Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Dyskusje o olejach zastosowanych w X-gen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
    choćby w tym wątku - doszliśmy do tego, że w danej klasie lepkości i jakości możemy mieć oleje bogatsze i uboższe w dodatki (nie tylko VM, ale również FM i AW)
    I to są bardzo cenne informacje dla kogoś kto będzie się szczegółowo zastanawiał na wyborem oleju. Jak kiedyś będę zmieniał olej na inny niż Type 2.0 na pewno skorzystam z wiedzy jaką tu przekazałeś z Grzechem. Tabelka jest super.

    Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
    Panowie, to wszystko prawda i moja wzmianka o dodatku z molibdenem była tylko luźną sugestią.
    Jasne że tak, ja tylko wtrąciłem swój komentarz przy okazji Twojej opinii do wpisu kolegi Jedwabnika, mając na uwadze to, że kolega Jedwabnik ma jeszcze prawie dwa (albo więcej) lata auto na gwarancji.

    Comment


    • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
      Akurat tego dodatku bym się nie obawiał w budżetowym oleju, który właściwie z definicji jest dość "jałowy"
      Moim zdaniem nie powinniśmy tak do tego podchodzić.. Zwykły Shell Ultra Helix jest budżetowym olejem, bo w sumie jest tani.. ale skoro przeszedł wymagane testy dla norm ACEA, tak samo jak inne droższe oleje, to znaczy, że wcale nie jest taki jałowy.. Znając wyniki testów które dany olej musiał przejść żeby spełnić normę ACEA czy GF, byśmy byli bardziej świadomi.. np. ten test Piotra, można po nim już bardziej stwierdzić do jakiego oleju można by dodać dodatek MoS2, ale nie po tym, czy dany olej jest budżetowy czy nie - to takie moje zdanie Powiem szczerze, że niby jestem mądrzejszy, o tą całą wiedzę co tutaj pisaliśmy, a i tak dalej nie wiem jaki wybrać dla siebie najlepszy olej
      Last edited by Grzechu; 25-02-2020, 12:15.
      Moja łódka Civic..
      Mój "klekocik" Ceed..
      New... "Japończyk" e:Hev 2.0
      Coś na temat olejów..

      Comment


      • Zamieszczone przez Stach13 Zobacz posta
        Jasne że tak, ja tylko wtrąciłem swój komentarz przy okazji Twojej opinii do wpisu kolegi Jedwabnika, mając na uwadze to, że kolega Jedwabnik ma jeszcze prawie dwa (albo więcej) lata auto na gwarancji.
        Tak naprawdę znów wszystko rozbija się o stosunek do kupowania drogiego, ale na pewno dobrze dobranego do silnika oleju OEM. Kolega @Jedwabnik, pytał, czy olej około 4 razy tańszy niż olej Hondy zapewni mu zbliżoną ochronę. Analiza składu wykazuje pewną przewagę oleju OEM, którą jednak w jakiejś mierze można zniwelować dodatkiem. Wspomniane przez Grzecha aminy organiczne, które, jak doczytałem, są powszechnie używanymi antyoksydantami, nie powodują negatywnych interakcji ze stosowanymi w olejach związkami molibdenu. A tak na marginesie, podobne wątpliwości, jak zaproponowany dodatek, powinny budzić wszystkie oleje nie-OEM.

        Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
        np. ten test Piotra, można po nim już bardziej stwierdzić do jakiego oleju można by dodać dodatek MoS2, ale nie po tym, czy dany olej jest budżetowy czy nie - to takie moje zdanie.
        https://www.youtube.com/watch?v=l8Fhxr0LkfQ&vl=ro

        Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
        Powiem szczerze, że niby jestem mądrzejszy, o tą całą wiedzę co tutaj pisaliśmy, a i tak dalej nie wiem jaki wybrać dla siebie najlepszy olej
        Grzechu, jeśli mam być szczery, to ze mną jest podobnie. Ale przynajmniej dowiedziałem się, że nie trzeba się bać olejów 0W20, gdy nie będzie już żadnego wyboru...
        Last edited by MiCyran; 25-02-2020, 19:37.

        Comment


        • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
          Powiem szczerze, że niby jestem mądrzejszy, o tą całą wiedzę co tutaj pisaliśmy, a i tak dalej nie wiem jaki wybrać dla siebie najlepszy olej
          Z tą wiedzą Grzechu jaką masz na temat olejów wybierzesz najlepszy dla swojego silnika. Chodzi o to żebyś o tym był przekonany. Wiesz ,że studenci medycyny w pierwszych latach studiowania mają w sobie wszystkie choroby ? Tak samo tutaj. Masz dużą wiedzę, więc ciągle będziesz sobie zadawał pytania. I jakbyś sobie na nie nie odpowiedział Twój silnik będzie miał się bardzo dobrze

          Comment


          • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
            Wspomniane przez Grzecha aminy organiczne, które, jak doczytałem, są powszechnie używanymi antyoksydantami,
            Nie to nie są antyoksydanty.. są to modyfikatory tarcia.. aminy - oleylamine i różne pochodne, może zbyt ogólnikowo napisałem.. organiczny FM, jest tego od czorta.. widziałem ten dodatek w KCH oleju Toyoty. Każdy może zastosować co innego, generalnie najwięcej idzie tego do olejów o niskiej lepkości oleju bazowego.
            Last edited by Grzechu; 25-02-2020, 12:32.
            Moja łódka Civic..
            Mój "klekocik" Ceed..
            New... "Japończyk" e:Hev 2.0
            Coś na temat olejów..

            Comment


            • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
              Ale przynajmniej dowiedziałem się, że nie trzeba się bać olejów 0W20, gdy nie będzie już żadnego wyboru...
              W samo sedno Ten zostawimy w spokoju jako pewniak w ochronie silnika a analizować będziemy skład 0W16 albo 0W10

              Comment


              • Zamieszczone przez Stach13 Zobacz posta
                W samo sedno Ten zostawimy w spokoju jako pewniak w ochronie silnika a analizować będziemy skład 0W16 albo 0W10
                Ludzka natura nie znosi próżni...

                Comment


                • Po części dochodzę do takiego wniosku - oleje o niskiej lepkości 0W20 wymagają lepszych dodatków - droższych żeby zapewnić ochronę silnika, na takim samym poziomie co oleje o wyższej lepkości z tańszym pakietem dodatków, na + dla olejów niskiej lepkości, za niższe zużycie paliwa, a więc mamy po części znak równości, można powiedzieć, z przewagą olejów niskiej lepkości za zużycie paliwa.. ale jeśli olej o wyższej lepkości dostanie pakiet dodatków na tym samym poziomie co olej o niskiej lepkości, moim zdaniem będzie górował w ochronie silnika, tak jak to jest w przypadku olejów do sportu.. typu Motul V300 5W30, czy Ravenol RST 5W40, Millers cfs itd..
                  Moja łódka Civic..
                  Mój "klekocik" Ceed..
                  New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                  Coś na temat olejów..

                  Comment


                  • W ogólności też tak myślę, chociaż w przypadku Japończyków ponownie może być trochę pod prąd. Przykład: wypomniana przeze mnie Toyota Supra, która dzieli silnik z BMW Z4 (B58; R6, 340 KM, 500 Nm). Dokonano zapewne subtelnych zmian w grubości i pokryciu panewek, dodano precyzyjny szlif wału, może zmieniono kąty honowania tulei oraz utwardzono powierzchnię krzywek wałka rozrządu i zamiast dopuszczenia oleju 5W40 jak u europejskiego brata, w Toyocie dopuszcza się i to jedynie na krótki czas olej 0W30, bo jedynym zalecanym jest 0W20.

                    Comment


                    • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                      ale jeśli olej o wyższej lepkości dostanie pakiet dodatków na tym samym poziomie co olej o niskiej lepkości, moim zdaniem będzie górował w ochronie silnika, tak jak to jest w przypadku olejów do sportu.. typu Motul V300 5W30, czy Ravenol RST 5W40.
                      To się wydaje tak logiczne, że pewnie tak jest. Jak już kiedyś pisałem, japoński Eneos podaje, że jego 5W30 ACEA A3, przy wartościach KV40 i KV100 takich typowych jak dla oleju o tym SAE i ACEA ten olej jest przeznaczony do samochodów sportowych o dużej pojemności skokowej silnika i wysokiej mocy, samochodów osobowych o wysokiej mocy, samochodów wyścigowych itp. Ja sobie kiedyś zadałem pytanie po co mi taki olej ? Wolę jak przy rozruchu mam niską lepkość a ogólnie przy eksploatacji mam te dodatki.

                      Comment


                      • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                        Dokonano zapewne subtelnych zmian w grubości i pokryciu panewek, dodano precyzyjny szlif wału, może zmieniono kąty honowania tulei oraz utwardzono powierzchnię krzywek wałka rozrządu i zamiast dopuszczenia oleju 5W40 jak u europejskiego brata, w Toyocie dopuszcza się i to jedynie na krótki czas olej 0W30
                        To o czym piszesz wszystko pokazuje ten rysunek.. nie będę już pisał o co chodzi.. każdy sam widzi.. a wiec konstrukcja silnika pod daną klasę lepkościową oleju

                        min oil film.jpg
                        Moja łódka Civic..
                        Mój "klekocik" Ceed..
                        New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                        Coś na temat olejów..

                        Comment


                        • Do tego zmierzam. Oleje do motosportu, które podałeś, będą miały (mają) zastosowanie tam, gdzie celowo zastosowano konstrukcyjnie zwiększone luzy, np. z jakichś powodów w połączeniach ciernych stosuje się się materiały, które nie do końca odpowiadają sobie rozszerzalnością temperaturową. Konieczność użycia olejów o większej lepkości wcale nie będzie (lub już dziś nie jest) regułą.

                          Comment


                          • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                            Oleje do motosportu, które podałeś, będą miały zastosowanie tam, gdzie celowo zastosowano konstrukcyjnie zwiększone luzy
                            Tak zgadza się, 5W40 może być już zbyt dużym SAE, ale 5W30 ACEA A3 instrukcja dopuszcza, a więc taki Motul V300 5W30. Generalnie wszystko zależy od luzów montażowych.. A propos coś mi się jeszcze przypomniało, wczoraj przypadkiem zajrzałem do instrukcji Opla Corsy D 1.4 z 2010 i jest tam taki zapis: "Stosowanie olejów klasy ACEA A1/B1 i A5/B5 jest surowo wzbronione, ponieważ w dłuższej perspektywie w określonych warunkach eksploatacyjnych mogą one powodować uszkodzenie silnika".. jak myślicie czemu tak jest ? Czyżby dużo większe luzy montażowe niż w naszych Hondach ? Grubość filmu mogła by spadać/zrywać się, szczególnie przy jeździe na niskich obrotach silnika.. ciekawe jaka różnica jest w pierścieniach.
                            Last edited by Grzechu; 25-02-2020, 13:27.
                            Moja łódka Civic..
                            Mój "klekocik" Ceed..
                            New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                            Coś na temat olejów..

                            Comment


                            • @Grzechu, nikt z nas na pewno nie ma siły, aby szukać jeszcze serwisówki tego Opla, ale obstawiam, że masz rację. Do mojej wyobraźni przemawia już choćby fakt, że w R18 mieliśmy panewki dobierane z tolerancją +/- 0,003 mm, a w Civic-u IV gen. (nie wiem jaki silnik, chyba D16 http://civic4g.com.pl/viewtopic.php?f=21&t=29584) nawet +/- 0,0015mm - tam było 7 nominalnych wymiarów (!). Poza tym dochodzi jeszcze jakość wykończenia powierzchni trących.

                              Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                              Grubość filmu mogła by spadać/zrywać się, szczególnie przy jeździe na niskich obrotach silnika.. ciekawe jaka różnica jest w pierścieniach.
                              Jeśli chodzi o luzy w układzie tuleja-pierscień-tłok, to nie spodziewam się, że w Oplu będzie jakaś zasadnicza różnica, poza tym, że same pierścienie pewnie będą nieco wyższe niż w Civic-ach (a już na pewno w porównaniu z Civic-ami MR'2012...). Bardziej obawiałbym się, że luźniejsze pasowanie łożysk i/lub parametry pompy przy zastosowaniu "lekkich" olejów mogłyby skutkować spadkiem ciśnienia w układzie smarowania. Oczywiście, tak jak piszesz, głównie na wolnych obrotach.
                              Last edited by MiCyran; 25-02-2020, 19:43.

                              Comment


                              • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                                Powiem szczerze, że niby jestem mądrzejszy, o tą całą wiedzę co tutaj pisaliśmy, a i tak dalej nie wiem jaki wybrać dla siebie najlepszy olej
                                Jeszcze Grzechu zapytam o jedno. Po Twoich wcześniejszych wpisach w wątku olejowym myślałem, że wybrałeś dla siebie najlepszy olej jeśli chodzi o kompromis pomiędzy lepkością a ochroną. Chodzi mi o LM, który lejesz. Tam chyba słaby był tylko NOACK. Inne parametry i do tego jeszcze PAO wydawały się idealne dla Twojego autka i stylu jazdy. Czy kolejna eksplozja wiedzy spowodowała, że myślisz teraz o innym oleju ?

                                Comment

                                Working...
                                X