Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Luzy przy lewarku zmiany biegów

Collapse
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Luzy przy lewarku zmiany biegów

    Cześć
    Tak jak w temacie mam luzy przy lewarku zmiany biegów. Konkretnie jest to w miejscu oznaczonym strzałką na zdjęciu, czyli mocowanie "kulki". Może mnie kolega Adam nie zabije że jego zdjęcie wykorzystałem :P
    imgp5849.jpg
    Nie zauważyłem tam możliwości skasowania tego luzu dokręceniem jakiejś śruby czy czegoś podobnego, a niestety nigdzie w internecie nie trafiłem na taki problem. Przyglądałem się na żywo jeszcze trzem Civicom z tych lat i wszystkie miały luzy podobne do moich czyli jak w starym maluchu czy innej Syrence
    Znacie może koledzy jakiś sposób poradzenia sobie z tym problemem, albo może jakąś firmę, która by dorobiła odpowiedni element z czegoś wytrzymałego. Niestety we wszystkich katalogach części występuje tylko cały, kompletny mechanizm i nawet nie miałem ochoty się dowiadywać ile takie coś w ASO kosztuje. Taki jak na zdjęciu oznaczony nr 1.
    image.jpg
    Last edited by kamilen; 18-04-2012, 22:03.

  • #2
    Cześć.
    Ja mam taki kolejny egzemplarz z 2003 r. a jeździłem jeszcze jednym. Czy ten luz Ci się zwiększył odkąd zacząłeś jeździć Swoim bolidem ? Pytam dlatego, bo zapamiętałem go z jazdy "salonowym" egzemplarzem lata temu wstecz. Kumpel zaproponował "jazdę testową" kilka dni po zakupie. Jak tylko zająłem miejsce kierowcy normalny odruch sprawdzenia nieznanego samochodu przed jazdą: hamulec, wysokość brania sprzęgła, biegi "na sucho". Zaintrygował mnie ten właśnie wyraźnie wyczuwalny luz na lewarku. Nawet nie pamiętam co odpowiedział. Kiedy 2 lata temu po zakupie swojego 1.7 ctdi dokonywałem szczegółowego przeglądu co i jak tu działa, potraktowałem istniejący luz jako normę. Był i jest w takim zakresie jak go zapamiętałem. Punkt zaznaczony na zdjęciu zdaje się być podstawowym punktem podparcia i jeśli luz jest niezmienny w czasie to może celowy ? Sztywne osadzenie może zaskutkować "tańczącym" lewarkiem. Może Koledzy mający warsztatowo kontakt z większą niż 5 ezemplarzy partią powiedzą Nam, czy to norma? Czy ten typ tak ma ? Bo powiem szczerze ja to tak traktowałem. Nie jako usterkę czy nawet dokuczliwą wadę.
    Pzdr.

    Comment


    • #3
      Jak kupiłem samochód półtora roku temu to ten luz już był, ale stwierdziłem, że może się coś wyrobiło i zajmę się tym kiedyś. Nie chce mi się wierzyć, że to celowe jest bo wygląda tandetnie i trochę utrudnia wrzucanie biegów. Zmniejsza się precyzja manewrowania lewarkiem.

      Comment


      • #4
        Zamieszczone przez kamilen Zobacz posta
        Cześć
        Tak jak w temacie mam luzy przy lewarku zmiany biegów. Konkretnie jest to w miejscu oznaczonym strzałką na zdjęciu, czyli mocowanie "kulki". Może mnie kolega Adam nie zabije że jego zdjęcie wykorzystałem :P
        [ATTACH=CONFIG]10349[/ATTACH]
        Nie zauważyłem tam możliwości skasowania tego luzu dokręceniem jakiejś śruby czy czegoś podobnego, a niestety nigdzie w internecie nie trafiłem na taki problem. Przyglądałem się na żywo jeszcze trzem Civicom z tych lat i wszystkie miały luzy podobne do moich czyli jak w starym maluchu czy innej Syrence
        Znacie może koledzy jakiś sposób poradzenia sobie z tym problemem, albo może jakąś firmę, która by dorobiła odpowiedni element z czegoś wytrzymałego. Niestety we wszystkich katalogach części występuje tylko cały, kompletny mechanizm i nawet nie miałem ochoty się dowiadywać ile takie coś w ASO kosztuje. Taki jak na zdjęciu oznaczony nr 1.
        [ATTACH=CONFIG]10350[/ATTACH]
        U mnie niestety też tak jest...wydaje mi się że ten luz celowo nie byl robiony..widocznie po kilku latach takie cos sie wyrabia...idzie sie przyzwyczaic

        Comment


        • #5
          Poradziłem sobie częściowo z tym problemem. Może nie powinienem się chwalić sposobem w jaki to wykonałem, bo to trochę druciarstwo, ale jest przynajmniej skuteczne.
          Niestety zabieg ten wymaga dużo pracy. Trzeba wyciągnąć z kokpitu cały mechanizm dżwigni zmiany biegów, ale żeby tego dokonać trzeba zdemontować:
          1. Mieszek dźwigni razem z osłoną
          2. Centralną konsolę z radiem i nawiewami
          3. Popielniczkę
          4. Dolną centralną konsolę jeśli ktoś posiada.
          Godzina z małym hakiem potrzeba na rozebranie i podobnie na naprawę problemu i złożenie ponowne. Pośpiech wybitnie odradzany. Jest tu bardzo dużo rzeczy, które można popsuć więc nie ma co się spieszyć.
          Z racji tego, że rozebrać trzeba dość pokaźną część wnętrza radzę przygotować sobie wszystko co można przy tej okazji naprawić, albo co ktoś ma ochotę zmienić:
          1. Żarówki podświetlenia nawiewów
          2. Wymiana radia fabrycznego na jakieś inne
          3. Tuleje mocujące mechanizm dźwigni zmiany biegów. Jest opisane wszystko w wątku na stronie EP klubu https://www.ep-klub-forum.pl/viewtop...r=asc&start=26 polecam przejście do trzeciej strony i dalej.
          4. Jakieś czyszczenie nawiewów centralnych też wskazane, bo zbiera się tam sporo syfu
          5. Obejrzenie i nasmarowanie mechanizmów strowania nawiewem bo tam też pojawiają się czasami problemy

          Potrzebne narzędzia:
          1. Śrubokręt gwiazdkowy PH2
          2. Klucz nasadowy 12mm (do mechanizmu dźwigni) oraz 8mm (do odkręcenia konsoli środkowej)
          3. Wiertło 1,5mm i coś na klin takiej samej średnicy. Ja użyłem zwykłych gwoździ dł. 20mm. Wierteł proponuję przynajmniej 5 sztuk bo bardzo łatwo je złamać. Ja złamałem dwa.
          4. Smar litowy, silikonowy lub inny gęsty do tworzyw sztucznych.
          5. dużo cierpliwości

          Zaczynamy od zdemontowania mieszka zmiany biegów i konsoli centralnej. Nie będę się powtarzał jak to się robi bo rambo7 napisał już świetny tutorial na ten temat.

          Robimy tak jak w tutorialu rambo, a ja tylko dla porządku dorzucę zdjęcia jak to powinno wyglądać.

          0001.jpg

          Po zdemontowaniu konsoli centralnej musimy odkręcić też poprzeczkę, która została, bo uniemożliwia ona nam wyciągnięcie mechanizmu. Dwa wkręty oznaczone na zdjęciu i po sprawie. Nie odkręcamy jeszcze mechanizmu lewarka!

          0002.jpg

          Następnie demontujemy popielniczkę. Wysuwamy popielniczkę tak jak do jej opróżnienia i odkręcamy cztery wkręty widoczne praktycznie tylko od spodu.
          Przy okazji są to też wkręty trzymające centralny dolny tunel. Być może nie trzeba będzie tego demontować, ale wątpię, bo dostęp do linek jest bardzo słaby z góry.
          Żeby zdemontować tunel odkręcamy też śruby zaznaczone na zdjęciach strzałkami. Są one po bokach tunelu od strony pasażera i kierowcy po dwie sztuki.

          0003.jpg 0003b.jpg 0003c.jpg
          Last edited by kamilen; 23-04-2012, 22:35.

          Comment


          • #6
            Po zdemontowaniu plastików (tunelu, popielniczki itp) możemy zabrać się do demontażu mechanizmu lewarka, ale najpierw odpinamy linki (cięgna) do zmiany biegów. Uwaga na spinki od plastików bo mogą wystrzelić gdzieś daleko jak to spinki.

            0005.jpg

            Następnie odczepiamy mocowanie linek od mechanizmu lewarka. Trzeba mocno złapać za zaznaczone plastiki i przekręcić zgodnie z zaznaczonymi przeze mnie strzałkami. Jest to najtrudniejsza część całego przedsięwzięcia bo mimo rozkręcenia połowy wnętrza mamy słaby dostęp a przekręcić to wszystko jest dosyć ciężko. Jedną linkę zaznaczyłem na zdjęciu natomiast druga jest z drugiej strony i dostęp jest do niej taki, że nawet zdjęcia się nie dało zrobić. Tą drugą przekręcamy w przeciwnym kierunku.

            0004.jpg

            Jak już odczepimy linki to możemy odkręcić cztery śruby mocujące mechanizm i go zdemontować. Pod tymi śrubami są elementy, o któryczh wspomniałem, że wymieniali na potęgę w EP klubie i sobie chwalili. Oryginalnie są z gumy, a wymienione na alu lub mosiądz podobno jeszcze usztywniają przełączanie biegów.
            Zdemontowany mechanizm wygląda tak i tu jest główny problem luzów:

            0011.jpg

            Niestety odczuwalne luzy występują też w tym drugim zaznaczonym miejscu, ale niestety na to pomysłu jakiegoś prostego nie mam.
            Z tą ramką trzymającą kulkę poradziłem sobie wiercąc z dwóch stron otwory o średnicy 1,5mm i wbijając w nie gwoździe. Celowo wierciłem pod skosem w dół żeby sprężynująca ramka nie wyginała gwoździa. Może trochę druciarstwo jak pisałem na wstępie, ale skuteczne.

            0013.jpg 0015.jpg

            Po całej akcji możemy zabrać się za nasmarowanie mechanizmu. Smar tak jak pisałem litowy, silikonowy czy inny w każdym ruchomym miejscu mechanizmu.
            Robota skończona, więc skręcamy wszystko w odwrotnej kolejności czyli:
            1. Montaż mechanizmu lewarka
            2. Podpięcie mechanizmu do linek
            3. Montaż tunelu środkowego
            4. Montaż "belki" poprzecznej pod konsolą
            5. Montaż środkowej konsoli
            6. Montaż mieszka zmiany biegów

            Efekt - luzy w moim przypadku zmniejszone o jakieś 60-70% w porównaniu z tym co było wcześniej. Zanim zabierzecie się za pracę proponuję po zdjęciu mieszka przyjrzeć się czy we wskazanym przeze mnie miejscu są spore luzy bo być może nie wszędzie będą.
            Dla mnie efekt jest duży więc było warto. Jeździ się teraz dużo przyjemniej.
            Last edited by kamilen; 23-04-2012, 22:50.

            Comment


            • #7
              Kawałek, żeby nie powiedzieć kawał solidnej roboty
              Manual najwyższej próby IMAO, ale pozwolisz, że o usytuowaniu go zadecydują bardziej doświadczeni Koledzy.
              Ja ze swej strony gratuluję i życzę trwałych efektów.
              Pzdr.

              Comment


              • #8
                Dzięki dzięki Staram się dzielić wiedzą i doświadczeniami. W końcu od tego jest forum Przejechałem około 300 km od tej roboty i dalej wszystko się trzyma więc myślę że będzie dobrze.

                Comment


                • #9
                  Właśnie mam podobny problem i będę objeżdżał tokarzy i innych magików w celu dorobienia tej mniejszej "sfery" od ruchu lewo / prawo. Co do tych tulejek gumowych to nie wiem czy one mają taki wpływ na luz... u mnie po 220 tyś wyglądają jak nówki i gdy wszstko jest skręcone to stoi na amen. Pytanie czy ktoś ma jakiś patent na zdjęcie tej blaszki z zadziorami co praktycznie trzyma cały mechanizm?

                  Comment


                  • #10
                    IMG_1059.jpgIMG_1057_add.jpg

                    Udało się naprawić u tokarza tą baryłkę od ruchu lewo - prawo (na zdjęciu w niebieskim kole), dorobił ją z mosiądzu. Do tego jak u Kamilen przymocowałem ramkę trzymającą "jabłko" wkrętem, żeby nie było luzu podczas ruchu przód - tył. Koszt 100 PLN, kilka godzin na rozbieranie i składanie oraz tydzień czekania na tokarza. Efekt póki co jest - można paluszkiem 3,4 bieg wrzucać i nie ma zgrzytu podczas wrzucania wstecznego. Luz jakiś minimalny występuje, ale bez porównania z tym co było.

                    Comment

                    Working...
                    X