Witajcie,
W dzisiejszym opisie technicznym postaram się przedstawić parametry i ogólne schematy działania systemów wspierających kierowcę w dziesiątej generacji Civic'a.
Systemy bezpieczeństwa pojawiły się już w dziewiątej generacji naszego ulubionego kompaktu, były znane pod nazwami DASP(Driver Advanced Safety Pack, w wersjach przed liftingiem) lub ADAS (Advanced Driver Assist Systems, w wersjach po liftingu).
Szybkie wytłumaczenie działania systemów w IX-gen znajduje się poniżej:
W dziesiątej generacji Hondy Civic systemy znane z poprzednika opracowano i dodano kilka nowych funkcjonalności (RDW, i-ACC + LSF). Są one oferowane w każdej wersji Civic'a HTB sprzedawanej na rynkach EU, cały pakiet technologiczny jest nazywany przez producenta 'Honda Sensing'. Więcej informacji znajdziecie tutaj: https://automobiles.honda.com/sensing/
Podstawowy pakiet Honda Sensing wykorzystuje następujące komponenty:
-jednostkę radaru zamontowaną w lewej części przedniego zderzaka
Radar.jpg
-wielofunkcyjną kamerę zamontowaną w górnej, środkowej części przedniej szyby
CameraUnit.jpg
-kontrolki sygnalizujące pracę poszczególnych systemów
ACC_Controls.jpg
A więc po kolei:
CMBS.PNG
CMBS (Collision Mitigation Braking System, system ograniczający skutki kolizji)
Działa w momencie gdy system wykryje różnicę prędkości większą niż 5 km/h i stwierdzi ryzyko kolizji:
1 krok (rozpoznanie) - system aktywuje ostrzeżenie dźwiękowe oraz zapala kontrolkę ostrzegawczą na zestawie wskaźników, w przypadku wykrycia ryzyka zderzenia czołowego pojawiają się dodatkowo wibracje na kole kierownicy;
2 krok (lekkie wspomaganie hamowania)- system zaczyna delikatnie hamować, ostrzeżenie dźwiękowe i kontrolka są ponownie w użyciu;
3 krok (mocne hamowanie w celu uniknięcia lub zminimalizowania skutków kolizji)- gdy kolizja jest nieunikniona, system hamuje wykorzystując maksymalne ciśnienie w układzie, ostrzeżenie dźwiękowe i kontrolka pojawiają się po raz trzeci.
System wykrywa pieszych oraz samochody pasażerskie lub większe. Producent twierdzi, że system może nie wykrywać poprawnie pojazdów dwukołowych lub posiadających nietypowe kształty.
System wymaga kalibracji przy użyciu specjalnych narzędzi i oprogramowania po każdorazowej:
-wymianie/odłączeniu modułu kamery
-wymianie przedniej szyby
Jeśli kalibracja nie została przeprowadzona, kontrolka ostrzegawcza systemu CMBS mruga na żółto.
TSR.PNG
TSR (Traffic Sign Recognition, system rozpoznawania znaków drogowych)
System rozpoznaje pewne typy znaków drogowych wraz dodatkowymi informacjami znajdującymi się pod znakiem (ograniczenia pogodowe, typ pojazdu dla którego dany znak obowiązuje). System wyświetla rozpoznane informacje na wyświetlaczu MID w zestawie wskaźników.
System nie może zostać wyłączony przez kierowcę.
Zasięg: 8 metrów do przodu po obu stronach pojazdu, maksymalna wysokość znaku - 8 metrów.
System może nie działać poprawnie: na zakrętach, gdy pole widzenia kamery na szybie jest zabrudzone, podczas dużych opadów deszczu lub śniegu oraz w przypadku zabrudzonych lub uszkodzonych znaków drogowych.
LKAS.PNG
LKAS (Lane Keeping Assist System, system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu)
System używa przedniej kamery w celu wykrycia znaków oddzielających pasy ruchu lub jezdnię od pobocza. LKAS, poprzez współpracę z modułem elektrycznego wspomagania delikatnie koryguje tor jazdy pojazdu tak aby ten utrzymywał się w środku pasa ruchu.
System LKAS nie działa w momencie gdy linie namalowane są jedynie po jednej stronie pasa ruchu oraz w przypadku gdy linie są niewyraźne lub niedokładnie namalowane (LDW pozostaje aktywne w tych przypadkach).
System wyłącza się automatyczne w momencie wykrycia braku reakcji ze strony kierowcy (za reakcję uznaje się: ruch kołem kierownicy, ruch pedałów gazu lub sprzęgła, włączenie kierukowskazu).
Parametry systemu:
Zakres prędkości pracy: 72 - 180 km/h
Wykrywany typ linii: przerywane lub ciągłe, białe lub żółte
System wymaga kalibracji przy użyciu specjalnych narzędzi i oprogramowania po każdorazowej:
-wymianie/odłączeniu modułu kamery
-wymianie przedniej szyby
Jeśli kalibracja nie została przeprowadzona, kontrolka ostrzegawcza systemu LKAS mruga na żółto.
RDW.PNG
LDW + RDW (Lane Departure Warning + Road Departure Mitigation, system ostrzegający przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu + system zapobiegania zjeżdżaniu z pasa ruchu)
System LDW działa w tandemie z RDW - jest elementem pasywnym - w momencie niewłączenia kierunkowskazu ze strony kierowcy podczas zmiany wykrytego pasa ruchu emituje sygnał dźwiękowy i sygnalizuje to zdarzenie na ekranie systemu MID w zestawie wskaźników.
System RDW jest elementem aktywnym - podejmuje od próbę skorygowania toru jazdy poprzez odpowiednią korekcję kąta skrętu kół z pomocą modułu elektrycznego wspomagania. W przypadku wykrycia niezamierzonego przekroczenia linii ciągłej, RDW dodatkowo stara się wyhamować pojazd.
System nie włącza się w momencie zamierzonej zmiany pasa ruchu (za zamierzoną reakcję uznaje się: ruch kołem kierownicy, ruch pedałów gazu lub sprzęgła, włączenie kierukowskazu).
Parametry systemu:
Zakres prędkości pracy: 72 - 180 km/h
Wykrywany typ linii: przerywane lub ciągłe, białe lub żółte
ACC.PNG
i-ACC (intelligent Adaptative Cruise Control, inteligentny tempomat)
Adaptacyjny tempomant, automatycznie utrzymujący zadany dystans do pojazdu poprzedzającego i reagujący na zmiany prędkości tego pojazdu. W przypadku gdy inny pojazd zmienia pas ruchu, zasłaniając nam poprzedni pojazd, system wykrywa ten fakt za pomocą kamery i automatycznie przełącza się na utrzymywanie dystansu do nowego obiektu.
W przypadku braku wykrytych obiektów system zachowuje się jak klasyczny tempomat i utrzymuje zadaną przez kierowcę prędkość.
System wymaga kalibracji przy użyciu specjalnych narzędzi i oprogramowania po każdorazowej:
-wymianie/odłączeniu modułu radaru
-urzkodzeniu mocowań modułu radaru
Jeśli kalibracja nie została przeprowadzona, kontrolka ostrzegawcza systemu ACC świeci się na żółto.
ACC.PNG
i-ACC + LSF (intelligent Adaptative Cruise Control + Low Speed Follow, inteligenty tempomat z funkcją jazdy w korku)
Jest to rozszerzenie systemu i-ACC, dostępne jedynie w wersjach ze skrzynią CVT. Dodatkowa funkcja tego systemu polega na automatycznym ruszaniu i zatrzymywaniu pojazdu podczas jazdy przy niskich prędkościach 0-30 km/h.
Parametry systemów i-ACC oraz i-ACC + LSW znajdziecie poniżej:
Zakres prędkości dla normalnego trybu pracy: 30 - 180 km/h
Low speed follow: 0 - 180 km/h
Max. przyspieszenie: 0.1 G (0.2G dla i-ACC + LSF)
Max. hamowanie: 0.4 G (0.3 G dla prędkości powyżej 60 km/h)
Zakres pracy radaru: -6 to +11.5 stopni w pionie, ±42.6 w poziomie
Wykrywane obiekty: jedynie samochody
ISL (Intelligent Speed Limiter, inteligentny ogranicznik prędkości)
Łączy istniejącą funkcję tempomatu (i-ACC, i-ACC + LSF) z systemem rozpoznawania znaków drogowych (TSR), aby automatycznie ustawić limit prędkości na poziomie wykrytym przez system rozpoznawania znaków drogowych.
Dodatkowe systemy niewchodzące w skład podstawowego pakietu 'Honda Sensing', używają one dodatkowych czujników radarowych zamontowanych na błotnikach po obu stronach pojazdu pod tylnym zderzakiem.
BSI.PNG
Seryjnie w wersjach 1.0T Executive, 1.5T Sport+ oraz 1.5T Prestige.
CTM.PNG
CTM (Cross Traffic Monitor, system monitorowania ruchu poprzecznego)
Podczas cofania, czujniki radarowe monitorują poprzeczny ruch pojazdów zbliżających się do Civic'a. W przypadku wykrycia pojazdu zbliżającego się z tyłu, radar wysyła informacje do jednostki nawigacji Honda Connect za pośrednictwem linii B-CAN. Po odebraniu informacji Honda Connect ostrzega kierowcę, wyświetlając "<<" lub ">>" (strzałkę ostrzegawczą) na wyświetlaczu navi (lub centralnym wyświetlaczu przed kierowcą). Generowany jest również dźwiękowy alarm.
Parametry pracy systemu:
-prędkość cofającego pojazdu - poniżej 5 km/h
-obliczony czas pozostały do kolizji - większy niż 1.2s, mniejszy niż 3.2s
-prędkość zbliżającego się pojazdu - większa niż 10 km/h, mniejsza niż 25 km/h
-dystans do zbliżającego się pojazdu - mniejszy niż niż 8.3m
BSI_indicator.PNG
BSI (Blind Spot Information, system ostrzegania o pojazdach w martwym polu)
System ten ostrzega kierowcę przed pojazdami znajdującymi się w jego martwym polu.
Warunki aktywacji systemu:
-prędkość pojazdu z systemem BSI powyżej 20 km/h
-prędkości względne: poniżej 50 km/h (przy byciu wyprzedzanym), poniżej 20 km/h (przy zmianie pasa ruchu i przy wyprzedzaniu innych pojazdów).
System nie wykrywa obiektów nie będących w ruchu, takich jak bariery, ściany, drzewa, słupki, zaparkowane samochody itd.
Ważną informacją jest konieczność kalibracji radarów po każdorazowej naprawie blacharskiej w okolicach miejsca ich montażu.
Dla wzrokowców, bardzo fajne video tłumaczące ideę działania systemów w najnowszej generacji znajduje się poniżej:
INFORMACJA: Powyższy opis został opracowany specjalnie dla Civicforum.pl i nie może być wykorzystywany w całości lub części w innych miejscach bez zgody autora.
W dzisiejszym opisie technicznym postaram się przedstawić parametry i ogólne schematy działania systemów wspierających kierowcę w dziesiątej generacji Civic'a.
Systemy bezpieczeństwa pojawiły się już w dziewiątej generacji naszego ulubionego kompaktu, były znane pod nazwami DASP(Driver Advanced Safety Pack, w wersjach przed liftingiem) lub ADAS (Advanced Driver Assist Systems, w wersjach po liftingu).
Szybkie wytłumaczenie działania systemów w IX-gen znajduje się poniżej:
W dziesiątej generacji Hondy Civic systemy znane z poprzednika opracowano i dodano kilka nowych funkcjonalności (RDW, i-ACC + LSF). Są one oferowane w każdej wersji Civic'a HTB sprzedawanej na rynkach EU, cały pakiet technologiczny jest nazywany przez producenta 'Honda Sensing'. Więcej informacji znajdziecie tutaj: https://automobiles.honda.com/sensing/
Podstawowy pakiet Honda Sensing wykorzystuje następujące komponenty:
-jednostkę radaru zamontowaną w lewej części przedniego zderzaka
Radar.jpg
-wielofunkcyjną kamerę zamontowaną w górnej, środkowej części przedniej szyby
CameraUnit.jpg
-kontrolki sygnalizujące pracę poszczególnych systemów
ACC_Controls.jpg
A więc po kolei:
CMBS.PNG
CMBS (Collision Mitigation Braking System, system ograniczający skutki kolizji)
Działa w momencie gdy system wykryje różnicę prędkości większą niż 5 km/h i stwierdzi ryzyko kolizji:
1 krok (rozpoznanie) - system aktywuje ostrzeżenie dźwiękowe oraz zapala kontrolkę ostrzegawczą na zestawie wskaźników, w przypadku wykrycia ryzyka zderzenia czołowego pojawiają się dodatkowo wibracje na kole kierownicy;
2 krok (lekkie wspomaganie hamowania)- system zaczyna delikatnie hamować, ostrzeżenie dźwiękowe i kontrolka są ponownie w użyciu;
3 krok (mocne hamowanie w celu uniknięcia lub zminimalizowania skutków kolizji)- gdy kolizja jest nieunikniona, system hamuje wykorzystując maksymalne ciśnienie w układzie, ostrzeżenie dźwiękowe i kontrolka pojawiają się po raz trzeci.
System wykrywa pieszych oraz samochody pasażerskie lub większe. Producent twierdzi, że system może nie wykrywać poprawnie pojazdów dwukołowych lub posiadających nietypowe kształty.
System wymaga kalibracji przy użyciu specjalnych narzędzi i oprogramowania po każdorazowej:
-wymianie/odłączeniu modułu kamery
-wymianie przedniej szyby
Jeśli kalibracja nie została przeprowadzona, kontrolka ostrzegawcza systemu CMBS mruga na żółto.
TSR.PNG
TSR (Traffic Sign Recognition, system rozpoznawania znaków drogowych)
System rozpoznaje pewne typy znaków drogowych wraz dodatkowymi informacjami znajdującymi się pod znakiem (ograniczenia pogodowe, typ pojazdu dla którego dany znak obowiązuje). System wyświetla rozpoznane informacje na wyświetlaczu MID w zestawie wskaźników.
System nie może zostać wyłączony przez kierowcę.
Zasięg: 8 metrów do przodu po obu stronach pojazdu, maksymalna wysokość znaku - 8 metrów.
System może nie działać poprawnie: na zakrętach, gdy pole widzenia kamery na szybie jest zabrudzone, podczas dużych opadów deszczu lub śniegu oraz w przypadku zabrudzonych lub uszkodzonych znaków drogowych.
LKAS.PNG
LKAS (Lane Keeping Assist System, system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu)
System używa przedniej kamery w celu wykrycia znaków oddzielających pasy ruchu lub jezdnię od pobocza. LKAS, poprzez współpracę z modułem elektrycznego wspomagania delikatnie koryguje tor jazdy pojazdu tak aby ten utrzymywał się w środku pasa ruchu.
System LKAS nie działa w momencie gdy linie namalowane są jedynie po jednej stronie pasa ruchu oraz w przypadku gdy linie są niewyraźne lub niedokładnie namalowane (LDW pozostaje aktywne w tych przypadkach).
System wyłącza się automatyczne w momencie wykrycia braku reakcji ze strony kierowcy (za reakcję uznaje się: ruch kołem kierownicy, ruch pedałów gazu lub sprzęgła, włączenie kierukowskazu).
Parametry systemu:
Zakres prędkości pracy: 72 - 180 km/h
Wykrywany typ linii: przerywane lub ciągłe, białe lub żółte
System wymaga kalibracji przy użyciu specjalnych narzędzi i oprogramowania po każdorazowej:
-wymianie/odłączeniu modułu kamery
-wymianie przedniej szyby
Jeśli kalibracja nie została przeprowadzona, kontrolka ostrzegawcza systemu LKAS mruga na żółto.
RDW.PNG
LDW + RDW (Lane Departure Warning + Road Departure Mitigation, system ostrzegający przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu + system zapobiegania zjeżdżaniu z pasa ruchu)
System LDW działa w tandemie z RDW - jest elementem pasywnym - w momencie niewłączenia kierunkowskazu ze strony kierowcy podczas zmiany wykrytego pasa ruchu emituje sygnał dźwiękowy i sygnalizuje to zdarzenie na ekranie systemu MID w zestawie wskaźników.
System RDW jest elementem aktywnym - podejmuje od próbę skorygowania toru jazdy poprzez odpowiednią korekcję kąta skrętu kół z pomocą modułu elektrycznego wspomagania. W przypadku wykrycia niezamierzonego przekroczenia linii ciągłej, RDW dodatkowo stara się wyhamować pojazd.
System nie włącza się w momencie zamierzonej zmiany pasa ruchu (za zamierzoną reakcję uznaje się: ruch kołem kierownicy, ruch pedałów gazu lub sprzęgła, włączenie kierukowskazu).
Parametry systemu:
Zakres prędkości pracy: 72 - 180 km/h
Wykrywany typ linii: przerywane lub ciągłe, białe lub żółte
ACC.PNG
i-ACC (intelligent Adaptative Cruise Control, inteligentny tempomat)
Adaptacyjny tempomant, automatycznie utrzymujący zadany dystans do pojazdu poprzedzającego i reagujący na zmiany prędkości tego pojazdu. W przypadku gdy inny pojazd zmienia pas ruchu, zasłaniając nam poprzedni pojazd, system wykrywa ten fakt za pomocą kamery i automatycznie przełącza się na utrzymywanie dystansu do nowego obiektu.
W przypadku braku wykrytych obiektów system zachowuje się jak klasyczny tempomat i utrzymuje zadaną przez kierowcę prędkość.
System wymaga kalibracji przy użyciu specjalnych narzędzi i oprogramowania po każdorazowej:
-wymianie/odłączeniu modułu radaru
-urzkodzeniu mocowań modułu radaru
Jeśli kalibracja nie została przeprowadzona, kontrolka ostrzegawcza systemu ACC świeci się na żółto.
ACC.PNG
i-ACC + LSF (intelligent Adaptative Cruise Control + Low Speed Follow, inteligenty tempomat z funkcją jazdy w korku)
Jest to rozszerzenie systemu i-ACC, dostępne jedynie w wersjach ze skrzynią CVT. Dodatkowa funkcja tego systemu polega na automatycznym ruszaniu i zatrzymywaniu pojazdu podczas jazdy przy niskich prędkościach 0-30 km/h.
Parametry systemów i-ACC oraz i-ACC + LSW znajdziecie poniżej:
Zakres prędkości dla normalnego trybu pracy: 30 - 180 km/h
Low speed follow: 0 - 180 km/h
Max. przyspieszenie: 0.1 G (0.2G dla i-ACC + LSF)
Max. hamowanie: 0.4 G (0.3 G dla prędkości powyżej 60 km/h)
Zakres pracy radaru: -6 to +11.5 stopni w pionie, ±42.6 w poziomie
Wykrywane obiekty: jedynie samochody
ISL (Intelligent Speed Limiter, inteligentny ogranicznik prędkości)
Łączy istniejącą funkcję tempomatu (i-ACC, i-ACC + LSF) z systemem rozpoznawania znaków drogowych (TSR), aby automatycznie ustawić limit prędkości na poziomie wykrytym przez system rozpoznawania znaków drogowych.
Dodatkowe systemy niewchodzące w skład podstawowego pakietu 'Honda Sensing', używają one dodatkowych czujników radarowych zamontowanych na błotnikach po obu stronach pojazdu pod tylnym zderzakiem.
BSI.PNG
Seryjnie w wersjach 1.0T Executive, 1.5T Sport+ oraz 1.5T Prestige.
CTM.PNG
CTM (Cross Traffic Monitor, system monitorowania ruchu poprzecznego)
Podczas cofania, czujniki radarowe monitorują poprzeczny ruch pojazdów zbliżających się do Civic'a. W przypadku wykrycia pojazdu zbliżającego się z tyłu, radar wysyła informacje do jednostki nawigacji Honda Connect za pośrednictwem linii B-CAN. Po odebraniu informacji Honda Connect ostrzega kierowcę, wyświetlając "<<" lub ">>" (strzałkę ostrzegawczą) na wyświetlaczu navi (lub centralnym wyświetlaczu przed kierowcą). Generowany jest również dźwiękowy alarm.
Parametry pracy systemu:
-prędkość cofającego pojazdu - poniżej 5 km/h
-obliczony czas pozostały do kolizji - większy niż 1.2s, mniejszy niż 3.2s
-prędkość zbliżającego się pojazdu - większa niż 10 km/h, mniejsza niż 25 km/h
-dystans do zbliżającego się pojazdu - mniejszy niż niż 8.3m
BSI_indicator.PNG
BSI (Blind Spot Information, system ostrzegania o pojazdach w martwym polu)
System ten ostrzega kierowcę przed pojazdami znajdującymi się w jego martwym polu.
Warunki aktywacji systemu:
-prędkość pojazdu z systemem BSI powyżej 20 km/h
-prędkości względne: poniżej 50 km/h (przy byciu wyprzedzanym), poniżej 20 km/h (przy zmianie pasa ruchu i przy wyprzedzaniu innych pojazdów).
System nie wykrywa obiektów nie będących w ruchu, takich jak bariery, ściany, drzewa, słupki, zaparkowane samochody itd.
Ważną informacją jest konieczność kalibracji radarów po każdorazowej naprawie blacharskiej w okolicach miejsca ich montażu.
Dla wzrokowców, bardzo fajne video tłumaczące ideę działania systemów w najnowszej generacji znajduje się poniżej:
INFORMACJA: Powyższy opis został opracowany specjalnie dla Civicforum.pl i nie może być wykorzystywany w całości lub części w innych miejscach bez zgody autora.
Comment