Zamieszczone przez shredded

Na początek co spotkamy w 9 generacji? Piszę to głównie na bazie naszego europejskiego hatchbacka/tourera, chyba, że zaznaczone inaczej. Większość wersji posiada takie podstawową jednostkę Radio/CD/MP3:

W sedanach było podobne:

Zamiast tego, najbogatsze wersje albo jako w opcji (zależnie od rynku zapewne) do 2014 włącznie mogły posiadać dodatkowy system z ekranem, navi i HDD (produkcja Panasonica, w PL raczej rzadko spotykane, takie same w 4D i 5D):

Od 2015 (po lifcie) podstawowe radio pozostało takie samo, ale dużo powszechniejsze (bo dostępne w bogatszych wersjach w standardzie, a dopłatą w każdej wersji) stały się infotainmenty z ekranem, czyli Honda Connect - wyrób Fujitsu oparty o Androida, o którym dla zainteresowanych są osobne dedykowane tematy na Forum:

Są 2 wersje tego urządzenia: Connect i Connect(+), które łatwo rozróżnimy na pierwszy rzut oka po braku lub obecności przycisku EJECT w lewym dolnym rogu - bo wersja (+) posiada czytnik CD:

Teoretycznie też (+) posiada nawigację Garmina, ale wiemy już, że ten bez plusika też ma moduł GPS i można to łatwo "nadrobić" - patrz tematy Connectowe

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tyle w kwestii źródła. Teraz na czym to gra? Tu jest parę opcji, zależnie od wersji:
Ta ostatnia opcja niekiedy była opisywana jako "8 głośników" - jak zobaczymy zaraz, tweeter z tyłu faktycznie jest osobny... Dodatkowo najbogatsze wersje (np. nasze Lifestyle, Executive) posiadały system Premium Audio - czyli zestaw ze wzmacniaczem:
Przed liftem występował on w wersji z fabrycznym subwooferem:

i wcale niekoniecznie z jakąś bogatszą wersją radyjka:

Rozpoznać to można po napisie Premium Audio System na nim

Po lifcie sub niestety zniknął, ale wzmacniacz został, Honda pisała enigmatycznie "320W system audio wysokiej jakości". W zasadzie, jako że występuje on w najbogatszych wersjach, spotkamy go raczej tylko w towarzystwie Connecta, który już żadnym napisem tego nie obejmuje - Premium Audio mają wersje Lifestyle, Executive i Type R GT - przynajmniej w autach na polski rynek. Nie było to raczej oferowane jako osobna opcja. Jest jeszcze jakiś dodatek 3D DSP w katalogu Honda Accessories, ale opis jest już zupełnie enigmatyczny i nigdy tego w realu nie spotkałem. Jak ktoś ma - niech się pochwali, na czym to polega

Czy samo "lepsze" radyjko brzmi lepiej od podstawowego? Nie miałem kontaktu z przedliftową navi, ale tutaj zasadniczo - NIE! Connect nie brzmi jakoś ewidentnie lepiej od podstawowego radyjka, a regulacja dźwięku w nim jest równie ograniczona (basy, soprany, balans, fader, podgłaśnianie z prędkością i tyle, co gorsza w Connect niekoniecznie wpływa to na dźwięk z każdej aplikacji, np. YouTube...). Jest oczywiście przepaść w funkcjonalności. Ale mówimy o audio - różnicę i to odczuwalną robi za to Premium Audio. Może nie tyle w samej jakości, bo głośniki we wszystkich wersjach mam wrażenie są z grubsza z tej samej półki, chociaż to też (szczególnie w stosunku do podstawowej 4-głośnikowej wersji nie mającej osobnych tweeterów) - ale przede wszystkim w zapasie dynamiki. Po prostu czuć, że jest wzmacniacz i jest sens dać głośniej czy dodać basu, bo system daje radę przenieść to na dźwięk. Mój brat przy zakupie auta porównał sobie to w stojących Sport i Lifestyle obok siebie, oba z Connectem i stwierdził: zdecydowanie Premium Audio - zgadzam się w zupełności

Jakie to audio naprawdę jest? Zależy od perspektywy. Pewnie 90% osób wystarczy standardowy zestaw, szczególnie jak ma tweetery (czyli od 6 głośników) - da się na tym słuchać i tyle. Na poziomie jakiejś tam normalnej miniwieży z marketu - jeżeli komuś wystarcza takowa w domu, to tu będzie OK. Bywają lepsze podstawowe systemy (np. VAG, Toyota) ale i gorsze (np. Suzuki, Mazda, Renault) - ot, przeciętniak. Jeżeli chodzi o Premium Audio, szczególnie z subem, to powinien on zadowolić dużo większe grono ludzi mających już trochę większe wymagania, a i ci ich nie mający raczej zauważą różnicę - niezła dynamika, dłużej utrzymana równowaga barw i bas, etc. Mój brat jest super zadowolony z Premium Audio, mówi, że najlepsze audio jakie miał w aucie. Ale też nie oszukujmy się, że zadowoli to audiofila... po poprzednim moim zestawie Kenwood/Harman/Infinity w ufo 8gen, nie mówiąc o lampowcu w domu to... cóż, wiadomo - jest spore pole do poprawy i audiofilskim czy naprawdę "premium" dźwiękiem to tego nazwać nie można.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Co nam Honda montuje? W standardzie takie głośniczki no name z plastikowym koszem i o magnesiku wielkości 5-złotówki, podobne z przodu i z tyłu:


Mocowane na "miękko" na gąbce, ząbkami i śrubką - w sumie bez wygłuszenia bezpieczniej, żeby rezonans nie szedł po drzwiach... gra to wręcz dużo lepiej niż wygląda, prawda? Parametry bliżej nie znane - nie ma firmy, oporności, nic podane. Oczywiście wersja 6-głośnikowa ma jeszcze tweetery:

Tymczasem w Premium Audio wygląda to tak - przody:
20160622003804DSC02978.jpg
20160622003808DSC02979.jpg
20160706190656DSC_0041.jpg
Woofery są tu materiałowe, co pewnie ma dać lepszą "przestrzenność" rozchodzenia się dźwięku, ale niestety też powoduje bardzo małą sztywność tej membrany, ugina się ona łatwo - może to odpowiadać za niezbyt solidny bas w wersji bez suba. Kosz pozostał plastikowy, magnesiki skromne, a kabelki podstawowe. Też nikt się pod nimi nie podpisał, parametry nieznane.
Natomiast tweetery są jakby z innej bajki (inne w Premium Audio niż w standardowych systemach):
20160622003816DSC02980.jpg
20160622003824DSC02982.jpg
20160706190552DSC_0034.jpg
Solidnie zawieszona aluminiowa kopułka, dobra sztywność konstrukcji, chłodzenie cewki, sama waga tego urządzenia dorównuje wooferowi

Tyły z kolei są dziwną konstrukcją. Zasadniczo woofer ten sam co z przodu, tylko z dosztukowanym na stelażu głośniczkiem wysokotonowym. Sygnał dochodzący jest pełnopasmowy, a zwrotnicy brak...
20160622002252DSC02973.jpg
20160622002258DSC02974.jpg
20160706190044DSC_0012.jpg
Jeżeli chodzi o wygłuszenie, to ogranicza się ono do widocznej powyżej folii z pianką. Głośniki są na dystansach, boczki drzwi nie posiadają wygłuszenia. Tutaj nie ma różnic czy jest Premium Audio czy nie.
20160622002306DSC02975.jpg
20160624202750DSC03204.jpg
Last but not least jak mówimy o audio w Civicu - podstawowa różnica między standardowym nagłośnieniem a Premium Audio to wzmacniacz. Jest to zintegrowane urządzenie, będące co najmniej wzmocnieniem i zwrotnicą (dla przednich głośników, na tył idzie pełne pasmo), jak nie pewnym dodatkowym DSP/EQ sygnału o co padło podejrzenie na www.9thgencivic.com . Aby nie być gołosłownym, wzmacniaczyk znajduje się w tunelu środkowym i wygląda tak:
Jak widać, za dużo informacji umieszczonych na nim nie ma... co sobą reprezentuje? Jak ktoś jest odważny i się zna może kiedyś wymontuje, przetestuje, rozgrzebie... to się dowiemy. Do Accorda takowe robił Panasonic, tutaj być może też jest to analogiczny sprzęt.
---------------------------------------------------------------------------------
Jeżeli ktoś ma coś do dodania, szczególnie jeśli to istotne z punktu widzenia przyszłych modyfikacji - piszcie, uzupełni się. Skoro z grubsza wiemy, na czym stoimy, możemy spróbować zacząć odpowiadać na pytanie zadane w temacie...
UWAGA - ponieważ założyłem ten temat, wiele osób pisze do mnie PW w sprawie szczegółów instalacji systemów audio. Tak więc moi drodzy dziękuję Wam serdecznie za zaufanie, ale ja NIE JESTEM instalatorem audio, aby Wam w pełni kompetentnych rad w tej kwestii udzielać. Co więcej, ponieważ wychodzę z założenia, że tylko połowa sukcesu to sprzęt, a druga połowa to profesjonalna instalacja i zestrojenie - nie mniej ważne - polecam Wam instalację w zakładach się tym zajmującym. Naprawdę warto! Nerwy, błędy, połamane plastiki i "pobrzękujące" efekty dodatkowe nie są warte wrażenia wyrzucania Waszych ciężko zarobionych pieniędzy - nie uczcie się na własnych autach! Powyższy temat ma znaczenie poglądowe, abyście widzieli, z czym pójść do instalatora i co chcecie zrobić, a nie, żeby instalatora zastąpić. Powodzenia

Comment