Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Jaki olej do Civica 8gen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Super sprawa. Tylko należy zwrócić uwagę, że to dotyczy oleju 0W20 ale nie Type 2.0.

    Wpływ oleju o niskiej lepkości na spalanie i ochronę silnika: 22-2_22e.pdf
    Last edited by montada; 08-01-2020, 23:10. Powód: załącznik

    Comment


    • Zamieszczone przez montada Zobacz posta
      Super sprawa. Tylko należy zwrócić uwagę, że to dotyczy oleju 0W20 ale nie Type 2.0.
      Cześć tych danych (prawdopodobnie) widziałem już dawno w pewnej publikacji z 1999 roku (autor Tanaka; obecnie nie mam do niej bezpłatnego dostępu, nawet z pracy), ale z tego, co pamiętam, parametry normy SAE 0W20 badanego oleju osiągnięto na bazie oleju mineralnego, a takim, według informacji podawanej także na tym Forum, jest Type 2.0. Jakkolwiek, to ciekawe dane. Dwa z załączonych wykresów (fig. 8) pokazują, że dla konstrukcji, w której współpraca krzywki wałka rozrządu z zaworem odbywa się na zasadzie napędu bezpośredniego (bezdźwigienkowego) stosowanie olejów "lzejszych" niż 0W20 (albo nawet 0W30, minimum krzywej momentu tarcia wydaje się być bliżej HTHS równego 2.9 niż 2.6 mPas) nie ma już najmniejszego sensu. Inaczej jest w przypadku konstrukcji dźwigienkowych. Taka różnica wyników między dwiema konstrukcjami silnika mnie zaskakuje, albo - całkiem możliwe - po prostu czegoś nie rozumiem... Chętnie się dowiem. Aby jednak móc w pełni odnieść się do powyższych wykresów, to musielibyśmy wiedzieć w jakiej temperaturze (przecież chyba nie w 150 st. C) i przy jakich obrotach silnika przeprowadzano testy. A tak na marginesie... gdybym do recenzji przesłał artykuł z danymi prezentowanymi tak jak na wykresach u dołu (arbitralnie dobrana skala momentu tarcia, ciekawe jaki to procent całkowitego momentu mierzonego na wale) to recenzent prawdopodobnie odrzuciłby manuskrypt zanim przeczytałby tekst do końca...
      Last edited by MiCyran; 09-01-2020, 02:12.

      Comment


      • OEM 0W20 nie jest tutaj jakimś ewenementem... ma właściwości podobne do wielu dostępnych na rynku innych 0W20.. patrząc na parametry np. Castrola EDGE 0W20E przy założeniu takiego samego HTHS 2,6, to ten Castrol ma lepszy olej bazowy niż OEM Hondy.. Sprawdzałem też olej np. Ravenol 5W20 to również jego dane świadczą o lepszości od oem Hondy... Ravenol przynajmniej podaje w karcie HTHS, Castrol i Honda niestety nie.. ale jest on na poziomie 2,6 mpa.s.. w 150st.C... 2,9 w 150st.C, fizycznie nie będzie nigdy osiągalny przy SAE 0W20...
        Last edited by Grzechu; 09-01-2020, 07:58.
        Moja łódka Civic..
        Mój "klekocik" Ceed..
        New... "Japończyk" e:Hev 2.0
        Coś na temat olejów..

        Comment


        • Zamieszczone przez TakTyk Zobacz posta
          Posty jeden pod drugim, bo forum mnie pokonało w zakresie dodawania więcej niż pięciu zdjęć do jednego posta
          nie mamy problemów technicznych, a limit 5 jest po to aby nie śmiecić, jak każdy doda po 15 schematów do 1 wpisu, to co będzie? forum chce mieć nad tym kontrolą. Uznaliśmy 5 wystarczy, jak chcesz więcej postąpiłeś ok.
          Kierownik Działu Diesla

          Comment


          • Potrzeba opinii o oleju Midland Econova 5W-30, ktoś zalewa silnik 1,8 tym olejem?

            Comment


            • standardowy olej do DPF/GPF ACEA A1/B1, A5/B5, C2. Masz w swoim bolidzie filtr cząstek stałych? jak nie? to co chcesz dzięki temu olejowi uzyskać?
              Kierownik Działu Diesla

              Comment


              • Zamieszczone przez bartekos Zobacz posta
                Być może jest to błąd, bo indeks 213 przy 0w20 rzeczywiście jest zadziwiająco wysoki.
                Co do zasady masz jednak jak widać rację :-) A być może 0w20 type 2.0 jest jedynym wyjątkiem, ponieważ
                większość 0w20 ma indeks lepkości w zakresie 140-180 maksymalnie.
                Zamieszczone przez bartekos Zobacz posta
                Powiem ciekawostkę, że wskaźnik lepkości oblicza się na podstawie lepkości oleju w danej temperaturze, wystarczy mieć lepkość w 40 st. i 100st. C i można go wyliczyć.. tak wiec jak nie ma go w karcie charakterystyki to są do tego odpowiednie kalkulatory za pomocą których może sobie go sami policzyć, dla oem Hondy wynosi na 100% 213.. a
                Wykonałem trochę badań olejów na próbkach metodą pin-on-disc a po teście ocenę zużycia elementów ciernych poprzez zawartości różnych metali w oleju miernikiem Lubri-sensor. Nie podaje konkretnych marek, bo oleje dobre 5 lat temu mogą mieć inny skład w tym roku pomimo, że mają taką samą nazwę. Różnice dla tego samego SAE w zużyciu elementów ciernych (przy oleju rozgrzanym 100stC ) potrafiły dochodzić do 20%. Mało tego, oleje gęste jak np. 75w-90 jeszcze lepiej chroniły (mamy to w skrzyniach biegów ale tu nie ma takich wysokich temperatur i nie liczy się pompowalność).

                Jak popatrzysz na wzór do wyliczania wskaźnika lepkości to pokazuje on jak zmienia się lepkość (STABILNOŚĆ temp. oleju) ale w PRZEDZIALE 40-100st C!! Mocno upraszczając oleje 0w20 w takim KONKRETNYM przedziale 40-100st C mają Index np 213 i zmianę lepkości z 35mm2/s na 5mm2/s. Jednak W tych samych warunkach Oleje 5w30 zmieniają się z lepkości 60mm2/s na 10mm2/s, czyli na chłopski rozum 0w-20 w tym przedziale są prawie dwukrotnie "rzadsze".

                1. Idąc tym tropem dlaczego nie zalejesz wodą? Ma super Index bo w przedziale 40-100 lepkość wody prawie wcale się nie zmienia. Index to tylko jeden z parametrów katalogowych który się bierze pod uwagę podczas oceny. inne to np. min. temp pompowalności, temp. wrzenia/zapłonu itd. Dla zwykłego śmiertelnika wystarczy jednak określić sobie jedynie ACEA, SAE, Producent.

                Pytanie postaw w druga stronę. Co z lepkością 0w-20 przy temp np. 120, 140 st C. przecież olej tyle osiąga bez problemów. Jaką będzie miał lepkość? Na pewno jeszcze mniej niż 5mm2/s. I tu ze wzoru na Index lepkości pojawia kolejna część wzoru - najważniejsza!! tzw. Parametr X czyli odległość warstw pomiędzy którymi jest olej! Przykładowy węzeł tarcia pierścienie tłoka-olej-tuleja cylindra. Olej nie tylko SMARUJE ale odbiera CIEPŁO! Gdy nie ma filmu to nie ma styku, nie ma już tak wydajnego odbioru ciepła z tłoka i pierścieni. W następstwie gdy nie ma filmu olejowego (bo wystąpiły warunki wysoka temp oleju, ostra jazda, gorąco na dworze lub źle dobrany OLEJ) to olej jest za rzadki lub X jest za duże, to mamy tarcie suche i jeszcze większa temperatura tłoka.... aż mamy przytarcia, zużycie gładzi i pierścieni. Gładź cylindra i pierścienie wraz ze wzrostem przebiegu pojazdu nie są idealnym okręgiem tylko elipsami (co się dopuszcza, mierzy i oczywiście utrzymuje w pewnych parametrach tak samo jak luz zaworowy itp. )

                2. Pytanie czy w 2004 roku projektując silnik R18 producent zakładał olej 0w20 (nazwaliście to "ciasne pasowanie")!! Projekt silnika pod 0w-20 to nie tylko układ smarowania ale i dopasowany projekt wydajnego układu chłodzenia. Bo to olej odda ciepło do bloku/głowicy a następnie przejmie to płyn chłodniczy i odda dalej do chłodnic. Skoro znamy zakres temp otoczenia stosowania SAE40 niby +35stC, SAE30 niby +30stC to jaki jest orientacyjna temp. górna stosowania 0w-20? upraszczając to czy przy ostrej jeździe w gorące lato lepkość nie zbliży się do lepkości wody? Dlaczego 5W-30 można stosować przy teoretycznie temp. otoczenia mniejszej niż np 5w-40? Dlatego, że 5w-30 w warunkach dużego obciążenia i temp.tworzy cieńszy film olejowy, słabiej odprowadza ciepło ale dzięki temu mamy mniejsze opory podczas każdego suwu co się przełoży może na oszczędność paliwa... Ja wybieram A3/B3 bezwzględnie ale to tylko moje zdanie, choć często tu powielane. Ekologii poszukam gdzie indziej.

                3. Koledzy, którzy macie LPG. Jest już dobrze, bo ekologicznie to czy trzeba jeszcze stosować "ekologiczne oleje" obniżające zużycie paliwa? Czy lepiej dać sobie margines bezpieczeństwa i używać oleju bardziej lepkiego. Rozumiem że producent w momencie liczenia bilansu cieplnego silnika liczył że będzie wtrysk benzyny (odparowanie benzyny powoduje pobór ciepła z dolotu) i chłodzenie... LPG jest już gazem więc nie chłodzi komory spalania. Również Sam wybuch mieszanki i temp. w komorze spalania jest też na LPG wyższa wg. różnych badań o około 50st. i dochodzić może do 900 stC. Idąc dalej - im większa temp w komorze spalania podczas jazdy na alternatywnym paliwie tym rzadszy olej i cieńszy film olejowy Myślę, że w Civicu przy jeździe na LPG A3/B3/B4 5w-30 lub 40 powinno być optymalne.

                I ostatnie najważniejsze. Instrukcje OBSŁUGI!! Każdy wie jak ważne jest badanie emisji spalin. Mieliśmy kolejne normy EURO4,5,6 6d itd To że producent dopuszcza w instrukcji 0w-20 wynika dodatkowo z jednej rzeczy. Homologacyjne Badanie emisji spalin zrobi silnik na oleju 0w-20 gdzie ważniejsze jest oszczędności paliwa i minimalne tarcie niż ochrona!! Przy następnym serwisie mogą już zalać np. 0W-40czy 5W-30
                Last edited by adam-b96; 10-01-2020, 13:28.

                Comment


                • Zamieszczone przez adam-b96 Zobacz posta
                  Dla zwykłego śmiertelnika wystarczy jednak określić sobie jedynie ACEA, SAE, Producent
                  zgadza się, to jest banalne. Problem polega na tym, że nie każdy rozumie o czym mówi ACEA. Jak mozolnie, mozolnie, mozolnie przez 1500 wpisów się tłucze o tym co mówi ACEA, to wtedy zaczyna być nieco "jaśniej" ale nadal nie dla wszystkich . To jest tak proste z zarazem tak trudne .

                  Zamieszczone przez adam-b96 Zobacz posta
                  Olej nie tylko SMARUJE ale odbiera CIEPŁO! Gdy nie ma filmu to nie ma styku, nie ma już tak wydajnego odbioru ciepła z tłoka i pierścieni.
                  ... e, co Ty tam wiesz, oni mają molybden, oraz moybden i dodatkowy molybden, w ilości jak podwójna dawka magnezu b6.

                  Podoba mi się to co napisałeś adam-b96, jak sam to pisałeś to jestem pełen uznania .
                  Kierownik Działu Diesla

                  Comment


                  • Jeszcze dopiszę swoje, tak zgadza się, lepkość oleju jest najważniejsza w ochronie elementów trących, tylko, że lepkość oleju bazowego z którego jest zblendowany dany gotowy olej silnikowy… a tutaj niestety robi się bardziej zwiło.. najlepiej celować w oleje o małej rozpiętości SAE a więc 10W30, 15W40, 10W40, bo tych przypadkach olej bazowy jest mało modyfikowany przez polimerowy polepszacz indeksu lepkości (wskaźnik wynosi 140-150), który jest wypierany przy dużych prędkościach ścinania.. a więc tłoki, rozrząd,i łańcuch rozrządu.. i wtedy chroni już tylko olej bazowy + dodatki antyzużyciowe, takie jak cynk lub fosfor, molibden lub inne o których pojęcia nie mamy… gorzej jest już z lepkościami 5W30, 5W40, 0W30, 0W40, czyli olejami wielosezonowymi gdzie olej bazowy, użyty do produkcji, może już być mniej lub bardziej lepki.. a np. w celu zwiększenia indeksu lepkości i rozpiętości SAE., zastosowano dużo „polepszacza” tegoż indeksu… I tutaj taki fajny przykład, o którym już wspominałem, olej bazowy z którego zrobiony jest olej silnikowy 0W20, może mieć identyczną lepkość, jak olej bazowy użyty do zrobienia oleju silnikowego o SAE 5W40  I np. wystarczy jeszcze, że ten 0W20 będzie miał lepszy pakiet dodatków anty-zużyciowych niż ten 5W40 i wtedy mamy ewenement… 5W40 będzie chronił gorzej lub tak samo jak 0W20, ale mowa o ochronie elementów silnika gdzie występuje bardzo duża szybkość ścinania, a wiec łańcuch rozrządu, rozrząd, pierścienie i tłoki… Tak więc, ważne jest jeszcze dobrze wybrać olej, umieć czytać KCH, bo można mocno się pomylić, niby zmieniamy z 0W20 na 5W40, a się okazuje, że w rzeczywistości zużycie silnika będzie na tym samym poziomie  Niestety współczynnik HTHS który jest podawany w KCH i częściowo na podstawie którego mamy klasyfikację ACEA, jest badany przy mniejszej prędkości ścinania - 106 s–1-(a przy tej prędkości ścinania na lepkość oleju ma jeszcze wpływ modyfikator lepkości) niż ta która występuje np. na tłokach/pierścieniach.. tam występują prędkości rzędu -108 s–1 (tutaj już modyfikator lepkości oleju zostaje wypychany, zostaje olej bazowy + dodatki przeciw-zużyciowe) - ciekawe prawda ? A kiedy mamy najmniejszy udział modyfikatora lepkości ? Wtedy kiedy baza olejowa jest wyższej klasy... Olej mineralny Grupy I, II ma indeks 80-120, III- >120, IV-PAO > 130.... Oraz gdy olej ma mniejszą rozpiętość SAE.. 10W30 itp. Tak więc mamy po części odpowiedź, na pytanie, czy baza olejowa jest ważna... (pomijając sam proces utleniania szybkości utleniania -starzenia danej bazy) Oleje na bazie PAO mają dużo mniej modyfikatora lepkości niż oleje klasy II i III.. mając dwa oleje o tej samej wartości SAE klasy III i IV, ten drugi będzie bardziej stabilny przy ogromnych prędkościach ścinania...

                    Zamieszczone przez adam-b96 Zobacz posta
                    Jak popatrzysz na wzór do wyliczania wskaźnika lepkości to pokazuje on jak zmienia się lepkość (STABILNOŚĆ temp. oleju) ale w PRZEDZIALE 40-100st C!! Mocno upraszczając oleje 0w20 w takim KONKRETNYM przedziale 40-100st C mają Index np 213 i zmianę lepkości z 35mm2/s na 5mm2/s. Jednak W tych samych warunkach Oleje 5w30 zmieniają się z lepkości 60mm2/s na 10mm2/s, czyli na chłopski rozum 0w-20 w tym przedziale są prawie dwukrotnie "rzadsze".
                    Nie tutaj aż tak dużej różnicy nie ma, nie są dwukrotnie rzadsze, podam Ci przykład, olej OEM 0W20: w KV40 - 35,39, KV100 - 8,077, KV150 - 3,86. Olej LM Tec LL 5W30 ACEA A3: KV40 - 64, KV100 - 11,5, KV150 - 4,96. A więc różnica wynosi 1,1 mm2/s.
                    Last edited by Grzechu; 10-01-2020, 19:09. Powód: błąd.
                    Moja łódka Civic..
                    Mój "klekocik" Ceed..
                    New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                    Coś na temat olejów..

                    Comment


                    • Zamieszczone przez rambo7;445851
                      Podoba mi się to co napisałeś [I
                      adam-b96[/I], jak sam to pisałeś to jestem pełen uznania .
                      pewnie że to mój autorski tekst a nie chciałem się zbytnio rozkręcać bo pamiętam to jeszcze z czasów przedmiotu Tribologii i Tribotechniki wykładanej na WAT z Warszawie

                      Kiedyś człowiek kupował olej i go po prostu zalewał. Tak robi pewnie 2/3 osób które same wymieniają olej. Jeśli to robią co 10-15 tys co za różnica. Ale przy Olejach Long Range wymienianych po 30tys które wyjściowo już mają bardzo niską lepkość?

                      Dodatkowo Silnik benzynowy (bez współczesnego GPF/FAP) i tak wiele wybacza jeśli chodzi o dobrany olej. Niestety Ekologia nigdy nie idzie w parze ze zwiększeniem wytrzymałości....
                      Last edited by adam-b96; 10-01-2020, 19:12.

                      Comment


                      • Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                        standardowy olej do DPF/GPF ACEA A1/B1, A5/B5, C2. Masz w swoim bolidzie filtr cząstek stałych? jak nie? to co chcesz dzięki temu olejowi uzyskać?
                        https://www.google.com/url?sa=t&rct=...0wrNmvflcLPSoU
                        Po prostu taki olej widzę, że był do tej pory wlewany, dlatego dopytuję....
                        Jeśli jest dobry (spełnia wymogi i normy) to po co zmieniać na inny?

                        Comment


                        • Zamieszczone przez adam-b96 Zobacz posta
                          1. Idąc tym tropem dlaczego nie zalejesz wodą?
                          Umieszczasz na początku swojego posta dwa cytaty, jeden z nich błędnie przypisując do mnie.
                          Druga wypowiedź należy do Grzecha a nie do mnie.

                          A jeżeli powyższe pytanie o zalewanie wodą kierujesz do mnie to odpowiadam
                          - nie zaleję wodą ponieważ zalewam 0W40 A3.
                          Moje FD7

                          Comment


                          • Taka sprawa. Po zakupie auta zmieniałem olej. Wlałem 0w30 przy przebiegu 98 tys. Przy 102 tys. założyłem LPG. Następną zmianę oleju zrobiłem przy 107 tys. na 5w40 Valvoline. Nie wziął ani grama oleju. Po wlaniu na bagnecie było full i przed wymianą też.
                            Dzisiaj sprawdzam olej przy przebiegu 117 tys. i jest polowa kratek na bagnecie (było full). Czy mam się już czego bać? Wiem i czytałem że te 1.8 lubią pić olej ale czy to nie za dużo? Przebiegi to w przeważającej większości trasa, w tym ekspresówki.
                            Szykuje się wymiana i się zastanawiam czy nie spróbować innego oleju.

                            Comment


                            • Zamieszczone przez cezar1125 Zobacz posta
                              Taka sprawa. Po zakupie auta zmieniałem olej. Wlałem 0w30 przy przebiegu 98 tys. Przy 102 tys. założyłem LPG. Następną zmianę oleju zrobiłem przy 107 tys. na 5w40 Valvoline. Nie wziął ani grama oleju. Po wlaniu na bagnecie było full i przed wymianą też.
                              Dzisiaj sprawdzam olej przy przebiegu 117 tys. i jest polowa kratek na bagnecie (było full). Czy mam się już czego bać? Wiem i czytałem że te 1.8 lubią pić olej ale czy to nie za dużo? Przebiegi to w przeważającej większości trasa, w tym ekspresówki.
                              Szykuje się wymiana i się zastanawiam czy nie spróbować innego oleju.
                              Po 10k zeszła ci połowa? To 2x mniej niż mi Moja Hania ma 235k naleciane. Po zakupie, przy 229k wymieniłem olej na castrola 5w30 (jak to powiedział mój kumpel mechanik - na największe g. na jakie mogłem wymienić), a tysiąc km później zamontowałem LPG. Przy wymianie oleju Panowie nie uzupełnili pod maksimum tylko równo do połowy, i po 5k spotkała mnie przykra niespodzianka w postaci komunikatu, że poziom oleju zszedł do minimum. Wyszło, że brało mi 100ml oleju na 1000km.
                              Aże byłem w trasie, a na stacji nie było 5w30 o normie A lub B 1/3/5, zalałem 5w40 o pasującej normie i te 300km dokulałem się do domu. Wymieniliśmy na Millersa 5w30 A/B5 - nie zrobiłem na nim dużo, bo dopiero 1000km, także trudno o jakiekolwiek wnioski, ale jak na razie nic nie ubyło.

                              Comment


                              • Mój bierze około 0,3 l na 10.000 km i mam tak od zakupu przy przebiegu 63.000 km do dzisiaj, czyli prawie 110.000 km.
                                Olej cały czas ten sam: Shell Helix Ultra 5w40. Jazda dynamiczna ale bez szaleństw, głównie w zakresie do 4.000 obr. z przewagą miasta.
                                W tej samej klasie lepkości wielkich różnic nie będzie.

                                Pozdrawiam
                                Łukasz
                                Last edited by uki145; 11-01-2020, 23:25.

                                Comment

                                Working...
                                X