Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Lepkość oleju. O czym mówi Indeks lepkości. Jakie znaczenie ma lepkość oleju.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Z tego wykresu Ravenola, wychodzi, że ta technologia USVO to nic innego jak dobrej jakość polimery.. oczywiście może coś jeszcze tam mają.. ale kto wie
    Moja łódka Civic..
    Mój "klekocik" Ceed..
    New... "Japończyk" e:Hev 2.0
    Coś na temat olejów..

    Comment


    • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
      Z tego wykresu Ravenola, wychodzi, że ta technologia USVO to nic innego jak dobrej jakość polimery.. oczywiście może coś jeszcze tam mają.. ale kto wie
      A jak by wyglądała dla tego oleju wartość VM, którą liczysz do tabeli? Tutaj znajdziesz dane potrzebne do obliczeń: Ravenol RCS 5W40.pdf

      Obstawiam, że to będzie zasługa bazy olejowej.

      I może VST dla porównania... (Ravenol VST 5W40.pdf).
      Last edited by MiCyran; 05-02-2020, 23:27.

      Comment


      • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
        A jak by wyglądała dla tego oleju wartość VM, którą liczysz do tabeli? Spróbuje znaleźć dane potrzebne do obliczeń.
        Zaraz sprawdzimy To mamy:

        oleje.jpg


        Czy można powiedzieć, że moja tabela w jakimś stopniu określa również jakość polimeru VM... A wiadomo, skoro olej ma indeks większy od indeksu oleju bazowego i jego SAE jest rozciągnięte, to jakaś zawartość VM musi w nim być, nie ma bata ( w sumie mam tabele blendowania, to mogę zamieścić i będzie wiadomo przy jakim SAE mniej więcej ile jest VM w oleju, a tutaj, w tej mojej tabeli możemy stwierdzić jego jakość - odporność na ścinanie przy prędkości 10 do -6.

        MiCyran co sądzisz ?
        Last edited by Grzechu; 05-02-2020, 22:27.
        Moja łódka Civic..
        Mój "klekocik" Ceed..
        New... "Japończyk" e:Hev 2.0
        Coś na temat olejów..

        Comment


        • RCS to Estry+PAO, a VST to PAO, podobno...
          I podobno bardzo ograniczono ilość polimerów VM.
          Last edited by MiCyran; 05-02-2020, 22:25.

          Comment


          • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
            a VST to PAO, podobno...
            I podobno bardzo ograniczono ilość polimerów VM.
            Tak by wychodziło, jego lepkość DV150 jest bliska HTHS... ale ponieważ olej ma rozciągnięte SAE i indeks na poziomie 175 to musi mieć jakąś tam ilość VM, ale widać dobrej jakości o małym SSI.
            Moja łódka Civic..
            Mój "klekocik" Ceed..
            New... "Japończyk" e:Hev 2.0
            Coś na temat olejów..

            Comment


            • Ravenol turbo vst 5w40 aktualnie hths ma na poziomie 3,9.
              RAVENOL VollSynth Turbo VST SAE 5W-40 ist ein PAO (Polyalphaolefin) basiertes, vollsynthetisches Motorenöl mit spezieller USVO® und bewährter CleanSynto® T...
              Last edited by gkill; 05-02-2020, 22:54.

              Comment


              • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                Czy można powiedzieć, że moja tabela w jakimś stopniu określa również jakość polimeru VM... A wiadomo, skoro olej ma indeks większy od indeksu oleju bazowego i jego SAE jest rozciągnięte, to jakaś zawartość VM musi w nim być, nie ma bata ( w sumie mam tabele blendowania, to mogę zamieścić i będzie wiadomo przy jakim SAE mniej więcej ile jest VM w oleju, a tutaj, w tej mojej tabeli możemy stwierdzić jego jakość - odporność na ścinanie przy prędkości 10 do -6.
                @Grzechu, nie wiem na ile dokładnymi danymi dysponujesz, ale możliwe, że dla większości "klasycznych" olejów znajomość przybliżonego udziału VM oraz wyniki Twoich obliczeń pozwoliłyby wyłonić grupę super-olejów. Trzeba by pewnie znać też udział procentowy oraz VI olejów bazowych, bo to w relacji do VI finalnego produktu też może dawać jakąś, przynajmniej jakościową, informację. Świadomie użyłem określenia "super-oleje", dla odróżnienia od zwykłych olejów, w których spadek HTHS względem DV150 newtonowskiego odpowiednika jest dość znaczny, ale mimo to i tak ich lepkość gwarantuje wystarczającą ochronę silnika podczas codziennej eksploatacji.
                Problemem mogą natomiast być oleje typu FST Castrola, oleje ceramiczne Mihel, a być może także oleje Xado i im podobne, gdzie lepkość dla pewnych prędkości ścinania może nieoczekiwanie rosnąć, albo mimo dużej ilości dodatków VM nie spadać zgodnie z rysunkiem, który zamieściłeś w poście #104. A propos, jestem bardzo ciekawy, czego dowiemy się od Mihel.pl.

                Trzeba tez pamiętać, że chwilowe obniżenie lepkości w warunkach pomiaru HTHS (jak na Twoim wykresie), wcale nie musi oznaczać trwałej degradacji polimerów VM, więc nadal nie będziemy mieli wiedzy, jaka jest stabilność długookresowa analizowanych olejów, a ta jest kluczowa dla zwykłych użytkowników.
                Last edited by MiCyran; 06-02-2020, 02:06.

                Comment


                • Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                  Problemem mogą natomiast być oleje typu FST Castrola, oleje ceramiczne Mihel, a być może także oleje Xado
                  Coś Ty, to są normalne oleje jak wszystkie, nie mają żadnych cudownych dodatków, klasa ACEA określa skład i dopuszczalne ilości składników, a ta "ceramika" to jest chwyt marketingowy, prawdopodobnie olej ma jakiś pierwiastek metalu stosowany zamiennie, może w większej ilości niż inne (ale też bez przesady) i nic więcej.. problemem są oleje które nie mieszczą się w kategoriach ACEA.. tam skład może być zaskoczeniem, ale też niekoniecznie.. W karcie oleju Mihel jest błąd, a jeśli napiszą, że to nie błąd to niech wytłumaczą się, czemu ich olej dostał klasyfikację ACEA A5.. ten przykład o którym pisałem wcześniej...

                  Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                  @Grzechu, nie wiem na ile dokładnymi danymi dysponujesz, ale możliwe, że dla większości "klasycznych" olejów znajomość przybliżonego udziału VM oraz wyniki Twoich obliczeń pozwoliłyby wyłonić grupę super-olejów. Trzeba by pewnie znać też udział procentowy oraz VI olejów bazowych, bo to w relacji do VI finalnego produktu też może dawać jakąś, przynajmniej jakościową, informację.
                  Tak to prawda, próbowałem to jakoś ugryźć, żeby liczyć lepkość oleju bazowego, ale przez to, że są różne modyfikatory o różnym wzmocnieniu jest ciężko policzyć udział VM... ale jeszcze pokombinuję, nazbierałem dużo danych z badań modyfikatorów, może znajdę jakiś punkt zaczepienia, nie wiem...

                  Zamieszczone przez MiCyran Zobacz posta
                  wcale nie musi oznaczać trwałej degradacji polimerów VM
                  Polimery na pewno ulegają degradacji i to trwałej, po to właśnie wprowadzono wskaźnik SSI.. przyjrzyj się olejom motocyklowym, zobacz na wskaźniki i zakres SAE, tam gdzie są ogromne ilości ścinania nie używa się olejów o szerokim zakresie SAE - a więc z dużym dodatkiem VM - z wiadomych powodów. Zauważ też, że wszędzie są robione badania VM przy prędkości ścinania 10 do -6... - nawet ten wskaźnik SSI - a w silniku są elementy gdzie są dużo większe prędkości.. oczywiście nie chcę wyolbrzymiać problemu z VM (bo pewnie tak to trochę wygląda), ale tak jak napisałeś chodzi o te "super oleje" i sam fakt nauczenia się oceny i segregowania dobrych olejów
                  Last edited by Grzechu; 06-02-2020, 07:37.
                  Moja łódka Civic..
                  Mój "klekocik" Ceed..
                  New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                  Coś na temat olejów..

                  Comment


                  • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                    Z tego wykresu Ravenola, wychodzi, że ta technologia USVO to nic innego jak dobrej jakość polimery.. oczywiście może coś jeszcze tam mają.. ale kto wie
                    Ravenol opisuje ,że stosuje dwie metody stabilizacji lepkości:

                    1. Metoda pierwsza polega na precyzyjnym zmieszaniu kilku lepkości oleju bazowego PAO w takich proporcjach, aby uzyskać stabilność lepkości w pełnej rozpiętości temperatur, co pozwala na wykluczenie z formulacji takiego oleju polimerowych modyfikatorów lepkości. Stosowanie tej metody jest kosztowne i nie zawsze uzasadnione.

                    2.Drugą metodą jest zastosowanie modyfikatorów lepkości, ale w postaci polimerów gwiaździstych, które charakteryzują się wielokrotnie wyższą odpornością na zużycie niż polimery liniowe.

                    Jeżeli stosowanie pierwszej metody jest kosztowne i nie zawsze uzasadnione to rodzi się pytanie do jakich olejów ją stosują.

                    Comment


                    • Fajnie piszecie, w ostatnich wpisach jesteście namiastką "Sondy" .
                      Co do szerokiego a wąskiego SAE w motocyklach. Szerokiego SAE w motocyklach nie stosuję się też z podstawowej przyczyny, motorem nie jeździe się w zimę mówię to takim motorze: https://www.civicforum.pl/showthread...otocykle/page2
                      nic "wielkiego" 200kg wagi prawie 100KM kręci się do 14000obr/min. Wlewam olej 10W-40 Co tu widać? (jeśli chodzi o węższe SAE w stos do 0W-40) Motul twierdzi że to Ester. jest link do K Ch i arkusz danych).
                      Czyli po co mi 0W w motorze? a są oleje o szerszym SAE do motocykla, tylko ja jeżdżę w lato temp. spada do +16stC w nocy. Więc tak naprawdę to 15W-50 powinien być. Wybrałem jednak takie SAE z uwagi na to że obroty sięgające 14000obr/.min to raz na jakiś czas, a normalnie to do 5-8tys.obr.
                      Kierownik Działu Diesla

                      Comment


                      • Zobaczcie przykład oleju 10W30 który ma parametry prawie jak 0W30 albo 5W30 ACEA A3, ale jego zaletą jest minimalny udział VM... Olej bazowy prawdopodobnie o lepkości KV100 7-8cSt, gdzie oleje bazowe dla 0W30 czy 5W30 mają 5-6cSt. A więc olej który przy ogromnym ścinaniu utrzymuje wysokie HTHS wynikające z DV150 oleju bazowego, jeszcze, żeby był na PAO to już w ogóle.. można oszczędzać paliwo i zasuwać.

                        oleje.jpg
                        Moja łódka Civic..
                        Mój "klekocik" Ceed..
                        New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                        Coś na temat olejów..

                        Comment


                        • Gdybyś Grzechu miał chwilę luziku to proszę wrzuć w tabelkę te dwa oleje:

                          Opis produktu: RAVENOL FDS SAE 5W-30 to oparty na PAO (polialfaolefiny) w pełni syntetyczny, olej silnikowy o niskim współczynniku tarcia, wykonany w technologii USVO® i sprawdzonej technologii CleanSynto® do silników benzynowych i Diesla aut osobowych, również z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Dzięki technologii USVO® osiągnięto wyjątkowo wysoką stabilność lepkości. Wyeliminowano wady polimerów podnoszących indeks […]


                            Opis produktu: RAVENOL SSV FUEL ECONOMY SAE 0W-30 to oparty na PAO (polialfaolefiny), w pełni syntetyczny lekkobieżny olej silnikowy wykonany w technologii USVO® i sprawdzonej technologii CleanSynto® do silników benzynowych i Diesla aut osobowych, również z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zmniejsza tarcie i opory pracy wyraźnie ograniczając zużycie paliwa. Zapewnia doskonałe właściwości rozruchu […]

                          Comment


                          • A propos, jestem bardzo ciekawy, czego dowiemy się od Mihel.pl.

                            Jak na razie nie mam odpowiedzi , może zbierają informacje bo pl. mało albo nic nie wie.

                            Comment


                            • Ja nie rozumiem tej tabelki, różnic między tymi parametrami, czy jak jest czegoś więcej to lepiej czy jak mniej to lepiej.. nie ogarniam szczerze. Zbliża mi się wymiana, zalewam 0W30 i interesuje mnie tylko ochrona silnika. Co byście polecili korzystając z tabeli?

                              Comment


                              • Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                                Polimery na pewno ulegają degradacji i to trwałej, po to właśnie wprowadzono wskaźnik SSI.. przyjrzyj się olejom motocyklowym, zobacz na wskaźniki i zakres SAE, tam gdzie są ogromne ilości ścinania nie używa się olejów o szerokim zakresie SAE - a więc z dużym dodatkiem VM - z wiadomych powodów. Zauważ też, że wszędzie są robione badania VM przy prędkości ścinania 10 do -6... - nawet ten wskaźnik SSI - a w silniku są elementy gdzie są dużo większe prędkości.. oczywiście nie chcę wyolbrzymiać problemu z VM (bo pewnie tak to trochę wygląda), ale tak jak napisałeś chodzi o te "super oleje" i sam fakt nauczenia się oceny i segregowania dobrych olejów
                                @Grzechu, chodziło mi o oczywisty fakt, że nie jest tak, że każde znalezienie się cząsteczki polimeru w obszarze o dużej prędkości ścinania i "rozciągniecie jej" od razu musi się wiązać się z jej rozerwaniem. Makromolekuły o wyższym wymiarze fraktalnym, o silniejszym usieciowaniu lub bardziej rozgałęzione będzie charakteryzować znacznie większy potencjał "regeneracyjny" i statystycznie (licząc po całej objętości oleju) wytrzymają one znacznie więcej cykli "rozciągania", a sam olej zachowa swoje pierwotne KV100 na znacznie dłużej. Jednym zdaniem: nawet duży spadek lepkości HTHS nie musi korelować z wysoka wartością SSI, a ten drugi parametr jest znacznie ważniejszy w codziennym użytkowaniu auta.

                                Jasne, że cząsteczki relatywnie lekkich węglowodorów (w olejach bazowych) - w którymś poście nazwałem je polimerami, co oczywiście było zbyt dużym skrótem myślowym - będą poddawanie znacznie słabszemu stresowi i w takim wypadku tylko ogromna temperatura i ciśnienie (np. w przypadku tarcia granicznego) mogłyby spowodować jakiekolwiek zmiany (rozcinanie łańcuchów, reakcje substytucji, i co tam jeszcze - nie jestem chemikiem).

                                Zamieszczone przez Grzechu Zobacz posta
                                Coś Ty, to są normalne oleje jak wszystkie, nie mają żadnych cudownych dodatków, klasa ACEA określa skład i dopuszczalne ilości składników, a ta "ceramika" to jest chwyt marketingowy, prawdopodobnie olej ma jakiś pierwiastek metalu stosowany zamiennie, może w większej ilości niż inne (ale też bez przesady) i nic więcej.. problemem są oleje które nie mieszczą się w kategoriach ACEA.. tam skład może być zaskoczeniem, ale też niekoniecznie.. W karcie oleju Mihel jest błąd, a jeśli napiszą, że to nie błąd to niech wytłumaczą się, czemu ich olej dostał klasyfikację ACEA A5.. ten przykład o którym pisałem wcześniej...
                                Oczywiście HTHS powyżej 4 mPa*s wykluczałby zakwalifikowanie oleju do A5 według ACEA (nominalnie zakres 2,9(2,6)-3,5 mPa*s) i tego bym się czepiał, podobnie jak spełnienia normy SAE J300 dla klasy lepkościowej 30. Naprawdę nie mam pojęcia, co zawierają te oleje, ale wysokie HTHS lub dobra ochrona w jeszcze wyższym zakresie prędkości ścinania przynajmniej w teorii nie musi wykluczać tego, że olej jest lekkobiezny i ekonomiczny (niskie KV100).

                                W wolnej chwili zerknijcie na materiały https://www.youtube.com/watch?v=jgAXIzjkiQY (niestety reklama)

                                oraz te dwa:
                                https://www.youtube.com/watch?v=f2XQ97XHjVw
                                https://www.youtube.com/watch?v=Iz9KnPZWOgshttp://.

                                Comment

                                Working...
                                X