Zamieszczone przez rambo7
Zobacz posta
Ogłoszenie
Collapse
No announcement yet.
Lepkość oleju. O czym mówi Indeks lepkości. Jakie znaczenie ma lepkość oleju.
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
-
Jak ktoś czytał uważnie artykuły to wyczytał że uzyskiwanie wysokiego indeksu w procesie hydrorafinacji olejów PAO ma tę wadę że indeksy lepkości są niskie i trzeba je podnieść.
Dla każdej bazy (mieszanin baz olejowych) tak piszą w artykule które przytoczyłem inaczej jest z efektem końcowym dot wyniku Indeksu lepkości.
Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta. polepszaczy temperatury płynięcia jest mało,.
Polepszaczy w olejach PAO musi być dużo bo w procesie rafinacji olejów syntetycznych grupy która nas najbardziej insertuje PAO i Ester jest mało, ta technologia oparta na uzyskiwaniu super baz syntetycznych nie jest w stanie zawierać więcej Indeksu niż 3 razy mniej niż w procesie rafinacji mineralnych baz. Stąd są te różnice.
No musimy sobie tu jasno powiedzieć o tych szczegółach. Bo to wygląda jakby nagle oleje syntetyczne o najlepszych bazach były gorsze.
Brakuje mi tu szczegółów,
Zamieszczone przez Grzechu Zobacz postaA tutaj taki rysuneczek, co i ile czego jest w oleju..
z tego co wyczytałem w artykułach (wcześniejsze linki) to uzyskiwanie Indeksu różni się w zależności od technologi uzytej do wytworzenia bazy olejowej.
Ty tu mi wszystko "spłaszczasz" tak na prawdę nie wiem o czym mowa?
Bo podajesz mi dane dot baz PAO czyli IV, V ale o olejach piszesz zrobionych na bazie grpu I, II i może III.
To mi się "nie klei".
Zamieszczone przez Grzechu Zobacz postatutaj wychodzi, że lepkość oleju bazowego 0W40 jest nawet ciut mniejsza od 0W20
Uzyskując super bazę syntetyczną nie dostaniesz wysokiego Indeksu. Co nie jest równoznacze z rorszym olejem jeśli do tego produktu dodasz polepszacza.
Twierdzisz żę to bedzie rosze?
No na papierze tak, ale weź pod uwagę z czego jest olej? to nie olej o mineralnej bazie który uzyskuje wysoki indkes którego nie trzeba podnosić.
Ja twierdzę tak jak twierdzą (Nissan, Ferrari itd) że lepiej mieć PAO Ester i podnieść indeks. Niż mieć mineralną bazę i go nie podnosić bo jest w procesie tworzenia bazy już wysoki.
No jak czytam te artykuły kóre podałem to tak to rozumiem.
Ty skupiasz się na bazie IV i V grupy ale jako lepsze podajesz oleje o bazie mineralnej.
To się mi kłuci.
Czytałeś o tym?
no jak czytałeś to nie możesz zaprzeczyć, ewentualnie będę cytował tych co to napisali. No bo ja argumentuję tylko tym co wyczytałem u źródła.
No ja nie naleję oleju SAE 10W-30 ACEA A3/B4 który jest gorszym olejem w sensie bazy ale z lepiej uzyskanym Indeksem Lepkości (bo nie jest szcztucznie podrasowany).
Wolę zdecydowanie olej o bazie PAO lub Ester o niskim współczynniku lepkości który został podniesiony. Nawet jeśli bazą jest identyczna baza syntetyczna jak w przypadku Ravenola 0W-20 i tego 0W-40.
Świadomi to robię. To nie to że czegoś tu nie rozumiem.
Skoro mogę dostać olej o szerszym SAE bo taki potrzebuję, to tak naprawdę zależy mi na lepkości. Bo lepkość ma znaczenie.
Kiedy i w jakich warunkach on straci te własności?
Ten twoim zdaniem "wydmuszka" straci swoje własności znacznie później niż ten niepodrasowany na bazie mineralnej.
Po to robi się bazy syntetyczne aby zachowały swoje własności na dłużej, gdy mocniej, i skrajniej.
W związku z tym, czemu, dlaczego, i z jakiego powodu podkreślają to Ferrari GTR itd, że do użycia oleju użyto najlepszych do uzyskania syntetycznych baz. Oni nie chcą olejów uzyskanych na bazie mineralnych baz bez polepszacza. oni tego nie chcą, ja też tego nie chcę.
Zamieszczone przez Grzechu Zobacz postaProszę bardzo, tutaj wychodzi, że lepkość oleju bazowego 0W40 jest nawet ciut mniejsza od 0W20 (olej bazowy SpectraSyn 4 to KV100 - 4cSt, Syn 6 to KV100 6 cSt), no i w 0W40 wiadro VM prawie 12%
Dlatego nie mogłem zrozumieć jak podawałeś dane gdzie jest "pies pogrzebany?" gdy podajesz mi 10W-30 te wąskie SAE jako te lepsze. Olej który przytoczyłeś to właśnie przykład takiego oleju ten 10W30 do diesla.
Zamieszczone przez Grzechu Zobacz postawspomniałem o tym indeksie SSI,
Zamieszczone przez Grzechu Zobacz postaja wychodzę z założenia, że lepiej mieć olej który jest nafaszerowany mniej VM, po co mieć w oleju dużo polimerów.
Nie, nie, chodzi mi o to by to było tak napisane aby było klarowne, bo tak napisane to jest zbyt uproszczone.
Moim zdaniem (tak to rozumiem powinno być tak):
1. lepiej mieć olej na bazie mineralnej który jest nafaszerowany mniej VM, po co mieć w oleju syntetycznym grupy IV PAO lub V Ester dużo polimerów.
Tak postawiona sprawa to ja rozumiem.
Zamieszczone przez Grzechu Zobacz postaktóre przy pałowaniu ulegają degradacji i pogarszają właściwości oleju… lepkość spada do lepkości bazowej , a wiec mamy ryzyko większego zużycia… temu nie wleję 0W40 i temu nie mogę pojąć czemu zlecają do mocnych aut ten olej.
no ...dochodzimy do tego ...dlaczego nie możesz pojąć.
Za mało moim zdaniem tu przedstawiłeś 2 strony medalu. Ja też nie rozumiałem "dlaczego" i skąd wziąłeś takie wnioski.
Zamieszczone przez Grzechu Zobacz postaCytat Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
Kwestia z czego olej.
Jak z bazy mineralnej taniej zrobić olej o wys Lepkości.
Jak z bazy syntetycznej trudniej i więcej kosztuje sama baza zapewnia nam już wys. indeks.
To prawda. O bazach już pisałem, że mają duże znaczenie.
Tak że chyba nie czytałeś tych artykułów dokładnie, albo zapomniałeś co tam napisali, a pisali kilka razy "wadą syntetycznych baz olejowych jest niemożliwość uzyskania Wysokiego Indeksu lepkości. Inaczej jest przy bazach grupy I, II".
Mowa też była o cenach.
Jak rozdzielimy te kwestie, to wyjdzie nam czemu, i z jakiego powodu konieczne jest podniesienie Indeksu dla mieszanin baz syntetycznych.
..ja już myślałem że jest naprawdę jakaś rewolucja.
Nie, nie ma, wszystko jest w porządku bez dwóch zdań i cienia wątpliwości oleje syntetyczne są lepsze nawet z sztucznie podniesionym indeksem od olejów mineralnych z naturalnie uzyskanym Indeksem Lepkości.
Dlatego ja nie naleję SAE 10W-30 ani 10W-40 ACEA A3/B4 do swoich silników, dlaczego?
dlatego że ich baza najczęściej jest mineralna określane jako półsyntetyki. Olej który przytoczyłeś o SAE 10W-30 i bazie PAO to jakiś wyjątek, takich olejów nie ma wiele a ten co przytoczyłeś to jest do diesla.
Używam olejów SAE 0W-40 od jakiegoś czasu i nie więcej niż 15tys km, nigdy nie zaobserwowałem aby było coś nie tak ani z silnikiem ani z olejem.
Od początku nie miałem wątpliwości że ogólnodostępny olej jakim jest większość SAE 0W-40 nie może zaszkodzić silnikowi, przedrzymskim właśnie dlatego że te oleje są na bazie wysokich grup syntetycznych czyli IV i V i jak pisze w tych artykułach Indeks musi być odpowiedni (nie przeładowany) i jeśli on jest na poziomie 170-190 (nie 220-240) to wiem że jego "konstrukcja" jest przemyślana. Indeks jest prawidłowy i to nie wszystko w takim 0W-40 są dodatki których nie ma w 0W-20 a na nich mi zależy dlatego takie wybieram na których jest ACEA A3/B4. Tyle wiedzy mi wystarczy i to jak do tej pory sięsprawdza i gwarantuje mi wystarczającą ochronę silnika.
Zachęcam jeszcze raz do poczytania artykułów które przytoczyłem wcześniej i da się z nich wyciągnąć właściwe wnioski.Kierownik Działu Diesla
Comment
-
Zamieszczone przez Stach13 Zobacz postaw jakikolwiek sposób wytłumaczyć sobie tabelkę z IO pokazującą zakres stosowania oleju 0W20 w temperaturach zewnętrznych nawet powyżej 40st. C. Skoro lepkość jest tylko "20"
Zamieszczone przez Stach13 Zobacz postaTajny skład chemiczny podnoszący indeks lepkości do 228.No i dochodzi jeszcze dodatek DI... to jest kolejna zagadka do rozwiązania.. na pewno ma on dużo modyfikatorów tarcia, bo inaczej silnik przy tak niskiej lepkości poszedłby z dymem... to jest kluczowy element tego oleju.
Last edited by Grzechu; 30-01-2020, 09:42.
Comment
-
Zamieszczone przez Grzechu Zobacz postaten Ravenol 0W20 miał już lepszą bazę, bardziej lepką.. nie potrzebował VM, olej OEM moim zdaniem jest od niego gorszy w ochronie silnika i wymaga szybszych interwałów wymian.
Zamieszczone przez Grzechu Zobacz postaobstawiam, że na tym Ravenolu 0W20 auto by więcej spalało paliwa niż na OEM 0w20
Comment
-
Wydaje mi się, że niektórzy producenci starają się połączyć idee pojawiające się ostatnio również w tym wątku.
Można znaleźć:
- z tańszych: https://www.millersoils.pl/produkty/...t/trident-5w30
- z droższych, dobrze znany tu na forum: https://products.liqui-moly.com/synt...e-0w-30-1.html
Comment
-
Zamieszczone przez dragster Zobacz postaWydaje mi się, że niektórzy producenci starają się połączyć idee pojawiające się ostatnio również w tym wątku.
Comment
-
Zamieszczone przez Stach13 Zobacz postaNie uwzględniając oczywiście tego pierwszego oleju jako pół syntetyka.
Comment
-
Jak półsyntetyk to chyba musi być opisane na produkcie. Gorzej jest z technologią syntetyczną. Ktoś wgłębia się w dany olej, chce kupić o danej lepkości, zastanawia się nad indeksem i innymi parametrami i chciały do tego syntetyczny. A o tym może się dowiedzieć z karty charakterystyki, która nie jest takim powszechnym zjawiskiem. W większości są to karty produktu i naklejki na butelce. W Polsce nie ma regulacji nazewnictwa w tym zakresie i często olej HC jest nazywany u nas 100% syntetyczny czy full syntetyk. A taki sam olej w Niemczech jest opisany jak syntetyk technology.
Ale mamy tu gadać o lepkości i chyba zaśmiecamy ten wątekJak tak to funkcyjni najwyżej usuną te wpisy.
Comment
-
Tak, mówimy o Indeksie Lepkości i tym co się z tym parametrem wiąże. Jakieś syntetyczne wnioski da się wyciągnąć z tej dyskusji ?ktoś spróbuje?
tym czasem takie pytania po tej dyskusji mi się nasuwają:
Czy zatem wysoki Indeks Lepkości to dobrze? ...czy źle?
Czy Indeks Lepkości może nam powiedzieć czytając podstawowe informacje (nie czytając K Ch) z czego jest zrobiony olej?
Kiedy spada wartość Indeksu Lepkości? (od czego to zależy km? czas? warunki? etc.)
Dlaczego bazy syntetyczne grupy III Hydrorafinacja, IV PAO i V Ester mają niskie wartości Indeksu Lepkości?
Dlaczego bazy mineralne grupy I, II, mają wartości Indeksu Lepkości Wysokie?
Jak szybko ulegają degradacji polepszacze Indeksu Lepkości?
Jaka jest trwałość zagęszczaczy polimerowych? (czy są lepsze i gorsze? jak to rozpoznać który z nich jest w danym oleju?)
Po czym poznać że do danego oleju dodano więcej Depresatora? (jak rozpoznać że jest go za dużo? / za mało?) Co grozi silnikowi jak jest go za mało/za dużo?
Po czym poznać że do danego oleju dodano więcej Wiskozatora? (jak rozpoznać że jest go za dużo? / za mało?) Co grozi silnikowi jak jest go za mało/za dużo?
Który olej zachowa dłużej swoje parametry:
- syntetyczny z większą ilością % polepszacza Indeksu Lepkości?
- syntetyczny z małą ilością % polepszacza Indeksu Lepkości?
- mineralny z większą ilością % polepszacza Indeksu Lepkości?
- mineralny z małą ilością % polepszacza Indeksu Lepkości?
Co określa minimalną lepkość HTHS (wysokotemperaturową) dla każdej klasy lepkości SAE?
Czy olej z dodatkiem polepszacza lepkości ma, mniejszą czy większą temp zapłonu od oleju oleju bazowego? czy porównanie tych dwóch wartości coś nam mówi?
Jaka wielkość polepszacza lepkości mówi o jego "przedawkowaniu" w oleju, jaka wielkość % nadmiernego użycia, stanowić może może zagrozić stabilności ścinania?
Po czym poznać - który parametr mówi o tym że polimer (polepszacz lepkości) jest "przedawkowany" ?
Jaki skład posiada olej ekonomiczny?
Jaki skład posiada olej wysokowydajny?
Czy do obu tych olejów używa się identycznego polepszacza lepkości?
Co to są niezdefiniowane ulepszacze?
Czy polepszacze Indeksu Lepkości są lepsze i gorsze? (z czego wynika ta gradacja?)
Czy koncerny petrochemiczne produkujące bazy olejowe korzystają z jednego źródła? czy każdy ma swoje własne?
Czy chemia stosowana do konstrukcji oleju jest z jednego źródła czy wszyscy stosują te same środki?
To są pytania na które znajdziecie odpowiedzi w artykułach które przytoczyłem w linkach we wcześniejszych wpisach. Każdy może być "znawcą", tzn. na tyle ile mu to potrzebne.
Nie wiem czy warto poświęcać czas na takie rzeczy, czy lepiej przyjąć proste wytyczne IO i się wyluzować?Last edited by rambo7; 31-01-2020, 08:56.Kierownik Działu Diesla
Comment
-
Zamieszczone przez rambo7 Zobacz postaNie wiem czy warto poświęcać czas na takie rzeczy, czy lepiej przyjąć proste wytyczne IO i się wyluzować?
Comment
-
Zamieszczone przez rambo7 Zobacz postaCzy zatem wysoki Indeks Lepkości to dobrze? ...czy źle?
Zamieszczone przez rambo7 Zobacz postaCzy Indeks Lepkości może nam powiedzieć czytając podstawowe informacje (nie czytając K Ch) z czego jest zrobiony olej?
Zamieszczone przez rambo7 Zobacz postaKiedy spada wartość Indeksu Lepkości? (od czego to zależy km? czas? warunki? etc.)
Zamieszczone przez rambo7 Zobacz postaJak szybko ulegają degradacji polepszacze Indeksu Lepkości?
Jaka jest trwałość zagęszczaczy polimerowych? (czy są lepsze i gorsze? jak to rozpoznać który z nich jest w danym oleju?)
Zamieszczone przez rambo7 Zobacz postaDlaczego bazy syntetyczne grupy III Hydrorafinacja, IV PAO i V Ester mają niskie wartości Indeksu Lepkości?
Dlaczego bazy mineralne grupy I, II, mają wartości Indeksu Lepkości Wysokie?
Zamieszczone przez rambo7 Zobacz postaPo czym poznać że do danego oleju dodano więcej Depresatora? (jak rozpoznać że jest go za dużo? / za mało?) Co grozi silnikowi jak jest go za mało/za dużo?
Zamieszczone przez rambo7 Zobacz postaPo czym poznać że do danego oleju dodano więcej Wiskozatora?
Zamieszczone przez rambo7 Zobacz postaKtóry olej zachowa dłużej swoje parametry:
- syntetyczny z większą ilością % polepszacza Indeksu Lepkości?
- syntetyczny z małą ilością % polepszacza Indeksu Lepkości?
- mineralny z większą ilością % polepszacza Indeksu Lepkości?
- mineralny z małą ilością % polepszacza Indeksu Lepkości?
Zamieszczone przez rambo7 Zobacz postaCo określa minimalną lepkość HTHS (wysokotemperaturową) dla każdej klasy lepkości SAE?
Zamieszczone przez rambo7 Zobacz postaCzy olej z dodatkiem polepszacza lepkości ma, mniejszą czy większą temp zapłonu od oleju oleju bazowego?
Zamieszczone przez rambo7 Zobacz postaJaka wielkość polepszacza lepkości mówi o jego "przedawkowaniu" w oleju, jaka wielkość % nadmiernego użycia, stanowić może może zagrozić stabilności ścinania?
Zamieszczone przez rambo7 Zobacz postaPo czym poznać - który parametr mówi o tym że polimer (polepszacz lepkości) jest "przedawkowany" ?
Zamieszczone przez rambo7 Zobacz postaJaki skład posiada olej ekonomiczny?
Jaki skład posiada olej wysokowydajny?
Zamieszczone przez rambo7 Zobacz postaCzy polepszacze Indeksu Lepkości są lepsze i gorsze? (z czego wynika ta gradacja?)
Czy koncerny petrochemiczne produkujące bazy olejowe korzystają z jednego źródła? czy każdy ma swoje własne?
Czy chemia stosowana do konstrukcji oleju jest z jednego źródła czy wszyscy stosują te same środki?ale rafinerie również sami robią swoje bazy i oleje silnikowe.
Comment
-
czyli będę musiał cytować, z tego artykułu http://zssplus.pl/prace_dyplomowe/praca_6_oleje.htm
piszą tak:
"wskaźnik lepkości - podstawowe kryterium mówiące o tym, jak zmienia się lepkość oleju wraz ze zmianami temperatury pracy. Im wskaźnik ten jest wyższy, tym zmiany są mniejsze;"
prawda czy fałsz?
"Im lepkość oleju wyższa, tym opory tarcia mniejsze. W związku z tym producenci bardzo precyzyjnie określają zalecaną dla danego typu silnika klasę lepkości oleju. W praktyce zalecana lepkość uzależniona jest od temperatury otoczenia, w jakiej eksploatowany jest silnik."
prawda czy fałsz?
"Podstawową własnością fizykochemiczną charakteryzującą olej silnikowy i jednocześnie określającą zakres jego stosowania jest charakterystyka lepkościowa. Na charakterystykę tę składają się:- lepkość w temperaturach dodatnich i ujemnych,
- wskaźnik lepkości.
- LEPKOŚĆ najogólniej definiowana jest jako miara tarcia wewnętrznego cieczy."
niby oczywiste ale wiele osób się z tym nie zgadza.
"Lepkość kinematyczna jest to stosunek lepkości dynamicznej danej cieczy do jej gęstości."
zaczynają się "schody".... "yyy ale o co chodzi.?"
"Lepkość olejów ulega zmianie wraz ze zmiana temperatury. W miarę wzrostu temperatury lepkość oleju maleje i odwrotnie. Miarą tendencji do zmian lepkości oleju wraz ze zmiana temperatury jest WSKAŹNIK LEPKOŚCI (oznaczany w skrócie jako WL lub IV)."
niby jasne.
"Wskaźnik lepkości jest jednostką bezwymiarową. "
czyli niemierzalną?
"Im wyższy wskaźnik lepkości, tym zmiana lepkości wraz ze zmianą temperatury jest mniejsza."
czyli kompletna ściema ???
"wskazanym jest, aby olej silnikowy posiadał jak najwyższy wskaźnik lepkości."
czyli kontrowersja???Czyste Oleje mineralne czyste posiadają wskaźnik lepkości na poziomie 90-105. Oleje uszlachetnione mają natomiast WL130 i więcej.
______________
Z innego artykułu https://www.autoexpert.pl/technika-i...czenie,11435,1
wynika podobnie:
"specyfikacja SAE J300 została przyjęta w 2015 r. i określa cztery różne typy lepkości: lepkość kinematyczną w 100°C (KV100), maksymalną dopuszczalną lepkość strukturalną (CCS), graniczną temperaturę pompowalności, lepkość wysokotemperaturową (HTHS). Dlatego też, można śmiało stwierdzić, że lepkość ma znaczenie."
no to wiemy że są 4 typy.
"Lepkość oleju jest istotnym parametrem definiującym jego przydatność do określonego celu. "
uuuu, bardzo wiele osób się z tym nie zgadza.
Generalnie artykuł przeczytałem z 6 razy i chyba faktyczni pomieszałem coś z bazami olejowymi.
Nie zmienia to faktu że nadal pozytywnie widzę stosowanie polepszaczy, tu nie ma nic złego.
Źródło "Bizol" podaje dokładanie w czym gdzie kryją się zagrożenia, te złe cechy polepszaczy polimerowych. Głównie w tanich technologiach.
Tu jest klu sprawy.
Ty Grzechu postawiłeś widzę pod jedną kreską wszystkie oleje o szeroki SAE. Dlatego zastanawiałeś się, poddałeś w wątpliwość i szukałeś przyczyn dlaczego polecają oleje o szerokim SAE do mocnych silników.
Wychodzi z tego artykułu Bizola że to jest dobre, skuteczne, i bezpieczne, pod warunkiem zastosowania dobrej klasy i jakości baz i innych środków. Stosowanie baz i polepszaczy niskiej jakości działa przez chwilę.
Tak, teraz rozumiem i masz rację.
Niskobudżetowy olej z polepszaczami jest nic nie warty - zgadzam się i podpisuje obiema rękami.
...ale powiedziałeś kilkukrotnie że "wszystkie oleje 0W-40" to są nic nie warte. No i tu się nie zgadzam. Nie wszystkie.
Fajnie by było napisać które SAE 0W-40 czy 5W-40 na pewno nie są dobre.
Natomiast cena daje już pewien pogląd.
Olej 0W-40 za 74zł a olej 0W-40 za 180zł
Z tego wynika że "te same oleje" 0W-40 jeden trzyma parametry i Indeks lepkości 20tys km a inny przez 5 tys km. i się kończy jego "moc".
Ekonomiczny = niskobudżetowy.
Wysokowydajny = drogi.
Olej ekonomicznyWysokowydajny olejNajtańszy dostępny lokalnie olej bazowy+Najtańszy polepszacz współczynnika lepkości o przeciętnej stabilności ścinania+Podstawowy, ekonomiczny pakiet detergentów i inhibitorów korozji dający minimalną zgodność z wymaganiami+Stosowanie niezdefiniowanych ulepszaczy, w celu jeszcze większego obniżenia kosztów.Zaprojektowane zgodnie z przeznaczeniem mieszaniny w pełni syntetycznych olejów bazowych o wysokiej lepkości z grupy API III, IV, V zawierające poli-alfa-olefiny i alkilowane naftaleny dla poprawy rozpuszczalności, stabilności, kompatybilności z układem uszczelnień, jak również estry i OSP dla lepszej smarowności i wydajności w wysokich temperaturach.+Najnowocześniejsze dodatki poprawiające wskaźnik lepkości, niezawierające kopolimeru olefinowego (OCP) oraz COMB LubriBoost – dodatek, który nadaje filmowi olejowemu właściwości żelowe, dzięki czemu olej idealnie wiąże się z metalową powierzchnią+Specjalnie dopasowany pakiet detergentów i inhibitorów korozji, aby zapewnić maksymalną wydajność produktu i zgodność w jak najszerszym zakresie ze specyfikacjami OEM.
Weź obejrzyj ten odcinek https://programtv.onet.pl/tv/101-napraw-2-84849 tam Grzesiek Duda do Golfa zobacz co nalewa, zerwał co prawda nalepkę, ale kto zna i stosuje ten olej wie co nalewa. (Golf na pewno takiego oleju nie wymaga
).
Dzięki Grzesiek, twoja rewolucja sporo wniosła.Last edited by rambo7; 31-01-2020, 18:42.Kierownik Działu Diesla
Comment
-
No super, też się cieszę, że jakoś powoli układamy to w całośćz tymi 0W40 to masz rację, zależy od bazy, ja w sumie wrzuciłem to do jednego worka, ale mam nadzieje, że rozumiesz do czego zmierzałem o tym szerokim zakresie SAE, ale jest tak jak piszesz, można zrobić 0W40 z grupy I i użyć 15% VM, a można zrobić 0w40 z PAO i użyć np. 8% VM i np. dodać mniej PPD.. no nic ja będę edytował ten mój wcześniejszy wątek i dopisywał odpowiedzi na twoje pytania ( na tyle ile udało mi się dowiedzieć), bo wyłuskałeś je bardzo starannie, są to trafne pytania, odnośnie właściwości olejów, budowy itp... Aa z cena olejów fakt coś tam mówi o jakości, ale w sumie Shell robi tanie oleje na bazie GTL które są na prawdę całkiem całkiem, GTL charakteryzuje się wysokim indeksem lepkości, niskim punktem płynięcia oleju i nie potrzebuje dużo VM.. np. Shell Ultra Helix 5W30, no i 5W40 (pytałeś które dobre) uważam za całkiem dobre oleje, na pewno w tej cenie to wręcz najlepsze.
Last edited by Grzechu; 31-01-2020, 21:11.
Comment
Comment