Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Akumulator - eksploatacja, żywotność i jaki wybrać gdy się zużyje.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Z tutejszych obserwacji wynika, że w IX w takim właśnie okresie zaczynają padać więc wypadałoby się przygotować do wymiany.
    Ja bym jeszcze podjechał do speców od akumulatorów i pomierzył parametry - może trzeba mu solidnego doładowania. Ale obstawiam raczej pierwsze objawy końca.

    Cena bateryjki w ASO akurat nie jest ani wyższa ani niższa od akumulatorów innych firm. Nie liczyłbym natomiast na taką trwałość jak pierwszy, oryginalny akumulator. Nawet logo Hondy niczego tu nie zmieni.
    Ponieważ w przypadku aku do IX HTB/Tourer w ASO najpewniej mają Vartę z logo Hondy możesz popatrzyć na podobne modele tej firmy (choć ja Vartę brałbym w ostateczności).

    Od siebie mogę polecić Yuasę YBX7027. Pasuje idealnie a parametrami przebija fabrykę, firma też zacna, trzy lata gwarancji. Tyle że ostatnio zdrożał (ale co nie zdrożało...).

    Comment


    • Test obciążeniowy akumulatora prawdę Ci powie, naładowanie go nawet 16v może dać krótkotrwały efekt i nie odpalisz auta wtedy kiedy będą ujemne temperatury.

      Od siebie polecam :



      Wczesniejsze Hondy, auta rodziców i siostry, każdy jeździ na Tab. Najstarszy obecnie zamontowany jest w scenicu diesel i ma 6 lat, działa dalej.
      Parametry aku większe niż oboecuje producent, bardzo łatwo sprawdzić rok produkcji,ale o tym pisałem wcześniej już w tym temacie.

      Pozdrawiam.

      Comment


      • @Carlito_1981
        S/S tak ma, że na mocno zimnym silniku się nie aktywuje.
        Ja po takiej akcji w listopadowe chłody bym się jeszcze tym nie przejmował. No i pamiętaj, że w Civicu aku nie jest tak zwyczajnie ładowany - na zasadzie ciągłego doładowania jak tylko silnik chodzi, ale dopiero podczas dużego obciążenia elektrycznego, lub wykrycia przez komputer spadku napięcia. Dlatego zdarza się, że w Civicach zmierzone napięcie na aku może być niskie, ale wcale nie świadczy to o kończącym się akumulatorze. Po prostu komputer uznał, że w ramach "ekologii" jeszcze nie trzeba ładować.
        Był: Honda Civic Tourer 2015 FL 1.8
        Jest: Toyota Corolla 1.8 Hybrid 2023

        Comment


        • Byłem w ASO. Dali mi coś takiego jak w załączniku i powiedzieli "wg nas jest ok tylko trzeba naładować. Proszę na razie nie wymieniać". aku.jpg

          Comment


          • Tak jak pisał Miles, system start/stop nie analizuje tylko i wyłącznie stanu akumulatora, ale też inne parametry, jak choćby temperaturę silnika.
            Pamiętaj, że teraz mamy już niskie temperatury, akumulator kwasowy w takich warunkach nie ma swojej pełnej wydajności. Jeśli dodatkowo jeździ się na krótkich odcinkach, to może być zwyczajnie niedoładowany.
            Z tego badania za dużo nie wynika. Chciałbym zobaczyć choćby rezystancję wewnętrzną akumulatora, to mogłoby coś więcej powiedzieć. Skoro jednak z testera wyszło, że aku sprawne i doładować, to ja bym to zrobił i obserwował.
            Jak na 6,5 roku to i tak wynik dobry, u mnie fabrycznie zamontowana Varta padła po 3,5 roku. Z dnia na dzień straciła moc, pewnie padła któraś cela.
            Kupując nowy akumulator pamiętaj, że musi być przeznaczony do systemów s/s, np EFB.
            Pozdrawiam Czarodziej
            Mój Szogun

            Comment


            • Dlatego na jesień i wiosnę warto podłączyć akumulator pod prostownik, jakiś tryb repair i mamy spokój, żywotność akumulatora na pewno zwiększymy, a s/s milczy.
              Robię tak regularnie i problemów brak.

              Comment


              • Zamieszczone przez Elwizardos Zobacz posta
                Z tego badania za dużo nie wynika. Chciałbym zobaczyć choćby rezystancję wewnętrzną akumulatora, to mogłoby coś więcej powiedzieć. Skoro jednak z testera wyszło
                Te testery wykonują takie pomiary które pozwalają na ocenę rezystancji wewnętrznej akumulatora, na tej podstawie jest ocena SOH - health. Zaś -SOC- charge- to tylko odniesienie do aktualnego napięcia akumulatora.. SOH to wyliczenie parametru rezystancji wewnętrznej aktualnej w stosunku do fabrycznej jaką powinien mieć akumulator o tej pojemności i napięciu - dodatkowo ma również na to wpływ typ akumulatora - dlatego w tych miernikach trzeba wybrać rodzaj akumulatora. Sam mam taki miernik i trzeba przyznać, że można nim całkiem dobrze oszacować stan akumulatora. Tak więc ja bym posłuchał ASO i ładował akumulator z 1,5 dobry. Najlepiej zwykłym prostownikiem, gdzie napięcie ładowania wynosi 15,5-16V. Tylko w ten sposób można doprowadzić gęstość elektrolitu do prawidłowej wartości.

                Zamieszczone przez slepak Zobacz posta
                Dlatego na jesień i wiosnę warto podłączyć akumulator pod prostownik
                Ja również, zawsze przed zimą, co rok, ładuję akumulatory w swoich autach.. W Hondzie jest już ponad 8 lat oryginał i nadal bez problemu auto odpala i działa ciągle system S/S. Fakt, że auto w większości przebiegu robi trasy, to na pewno też pomogło.
                Moja łódka Civic..
                Mój "klekocik" Ceed..
                New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                Coś na temat olejów..

                Comment


                • YUASA YBX7027 EFB START-STOP 12V 65Ah 600A

                  Comment


                  • Zamieszczone przez Elwizardos Zobacz posta
                    teraz mamy już niskie temperatury, akumulator kwasowy w takich warunkach nie ma swojej pełnej wydajnośc
                    Zgodnie z normą EN wg ktorej opisywane są parametry na akumulatorze(kwasowym) to opisany na nim prąd rozruchowy dla akumulatora jest w temperaturze minus 18stC.

                    Comment


                    • Chciałbym się podzielić pewnymi spostrzeżeniami odnośnie eksploatacji akumulatorów w naszych autach, część użytkowników już w sumie o tym wie, ale część być może nie, będąc w przekonaniu, że jak auto jeździ codziennie w trasie czy w mieście, to akumulator, samą jazdą się naładuje.. otóż tak nie jest. Skąd takie wnioski? A no z obserwacji na przełomie paru lat. Mam dwa auta, Civica i Opla, rok temu naładowałem w obydwu pojazdach akumulatory do pełna - tester pokazał ich prądy rozruchowe i status na bdb. Po roku jeżdżenia, podłączam ponownie tester i takie o to wyniki:

                      - akumulator z Opla, 2 lata, prąd rozruchowy 360A EN, pojemność 45Ah. -auto jeżdżone głównie w mieście - 50%, trasa 50%, spadek prądu rozruchowego - 22%

                      ag1.jpg

                      - akumulator z Hondy, 8 lat, prąd rozruchowy 450A EN, pojemność 60Ah. -auto jeżdżone głównie w trasie - 95%, miasto 5%, spadek prądu rozruchowego - 13%

                      hh1.jpg

                      Co można wywnioskować?
                      - nawet nowy akumulator już po roku użytkowania! potrzebuje ładowania w celu wysycenia elektrolitu,
                      - stary akumulator ładowany regularnie jest w stanie wytrzymać spory okres czasu - przykład z mojej Hondy,
                      - jazda w trasie, tak jak u mnie, w jedną stronę około 1h i tak nie pozwoli naładować akumulatora w aucie jego alternatorem,
                      - jazda w mieście, równie nie naładuje akumulatora,
                      - raz na rok powinno się ładować akumulator aby zapewnić jego dłuższą sprawność,
                      - jazda autem tylko w mieście bardziej rozładowuje akumulator niż jazda autem w trasie, widać to na moim przykładzie,
                      - pomiar napięcie woltomierzem tuż po jeździe, nie jest żadnym wskaźnikiem naładowania akumulatora, pomimo, że napięcie wtedy może wynosić koło 12,6 do 13V, rezystancja wewnętrzna akumulatora, a więc i gęstość elektrolitu, daleko odbiega od normy..


                      Tester wskazał, że obydwa moje akumulatory po roku wymagają już ładowania. Przystąpiłem do ładowania akumulatora najpierw w Oplu, ładowałem zwykłym zasilaczem laboratoryjnym, bez żadnego sterowania procesorem, procesu ładowania, parametry ładowania to - napięcie 16V, i czas ładowania 30h. Jedyny parametr jaki obserwowałem to natężenie prądu - przy samy końcu ładowania powinno spaść do 0,3-0,5A, przy napięciu 16V. Oto rezultat:

                      Prąd rozruchowy przywrócony w 100%. Ogromy spadek rezystancji wewnętrznej, co świadczy również o wysyceniu elektrolitu do prawidłowej wartości. Tutaj dodam, że nasze Civici również mierzą rezystancję wewnętrzną akumulatora, jeśli odbiega ona od normy to system start/stop po prostu nie działa.

                      ag2.jpg
                      Last edited by Grzechu; 04-12-2022, 14:27.
                      Moja łódka Civic..
                      Mój "klekocik" Ceed..
                      New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                      Coś na temat olejów..

                      Comment


                      • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                        Tutaj dodam, że nasze Civici również mierzą rezystancję wewnętrzną akumulatora, jeśli odbiega ona od normy to system start/stop po prostu nie działa.
                        To prawda. Widzę to na podstawie mojej eksploatacji auta. Ja ładuje aku raz w roku.

                        Comment


                        • @Grzechu

                          Dodam do tego dla tych którzy używają ładowarek elektronicznych , te bez funkci Recon/ Repair nawet nie kupujcie bo nimi nie naładujecie, poładujecie.
                          Ja używam Noco Genius G35000. Ona ma 3,5A , tak nie dużo, a ładuje aku 60Ah EFB 640A S&S
                          Ponieważ mam videorejestrator pracujący w trybie parkingowym to aku zjeżdża mi z napięciem do 11,93V.
                          Ładuję go właśnie 14 h - absorbcja 12V normal 8 juz 4 h leci tryb Recon.
                          1. Absorbcja 12V normal laduje do 15,6V i kończy. Wydawało by się , że jest naładowany , ale gdybyście zmierzyli gęstość elektrolitu to nie będzie 1,28.
                          Owa gęstość jest kluczowa, bo mówi nam ze prawie wszystkie kryształy siarczanu ołowiu się rozpuściły i atomy siarki wróciły do elektrolitu .
                          2. Tryb Recon / Repair zaczyna ładować od 15,6V i w miarę wysycenia dochodzi do 16,4V . To jest ładowanie impulsowe pikami od 15,2-15,8V az dojdzie do 16,1-16,5V .
                          Co ciekawe po tum ladowaniu warto powtorzyc taki recon jeezcze 2 raxy bo za każdym jeszcze zostanie wprowadzony ładunki i rozpuści się wiecej kryształów .
                          Musi być zachowany odstęp czasu ze 4 godziny , bo znajdujace sie bąbelki gazów miedzy płytami ograniczaja powierzchnie czynna plyt i zobaczycie po pierwszym Recon , że parametry mocno spadną ze 30% w stosunku do stanu po zwyklym ładowaniu.
                          Można zamknięty czekanie położyć na boku z minute , potem na drugim i pokołysać tak by elektrolit się pochlupał , pomieszał trochę , a zaraz parametry pomiaru wzrosną .
                          3. Drugi i trzeci Recon z mojej obserwacji wynika , ze nawet z tą kamerą i zimową eksploatacją parametry aku tak szybko nie spadają. Dzieje się tak dlatego , że zminimalizowaliśmy proces zasiarczania, ilosć mostkow z kryształków siarczanu ołowiu . TO tworzą takie szpilki narastajac od płyty ujemnej do dodatniej .
                          Taki akumulator odwdzięczy się długoletnią eksploatacją.
                          Właściciele zwykłych prostowników transformatorowych nie maja recon , ich prostownik w miare naładowania , akumulator pobiera coraz mniej Amper co skutkuje wzrostem napięcia . I jeśli mamy na biegunach 16,5V podczas ładowania aku to możemy uznać że jest na full. Aczkolwiek zimą w nie ogrzanym garażu można pociagnać do 17V , 17,5V

                          Warto przy prostownikach mierzyć temperaturę aku , powyżej 45⁰C należy przerwać ładowanie.


                          Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka

                          Comment


                          • Tak wygląda mój akumulator przed ładowaniem zwykłą ładowarką elektroniczną IMG_20221204_145821505.jpg
                            A tak po ładowaniu
                            IMG_20221204_213212366.jpg
                            Wniosek jest jeden , taka ładowarka nadaje się do kosza
                            Załączone pliki
                            Last edited by piter77; 04-12-2022, 22:18.

                            Comment


                            • Zamieszczone przez piter77 Zobacz posta
                              Tak wygląda mój akumulator przed ładowaniem zwykłą ładowarką elektroniczną
                              Ładowanie i pomiary robione na akumulatorze odłączonym od instalacji auta?
                              był: Accord CL7 2004 Royal Ruby Red Pearl
                              jest: Civic FK2 Sport 2015 Brilliant Sporty Blue Metallic
                              sigpic
                              http://www.civicforum.pl/showthread....y-Blue-Metalic

                              Comment


                              • Zamieszczone przez mirek58 Zobacz posta
                                zakupiłem taki Akumulator ZAP EFB 12V 62Ah 550A Carbon Start Stop zobaczymy jaka jest trwałość tych akumulatorów.
                                Aktualnie podgląd ładowania
                                I jakie wrażenia pod 3 latach odnośnie ZAP?

                                Comment

                                Working...
                                X