Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Remont silnika tłoki R1A_R3A rocznik 2012 - Zbiórka

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Potwierdzam, co na temat pierścieni napisał @gkill. @m26, jeśli byłbyś zainteresowany, to mogę Tobie przesłać jeden komplet tlok+ pierścienie. Może trzymając to "coś" w rękach, udałoby się Tobie znaleźć jakąś receptę na problem olejowy w 2012-kach (dobór oleju, przetaczanie pod prawidłowe pierścienie, itp.).
    Jeśli chodzi o właściwości olejów, to odkąd zacząłem udzielać się w wątkach olejowych, próbuję zwrócić uwagę na ściśliwość i w efekcie nieniutonowskość olejów (nawet olejów bazowych, zwłaszcza syntetycznych). O to dopiero początek, bo jeszcze dochodzi kwestia adhezyjności oleju, wzoru honowania i jego pojemności olejowej, i wielu innych parametrów. To wszystko pewnie jest brane pod uwage (a przynajmniej powinno) przy konstruowaniu układu TPC.

    Comment


    • Chętnie to obejrzę ,jakoś się dogadamy.
      Co do honowania to są różne teorie , szkoły i specyfikacje.Ja osobiście jestem zwolennikiem kata 90 st i taki u siebie zawsze robiłem.
      Nie wiem natomiast nic o nowoczesnych metodach obróbki cieczami ze ścierniwem czy światłem-za wysokie progi
      Trzeba będzie sie trochę douczyć, bo w niektórych sprawach jestem 100 lat za murzynami...

      Comment


      • Zamieszczone przez m26 Zobacz posta
        Chętnie to obejrzę ,jakoś się dogadamy.
        @m26, Twoja forumowa skrzynka mailowa jest pełna. Możesz mi na priv-a przesłać dane do wysyłki? I może jakiś adres mailowy do korespondencji.

        Comment


        • Jest pełna bo nie czyszczę dla świętego spokoju,niektórzy są upierdliwi że miotłą nie odpędzisz.
          Już piszę.

          Comment


          • Tłoczek dotarł.Oglądałem go długo,mam nawet pewną teorię,potrzebuję jednak fotę nowego zestawu.Gdzieś tu była ale nie mogę znaleźć.

            Comment


            • Nie wiem, czy to pomoże: https://www.civicforum.pl/showthread...386#post425386

              A tak (https://haparts.pl/pierscienie-tpr-32402.html) wyglądają pierścienie do R1A.

              Podstawowe, wizualne, różnice pomiędzy rozwiązaniami zastosowanymi w 2012 roku i w latach późniejszych, to wysokość/grubość pierścieni, konstrukcja pierścienia olejowego, obecność 5 wąskich (2012) zamiast 3 szerszych (>2012) otworów odprowadzających olej z pierścienia zgarniającego oraz obecność dodatkowego płytkiego rowka/półki poniżej pierścienia kompresyjnego. Wymiary tłoka identyczne (prawdopodobnie 80,980-80,990 mm). Nominalna średnica cylindra: 81,000-81,015 mm.
              Last edited by MiCyran; 29-09-2020, 15:41.

              Comment


              • Wszystko jest jasne. Nowy pierścień to jest dokładnie taka konstrukcja którą wielokrotnie polecałem (równierz na tym forum) remontującym silniki w Hondach.
                Starszej konstrukcji pierścień był trzyczęściowy z blachy stalowej z rozpórką pionową falistą,po jakimś czasie traciły sprężystość i silnik brał olej.
                Sam u siebie zastosowałem żeliwne Teikoku,które niestety nie są już produkowane.
                Widać w Hondzie wzięli sobie do serca docinki że Honda musi dymić i założyli żeliwniaki ze sprężyną,ale wdupili na całej linii bo polecieli na oszczędność paliwa i pierścień im nie wyszedł.
                Jest tak cienki że nie wystarczyło miejsca na otwory pomiędzy karbami zgarniającymi i to był błąd.
                Pierwsze co rzuciło mi się w oczy w tłoku który przysłałeś ,to przetarty kompozyt od strony w którą tłok spychany jest na ścianę cylindra w trakcie ruchu po zapłonie.
                Przetarcie jest dokładnie po środku,co sugeruje większość pracy,lub ciężką pracę na tłoku niedogrzanym,czyli wtedy kiedy ma mniejszą średnicę i znikomą powierzchnię przywierania do cylindra.
                Na tym się skupiłem ,niestety to trop nie mający nic wspólnego z poborem oleju.Swoją drogą to na zimnym lepiej jest kręcić wyżej i zredukować bieg niż wciskać więcej gazu i trzymać niskie obroty.
                Druga rzecz to wspomniane otwory w tłoku.Niestety są adekwatne do szerokości pierścienia,wydrążone pod tradycyjnym kątem i są poniżej linii podziału rowka ,czyli wszystko normalnie.
                Fazka na dolnej krawędzi rowka też jest nieregularna,wynikająca z owalności samego tłoka.Dla pewności zmierzyłem i różnica jest dość spora bo aż 0.5mm.Czyli też nic z tego,bo po nagarze widać że szczelina po dogrzaniu jest wystarczająca , na tyle duża że odprowadzi nawet wiaadro oleju i nie wymaga to dodatkowych otworów jak w bardzo starych silnikach.
                Od wewnątrz jest nalot który trochę mnie zaniepokoił , widać wyraźnie że jest głównie przy ujściach z otworówi i wygląda jak osad na muszli klozetowej z cieknącą wiecznie spłuczką.
                Może to znaczyć tyle że lepiej jest chyba olej wymieniać częściej niż zaleca serwisówka,lub to że miał za ciepło jak na swoją specyfikację i to może być wada.
                Dopiero jak założyłem okulary (tak,jestem już trochę leciwy ) zauważyłem że olej z między karbów nie ma możliwości migracji nigdzie poza szczeliną w pierścieniu,bo tam dla odmiany otwory nie istnieją.To jest bolączka tego silnika.
                Fota tłoka w fazie z przed mycia zdaje się to dokładnie potwierdzać.
                Z przodu i z tyłu ściany tłokaprzylegają do cylindra ,natomiast w rejonie gniazda sworznia jest spory luz,przez co oleju na gładzi pozostaje więcej ale i tłok w tym miejscy się tak intensywnie nie studzi i zaczyna się oblepiać.Na całe nieszczęście olej uwięziony w pierścieniu też,co pociaga za sobą zasklepienie i brak możliwości zgarniania -widać to na zdjęciu.
                Muszę powiedzieć że po Hondzie nie spodziewał bym się takiego niedopatrzenia...
                Uważam że z powodzeniem można przetoczyć rowki i pozakładać nowe zestawy.
                Nowe tłoki co prawda mają szerszą powłokę ,ale ona i tak nie zużyła się nigdzie poza środkiem,więc to jest mało istotne,warunek oczywiście taki że pod każdym butem zużywajaą się tak samo.
                W przypadku silnika obarczonego tą wadą wodzianka rzeczywiście ma prawo zmniejszyć zużycie oleju i zaklejenie pierścienia,a szkoda bo reszta silnika jak i sam tłok bardzo by skorzystał na czym[s bardziej sensownym.
                Last edited by m26; 29-09-2020, 16:29.

                Comment


                • Zamieszczone przez m26 Zobacz posta
                  Fota tłoka w fazie z przed mycia zdaje się to dokładnie potwierdzać.
                  Tylko uzupełnię, że wysłałem Tobie zupełnie losowo wybrany tłok. Chciałem tylko, aby nie był umyty i miał oryginalnie założone pierścienie (bez demontażu). Tutaj fotka innego tłoka https://www.civicforum.pl/showthread...055#post425055.
                  Poza tym, kupowałem samochód przy stanie ok. 90 kkm, więc jego przeszłość (np. temperament kierowcy lub dbałość o silnik) jest wielką niewiadomą...

                  Ogromne dzięki za wnikliwa analizę!
                  Last edited by MiCyran; 29-09-2020, 17:37.

                  Comment


                  • Co prawda mam późniejszą wersję ale mogę potwierdzić, że ten silnik bierze więcej oleju jak jeździmy na obrotach w okolicy 2000. Pobór jest mniejszy przy obrotach powyżej 2500. Ponadto hamowanie silnikiem, zwłaszcza na zimno też zwiększa zużycie oleju.

                    Comment


                    • M26 to z jakiego materiału są te wadliwe pierścienie?

                      Comment


                      • Tłok który dostałem był umyty częściowo.Nie wszystko widać .

                        Cojacko to objaw uszczelniacza.
                        Przymknieta przepustnica zmniejsza ciśnienie w kolektorze dolotowym,dodając gazu ciśnienie rośnie bliżej ciśnienia wewnątrz silnika i upijanie oleju przez trzonki się zmniejsza.
                        W Twoim przypadku uszczelniacze wziałbym na cel na pierwszym miejscu. W przypadku waddy pierścienia uszczelniającego zużycie rośnie z obciążeniem w postępie geometrycznym,natomiast
                        smaruj[aco zgarniające pokazuja swoje oblicze przy obrotach niezależnie od obciązenia.Teoria swoje,ale sprawdza się najczęściej.

                        Comment


                        • Zamieszczone przez m26 Zobacz posta
                          Tłok który dostałem był umyty częściowo.Nie wszystko widać.
                          Przepraszam, ale celowo przesłałem taki...

                          Zamieszczone przez m26 Zobacz posta
                          Przymknieta przepustnica zmniejsza ciśnienie w kolektorze dolotowym.
                          Czy w i-VTEC-u, przy niskich obrotach, przepustnica nie jest czasem całkowicie otwarta?

                          Comment


                          • To jakaś nowość dla mnie,ale raczej mało możliwe.Nie wyobrażam sobie sterowania powietrzem przez fazę.Da się realizować funkcję EGR poprzez mieszanie w zaworach,ale co do obrotów to po prostu nie wiem.
                            Nie mylisz czasem z przepustnicami od długości kilektora?
                            Last edited by m26; 29-09-2020, 18:06.

                            Comment


                            • Nie wiem, czy tak jest we wszystkich odmianach i-VTEC-a, ale sterowanie mocą (przy załączonym i-VTEC-u) odbywać się ma podobno przez zmniejszanie efektywnej pojemności cylindrów przez opóźnione zamykanie zaworów i powrót części mieszanki do układu dolotowego.
                              Last edited by MiCyran; 29-09-2020, 18:24.

                              Comment


                              • Nie wnikałem w to nigdy,ale temat wart zainteresowania.
                                Fazą steruje się właśnie po to,ale to by oznaczało że regulacja jest płynna co z kolei wymusza potrzebę sterowania za pomocą sygnału modulowanego o zmiennym współczynniku wypełnienia impulsu bo przewody sa dwa. Z tego co wiem to jest tam sterowanie pełnym 12v bez modulacji,jednak nie miałem nigdy potrzeby sprawdzania i nie wiem na pewno.
                                Będę miał kiedyś sposobność to zajrzę co robi TPS,tak będzie najszybciej.

                                Comment

                                Working...
                                X