Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Czy muszę ustawić zbieżność???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Czy muszę ustawić zbieżność???

    Czy muszę ustawić zbieżność po wymianie przednich wahaczy górnych oraz końcówki drążka kierowniczego??? jeśli tak to na czym ona będzie polegała i do czego jest potrzebna???
    Proszę o opinie i pomoc
    pozdrawiam
    ( Nadmieniam, iż zadaje podstawowe pytania do osób lepiej zorientowanych ponieważ jestem typomym użytkownikiem, chcącym pogłebić wiedzę w temacie )

    z góry dzięki za pomoc

  • #2
    Musisz. Do czego potrzebna? Do tego żebyś chociażby nie zostawiał czterech śladów
    LIVE WELL • LOVE MUCH • LAUGH OFTEN
    sigpic

    Moja była Hanula... niestety ;(

    Comment


    • #3
      kiedy trzymasz kierownicę idealnie prosto auto jedzie prosto czy ściąga na w któryś bok ? jeśli ściąga musisz zrobić zbieżność.
      jeśli auto idzie prosto,a dziwnie zachowuje na koleinach lub w zakrętach musisz zrobić zbieżność.
      prawdę mówiąc nawet jeśli mechanik jest najlepszym magikiem to po wymianie końcówek trzeba zrobić zbieżność ...
      z własnego wieloletniego doświadczenia podpowiem ci, że "ogólną" (gówno wartą ) zbieżność zrobi ci każdy zakłąd mechaniki.
      więc lepiej jedź do punktu, który się specjalizuje w zawieszeniu, gdzie zbieżność robią komputerowo.
      w sumie łatwo da się poznać czy zrobią ci dobrze czy źle .. jeśli będą kręcili tylko końcówkami z przodu to trafiłeś do amatorów. auto będzie jechało prosto ale nigdy nie uzyska takiej precyzji prowadzenia jak fabryka dała
      Civic VTi B18C4 182 HP

      Comment


      • #4
        opony mozesz dodatkowo pokancerować na bokach

        Sam tego nie zrobisz Albo komputerowo zmierzą albo takie sprytne starodawne trójkąty pozakładają na koła i wyreguluje ci mechanior Poszukaj w necie jakieś polecanej ,,zbieżnośći'' w swojej okolicy
        Last edited by greg4uk; 07-12-2011, 00:21.

        Comment


        • #5
          A jak poznam, że robią to fachowo???

          Comment


          • #6
            no a musisz ją ustawiać ?? Masz takie objawy jak wyzej wymieniono ? Pewnie tak Jesli jest teraz cos nie tak to po ma być ok i czy fachowo to poznasz jak pojezdzisz i zobaczysz czy wszystko ci poskręcali na miarę jak byś był z Bydgoszcz to bym Ci poradził gdzie wszyscy jezdzą i robi tam koles tym starym sposobem Musisz zaryzykować Raczej wszedzie zależy mechaniora na dobrej opini wiec nie powinni spierniczyć

            Comment


            • #7
              Zbieżność to ustawienie kół pod odpowiednim kątem wyrażanym w stopniach. Brak zbiżności będzie się objawiał nerwowym zachowaniem auta w zakrętach i przy dużych prędkościach jak również drganiami kierownicy a w ekstremalnych przypadkach nierównym ścieraniem się opon (najczęściej ich krawędzi. Ogólnie komputerowy test zbieżnośći powinno się wykonywać po każdej wymianie elemntów zawieszenia (stabilizatory, drążki i oczywiście amortyzatory) i dotyczy to zarówno zawieszenia przedniego jak i tylnego, choć nie widziałem aby to robiono osobno. Zazwyczaj zbierzności dokonuje się na cztery koła. Po czym poznać że test jest zrobiony dobrze? Po wykonaniu testu powinieneś dostać wydruk z wynikami przed i po teście na którym będziesz miał zapisane kąty odchylenia itd (czasami z rysunkami ale nie zawsze). Zresztą będzie widać że w serwisie podjeżdżają na stanowisko które czasami przypomina statek kosmiczny. Różne są metody diagnostyczne - czasami zakłądają coś na kształt trójkątów na koła a czasmi jest to system rolkowy który za pomocą czujników (np laserowych) mierzy jakie jest odbicie koła w danej pozycji i jego kont nachylenia (na kierownicę zakłądają poziomicę aby była idealnie prosto).

              Poniżej przykłądowy wydruk z testu (japoński ale daje pogląd):

              Przed


              Po


              Moja była Honda Civic EK2 JDM D13B4
              http://www.civicforum.pl/showthread.php?t=24172

              Mój felieton "Samochodem przez Japonię."
              http://www.civicforum.pl/showthread....535#post158535

              Był Seat Leon 5F 1,4 TSI 125KM w kiju - jest Seat Leon 5F 2.0 TSI (190KM) z DSG

              Tęsknota za Hanką jest ciągła.

              Comment


              • #8
                Mylicie zbieżność z całą geometrią zawieszenia. Jeżeli castor i camber są prawidłowe, a zużycie opon prawa/lewa jest lustrzanym odbiciem to gwarantuje że przy niewłaściwej zbieżności nie będzie ściągać auta w żadną konkretną stronę.

                Comment


                • #9
                  a czy zbieznosc nie jest czescia geometri?? Skoro juz robic zbieznosc to dlaczego nie zrobic calej geometri ktora jest dokladniejsza z zasady i zapewnia niemal 100% pewnosc o tym ze auto bedzie szlo po prostej. Zwlaszcza ze nasze auta nie sa pierwszej mlodosci i rozne rzczy mogly sie "obluzowac". Okazja dobra do sprawdzenia calego zawieszenia raz na dlugi czas i ewentualnie podrugulowac poki sie da.


                  Moja była Honda Civic EK2 JDM D13B4
                  http://www.civicforum.pl/showthread.php?t=24172

                  Mój felieton "Samochodem przez Japonię."
                  http://www.civicforum.pl/showthread....535#post158535

                  Był Seat Leon 5F 1,4 TSI 125KM w kiju - jest Seat Leon 5F 2.0 TSI (190KM) z DSG

                  Tęsknota za Hanką jest ciągła.

                  Comment


                  • #10
                    Zbieżność jest częścią całej geometrii. Nie chodzi mi o zasadność, tylko o twierdzenie że jak wóz ściąga w jedną stronę to trzeba ustawić zbieżność, co nie jest prawdą. Inna sprawa to fakt że w civicu tylko zbieżność przód/tył da się regulować, reszty geometrii nie.

                    Comment


                    • #11
                      Dzięki za zainteresowanie tematem.
                      dziś zrobiłem geometrię,w załączku przesyłam dane z wydruku, jeśli dacie rady odczytać , proszę o komentarz.
                      pozdro
                      Załączone pliki

                      Comment


                      • #12
                        od siebie mogę dodać że jak jest dobry zakład, to przed ustawieniem zbieżności weźmie auto na trzepaczki i sprawdzi dokładnie zawieszenie, bo są i takie które nie sprawdzają a później się zdarza że za kilka tygodni znowu trzeba ustawiać zbieżność bo jeszcze inna część zawieszenia była do wymiany

                        Comment


                        • #13
                          Ustawiałem kiedyś zbieżność w kilku starych samochodach w punkcie obsługi robione to było układem optycznym i nie sądzę żeby trzeba było tu stosować jakieś komputerowe systemy i żeby one coś więcej dały niż zwykle lampy.
                          W ustawieniu geometrii największy problem to stan zawieszenia (luzy) i ustawienie samochodu obciążenie oraz montaż urządzenia na kołach.

                          W moim samochodzie ścinało mi opony z przodu symetrycznie od zewnątrz około 0.5 mm, na obsłudze mi mówi, że trzeba ustawić geometrię ale to może być tez spowodowane stylem jazdy.
                          Sam skorygowałem to bez oprzyrządowania na drążkach kierowniczych przykręciłem o jakieś 1-1.5 obrotu i teraz jest OK. Tutaj trzeba mieć trochę doświadczenia a nie aparaturę komputerową.
                          Jeśli zwiększamy zbieżność to koła pochylają się górą do siebie (wynik dodatniego kata wyprzedzenia sworznia zwrotnicy) tym sposobem można skorygować symetryczne ścianie boczne opony.

                          Jeśli chodzi o ustawienie to samochód powinien być obciążony jak przy normalnej eksploatacji jak ktoś jeździ sam to tak go trzeba obiążyć jak jeździ z grubą teściowa po prawej 150kg to mu tyle dowala i przetoczony z kierownicą na wprost, żeby koła osiadły.
                          Mierzyłem listwą były rozbieżne 3-5mm ustawiłem na drążkach na zero.

                          Po ustawieniu zbieżności wystarczy zabujać samochodem i wyjdzie nam co innego bo kola spodem się zejdą dlatego samochód musi być przetoczony z kierownicą na wprost i to też ciężko zrealizować bo nie ma oznaczeń i robi się to na oko.
                          A jak poruszamy kierownicą po ustawieniu samochodu to kola się znowu zjadą, podobnie jak przy odkręcaniu śrub i waleniu młotem i innych manipulacjach itp.

                          Pozostaje jedynie metoda ustawienia samochodu korekcji i później trzeba go znowu ustawić przetoczyć, żeby zmierzyć jak wyszło.

                          Chyba, że mają jakieś ślizgacze na których koła ustawią się tak jak podczas jazdy z prędkością 60 czy 120km/h.
                          Ale według mnie tutaj liczy się przede wszystkim doświadczenie i rzetelność tego który ustawia.

                          Jeśli chodzi o wynik badania pakras to niepokojące jest koło lewe bo nie mieści się w podanych zakresach.

                          Ale niekiedy zbieżność podawana jest w dokumenatacji w milimetrach a nie stopniach.

                          Po głębszym dzwonie dołach itp i znaczących zmianach w zawieszeniu wymiana nie symetryczne nie oryginalne wahacze nie wiadoma jakie gumy mogą być problemy z ustawieniem.

                          W ciwic 2001-2005 reguluje się:

                          Zbieżność - drążki kierownicze.

                          Kat pochylenia koła - (symetryczne zmiany prawe+ lewe-) Rama dolna silnika
                          kat pochylenia sworznia zwrotnicy - (symetryczne zmiany prawe+ lewe-) Rama dolna silnika
                          kat wyprzedzenia sworznia zwrotnicy - (rama przód tył) Rama dolna silnika

                          Kat pochylenia koła - Śruby łączące Macperson i wahacz dolny (Zastosowanie śrub mimośrodowych) w skrajnym przypadku jeśli serwis nie oferuje śrub mimośrodowych można coś próbować kombinować.

                          Kat pochylenia koła - Górne mocowanie kolumny Macpersona.
                          Kat pochylenia sworznia zwrotnicy - Górne mocowanie kolumny Macpersona.
                          kat wyprzedzenia sworznia zwrotnicy - Górne mocowanie kolumny Macpersona.

                          Gięcie, cięcie, spawanie ramy wahaczy podłużnic itp. dobry pięciokilowy młot. !!! Jak to muwią młot i laga na wszystko pomaga !!!.

                          Najprościej jest, że zmianami symetrycznymi jak korekta symetryczna zbieżności pozostałe wielkości są powiązane i to może być kłopotliwe.
                          Np: w dokumentacji czytamy przy odkręcaniu ramy należy zaznaczyć położenie ramy w celu poprawnego ponownego jej montażu. Śruby mocujące ramę należy wymienić na nowe (dlaczego)?
                          Last edited by rambo7; 10-02-2012, 07:53. Powód: stosuj Edit po sobie i ściślej trzymaj się tematu.

                          Comment


                          • #14
                            Hej. Czy po wymianie swożni dolnych przód, też trzeba coś ustawiać? chyba nie, przecież nic innego nie ruszałem?

                            Comment


                            • #15
                              Proponuje przejechać przez płytę na stacji.Dolny sworzeń to delikatna sprawa w generacjach od 3 do 6 bo jest ciągniony i kiedy auto stoi na kolach to luz samoczynnie się kasuje.Ten luz objawia sie jak jest juz spory,albo auto jest odciażone i to jest powód przez który wielu diagnostów a nawet mechaników po prostu go nie znajduje.Wymieniane są różne elementy zawieszenia i ukladu kierowniczego a geometria jest mierzona i regulowana na przestawionym dolnym sworzniu,ktory luzu nie ma ale nie jest w pozycji centralnej względem gniazda.Przejazd kontrolny kosztuje grosze a czasem nic.

                              Comment

                              Working...
                              X