Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Lepkość oleju. O czym mówi Indeks lepkości. Jakie znaczenie ma lepkość oleju.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Z motocyklowym to będzie podobnie jak w przypadku tych dwóch 10W30.. liczyłem dla Motula 5000 4T 10W30 wyszedł bez dodatku VM.. sama baza olejowa + DI. Wrzucę go potem. Ta tabela jest dobra do szacowania olejów o większej rozpiętości SAE.. przy małej rozpiętości, udział VM jest znikomy.
    Last edited by Grzechu; 07-02-2020, 11:04.
    Moja łódka Civic..
    Mój "klekocik" Ceed..
    New... "Japończyk" e:Hev 2.0
    Coś na temat olejów..

    Comment


    • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
      Motula 5000 4T 10W30
      Ten olej to półsyntetyk https://www.motul.com/pl/pl/products/5000-4t-10w30--2
      to samo co Yamalube 5100 10W-30.
      Dlatego do jakiejś maszyny do 8tys obr/min i mocy do 50KM to ok, dlatego mimo że bez VM jest to słaby olej, za słaby do mocniejszej maszyny. Zdecydowanie lepiej się sprawdza już Motul 7100 - 10W-40 pełny syntetyk ester.

      Wypaczyła się treść tego tematu miało być o Lepkości a nie o olejach.
      Wychodzi że im mniejszy udział VM tym lepiej. (w warunkach normalnych to dyskusyjne).
      Im wyższy wskaźnik Lepkości to gorzej. (to też dyskusyjne).
      Last edited by rambo7; 07-02-2020, 11:16.
      Kierownik Działu Diesla

      Comment


      • Napisane jest, że "synthetic base stocks", a nie semi-synthetic... mowa o tym Motulu 5000 4T 10W30, obstawiam, że jest w technologii HC grupa III.
        Moja łódka Civic..
        Mój "klekocik" Ceed..
        New... "Japończyk" e:Hev 2.0
        Coś na temat olejów..

        Comment


        • Shel Helix HX5 SAE 10W-30 to jakieś niespotykane coś? gdzie to można kupić? i jak jest cena?
          Kierownik Działu Diesla

          Comment


          • Gkill ten olej gdzieś wyszukał, ale też nie widziałem go do zakupu u nas w PL
            Moja łódka Civic..
            Mój "klekocik" Ceed..
            New... "Japończyk" e:Hev 2.0
            Coś na temat olejów..

            Comment


            • off top, ale nie da się inaczej zwrócić uwagi na to, na jaki rynek (w senie warunki) przeznaczony jest olej. Rynek amerykański to podstawowe SAE 10W-30, jazda max 120km/h głównie 110km/h 6 bieg i tak 5000km, nawet wiele skręcać nie trzeba. Podstawowy silnik to V6 3,5L (tak jak u nas 1,4 OHC) Obroty silnika to 1800-2200obr.min. Taki olej w takim silniku na tempomacie "zaśnie z nudów". Po co mu dodawać cokolwiek? m.in. stąd się bierze ta prawidłowość mniejszy zakres SAE mniej VM. Dodawanie tam czegokolwiek mija się z sensem.
              Jakie byście znaleźli uzasadnienie aby tam dodawać polepszacz?
              Europa to co innego.
              Kierownik Działu Diesla

              Comment


              • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                Gkill ten olej gdzieś wyszukał, ale też nie widziałem go do zakupu u nas w PL
                No właśnie zapomniałem ci napisać, że w PL niedostępny. Jest to produkt bodajże na Azję(Indie), być może USA, widzę też Afrykę Południową i Północną.
                Miałem napisać do Shell Polska, ale się wahałem, bo nie wiem, czy to ma jakiś sens, ponieważ spodziewam się odpowiedzi w rodzaju: " Produkt jedynie na Azję itp."
                sklep:
                Get Shell Helix HX5 SN/CF, A3/B3 10W-30 Motor Oil, Packaging Type: Jerry Can at best price in Gurugram, Haryana by Shell India Markets Private Limited and more manufacturers | ID: 19332613348

                sklep na Sri Lance:


                Tak sobie patrzę to 10w30 ma przeznaczenie głównie na USA, Kanadę, Afrykę Północną, Europę południowo-zachodnia, Japonię, Nową Zelandię.
                Last edited by gkill; 07-02-2020, 14:28.

                Comment


                • Arkusz Excel-a, który załączam do posta, może nie liczy dokładnie tego, co @Grzechu, ale pozwala w łatwy sposób sprawdzić, o ile HTHS odbiega od lepkości, jakiej spodziewalibyśmy się dla cieczy newtonowskiej o zadanych lepkościach kinematycznych w 40 i 100°C. Przyjmujemy w tej dyskusji założenie, że jest to jakaś miara zawartości/jakości dodatków VM. Ekstrapolacji lepkości KV150 (na podstawie KV40 i KV100) dokonuję według standardu ASTM D341.

                  W załączonej wersji uwzględnione zostały poprawki na zmianę gęstości oleju. Dzięki, @Grzechu! Przyjąłem, że w całym zakresie temperatur (od 20 do 180°C) objętościowy współczynnik rozszerzalności cieplnej oleju jest stały. Ponadto, jeśli karty informacyjne podają gęstość zmierzoną dla nieco innej temperatury niż 20°C, to wprowadzenie takiej wartości do arkusza będzie tylko minimalnie zakłamywać przebieg krzywej DV(T), a dla 150°C wyniki i tak będą dokładne.

                  Po otworzeniu pliku należy wyrazić zgodę na obsługę makr, ale bez obaw...
                  Załączone pliki
                  Last edited by MiCyran; 08-02-2020, 00:30.

                  Comment


                  • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                    może nie liczy dokładnie tego, co @Grzechu, ale pozwala w łatwy sposób sprawdzić, o ile HTHS odbiega od lepkości, jakiej spodziewalibyśmy się dla cieczy newtonowskiej o zadanych lepkościach kinematycznych w 40 i 100°C. Przyjmujemy w tej dyskusji założenie, że jest to jakaś miara zawartości/jakości dodatków VM. Ekstrapolacji lepkości KV150 (na podstawie KV40 i KV100) dokonuję według standardu ASTM D341
                    No to mój model działa na tej samej zasadzie, tylko ja liczę stosunek HTHS do DV150... więc w sumie to samo wyszło, tylko inaczej przedstawione Tak dokopałem się do współczynników, jak liczysz DV150=KV150*gest. w 15st.C to jeszcze pomnóż przez poniższe współczynniki (te na żółto to 100%, reszta oszacowane przez mnie):

                    współcz.jpg

                    Nie wiedziałem jak dodać plik excela, ale widzę, że można w formacie ZIP... tak więc proszę również i mój plik, teraz już może każdy sobie sam liczyć oleje, przyznam, że to mozolna robota.. szczególnie z określaniem baz..



                    Dorzuciłem 0W16 Dodatkowo dorzuciłem kolumnę dla lepkości kinematycznej w 0st.C.. tak żeby mieć świadomość jaka jest lepkość poszczególnych olei o danym SAE w aktualnie panującej temp.. jak widać 10W30 wcale nie takie straszne.. można powiedzieć, że lepiej wypadają niż niektóre 5w40 pod kątem lepkości.. w zakresie 0 -100st.C.

                    oleje.jpg
                    Last edited by Grzechu; 07-02-2020, 21:46.
                    Moja łódka Civic..
                    Mój "klekocik" Ceed..
                    New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                    Coś na temat olejów..

                    Comment


                    • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                      Z czego wynika to stwierdzenie, skoro nie chcesz za daleko odchodzić od parametrów hondowskiego 0W20?
                      Olej Hondy to mineralny i wydać , że wskaźnik lepkości mniejszy od 0w20 Ravenol ..

                      Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka

                      Comment


                      • Zamieszczone przez Bodex1 Zobacz posta
                        Olej Hondy to mineralny i wydać , że wskaźnik lepkości mniejszy od 0w20 Ravenol ..
                        Ravenol ecs 0W20- wskaźnik lepkości-156

                        OEM 0W20 Type 2.0- wskaźnik lepkości-213

                        Comment


                        • Sprzedawany jest jako mineralny
                          Shel Helix HX5 SAE 10W-30
                          https://www.wssonline.my/products/copy-of-tyre2

                          info o opakowaniach
                          https://gp24.pl/oleje-shell-helix-w-...wie/ar/4724361

                          Jeśli wszędzie jest baza GTL ?
                          Last edited by tabazagt; 08-02-2020, 09:59.

                          Comment


                          • Ten olej ma temperaturę płynięcia -48 stopni Celsjusza, więc musi to być co najmniej grupa III. Wiele razy przeglądając strony w poszukiwaniu tego oleju natknąłem się na opis mineral. Wiem, że w Tunezji, Egipcie, Indiach i Sri-Lance można tam go kupić.

                            Comment


                            • Nie wiem czy dobrze przetłumaczyłem, wymiana co 5000 km ?

                              Comment


                              • Zamieszczone przez Stach13 Zobacz posta
                                Ravenol ecs 0W20- wskaźnik lepkości-156

                                OEM 0W20 Type 2.0- wskaźnik lepkości-213
                                Czyli jedyna zaleta OEM Hondy- lepiej płynie przy niższej temperaturze.. ochrona wysokotemperaturowa gorsza od Ravenola. Ravenol zrobiony z bardziej lepkiej bazy olejowej z minimalnym udziałem VM, w przeciwieństwie do oem Honda.. a więc Ravenol jest bardziej zbliżony do cieczy Newtonowskiej - lepkość dynamiczna niezależna od prędkości ścinania.. a więc teoretycznie np. przy prędkości ścinania 10do-7 w OEM Honda HTHS może być na poziomie 2,4.. a w Ravenolu będzie dalej 2,6.. Tak więc co lepsze ?

                                Zamieszczone przez tabazagt Zobacz posta
                                Sprzedawany jest jako mineralny
                                To trzeba dobrze rozumieć, mineralny może być grupy I, II lub III, III+. Grupa II i III to tzw. technologia syntetyczna - HC - hydrokraking. Z tej ostatniej robionych jest bardzo dużo olei. Średni wskaźnik lepkości to 120 do 130 - baza.
                                Last edited by Grzechu; 08-02-2020, 10:18.
                                Moja łódka Civic..
                                Mój "klekocik" Ceed..
                                New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                                Coś na temat olejów..

                                Comment

                                Working...
                                X