Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

1.6 i-dtec DPF demontaż i regeneracja. DTC: P149D, P24A4, P0113, P0102.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • 1.6 i-dtec DPF demontaż i regeneracja. DTC: P149D, P24A4, P0113, P0102.

    Witam

    Jakby kogoś interesowało, przybliżę jak się zabrać za wymontowanie DPF-u.

    Najpierw diagnostyka. Warto dowiedzieć się (bądź spróbować się dowiedzieć) dlaczego DPF się zapchał. W moim przypadku był to najprawdopodobniej problem z przepływomierzem + niewielkie dzienne przebiegi związane z sezonowością pracy. Tak czy owak wyrzuciło błędy P149D, P24A4, P0113, P0102.

    Niestety z jakiegoś powodu auto nie dało mi szansy na regenerację (nie zaświeciła się ikonka ostrzeżenia) i wyskoczyła od razu informacja z wykrzyknikiem.
    Zdecydowałem się na przepłukanie filtra w zajmującej się tym firmie.

    Demontaż:
    - Cała spodnia plastikowa maskownica do zdjęcia (spinki zatrzaskowe, śruby..... warto mieć kilka w zapasie bo część nie przetrwa zabiegu)
    - 4 x 10mm od górnej osłony termicznej DPF-u
    - Gdy osłona już była luźna kluczem 22 odkręciłem sondę lambda i dopiero wtedy mogłem zdjąć osłonę górną.
    - Do wyciągnięcia gumowej rurki wiodącej od DPF do czujnika ciśnienia rozłączyłem czujnik ciśnienia i wyjąłem z mocowania. W ten sposób gumowa rurka była w linii prostej ze sztywnym przewodem. Odciągnąłem szczypcami spinkę od strony sztywnego przewodu i delikatnie podważyłem dodając WD40.
    !!!! z czujnikiem ciśnienia delikatnie jak z jajkiem. Jest POTWORNIE drogi!!!
    - Czujnik temperatury DPF-u dołącza się w 2 etapach. 1 to zdjęcie w górę wtyczki ; 2 to wyjęcie gniazda z kablem od czajnika w dół z szyny mocującej (zamocowany jest na zatrzasku podobnie jak wtyczka). Jeżeli nie jesteście pewni to polecam klucz 10 i odkręcić całe mocowanie po uprzednim zdjęciu wtyczki i wypchnięciu 2 spinek podtrzymujących przewody, wtedy doskonale widać jak trzyma się gniazdo. Do przepłukania filtra nie trzeba wyciągać czujnika temperatury z DPF-u
    !!!! niepotrzebnie się z nim namordowałem a i tak nie wyszedł. Ryzyko uszkodzenia duże, TANI NIE jest.
    - 2 śruby i 1 nakrętka przy mocowaniu do turbiny 14mm
    - Po lewej stronie DPF-u idzie równolegle srebrna tuba (w połowie ma pofałdowania) Trzyma się na 2 śrubach u góry (w głębi za szyną mocującą wtyczkę czujnika temperatury) i 2 śrubach na dole (przed i nad mocowaniem z rurą wydechową) 12mm. Odkręciłem i przesunąłem na bok bez wyciągania, bo uniemożliwiała wyjęcie DPF-u wraz z osłoną boczną. Istnieje jednak możliwość że po zdemontowaniu całej dolnej "łapy" da się tego etapu uniknąć.
    - Od spodu 3 x 14mm nakrętki mocujące DPF z rurą wydechową oraz 1 x śruba mocująca do ramy.
    - Od spodu na lewo od poprzedniej czynności i troszkę do góry i przodu auta 2 x śruba 14 mm z łapą trzymającą DPF do silnika. Polecam rozkręcić od razu obie śruby i łapę i wyjąć, ułatwi manewrowanie.
    - Od spodu, za silnikiem (w głębi auta) 2 śruby 14 trzymające rurę wydechową (przed miejscem ze sprężynami). Są te 2 górne śruby, jakieś 10 cm nad rurą, nie te bezpośrednio przy rurze.

    Wyciągnąłem oddałem do połykania chemicznego.

    Po 2 godzinach DPF był do odebrania. Założyłem DPF na miejsce i pojechałem na warsztat w celu wykasowania błędów i ostrzeżeń na pulpicie.

    Mechanik podłączył urządzenie diagnostyczne i okazało się że w celu kalibracji auto musi wykonać wymuszone wypalanie filtra (przynajmniej tak mechanik stwierdził).
    Poszło dosyć szybko.

    Do całej pracy wystarczył śrubokręt, kombinerki długa 14 i 12 (taka jak do świec) krótka 12 i 14, 10, przedłużki średnie do grzechotek i klucz płaski 22.

    Koniec

    Niestety taka przygoda mi się przytrafił, pomimo że regularnie wymieniam olej i filtry, tankuję dobre paliwo (nawet stosuję uszlachetniacz do paliwa)
    Z usług mechanika musiałem skorzystać, gdyż nie mam dostępu do żadnego programu do głębszej ingerencji w auto. Jedyne co posiadam to programy na androidzie do podstawowych odczytów i kasowania ewentualnych błędów poprzez bezprzewodowe złącze obd.

    Pamiętajcie że zapchany DPF to SKUTEK, NIE PRZYCZYNA problemów, więc warto troszkę podrożyć temat i nawet po takiej operacji obserwować czy przyczyna była dobrze zdiagnozowana. Niestety silniki 1.6i-detc pracują niedogrzane a przyczyn zapchania może być wiele.

    Pozdrawiam

  • #2
    No to jest typowa przygoda diesli z DPF. Sam dałeś sporo radę, zastanawia mnie jedno czy ECM (komputer silnika) sam nie potrafi skasować błędów jeśli wszystko działa prawidłowo? Generalnie jest tak w Hondach że nawet bez kasowania kodów, jesli dany obszar działa prawidłowo to OBD2 pamięta kody ale je gasi z tablicy. Czasem mechanicy opowiadają rzeczy że ciężko w to uwierzyć. Nie wiem za bardzo o jaką kalibrację mogło chodzić? ECM ma niezmieniony soft, ma zaprogramowana mape jak trzeba i wystarczy że ECM dostanie prawidłowe dane z ciśnień wejścia i wyjścia DPFa i sam elegancko gasi kody. Nie ma podstaw do tego by wywalał nadal kody jak wszystkie parametry pracy są prawidłowe.
    Kierownik Działu Diesla

    Comment


    • #3
      Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
      Sam dałeś sporo radę, zastanawia mnie jedno czy ECM (komputer silnika) sam nie potrafi skasować błędów jeśli wszystko działa prawidłowo?
      Czasem mechanicy opowiadają rzeczy że ciężko w to uwierzyć. Nie wiem za bardzo o jaką kalibrację mogło chodzić? ECM ma niezmieniony soft, ma zaprogramowana mape jak trzeba i wystarczy że ECM dostanie prawidłowe dane z ciśnień wejścia i wyjścia DPFa i sam elegancko gasi kody. Nie ma podstaw do tego by wywalał nadal kody jak wszystkie parametry pracy są prawidłowe.
      Dzięki. Skasowałem co mogłem z aplikacji ale kontrolka z info i błąd dpf dalej się wyświetlały zarówno w aplikacji skanującej jak i na wyświetlaczu auta.
      Z mechanikami to się zgadza, potrafią naciągnąć ale niestety o ile mechaniczne rzeczy mogę podłubać o tyle elektroniczne muszę się zdać na kogoś ("zaufaj ekspertowi" / łów łów)
      Mechanik pokasował błędy ze swojego wielkiego ekranu ale dopiero gdy auto rozpoczęło regenerację filtra to ikonka zniknęła, tak więc nie wiem czy miał szybkie palce i zrobił 2 rzeczy naraz czy po prostu tak musiało być. Tak czy inaczej coś tam jeszcze było do przepalenia i wydmuchało się razem z chemią po myciu dpf

      Jeszcze jako ciekawostkę wrzucę dane przed i po myciu dpf

      Przed: Ciśnienie 069 Przepływ 112

      Po: Ciśnienie 016 Przepływ 527

      Pozdrawiam

      Comment


      • #4
        Cześć, odświeżę wątek.

        Chcę wyczyścić dpf poprzez środę, którym się pryska do środka. Czy odkręcenie tej sondy (Sondy powietrza?) na górze jest problematyczne?

        Comment

        Working...
        X