Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Skrzynia i-Shift - Błędy, wadliwe działanie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Skrzynia i-Shift - Błędy, wadliwe działanie

    Witam, równiutko tydzień temu kupiłem Civica 5d 2006 1.8 i-shift, na liczniku ma 153kkm, jako że auto kupiłem od handlarza prawdziwego przebiegu nie znam. Podczas powrotu dwukrotnie wyskoczył mi błąd skrzyni (żółta zębatka) musiałem wyłączyć silnik i chwilę odczekać żeby jechać dalej. Przed zakupem trochę czytałem na temat tych skrzyń i uznałem że to kwestia kalibracji, tego samego dnia byłem umówiony w ASO na przegląd więc pojechałem. W ASO gdy powiedziałem o problemie jeszcze bez oglądania auta stwierdzili że kalibracja nie wystarczy i trzeba wymienić sprzęgło. Po podłączeniu komputera wydrukowali mi błędy:
    i-Shift Trwały kod DTC - P19FF - Wartość nauczania współczynnika tarcia sprzęgła poza zakresem
    i-Shift Trwały kod DTC – P0780 – Nieprawidłowe działanie systemu zmiany przełożeń przekładni automatycznej
    i-Shift tymczasowy DTC - P19FF - Wartość nauczania współczynnika tarcia sprzęgła poza zakresem
    i dalej twierdzili że kalibracja nic nie da bez wymiany sprzęgła.
    Postanowiłem pojeździć trochę i poobserwować przed wymianą:
    Pedał gazu w podłodze na automacie, niezależnie na którym biegu akurat jest do 5000 obr żadnych uślizgów, po przekroczeniu 5000 obr odłączenie napędu i obroty lecą do odcięcia
    Pedał gazu w podłodze przy zmianie łopatkami czasami podobny efekt jak na automacie, czasami ciągnie bez żadnych uślizgów powyżej 5000 obr.
    Po takim „automatycznym” wysprzęgleniu i osiągnięciu max obrotów często wyskakuje błąd skrzyni (żółta zębatka), muszę wyłączyć silnik i odczekać 1-2 min aż ostygnie żeby jechać dalej.
    Przy delikatnej jeździe błąd nie wyskakuje ale żona miała już kilkakrotnie sytuację że wskazanie na wyświetlaczu od skrzyni migało (niezależnie od ustawienia A lub R efekt taki sam) i również auto nie chciało ruszyć, dopiero wyjęcie kluczyka i ponowne uruchomienie silnika pozwalało jechać dalej.
    Po 6 dniach od zakupu pojechałem do innego ASO na kalibrację, przy oddawaniu samochodu zapewniali że kalibracja na pewno pomoże bo w tych samochodach często trzeba to robić. Powiedziałem że już byłem w ASO i wywaliło błędy: P19FF oraz P0780(bez opisów).
    Po kilku godzinach odebrałem auto i usłyszałem że:
    błąd P19FF oznacza kończące się sprzęgło ale udało się skalibrować i jeszcze trochę pojeżdżę
    błąd P0780 oznacza uszkodzenie samej skrzyni biegów i dla nich za głośno ta skrzynia pracuje oraz że nie widzieli jeszcze żeby ta skrzynia się zepsuła, jak rozbiorą powiedzą więcej.
    Ja nie widzę żadnej różnicy po kalibracji, automat dalej długo myśli nad zmianą biegów, powyżej 5000 obr przy pełnym gazie wysprzęgla a żonie wskazanie skrzyni potrafi migać i nie może jechać bez ponownego uruchomienia auta.
    Podstawowe pytanie co robić dalej, czy ktoś z użytkowników musiał już wymieniać sprzęgło i miał podobne objawy czy zupełnie inne?
    Jak znam ASO po wymianie sprzęgła, wymienią mi jeszcze połowę samochodu z żarówką światła wstecznego włącznie, więc tą drogą raczej nie pójdę.
    Sprzęgło pewnie zaraz wymienię (rzecz eksploatacyjna, nie znam prawdziwego przebiegu więc będę miał z głowy na najbliższe 100-150kkm) ale zastanawia mnie błąd P0780, czy nie powinienem przy okazji wymiany sprzęgła rozejrzeć się za używaną skrzynią? A może problem w samym automacie zastępującym lewą nogę kierowcy?

    Sorry za obszerny opis ale chciałem dokładnie opisać sytuację

  • #2
    DTC P19FF - Wyuczona wartość charakterystyki tarcia sprzęgła poza zakresem
    Kluczowe dla tego błędu są obszary (należy sprawdzić): odpowietrzanie płynu hydraulicznego sprzęgła - regulacja / lub wymiana płynu i odpowiednie napełnienie układu hydraulicznego sprzęgła / Sprawdzić układ wyciskowy i siłownik pomocniczy / siłownik sprzęgła systemu i-SHIFT/.

    Wynikiem powyższego jest kolejny błąd:
    DTC P0780 - Usterka układu zmiany biegów
    kluczowe obszary: czy pomiędzy silniki siłownika zmiany biegów, wybieraki i cięgna siłownika nie dostały się zanieczyszczenia / połączenia elektryczne 6-stykowe złączki silnika zmiany biegów i silnika wybierania biegów / usterka silnika (siłownika) zmiany biegu /.

    Wydaje mi się że wymiana sprzęgła to ostateczność i zdecydowanie za szybko.
    Pytania bardziej miałbym do tego czy olej w skrzyni nie pieni się za bardzo? czy siłowniki przełączeń biegów jak i zanieczyszczenia w oleju są ok? kiedy wymieniano olej w skrzyni?
    Biorąc pod uwagę ostatnie upały i styl jazdy próbnej w okolicach 5000 obr/ min olej przy przebiegu 153ts km powinien być o wysokich parametrach i zmieniany częściej niż instrukcja przewiduje - szczególnie gdy 50% użytkowania samochodu jest w mieście.

    Jest sporo wątków opisujących charakterystykę pracy skrzyni poszukaj za pomocą wyszukiwarki forumowej może to cię na coś naprowadzi. Generalnie najpierw zrobiłbym to co można w zakresie podstawowego interwału: nowy świeży olej o wysokich własnościach, regulacja skrzyni w ASO za pomocą Diagnostyki HDS tj, sprawdzenia działania silników przełączających biegi i szczelność układu.

    Obawiam się że wymiana sprzęgła nic nie da, tutaj nie ma efektu uślizgu sprzęgła są ewidentnie problemy ze sterowaniem układu a to nie to samo co sprzęgło. Moim zdaniem problem leży w tym że układ wciąga nieco powietrza albo piany z oleju albo zanieczyszczeń (stary olej nie trzyma własności). Po wykazanych błędach DTC nie ma żadnych informacji ze sprzęgło siada. Jest bardzo konkretna informacja co jest nie tak i tam bym szukał. Wymian sprzęgła na nowe sprzęgło nic nie da gdy sterowanie układem szwankuje, nooo może da na pare km a potem będzie to samo.
    Last edited by rambo7; 11-07-2015, 12:51.
    Kierownik Działu Diesla

    Comment


    • #3
      Dzięki za wskazówki, czy po wymianie oleju w skrzyni należy ponownie kalibrować skrzynię w ASO? Wydaje mi się że na forum gdzieś czytałem że trzeba natomiast w ASO (wyraźnie dało się wyczuć ich intencje aby maksymalnie wydoić klienta) powiedzieli mi że nie trzeba.

      Comment


      • #4
        to nie jest tak że - jest to konieczność. Wizyta w ASO na kalibrację nie jest koniecznością. To jest "standardowa" procedura gdy coś zaczyna szwankować, po prostu się podłącza pod HDS https://www.youtube.com/watch?v=hYoHy3y1ZEE i się sprawdza pracę układu za pomocą wymuszonych testów. Ty na testach już byłeś - nic nie wykazało prócz błędów. Żaden z błędów nie jest komunikatem "wymień sprzęgło", są wskazane konkretne obszary niedomagania. Należy się zastanowić na chłodno co może być przyczyną? należy wziąć pod uwagę aktualny stan techniczny i od czegoś wyjść w pierwszej kolejności czyli od podstawowych pytań? jaki przebieg czyli kiedy była ostatnia wymian oleju? jaki jest olej? ..wymiana sprzęgła - to w ostateczności - ostatnie w kolejce podejmowanych działań ... a nie pierwsze.
        Kierownik Działu Diesla

        Comment


        • #5
          dzięki, tak naprawdę nie wiem co dokładnie zrobili w ASO bo kazali zostawić auto na pół dnia i uciekać (umawiałem się na kalibrację i-shift, na fakturze widnieje pozycja: "PROGRAMOWANIE UKŁADU I-SHIFT+KASOWANIE BŁĘDÓW". Przy odbiorze stwierdzili że sprzęgło się kończy ale kalibracja się udało jeszcze można pojeździć, oraz że na ich ucho skrzynia za głośno pracuje i wytłumaczyli słownie co oznaczają błędy (opis w pierwszym poście).
          Skrzynia jak źle pracowała, tak źle pracuje dalej. ASO już omijam szerokim łukiem, w czwartek umawiam się z zaufanym warsztacie na wymianę oleju i będę pisał co dzieje się dalej.
          Ile oleju wchodzi do skrzyni biegów?
          do skrzyni leje się MTF-3?
          PS prawdziwego przebiegu ani kiedy był olej wymieniany nie mam szans ustalić ponieważ auto kupiłem od handlarza.

          Comment


          • #6
            robić 2-gi raz programowanie układu i-shift nie ma sensu, dobrze że nie pojechałeś.
            co do błędów znalazłem jeszcze takie informacje:

            DTC P0780
            - Diagnostyka na podstawie położenia dźwigni zmiany biegów podczas zmiany biegów.
            • Nawet jeśli nie osiągnięto położenia synchronicznego, a uzyskanie zazębienia w skrzyni nie powiodło się co najmniej trzy razy.

            Zapala się kontrolka i-SHIFT.

            DTC P19FF
            Diagnostyka na podstawie wartości współczynnika tarcia.
            • Współczynnik tarcia nr 1 wynosi 865 lub więcej albo 171 lub mniej.
            • Współczynnik tarcia nr 2 wynosi 865 lub więcej albo 171 lub mniej.
            • Współczynnik tarcia nr 3 wynosi 865 lub więcej albo 171 lub mniej.
            • Ogólny współczynnik tarcia wynosi 865 lub więcej albo 171 lub mniej.

            Kod usterki jest rejestrowany, jeśli wystąpi jeden z powyższych warunków.


            Ciekawe jest to że tylko w przypadku DTC P0780 wyskakuje kontrolka błędu. W przypadku P19FF potrzebna jest kalibracja by sprawdzić powyższe kryteria.
            Może to jakaś informacja będzie dla mechanika.


            Do układu siłownika hydraulicznego skrzyni płyn hamulcowy DOT 4.

            Co do samego sprzęgła to napisze kilka informacji:

            Opis układu sprzęgła i-shift.
            Sprzęgło z samoczynną regulacją (SAC)

            Zasada działania
            W zwykłych sprzęgłach nacisk wywierany na sprzęgło wzrasta wraz ze zużyciem tarczy sprzęgła. Sprzęgła z samoczynną regulacją luzu nie wymagają zwiększania nacisku przy zużyciu tarczy sprzęgła. Odbywa się to automatycznie przez regulację punktu podparcia sprężyny talerzowej odpowiednio do stopnia zużycia tarczy sprzęgła. Nacisk sprzęgła pozostaje stały nawet przy zużytej tarczy sprzęgła.

            Konstrukcja
            Sprzęgło z samoczynną regulacją składa się z tarczy dociskowej, sprężyny kontrolnej, sprężyny talerzowej, pierścienia regulacyjnego, trzech sprężyn śrubowych, obudowy tarczy dociskowej. Są one połączone nitami i nie wolno ich rozbierać. W przypadku usterki dowolnej części tarczy dociskowej lub tarczy sprzęgła należy wymienić cały zespół.


            Działanie
            1. Nieznaczne zużycie tarczy sprzęgła.
            Gdy sprzęgło zaczyna się zużywać, wzrasta nieco nacisk potrzebny do jego wyłączenia. Jednak nie wpływa to na działanie sprzęgła, ponieważ nacisk ten nie przekracza nacisku wywieranego przez sprężynę kontrolną.
            2. Znaczne zużycie tarczy sprzęgła.
            Sprężyna kontrolna zaczyna się odchylać w miarę jak tarcza sprzęgła ulega dalszemu zużyciu i nacisk wyłączania jest większy od nacisku wywieranego przez sprężynę kontrolną.
            Punkt podparcia przemieszcza się odpowiednio do odchylenia sprężyny kontrolnej. Wówczas odbywa się regulacja punktu podparcia sprężyny talerzowej, pozwalająca na utrzymanie stałego nacisku potrzebnego do wyłączenia sprzęgła.

            Z powyższego niestety nie można wykluczyć ze komentarz ASO sie nie sprawdzi czyli kończy się sprzęgło, kwestia taka jaka jest normalna żywotność sprzęgła w wersjach i-shift? i jak często wcześniej była dokonywana kalibracja która regulowała nastawy aż do momentu że już nie ma co regulować? Nie można zatem wykluczyć że przynajmniej tarcza sprzęgła się kończy.
            Last edited by rambo7; 03-07-2017, 07:01.
            Kierownik Działu Diesla

            Comment


            • #7
              Zacznę od wymiany oleju, potem pomyślę o wymianie całego sprzęgła. Zaskoczyłeś mnie z tym DOT 4, jesteś pewien że jednak płyn hamulcowy a nie olej się tam leje?
              Ponowię pytanie, ile tego płynu tam wchodzi?

              Comment


              • #8
                sprostowanie:
                jak zacząłem czytać o odpowietrzaniu układu sterowania i-shift cały czas jest tam mowa o DOT-4 (tak jak klasyczny układ hydrauliczny sprzęgła)
                i teraz tak:
                - cześć odpowiedzialna za sterowanie hydraulicznej pracy układu sterującego biegami - DOT 4,
                - olej normalnie w skrzyni biegów jest, ale nie mam pewności co tam fabryka przewiduje ponieważ nie jest to automat! (manualna z ręcznym przełączaniem).
                I-shist to "manualna skrzynia a automatycznym przełączaniem", nie jest to klasyczny automat ! dlatego nie wiem co tam naprawdę jest czy MTF czy ATF. Biorąc na logikę że to jest de facto manual to powinien być MTF.

                Zerknij na wyszukiwarkę i ewentualnie pytaj fachowców: https://www.civicforum.pl/showthread...-ma-sprzęgło
                Wpis #22 tego Wątku dokładnie mówi o "p19ff to kody błędów jakie zobaczyłem a więc wymiana przegrzanego sprzęgła i o zgrozo sterownika sprzęgła /nowy to koszt 2000 Euro/"
                Nie rysuje się to optymistycznie a temat wiecznie żywy.

                Last edited by rambo7; 03-07-2017, 07:03. Powód: edit
                Kierownik Działu Diesla

                Comment


                • #9
                  Trochę to trwało ale w końcu odebrałem samochód z warsztatu i prawie wszystko jest już ok. Wszystkiemu winne było sprzęgło na którym przy manualnej skrzyni można by jeszcze długo jeździć ale bezduszny komputer wywalał błędy. Piszę że prawie wszystko ok bo warsztat w którym wymieniałem sprzęgło nie był wstanie skalibrować skrzyni (za dwa dni umówiłem się w ASO) i przy jeździe w korku szarpie, przydusza się czego nie było przed wymianą sprzęgła więc obstawiam że kalibracja pomoże. Ale co najważniejsze przy dynamicznej jeździe nie wysprzęgla ani nie wywala błędów tylko ciągnie do 6,5 tyś obr i zmienia bieg.

                  Comment


                  • #10
                    Witaj borykam się z tym samym problemem co Ty i w ASO Ci nie pomogą tylko skasują .Ja mysle ze cos jest z elektryko .Tez szukam pomocy jak na razie bez rezultatów.
                    Poz.

                    Comment


                    • #11
                      Sorry że nie napisałem od razu, po kalibracji skrzyni opisane niedogodności zniknęły., auto jeździ bez zarzutów. Jedyne co zostało to podczas postoju na pozycji A z wciśniętym hamulcem (korek, czerwone światło) samochód potrafi zadrżeć (nie cały czas, dzieję się to jak by falowo), wydaje mi się jednak że nie ma to nic wspólnego ze skrzynią ponieważ podobne drżenie (minimalnie delikatniejsze) występuje również podczas postoju na N. Prawdopodobnie ma to związek z przepustnicą, o czym jest oddzielny wątek na forum.

                      Comment


                      • #12
                        Konkluzja jest taka: zużycie nawet niecałkowite sprzęgła (elementy składowe sprzęgła) może być powodem usterki, po wymianie konieczna jest kalibracja.
                        Zastanawiam się nad aspektem
                        Zamieszczone przez endras Zobacz posta
                        samochód potrafi zadrżeć
                        powiedz czy jeździsz w ustawieniu A/C w pozycji AUTO?
                        Kierownik Działu Diesla

                        Comment


                        • #13
                          Nie, teraz w ogóle klima jest wyłączona, ale mam wrażenie że drżenie wynika ze zmiany wolnych obrotów (na obrotomierzu praktycznie nie zauważalne, ale słychać/czuć zmianę pracy silnika), efekt właśnie podobny jak po włączeniu klimy lub załączeniu dużego poboru elektrycznego. Na zimnym silniku gdy obroty są wyższe problem nie występuje. Nie znam się ale po przeczytaniu wątku na tym forum o czyszczeniu przepustnicy podejrzewam że w niej jest problem.

                          Comment


                          • #14
                            Witam Panowie...nie bede zakladal osobnego tematu zeby nie smiecic, wiec pozwolicie, ze sie podepne. Trafila mi sie Honda VIII gen. do wziecia z nieszczesnym albo szczesnym (jak kto woli) I-shiftem. Troche sie boje najgorszej awarii jaka moze spotkac ta skrzynie czyli koniecznosc wymiany sterownika sprzegla, gdzie koszt wymiany w ASO to cos kolo 8000pln. I stad moje pytanie, czy w przypadku takiej sytuacji jest mozliwa wymiana calej skrzyni na zwykly manual? Czy to wogole oplacalne? A moze znacie kogos kto to juz robil? No i jaki orientacyjny koszt takiej operacji?
                            Z gory dziekuje i pozdrawiam...i zdrowych i wesolych Swiat Wielkanocnych wszystkim forumowiczom

                            Comment


                            • #15
                              Honda Civic 1,8 2007r. I-Shift Nie wrzuca biegu po nocnym postoju

                              Witam, od kilku tygodni zawsze rano gdy jest zimno pojawia się kontrolka i-shift(zębatka z wykrzyknikiem) i auto nie wrzuca biegu (cały czas jest w pozycji "N") po czym gdy na dworze zrobi się cieplej wszystko wraca do normy. Olej w skrzyni został wymieniony, byłem z tą usterką u kilku mechaników, byłem w serwisie Hondy i wszędzie prace kończyły się jedynie na osuszaniu sterownika a problem pozostał.

                              Comment

                              Working...
                              X