Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Systemy bezpieczeństwa wspierające kierowcę w X-gen - opis techniczny.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Systemy bezpieczeństwa wspierające kierowcę w X-gen - opis techniczny.

    Witajcie,

    W dzisiejszym opisie technicznym postaram się przedstawić parametry i ogólne schematy działania systemów wspierających kierowcę w dziesiątej generacji Civic'a.

    Systemy bezpieczeństwa pojawiły się już w dziewiątej generacji naszego ulubionego kompaktu, były znane pod nazwami DASP(Driver Advanced Safety Pack, w wersjach przed liftingiem) lub ADAS (Advanced Driver Assist Systems, w wersjach po liftingu).
    Szybkie wytłumaczenie działania systemów w IX-gen znajduje się poniżej:


    W dziesiątej generacji Hondy Civic systemy znane z poprzednika opracowano i dodano kilka nowych funkcjonalności (RDW, i-ACC + LSF). Są one oferowane w każdej wersji Civic'a HTB sprzedawanej na rynkach EU, cały pakiet technologiczny jest nazywany przez producenta 'Honda Sensing'. Więcej informacji znajdziecie tutaj: https://automobiles.honda.com/sensing/

    Podstawowy pakiet Honda Sensing wykorzystuje następujące komponenty:
    -jednostkę radaru zamontowaną w lewej części przedniego zderzaka
    Radar.jpg
    -wielofunkcyjną kamerę zamontowaną w górnej, środkowej części przedniej szyby
    CameraUnit.jpg
    -kontrolki sygnalizujące pracę poszczególnych systemów
    ACC_Controls.jpg

    A więc po kolei:
    CMBS.PNG
    CMBS (Collision Mitigation Braking System, system ograniczający skutki kolizji)
    Działa w momencie gdy system wykryje różnicę prędkości większą niż 5 km/h i stwierdzi ryzyko kolizji:
    1 krok (rozpoznanie) - system aktywuje ostrzeżenie dźwiękowe oraz zapala kontrolkę ostrzegawczą na zestawie wskaźników, w przypadku wykrycia ryzyka zderzenia czołowego pojawiają się dodatkowo wibracje na kole kierownicy;
    2 krok (lekkie wspomaganie hamowania)- system zaczyna delikatnie hamować, ostrzeżenie dźwiękowe i kontrolka są ponownie w użyciu;
    3 krok (mocne hamowanie w celu uniknięcia lub zminimalizowania skutków kolizji)- gdy kolizja jest nieunikniona, system hamuje wykorzystując maksymalne ciśnienie w układzie, ostrzeżenie dźwiękowe i kontrolka pojawiają się po raz trzeci.

    System wykrywa pieszych oraz samochody pasażerskie lub większe. Producent twierdzi, że system może nie wykrywać poprawnie pojazdów dwukołowych lub posiadających nietypowe kształty.

    System wymaga kalibracji przy użyciu specjalnych narzędzi i oprogramowania po każdorazowej:
    -wymianie/odłączeniu modułu kamery
    -wymianie przedniej szyby
    Jeśli kalibracja nie została przeprowadzona, kontrolka ostrzegawcza systemu CMBS mruga na żółto.

    TSR.PNG
    TSR (Traffic Sign Recognition, system rozpoznawania znaków drogowych)
    System rozpoznaje pewne typy znaków drogowych wraz dodatkowymi informacjami znajdującymi się pod znakiem (ograniczenia pogodowe, typ pojazdu dla którego dany znak obowiązuje). System wyświetla rozpoznane informacje na wyświetlaczu MID w zestawie wskaźników.
    System nie może zostać wyłączony przez kierowcę.
    Zasięg: 8 metrów do przodu po obu stronach pojazdu, maksymalna wysokość znaku - 8 metrów.
    System może nie działać poprawnie: na zakrętach, gdy pole widzenia kamery na szybie jest zabrudzone, podczas dużych opadów deszczu lub śniegu oraz w przypadku zabrudzonych lub uszkodzonych znaków drogowych.

    LKAS.PNG
    LKAS (Lane Keeping Assist System, system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu)
    System używa przedniej kamery w celu wykrycia znaków oddzielających pasy ruchu lub jezdnię od pobocza. LKAS, poprzez współpracę z modułem elektrycznego wspomagania delikatnie koryguje tor jazdy pojazdu tak aby ten utrzymywał się w środku pasa ruchu.
    System LKAS nie działa w momencie gdy linie namalowane są jedynie po jednej stronie pasa ruchu oraz w przypadku gdy linie są niewyraźne lub niedokładnie namalowane (LDW pozostaje aktywne w tych przypadkach).

    System wyłącza się automatyczne w momencie wykrycia braku reakcji ze strony kierowcy (za reakcję uznaje się: ruch kołem kierownicy, ruch pedałów gazu lub sprzęgła, włączenie kierukowskazu).

    Parametry systemu:
    Zakres prędkości pracy: 72 - 180 km/h
    Wykrywany typ linii: przerywane lub ciągłe, białe lub żółte

    System wymaga kalibracji przy użyciu specjalnych narzędzi i oprogramowania po każdorazowej:
    -wymianie/odłączeniu modułu kamery
    -wymianie przedniej szyby
    Jeśli kalibracja nie została przeprowadzona, kontrolka ostrzegawcza systemu LKAS mruga na żółto.

    RDW.PNG
    LDW + RDW (Lane Departure Warning + Road Departure Mitigation, system ostrzegający przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu + system zapobiegania zjeżdżaniu z pasa ruchu)
    System LDW działa w tandemie z RDW - jest elementem pasywnym - w momencie niewłączenia kierunkowskazu ze strony kierowcy podczas zmiany wykrytego pasa ruchu emituje sygnał dźwiękowy i sygnalizuje to zdarzenie na ekranie systemu MID w zestawie wskaźników.
    System RDW jest elementem aktywnym - podejmuje od próbę skorygowania toru jazdy poprzez odpowiednią korekcję kąta skrętu kół z pomocą modułu elektrycznego wspomagania. W przypadku wykrycia niezamierzonego przekroczenia linii ciągłej, RDW dodatkowo stara się wyhamować pojazd.
    System nie włącza się w momencie zamierzonej zmiany pasa ruchu (za zamierzoną reakcję uznaje się: ruch kołem kierownicy, ruch pedałów gazu lub sprzęgła, włączenie kierukowskazu).

    Parametry systemu:
    Zakres prędkości pracy: 72 - 180 km/h
    Wykrywany typ linii: przerywane lub ciągłe, białe lub żółte

    ACC.PNG
    i-ACC (intelligent Adaptative Cruise Control, inteligentny tempomat)
    Adaptacyjny tempomant, automatycznie utrzymujący zadany dystans do pojazdu poprzedzającego i reagujący na zmiany prędkości tego pojazdu. W przypadku gdy inny pojazd zmienia pas ruchu, zasłaniając nam poprzedni pojazd, system wykrywa ten fakt za pomocą kamery i automatycznie przełącza się na utrzymywanie dystansu do nowego obiektu.
    W przypadku braku wykrytych obiektów system zachowuje się jak klasyczny tempomat i utrzymuje zadaną przez kierowcę prędkość.

    System wymaga kalibracji przy użyciu specjalnych narzędzi i oprogramowania po każdorazowej:
    -wymianie/odłączeniu modułu radaru
    -urzkodzeniu mocowań modułu radaru
    Jeśli kalibracja nie została przeprowadzona, kontrolka ostrzegawcza systemu ACC świeci się na żółto.

    ACC.PNG
    i-ACC + LSF (intelligent Adaptative Cruise Control + Low Speed Follow, inteligenty tempomat z funkcją jazdy w korku)
    Jest to rozszerzenie systemu i-ACC, dostępne jedynie w wersjach ze skrzynią CVT. Dodatkowa funkcja tego systemu polega na automatycznym ruszaniu i zatrzymywaniu pojazdu podczas jazdy przy niskich prędkościach 0-30 km/h.

    Parametry systemów i-ACC oraz i-ACC + LSW znajdziecie poniżej:
    Zakres prędkości dla normalnego trybu pracy: 30 - 180 km/h
    Low speed follow: 0 - 180 km/h
    Max. przyspieszenie: 0.1 G (0.2G dla i-ACC + LSF)
    Max. hamowanie: 0.4 G (0.3 G dla prędkości powyżej 60 km/h)
    Zakres pracy radaru: -6 to +11.5 stopni w pionie, ±42.6 w poziomie
    Wykrywane obiekty: jedynie samochody

    ISL (Intelligent Speed Limiter, inteligentny ogranicznik prędkości)
    Łączy istniejącą funkcję tempomatu (i-ACC, i-ACC + LSF) z systemem rozpoznawania znaków drogowych (TSR), aby automatycznie ustawić limit prędkości na poziomie wykrytym przez system rozpoznawania znaków drogowych.

    Dodatkowe systemy niewchodzące w skład podstawowego pakietu 'Honda Sensing', używają one dodatkowych czujników radarowych zamontowanych na błotnikach po obu stronach pojazdu pod tylnym zderzakiem.

    BSI.PNG

    Seryjnie w wersjach 1.0T Executive, 1.5T Sport+ oraz 1.5T Prestige.

    CTM.PNG
    CTM (Cross Traffic Monitor, system monitorowania ruchu poprzecznego)
    Podczas cofania, czujniki radarowe monitorują poprzeczny ruch pojazdów zbliżających się do Civic'a. W przypadku wykrycia pojazdu zbliżającego się z tyłu, radar wysyła informacje do jednostki nawigacji Honda Connect za pośrednictwem linii B-CAN. Po odebraniu informacji Honda Connect ostrzega kierowcę, wyświetlając "<<" lub ">>" (strzałkę ostrzegawczą) na wyświetlaczu navi (lub centralnym wyświetlaczu przed kierowcą). Generowany jest również dźwiękowy alarm.
    Parametry pracy systemu:
    -prędkość cofającego pojazdu - poniżej 5 km/h
    -obliczony czas pozostały do kolizji - większy niż 1.2s, mniejszy niż 3.2s
    -prędkość zbliżającego się pojazdu - większa niż 10 km/h, mniejsza niż 25 km/h
    -dystans do zbliżającego się pojazdu - mniejszy niż niż 8.3m

    BSI_indicator.PNG
    BSI (Blind Spot Information, system ostrzegania o pojazdach w martwym polu)
    System ten ostrzega kierowcę przed pojazdami znajdującymi się w jego martwym polu.
    Warunki aktywacji systemu:
    -prędkość pojazdu z systemem BSI powyżej 20 km/h
    -prędkości względne: poniżej 50 km/h (przy byciu wyprzedzanym), poniżej 20 km/h (przy zmianie pasa ruchu i przy wyprzedzaniu innych pojazdów).
    System nie wykrywa obiektów nie będących w ruchu, takich jak bariery, ściany, drzewa, słupki, zaparkowane samochody itd.
    Ważną informacją jest konieczność kalibracji radarów po każdorazowej naprawie blacharskiej w okolicach miejsca ich montażu.

    Dla wzrokowców, bardzo fajne video tłumaczące ideę działania systemów w najnowszej generacji znajduje się poniżej:


    INFORMACJA: Powyższy opis został opracowany specjalnie dla Civicforum.pl i nie może być wykorzystywany w całości lub części w innych miejscach bez zgody autora.
    Last edited by Lukas; 12-04-2017, 19:10.

  • #2
    Jechałem dzisiaj 200km i padał deszcz ze śniegiem i trochę śnieg. Po 20 km kontrolka " radar" i brak ochrony przed kolizją. Zatrzymałem się i radar zalepiony błotkiem. Oczyściłem i po natępnyvh 10 km to samo. Trzeba mieć to na uwadze przy takich opadach. Na dodatek musiałem przejść na ręczne sterowanie światłami bo za późno zmieniał na mijania, ciągle mi błyskali.

    Comment


    • #3
      Czy w tych Hondach, które u nas sprzedają jest e-pretensioner?
      Nic o tym nie ma w instrukcji, ani nikt nie wspomniał, więc chyba nie, ale z ciekawości pytam... może ktoś coś wie.
      W materiałach o civicach w innych krajach pojawiają się o tym informacje, np. https://honda.mu/ebrochure/civic/6/
      Secondary warning - .... CMBS applies light braking and the seatbelt E-pretensioners in the driver's side gently pull two or three times....
      Gdzieś też widziałem jakiś polski komentarz, z którego wynikało, że ktoś zaobserwował takie działanie - ale może to był jakiś importowany egzemplarz.

      Comment


      • #4


        Prędkość na liczniku 40km/h, pedał gazu nie odpuszczony do momentu kontaktu z przeszkodą styropianową i pytanie, czy system CMBS zachował się poprawnie?

        Comment


        • #5
          Pytanie czy przesakoda w ogóle została wykryta, czy pojawiała się informacja na zegarach.
          Moja Honda
          https://www.civicforum.pl/showthread...044#post351044

          Comment


          • #6
            Tak, ostrzeżenie o kolizji i sygnał dźwiękowy, niestety nic poza tym się nie wydarzyło. Do samego testu zainspirowała mnie podbramkowa sytuacja na drodze, gdzie auto podobnie nie reagowało, pasażer spełnił role sytemu antykolizyjnego. I mam wrażenie ,że auto od nowości nie reaguje na takie sytuacje.
            Last edited by beck77; 07-12-2024, 09:26.

            Comment


            • #7
              Mnie już że 2 razy wyhamowało przez autem przede mną, fakt że sam bym zahamował ale pewnie o jakieś 0,25 sekundy później, ale przekonałem się że system działa.
              Moja Honda
              https://www.civicforum.pl/showthread...044#post351044

              Comment


              • #8
                U mnie też zadziałał parę razy ale zawsze przy niskiej prędkości .

                Comment


                • #9
                  U mnie też działa. Nawet uratował mnie przed stłuczką.

                  Comment


                  • #10
                    ja się zastanawiam co auto zrobi kiedy będzie włączony ACC oraz LKAS i nagle kierowca straci przytomność? czy system zatrzyma samochód?
                    FC1 by Frędzel

                    Pomorskie

                    Władysławowo

                    LwG!

                    Comment

                    Working...
                    X