Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Wspomaganie, a akumulator. Znaczenie akumulatora.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Zamieszczone przez m26 Zobacz posta
    Co to znaczy "lepiej naładuje"
    ja nie wiem? pisz w taki sposób aby łatwiej przyswoić wiedzę.
    Zamieszczone przez m26 Zobacz posta
    ja nie rozróżniam aku naładowanego w aucie od aku naładowanego prostownikiem.
    ja odróżniam - zdecydowanie odróżniam , i pewnie Grzechu i wielu innych też tu gadaliśmy: https://www.civicforum.pl/showthread...e-objawy/page8
    zobacz to jest moja odpowiedź na ww stwierdzenie.
    ok, nie znam się nie robiłem pracy dyplomowej z zakresu akumulatorów ... wiec piszę i opisuję:
    - ładowałem ładowarką aku - wynik po naładowaniu 13.1V - w życiu nie miałem alternatora który by naładował tak aku.
    - efekt rozrusznik o mało nie odleciał taką miał chęć do kręcenia.

    Prąd był dobrego gatunku w obu przypadkach? trudno mi ocenić był z PGE z sieci 230v co ładował aku, no a aku pięknie pracuje już 2 gi tydzień.
    Kierownik Działu Diesla

    Comment


    • #32
      Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
      ładowałem ładowarką aku - wynik po naładowaniu 13.1V - w życiu nie miałem alternatora który by naładował tak aku.
      To gratuluję ,bo to oznacza ze za długo go ładowałeś,elektrolit zaczął gazować i przekroczyłeś świętą granicę wynoszacę 2.14v na celę.
      Skróciłeś tym samym czas życia baterii i zamieniłeś trochę płyt na szlam zalegający na dnie.
      Może tego nie odczujesz ,ale tak właśnie jest.Zrobiłeś dokładnie to co robią z bateriami ekolodzy-przeładowałeś.
      Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
      - efekt rozrusznik o mało nie odleciał taką miał chęć do kręcenia.
      No i co z tego ze kręcił jak głupi,wkrętarka z prezeładowaną baterią tez kręci,ale za każdym razem krócej i choć to inny rodzaj ogniw,to w tej kwestii dotyczy to calej gamy .
      Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
      ja odróżniam - zdecydowanie odróżniam
      Jeżeli przekroczysz 1,28 G/cm3 gęstości elektrolitu i nie przestaniesz ladować,to od tego momentu zaczyna sie proces destrukcji-taka jest różnica.
      Nie twierdzę ze ładowanie prostownikiem jest złe,i że nie należy tego robić,ale gadanie że prostownik zawsze jest lepszy,albo ladowaćtrzeba raz do roku to nie obrazajac nikogo brednie.Jeszcze jedna uwaga,rozpatrujemy przypadek benzynowego silnika i dla niego jest wyliczenie,a nie dla grzechotnika pobierającego giga prąd przed,podczas i często po odpaleniu,niejednokrotnie wyższy niż daje alternator ,wtedy dla akumulatora już niewiele zostaje więc nie mieszaj przypadków.Żaden sprawny benzyniak pokonujacy 5 kilometrów dziennie nie wymaga doładowywania -ŻADEN i żeby nie było to sprawny nowoczesny diesel przy takim dystansie również tego nie potrzebuje.
      Wyjątek to starsze auta w których stosuje sie dogrzewanie świecami aż płyn nie osiągnie temperatury i mowa nie o dodatkowych swiecach grzejacych płyn,bo w takich alternator daje tyle że wystarcza.Rambo ,ja opieram się na pomiarach i wiedzy ludzi którzy przekazywali ją takim szarakom jak ja.Indywidualne przypadki niedomagań wynikajacych z braku prądu potwierdzają tylko to że trzeba je indywidualnie rozpatrzyć i naprawić to co źle działa.
      Jeżeli ktoś bardzo chce,to niech ładuje,to nie moja sprawa.

      Comment


      • #33
        Zamieszczone przez m26 Zobacz posta
        To gratuluję ,bo to oznacza ze za długo go ładowałeś,elektrolit zaczął gazować i przekroczyłeś świętą granicę wynoszacę 2.14v na celę.
        To chyba coś Ci się pomyliło, napięcie ładowania akumulatora powinno wynosić 14,4 - 15... tuż po ładowaniu, zmierzone napięcie na akumulatorze zbliżone jest do napięcia ładowania czyli jak najbardziej, po naładowaniu napięcie mogło się utrzymać na poziomie 13,1V... potem pewnie spadło do 12-12,6V.
        Moja łódka Civic..
        Mój "klekocik" Ceed..
        New... "Japończyk" e:Hev 2.0
        Coś na temat olejów..

        Comment


        • #34
          Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
          To chyba coś Ci się pomyliło
          Ależ gdzie tam Niczego nie pokręciłem.
          Pomiaru dokonuje się dwie godziny po ładowaniu,bo każdy jeden pomiar zaraz po nim,nie daje żadnego miarodajnego wyniku.
          Nawet profesjonalne procesorowe testery domagają się takiego postępowania,jezeli nie odczekasz to wynik jest sfałszowany.

          Comment


          • #35
            Jak już jesteśmy przy temacie akumulatorów to mam takie pytanie:
            Niedawno sprawiłem sobie ładowarkę mikroprocesorową ( https://www.rc4max.com/ladowarka_ev-...897,23777.html ) do ładowania pakietów w moim modelu Rc i między innymi jest tam program do ładowania i rozładowywania akumulatorów Pb. O ile z ładowaniem jestem obeznany to program do rozładowywania do czego służy? Czy jest sens go używać, a jeśli tak to jakim prądem powinienem rozładowywać aku? Zastanawia mnie to ponieważ moja bateria zimuje w piwnicy i mógłbym wykorzystać ten czas
            Last edited by grzes41gt; 17-01-2017, 08:16.
            Moja ko-Hanka http://www.civicforum.pl/showthread....ck-Mój-TYPE-R

            Szerszeń by grzes41gt https://www.civicforum.pl/showthread...�-by-grzes41gt
            sigpic

            Comment


            • #36
              rozumiem w czym rzecz,
              Zamieszczone przez m26 Zobacz posta
              to oznacza ze za długo go ładowałeś,(...)Zrobiłeś dokładnie to co robią z bateriami ekolodzy-przeładowałeś.
              hymmm no to dziwne, moja ładowarka to "automat" dozuje prąd ładowania w zależności do rozładowania. (pisze na niej że nie można nią przeładować aku! jest całkowicie bezpieczna dla akumulatorów - kłamią ? )
              Mocno rozładowany, to ładuje bardziej, a jak jest pełny to nie ładuje a podtrzymuje. Czyli mogę nie odłączać ładowarki 2 tygodnie.
              Zatem, jakim cudem zagotowałem? wydaje się niemożliwe , no to nie wiem teraz...
              bo,
              jeśli zgotowałem to po 2 tygodniach by wyparowało sporo H2O z niego? tak?
              czyli to podtrzymanie to ściema?

              Faktem jest że spadło do 12,65v i tak się trzyma jazda w kratkę co 2 dni.

              Zamieszczone przez grzes41gt Zobacz posta
              sprawiłem sobie ładowarkę mikroprocesorową
              kolega Vantage #wpis 8 tego wątka też takim ładuje - zaprezentował w linku.
              czyli nie warto używać takich automatów?
              Nadal lepiej wyliczyć czas ładowania i gonić odłączyć?
              Zamieszczone przez grzes41gt Zobacz posta
              jest tam program do (...)rozładowywania akumulatorów Pb. (...) Czy jest sens go używać,
              no mnie uczono że jak rozładuje się aku PB to do wyrzucenia. Co moje doświadczenie pokazuje znowu co innego.
              Wydaje się że to rozładowywanie nie jest programem dla aku PB a dla aku litowo-jonowych jak w bateriach telefonów.

              Przykład zeszłe lato, aku PB w aucie co stało 15dni (czas urlopu) próba uruchomienia - zero reakcji. Mirzę aku i widzę 0,8V, nie wierzę i idę po inny miernik, mierzę 0,8v ..nie wiedziałem że może się tak głęboko rozładować (odstraszacz gryzoni elektryczny go wydoił) no to zakładam że go szlag trafił, ale ładuję automatem, naładował się i do dziś działa i jeździ i nie wykazuje żadnych słabości nawet w minione mrozy stojąc na polu. No więc ? dawno powinien "nie żyć", a działa i to rewelacyjnie (oryg Toyoty).
              Last edited by rambo7; 17-01-2017, 08:12.
              Kierownik Działu Diesla

              Comment


              • #37
                Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                jeśli zgotowałem to po 2 tygodniach by wyparowało sporo H2O z niego? tak?
                czyli to podtrzymanie to ściema?
                "Zagotowanie" nie w sensie zrobiłeś 100st jak w garnku na gazie i woda zaraz wparuje
                W pewnym stadium ładowania zaczyna się intensywniejsze gazowanie,potocznie mówi sie "zagotowałeś",nalezy nawet do niego doprowadzać,ale jest granica.
                Masz rację ubywa wtedy bo zachodzi wzmożona elektroliza,ale nie aż taka zebyś musiał od razu dolewać.
                Jeżeli zmierzyłes zaraz po naładowaniu ,to wynik jest nieważny,ale jesli zmierzyłes napiecie zgodnie z zasadami,to aku zostało przeładowane.
                Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                czyli nie warto używać takich automatów?
                Nadal lepiej wyliczyć czas ładowania i gonić odłączyć?
                Jeżeli rzeczywiście po odczekaniu miałeś jeszcze tak duze napięcie,albo przez cały czas podtrzymania następowało wzmożone gazowanie,to lepiej się temu przyjrzeć.
                Profi sprzęt do ładowania to 2000zł+, wiadomo że nikt w to inwestował nie będzie do domowych potrzeb i kazdy będzie uzywał tego co ma,ale dobrze jest przynajmniej podpatrzeć co urządzenie robi.Popatrz sam gdzie jest granica
                9_1244978389.gif
                Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                no mnie uczono że jak rozładuje się aku PB to do wyrzucenia.
                Jeśli postoi w takim stanie to jak najbardziej masz rację.Rozwarstwiony elektrolit zrobi z dolnej części płyt papkę która osiądzie na dnie,a jak już na nią zabraknie miejsca to zrobi zwarcie.Reszta powierzchni się zasiarczy i bateria trup.Ale chwilowe rozładowanie nie zawsze kwalifikuje aku do wymiany.Czasem specjalnie się rozładowuje.
                W przypadku silnego zasiarczenia można podjąć próbę ratowania,są na to stare warsztatowe triki i zawsze lepiej spróbować niz kupować nowe.
                Jednym ze sposobów jest rozładowanie i ładowanie od nowa pilnując zeby prąd nie spadał za nadto aż do czasu pełnego naładowania.
                Drugi sposób ,bardziej drastyczny,ale ratujacy często najbardziej oporne ogniwa,to rozładowanie i ładowanie w drugą stronę,a potem ponowne rozładowanie .
                Tego sposobu jednak nie polecam komuś mniej obeznanemu,poza tym trzeba miec do tego starego typu prostownik z regulacjami,inaczej można sobie zrobić krzywdę a w najlepszym przypadku usadzić urządzenie.Działa to jednak tylko w przypadku zasiarczenia a nie starych ,wyeksploatowanych akumulatorów i zawsze stosuje się to jako ostatnia deskę ratunku.
                Jak ktoś ma prostą tradycyjną ładowarkę (nawet taką z Tesco) i chce sobie zrobić funkcję odsiarczania ,to jest taka mozliwość,zajmuje to 15 minut i kosztuje z 5zł.

                Comment


                • #38
                  Zamieszczone przez m26 Zobacz posta
                  Jeśli postoi w takim stanie to jak najbardziej masz rację.Rozwarstwiony elektrolit zrobi z dolnej części płyt papkę
                  Być może nie znam się na akumulatorach, ale trochę znam się na chemii, więc pozwolisz, że się wtrącę. Mam wątpliwość czy roztwór kwasu siarkowego (elektrolitu) rozwarstwia się w wyniku odstania. Roztwór kwasu siarkowego, jak sama nazwa wskazuje jest mieszaniną jednorodną. Kwas siarkowy dobrze rozpuszcza się w wodzie, więc co niby miałoby powodować jego rozwarstwienie, grawitacja, dehydroliza?

                  Comment


                  • #39
                    Ja akurat chemikiem jestem cienkim,ale rozwarstwienie w elektrolicie jest faktem,a jednym z powodów jest właśnie grawitacja.To jest wielka bolączka akumulatorów ,dlatego UPS-y czy pojazdy uzywane okazyjnie/sezonowo (skutery,łodzie itp) zostały wyposażone w akumulatory żelowe ,niepodatne na stratyfikację.
                    Nie wiem czy sa jeszcze jakieś powody przez ktore kwas opada,ale moze jest to związek ołowiu z płyt,albo materiał z przekładek,tak daleko nie jestem.
                    Czasem czytam niektóre posty dotyczace doboru baterii,ale staram sie nie wtrącać,tak samo jak do kwestii doboru felg,opon ,czy oleju,bo zawsze potem jest to samo-milion za i przeciw. Ale jak już jesteśmy przy temacie rozwarstwiania się elektrolitu,to może warto zainteresować się nowymi technologiami ktore starają się to zwalczać,bez podnoszenia ceny baterii.

                    Comment


                    • #40
                      Zamieszczone przez Razbino Zobacz posta
                      Mam wątpliwość czy roztwór kwasu siarkowego (elektrolitu) rozwarstwia się w wyniku odstania
                      spokojnie,wszystko jest ok napisane, nie Elektrolit = HCL. Elektrolit nie jest kwasem a mieszaniną "czegoś z czymś" to miał na myśli m26... chyba?
                      roztwór kwasu to chyba się nie rozwarstwi, to fakt, ale "rozwarstwi" znaczy tu miał na myśli straci właściwą gęstość elektrolit, nie kwas.
                      Ja to tak rozumiem.
                      Generalnie elektrolit a kwas to dwa rożne pojęcia.
                      Last edited by rambo7; 17-01-2017, 13:59.
                      Kierownik Działu Diesla

                      Comment


                      • #41
                        Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                        Przykład zeszłe lato, aku PB w aucie co stało 15dni (czas urlopu) próba uruchomienia - zero reakcji. Mirzę aku i widzę 0,8V, nie wierzę i idę po inny miernik, mierzę 0,8v ..nie wiedziałem że może się tak głęboko rozładować (odstraszacz gryzoni elektryczny go wydoił) no to zakładam że go szlag trafił, ale ładuję automatem, naładował się i do dziś działa i jeździ i nie wykazuje żadnych słabości nawet w minione mrozy stojąc na polu.
                        Tak od razu akumulatora PB nie trafi, ale gdyby tak postał dłużej, to się zasiarczy i jego pojemność spadnie. Dużo zależy od konstrukcji samego aku i płyt. kiedyś kupiłem do auta z CA taki przeznaczony do przyczep kempingowych i łodzi elektrycznych. Wg producenta był odporny na głębokie rozładowania i dawał się szybko ładować, bez obawy o powyginanie płyt, czy też gazowanie. Dawał radę, a lekko nie miał. Inni znajomi co mieli takie aku, mówili, że po sezonie akumulator potrafił stać w garażu przez całą zimę, nikt się o nie go specjalnie nie troszczył. Na wiosnę pod ładowarkę i jechał.


                        Zamieszczone przez grzes41gt Zobacz posta
                        i między innymi jest tam program do ładowania i rozładowywania akumulatorów Pb
                        mam podobną i ten program to chyba tak z katalogu wrzucony. Procedurę rozładowania akumulatora do odpowiedniego napięcia i ładowania stosowało się kiedyś obowiązkowo do ogniw NiCd, ze względu na "pamięć" ogniw. Litowe i polimerowe już podono pamieci nie mają, ale ja do modelu polimery zawsze rozładowuję i ładuję z balansowaniem. No chyba, że chcę szybko polatać wtedy tylko ładowanie. W przypadku PB, to chyba tylko jak wspomniał M26.... jako regeneracja.
                        Pozdrawiam Czarodziej
                        Mój Szogun

                        Comment


                        • #42
                          Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
                          spokojnie,wszystko jest ok napisane, nie Elektrolit = HCL. Elektrolit nie jest kwasem a mieszaniną "czegoś z czymś" to miał na myśli m26... chyba?
                          roztwór kwasu to chyba się nie rozwarstwi, to fakt, ale "rozwarstwi" znaczy tu miał na myśli straci właściwą gęstość elektrolit, nie kwas.
                          Ja to tak rozumiem.
                          Generalnie elektrolit a kwas to dwa rożne pojęcia.
                          1. Elektrolit = HCl, to prawda roztwór kwasu solnego (HCl) jest elektrolitem, ale nie ma zastosowania w akumulatorach. W akumulatorach samochodowych stosuje się elektrolit roztwór wodny kwasu siarkowego (H2SO4), o odpowiednim stężeniu, lub jak kto woli gęstości.
                          2. Elektrolit jest kwasem i jest mieszaniną jednorodną, czyli jest roztworem.
                          3. Elektrolit, a kwas to dwa te same pojęcia. Kwas o każdym stężeniu jest zawsze elektrolitem i odwrotnie. Kwas siarkowy stężony 98% (1,84g/cm3) też jest elektrolitem.

                          Lepiej w tym temacie niech już wypowiada się m26, bo ma wiedzę.

                          Comment


                          • #43
                            Ja wszedł u nas przepis unijny dotyczący recyklingu,który zawierał wpis o tym że baterię należy przed zdaniem pozbawić ładunku,to przez pewien czas można było zaobserwować wysyp ładowarek z taką funkcją,może to pozostałość po tym okresie.

                            Comment


                            • #44
                              Przypomniało mi się o jeszcze jednym zastosowaniu. Ładowarka podczas ładowania i rozładowania liczy Ah, można zatem przeprowadzić proces ładowania do pełna, potem rozładować i wiadomo ile prądu weszło, a ile wyszło. Jesli się to przeprowadzi w temperaturze 20 stopni i jak dobrze pamiętam prądem 1/20 C, z dużym prawdopodobieństwem można oszacować pojemność aku.
                              Mam jeszcze taką ładowarkę do paluszków BC-700.
                              Ma taki program odświerzania:

                              "funkcja formowania pozwalająca uzyskać pełną pojemność nowym ogniwom oraz poprawiająca parametry starych, używanych akumulatorów. Działanie funkcji polega na wielokrotnym ładowaniu i rozładowywaniu akumulatorów i kończy się automatycznie, gdy pojemność przestaje rosnąć."
                              Pozdrawiam Czarodziej
                              Mój Szogun

                              Comment


                              • #45
                                W takim razie edukuję się i polecam potrzebującym wiedzy: https://ep.com.pl/artykuly/10248-Aku...oolowiowe.html
                                jak dla mnie dobrze napisane.
                                np. "Gdy napięcie ładowanego akumulatora dojdzie od ustawionej podwyższonej granicy, a prąd wreszcie zacznie się zmniejszać, następuje przełączenie - obniżenie wartości napięcia ładowarki, co wprawdzie powoduje gwałtowne zmniejszenie prądu ładowania, ale za to niższe, bezpieczne napięcie wykluczy groźbę gazowania nawet wtedy, gdy akumulator pozostanie długo dołączony do ładowarki. Charakterystyki takiego ładowania pokazane są na rysunku 21, a taka ładowarka wbrew pozorom, może być prosta."
                                Tak że nie "gotowałem" akumulatora.
                                Last edited by rambo7; 18-01-2017, 14:09.
                                Kierownik Działu Diesla

                                Comment

                                Working...
                                X