać które SAE 0W-40 czy 5W-40 na pewno nie są dobre.
                          Natomiast cena daje już pewien pogląd.
                          Olej 0W-40 za 74zł a olej 0W-40 za 180zł
                          Z tego wynika że "te same oleje" 0W-40 jeden trzyma parametry i Indeks lepkości 20tys km a inny przez 5 tys km. i się kończy jego "moc".

                          Ekonomiczny = niskobudżetowy.
                          Wysokowydajny = drogi.

                          Olej ekonomiczny
                          Wysokowydajny olej
                          Najtańszy dostępny lokalnie olej bazowy+Najtańszy polepszacz współczynnika lepkości o przeciętnej stabilności ścinania+Podstawowy, ekonomiczny pakiet detergentów i inhibitorów korozji dający minimalną zgodność z wymaganiami+
                          Stosowanie niezdefiniowanych ulepszaczy, w celu jeszcze większego obniżenia kosztów.
                          Zaprojektowane zgodnie z przeznaczeniem mieszaniny w pełni syntetycznych olejów bazowych o wysokiej lepkości z grupy API III, IV, V zawierające poli-alfa-olefiny i alkilowane naftaleny dla poprawy rozpuszczalności, stabilności, kompatybilności z układem uszczelnień, jak również estry i OSP dla lepszej smarowności i wydajności w wysokich temperaturach.+Najnowocześniejsze dodatki poprawiające wskaźnik lepkości, niezawierające kopolimeru olefinowego (OCP) oraz COMB LubriBoost – dodatek, który nadaje filmowi olejowemu właściwości żelowe, dzięki czemu olej idealnie wiąże się z metalową powierzchnią+Specjalnie dopasowany pakiet detergentów i inhibitorów korozji, aby zapewnić maksymalną wydajność produktu i zgodność w jak najszerszym zakresie ze specyfikacjami OEM.



                          Weź obejrzyj ten odcinek https://programtv.onet.pl/tv/101-napraw-2-84849 tam Grzesiek Duda do Golfa zobacz co nalewa, zerwał co prawda nalepkę, ale kto zna i stosuje ten olej wie co nalewa . (Golf na pewno takiego oleju nie wymaga ).

                          Dzięki Grzesiek, twoja rewolucja sporo wniosła.
                          Last edited by rambo7; 31-01-2020, 18:42.
                          Kierownik Działu Diesla

                          Comment


                          • #58
                            No super, też się cieszę, że jakoś powoli układamy to w całość z tymi 0W40 to masz rację, zależy od bazy, ja w sumie wrzuciłem to do jednego worka, ale mam nadzieje, że rozumiesz do czego zmierzałem o tym szerokim zakresie SAE, ale jest tak jak piszesz, można zrobić 0W40 z grupy I i użyć 15% VM, a można zrobić 0w40 z PAO i użyć np. 8% VM i np. dodać mniej PPD.. no nic ja będę edytował ten mój wcześniejszy wątek i dopisywał odpowiedzi na twoje pytania ( na tyle ile udało mi się dowiedzieć), bo wyłuskałeś je bardzo starannie, są to trafne pytania, odnośnie właściwości olejów, budowy itp... Aa z cena olejów fakt coś tam mówi o jakości, ale w sumie Shell robi tanie oleje na bazie GTL które są na prawdę całkiem całkiem, GTL charakteryzuje się wysokim indeksem lepkości, niskim punktem płynięcia oleju i nie potrzebuje dużo VM.. np. Shell Ultra Helix 5W30, no i 5W40 (pytałeś które dobre) uważam za całkiem dobre oleje, na pewno w tej cenie to wręcz najlepsze.
                            Last edited by Grzechu; 31-01-2020, 21:11.
                            Moja łódka Civic..
                            Mój "klekocik" Ceed..
                            New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                            Coś na temat olejów..

                            Comment


                            • #59
                              Panowie to może jakieś podsumowanie

                              Comment


                              • #60
                                Fajnie by było zrobić zestawienie np trzech najlepszych marek olejów pod względem parametrów o różnym SAE w przedziale 0-5W20-40

                                Comment

                                Working...
                                X