Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Dyskusje o olejach zastosowanych w X-gen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
    tak więc nie wiem czy aż tak lepiej 0W20 odprowadza ciepło z silnika
    Zgodnie z prawami fizyki tak powinno być

    Comment


    • Przed chwilą rozmawiałem z kuzynem mieszkającym w Riverside koło Los Angeles na jakim oleju jeździ jego Honda, temperatury przekraczają tam grubo ponad 30 dochodzą do 40,ma wlany 0w20 i tak jeździ już kilka lat bez problemowo także myślę, że nie ma się czego obawiać.

      Comment


      • Jeden z moich sąsiadów jeżdzi bezproblemowo od paru lat na 0w20 i nic sie nie dzieje i b. chwali niskie spalanie a inna moja sąsiadka wymienia olej co 30-40 tys. km i też nie narzeka.
        Jaki morał z tego? Niech każdy go sobie dopowie.Myślę, że 9/10......będzie zgodne.

        Comment


        • Kiedy już każdy sobie wmówi i utwierdzi we własnej koncepcji status quo, to po raz kolejny chce się zadać pytanie, a o czym mówi SAE? w Pakistanie, USA EU? o czym? ... mówi dokładnie to samo .
          SAE to nic innego jak zakres pracy oleju w danej temperaturze. Nic kompletnie się w tej kwestii nie zmieniło.
          Zależność jest bardzo prosta, wręcz oczywista, jeśli w danej temperaturze olej nie odpowiada warunkom temp. otoczenia to jest albo źle dobrany, albo decydujemy się na świadome działanie zmierzające do obniżenia kosztów spalania. Jeśli robimy to w trudnych warunkach a temp +30stC to warunki trudne - tak stanowiły zawsze IO, to tu, nie ma filozofii.
          Tu fizyki nie przeskoczy żaden inżynier ani olej. Jeśli w lato upał, ktoś ma olej do oszczędzania paliwa i sądzi że oszczędzi więcej niż ktoś kto ma olej o szerszym lub wyższym SAE no to gratuluję wiary (dowody na to przedstawiano wiele razy). Jeśli w lato (+33stC) 2 elementy trą o siebie to olej o niskim SAE ma wpływ na pracę pompy oleju, czyli gorzej sobie radzi z odprowadzeniem ciepła, czego dowodem były przypadki rozpadnięcia się pompy oleju w Hondach takie przykłady były. Silnik ma gorzej z odprowadzeniem ciepła. Sytuacja się zmienia w zimę, i o tym mówi SAE i do tego i w tym celu jest zaprojektowany olej ekonomiczny aby w warunkach niskiej temperatury pokazał co potrafi. Na lepszym rozprowadzeniu ciepła zależy nam w zimę. W takich warunkach ten olej szybciej się rozprowadza, szybciej dociera i jego niska lepkość powodować ma szybsze rozgrzanie się silnika co jest oczywiste z powodu tarcia.
          Jak jest upał, a silnik jest mocno zagrzany to już nie rozprowadza ciepła, pompa ma problemy z tłoczeniem tak niskich lepkości, ten olej może i jest zaprojektowany wyłącznie, tylko i wyłącznie do oszczędzania paliwa. Dlatego producenci piszą że olej ekonomiczny może być stosowany w każdych warunkach temp. otoczenia. Gdy utrzymujemy ekonomikę jazdy ten olej zapewnia prawidłowe smarowanie dla silnika. Gdy nie stosujemy ekonomiki jazdy nie oszczędzamy paliwa. To też zostało udowodnione wielokrotnie że olej SAE 5W-40 nie przyczynił się do zwiększenia paliwa w lato przy +30stC w stosunku do kogoś kto jedzie 0W-20. W zimę różnice będą ale i to nie w każdym klimacie. Jeśli jednak w lato jeździmy z dużymi prędkościami i dużym obciążeniem to fizyka tu działa i jest oczywistą oczywistością który silnik z jakim olejem ma większą ochronę.
          Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
          uważam, że olej o niskiej lepkości przy wysokich temperaturach pracy silnika, doprowadza do pracy wielu części w silniku na granicy tarcia granicznego.. zaś olej o ciut większej lepkości tutaj radzi sobie lepiej
          to jest oczywista oczywistość.
          Los Angeles tutaj jest nietrafionym przykładem, kierowcy w długoletnim stażem kiedy odwiedzają mnie z Florydy, nie wsiadają do auta w Polsce, ani amerykanie ani polacy, oni mówią że nie są w stanie tu jeździć, bo siebie i kogoś zabiją, jest za szybko, jest za wąsko, jest za agresywnie, generalnie nienadążającą za tym co się dzieje na drodze, mówią mi "lepiej ty weź nas zawieź". gabler, ja jeździłem trochę o usa, i flaki mi się przewracają od takiej jazdy, i mówię u nich to samo, "weź ty jedź bo ja chyba zasnę zaraz". Większość wypadków tam to jest z powodu roztargnienia, zaśnięcia, znużenia, rozkojarzenia, zmęczenia monotonią. Obroty silnika 1800obr/min 115km/h i tak jedź prosto 3 godziny, jednostajnie, u nas w EU nie ma takich warunków. Jest do dla Europejczyka najcięższe przeżycie za kierownicą, ja nie miałem i nie mam nerwów do takiej jazdy. W tym kontekście ten olej ekonomiczny jest uzasadniony. W takich warunkach taki olej zdąży oddać ciepło, ale i tak pracuje na granicy swoich możliwości, stąd tak ważne jest aby wymieniać go na czas, bo po określonym czasie pracy w określonych warunkach przestaje działać od razu, pakiet dodatków się kończy, w następstwie czego kończy się trwałość silnika. Stąd w usa bardzo niechętnie nalewa się do silników oleje ekonomiczne, ja przynajmniej nie spotkałem nikogo kto by miał zalany inny niż SAE 5W_30 lub 10W-30.
          Kierownik Działu Diesla

          Comment


          • USA, nie trafione porównanie, to stan umysłu, oni nawet nie wiedzą ile ich auta spalają na 100 km .
            Kiedy ja byłem w 2005 i pytałem kuzynów to taka była odpowiedź :
            Za 50$ na tydzień .[emoji1787]
            A ja na przekór SAE jeżdżę latem na 0w20 i nie boje się depnąć .
            Tarcie graniczne ? Gdzie? W jakim punkcie silnika ?
            Kiedyś walki szlifowały krzywkami , dzisiaj są na łożyskach ...
            Panewki ? Tam jest klin olejowy który unosi wał w panewce i w czasie pracy nigdy one że sobą nie trą.
            Czop wału pływa unoszony klinem olejowym. Wiedz ze szkoły , sami projektowaliśmy łożyska ślizgowe itd..
            Ważne by nie lać po taniości, a lać olej na dobrej bazie PAO, która od początku do końca wymiany trzyma taki sam klin olejowy , tę samą lepkość .
            Wiele oleji na bazie mineralnej 0w30 5w30 w temperaturze +35 st i przebiegu pow. 10 tys km będzie już przepalone i parametry na zcinanie klina będą gorsze od tego 0w20.

            Taka jest moja filozofia na smarowanie .

            Jako , że smarowania nigdy za wiele to dodałem ostatnio Nanoborany .

            Zobaczcie jaki wynik z testu drucika w YT 0,03 mm !!



            Dodam , że to "moja filozofia" dotyczy silnika wolnossącego nowego z ostatnich 5 lat produkcji .

            Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
            Last edited by Bodex1; 10-08-2020, 17:11.

            Comment


            • Niestety nie do końca jest tak, że klin olejowy nie pozwala na stykanie się wału z panewkami, są momenty gdzie się to zdarza. Nieraz widziałem panewki ze śladami pracy i to w sprawnym silniku, każda panewka jest pokryta specjalnym materiałem aby zmniejszyć tarcie w tych momentach. Cały w tym szkopuł żeby to stykanie i zcieranie było jak najżadsze a tego pozbyć się nie da, inaczej mielibyśmy wieczne silniki
              Najbardziej szkodliwe to jest kręcenie silnika na niskich obrotach tzw eko jazda i to jeszcze pod górę... Zawsze staram się utrzymywać obroty przy obciążeniach na min 2, 2.tyś na mniejszych to mnie nerwy nie pozwalają bo to normalnie słychać.

              Comment


              • Zamieszczone przez Bodex1 Zobacz posta
                Tarcie graniczne ? Gdzie? W jakim punkcie silnika ?
                Może wystąpić wszędzie.. na panewkach, na pierścieniach tłoków przesuwających się po gładzi cylindrów czy na krzywkach wałka rozrządu.. a wszystko zależy od tego, jakie obciążenia panują w danej chwili na danym elemencie, od temperatury pracy i lepkości oleju smarującego... temu celowo napisałem, że na oleju 0W20 - czy ogólnie rzecz biorąc- oleju o niskiej lepkości - przy tak wysokich temperaturach otoczenia, części silnika mogą pracować ze sobą na "granicy" tarcia granicznego /mieszanego/ płynnego.. (przypomnijmy sobie instrukcję obsługi Toyoty bądź Lexusa - co było napisane o stosowaniu oleju 0W20 lub 0W16 podczas dużych prędkości obrotowych silnika podczas jazdy autostradowej.. ) niestety ale lepkość oleju przy wysokich temperaturach pracy jest decydująca.. im jest mniejsza tym jest większe ryzyko doprowadzenia do tarcia granicznego dwóch współpracujących elementów... tutaj nie na darmo w olejach o niskiej lepkości powinno się stosować dużo modyfikatora tarcia.. wiadomo dlaczego.. bardzo ważne są również dodatki EP, które w momencie doprowadzenia do tarcia granicznego dwóch części, uaktywniają się, zapobiegając ich zatarciu...

                Zamieszczone przez gabler Zobacz posta
                Najbardziej szkodliwe to jest kręcenie silnika na niskich obrotach tzw eko jazda i to jeszcze pod górę... Zawsze staram się utrzymywać obroty przy obciążeniach na min 2, 2.tyś na mniejszych to mnie nerwy nie pozwalają bo to normalnie słychać.
                I to jest bardzo istotne, szczególnie przy stosowaniu olejów o niskiej lepkości... w takiej sytuacji najbardziej narażone są panewki, panują tam wówczas ogromne siły nacisku i gdy lepkość oleju oraz prędkość obrotowa wału, są niskie, istnieje ryzyko utraty klinu smarnego i doprowadzenie do tarcia metalu o metal..

                Swoją drogą przypomniało mi się pewne opracowanie.. (warto przeczytać i zobaczyć jak się ma lepkość HTHS do skoków siły tarcia pierścieni tłokowych w cylindrze) odnośnie pytania kolegi Bodexa.. gdzie występuje tarcie granicznie.. a no właśnie występuje podczas pracy tłoka w cylindrze, a tak właściwie mamy trzy rodzaje tarcia:

                crank angle.jpg
                Last edited by Grzechu; 10-08-2020, 23:44.
                Moja łódka Civic..
                Mój "klekocik" Ceed..
                New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                Coś na temat olejów..

                Comment


                • Chem... Grzegorz, skoro tak to 320 konny Type R nie dożyje 50 tys , bo do niego honda wyłącznie 0w20 nakazuje lać ???.

                  Nowoczesne silniki są ciasno pasowane , oraz wydajność pompy oleju , która w dodatku jest regulowana w zależności od obrotów i obciążenia jest zaprojektowana pod olej 0w20 .


                  Jeśli silniki Type R 320 koni jeżdżą , to dużo mniej obciążone 130, 142 i 187 koni z powodzeniem ten olej przeniesie przeciążenia .

                  Do wytworzenia klina na panewce jest potrzebna prędkość obrotowa , ciśnienie oleju , przepływ oleju .
                  Olej to ciecz nie ściśliwa im wyższe obroty tym klin olejowy mocniejszy , wystarczy tylko zapewnić dopływ oleju pod odpowiednim ciśnieniem .
                  Tarcie graniczne jak to określacie występuje jedynie przy rozruchu .
                  Olej 0w20 , 0w16 ma najwyższy wskaźnik pompowalności i w sekundę dociera wszędzie , więc owe zużycie silnika jest najmniejsze .

                  Wspominałem wam o Auris z przebiegiem 300 tys ?

                  :


                  Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka

                  Comment


                  • Zamieszczone przez Bodex1 Zobacz posta
                    skoro tak to 320 konny Type R nie dożyje 50 tys , bo do niego honda wyłącznie 0w20 nakazuje lać ???.
                    Ale moje wpisy nie mają na celu wykazania, że olej 0W20 zaciera silniki.. po prostu opisuję jak się ma niska lepkość oleju do całego procederu smarowania silnika, moim zdaniem jak się używa olej o niskiej lepkości, jest się bliżej tej przykrej granicy ryzyka przytarcia silnika.. szczególnie w ciężkich warunkach pracy, a więc wysoka prędkość obrotowa i wysoka temperatura otoczenia.

                    Zobacz.. sam dół.. jest to fragment instrukcji Toyoty Auris.. podobny zresztą zapis jest też w Lexusie tylko tam napisali o oleju 0W16 jak mnie pamięć nie myli..

                    auris.jpg

                    Zamieszczone przez Bodex1 Zobacz posta
                    Tarcie graniczne jak to określacie występuje jedynie przy rozruchu .
                    Jak widzisz w moim wcześniejszym poście -niekoniecznie.
                    Last edited by Grzechu; 11-08-2020, 00:01.
                    Moja łódka Civic..
                    Mój "klekocik" Ceed..
                    New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                    Coś na temat olejów..

                    Comment


                    • Cały czas wspominam , że oleje 0w16, 0w20 to technologia w pełni syntetyczna .
                      Ta baza jest bardziej stabilna w niskiej temp -35 i w +40 st , jej lepkość znacznie mniej procentowo się zmienia niż oleje gr II i III na bazie mineralnej , również chemicznie jest mniej narażony w czasie eksploatacji .
                      Olej mineralny jest poddany oksydacji w wyniku czego powstają cząstki wègla ! Węgiel to czarny diament i zwiększona jego zawartość piw 4 % w oleju działa na części silnika jak papier ścierny .
                      Olej 0w20 jest pozbawiony tej wady.

                      Chem , poszedłbym dalej , powinni napisać że klasyfikacja SAE dotyczy starej grupy środków smarnych do starszych silników . Jednak tego nie zrobią , bo skoro się biznes kręci ...

                      Widziałem obrabiarki CNC wielkie jak tir , gdzie jego narzędzia są kontrolowane w osobnej maszynie laserem . Tysięczne mm są wyłapane .

                      Sam miałem okazję spawać ramy VA4 ze spornikami do nadkoli aluminiowych dla BMW5 . Owe nadkola były wygrzewane w piecach w 600 set stopniach .
                      Pomyśl sobie jak VA4 się ściana na spawach , jak musieliśmy kombinować z kierunkami spoin , bo te ramy były mierzone laserem o dostawaliśmy wydruki z polem zielonym i czerwonym do poprawy .
                      Teraz wyobraź sobie jaka dokładność jest przy obróbce części silnika .
                      To nie są silniki lat 90 tych, a tabela SAE jest starsza .

                      Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka

                      Comment


                      • Zamieszczone przez Bodex1 Zobacz posta
                        Cały czas wspominam , że oleje 0w16, 0w20 to technologia w pełni syntetyczna .
                        Ta baza jest bardziej stabilna w niskiej temp -35 i w +40 st , jej lepkość znacznie mniej procentowo się zmienia niż oleje gr II i III na bazie mineralnej
                        To teraz żeś namieszał.. technologia syntetyczna to właśnie grupa olejów mineralnych grupy II i III ale nie o tym mowa.. ja piszę cały czas o niskiej lepkości a nie o podatności bazy na oxydację... możesz mieć PAO o lepkości w 100st.C 8cSt, i możesz mieć minerał gr. II o lepkości 12cSt, w temperaturze 150st.C lepkość dynamiczna HTHS i tak będzie większa tego drugiego oleju = mocniejszy film olejowy. Jedyna zaleta PAO to taka, że dłużej zachowa właściwości w silniku niż minerał gr. II. PS. Czytałeś powyżej instrukcje Toyoty Auris ? I co Ty na to ? To nie ja tutaj odkrywam "amerykę"...
                        Last edited by Grzechu; 11-08-2020, 00:25.
                        Moja łódka Civic..
                        Mój "klekocik" Ceed..
                        New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                        Coś na temat olejów..

                        Comment


                        • Zamieszczone przez Bodex1 Zobacz posta
                          Kiedyś walki szlifowały krzywkami , dzisiaj są na łożyskach ...
                          Żaden z moich silników hondy nie ma ułożyskowanych wałków i nie słyszałem by któryś miał, wałek stoi bezpośrednio w oleju w aluminiowej obudowie głowicy bez łożysk.

                          Zamieszczone przez Bodex1 Zobacz posta
                          To nie są silniki lat 90 tych, a tabela SAE jest starsza .
                          ale to nie dotyczy hondy bo już w latach 90 tych było 7 podwymiarów dla panewek std:


                          Bodex Ty za dużo czytasz.
                          Last edited by gkill; 11-08-2020, 07:13.

                          Comment


                          • Koniki mają łożyska które się toczą po krzywce , sam wałek ma ślizgowe

                            Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka

                            Comment


                            • Zamieszczone przez Bodex1 Zobacz posta
                              Koniki mają łożyska które się toczą po krzywce , sam wałek ma ślizgowe
                              Ty chyba żadnego silnika hondy nie widziałeś, nie ma tam żadnych łożysk ślizgowych, nie wprowadzaj forumowiczów w błąd. Chyba, że w 1,5T jest inaczej.
                              Last edited by gkill; 11-08-2020, 07:19.

                              Comment


                              • Zamieszczone przez Bodex1 Zobacz posta
                                skoro tak to 320 konny Type R nie dożyje 50 tys , bo do niego honda wyłącznie 0w20 nakazuje lać ???.
                                opowiadasz brednie. Absolutnie, w żadnej Instrukcji i w żadnych nakazach nie ma takiego wymogu, i to nigdzie na świcie.

                                Zamieszczone przez Bodex1 Zobacz posta
                                wydajność pompy oleju , która w dodatku jest regulowana w zależności od obrotów i obciążenia jest zaprojektowana pod olej 0w20
                                pompa w każdym aucie pompuje proporcjonalnie do obrotów, to nie nowość, nowością są przeprojektowane pompy oleju aby się nie rozleciały, a to się zdarza tak jak opisał to jeden z kolegów w aucie na gwarancji. Jak nie widziałeś to sobie pooglądaj temat jak się rozpadła pompa od oleju 0W-20.

                                Zamieszczone przez Bodex1 Zobacz posta
                                Jeśli silniki Type R 320 koni jeżdżą
                                Wymagania środowiskowe dopuszczają oleje eko-energy do każdego silnika z wymagana Normą spalin, R nie jest tego pozbawiony. Nikt, nikomu nie zabroni oszczędzać paliwo w Rtypie, nie ma takiego zakazu!

                                Zamieszczone przez Bodex1 Zobacz posta
                                Olej 0w20 , 0w16 ma najwyższy wskaźnik pompowalności i w sekundę dociera wszędzie , więc owe zużycie silnika jest najmniejsze
                                ale to nie jest pełna definicja. Zapomniałeś dodać że tylko i wyłącznie w warunkach zimowych.
                                W lato... rozpada się pompa oleju, albo nie pompuje tyle co powinna świecą się kontrolki oleju, olej jest tak rzadki że czujniki go nie widzą, pompa w skrajnie wys temp. tłoczy mniej oleju daje mniejsze ciśnienie i nie dociera tam gdzie ma dotrzeć.
                                Auris to słaby przykład, te silniki po określonym przebiegu biorą olej.

                                Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                                moje wpisy nie mają na celu wykazania, że olej 0W20 zaciera silniki..
                                popieram, ja też tak uważam.
                                Natomiast Bodex chce nas przekonać że olej ekonomy conserving do oszczędzania paliwa jest najlepszy do R-typa ... to se taki kup i nalej.

                                Zamieszczone przez gkill Zobacz posta
                                Ty chyba żadnego silnika hondy nie widziałeś,
                                jestem przekonany że nie tylko Hondy.

                                Zamieszczone przez Bodex1 Zobacz posta
                                Cały czas wspominam , że oleje 0w16, 0w20 to technologia w pełni syntetyczna .
                                ...ale niedość że gadasz utarte brednie to jeszcze kontestujesz wypowiedzi Honda Polska i mało tego podważasz Kartę Charakterystyki producenta oleju gdzie sam napisał producent żę to olej mineralny .
                                Bodex ... w związku z tym że nie czytasz tematów olejowych, podważasz autorytet Honda Polska, podważasz autorytet Producenta oleju ... to masz zakaz wprowadzania zamętu w temacie olejowym
                                Albo doczytaj, do edukuj się, zapoznaj z treściami od przedstawicieli ... i potem pogadamy.

                                Jeśli ktoś tu na forum będzie podważał zdanie i opinie: Producenta silnika, producenta oleju, Kartę charakterystyki oleju producenta, wypowiedzi Honda Polska, to od razu mówię kasuję takie wpisy i o to samo proszę Moderatorów.
                                Last edited by rambo7; 11-08-2020, 07:56.
                                Kierownik Działu Diesla

                                Comment

                                Working...
                                X