Witam
Jakby kogoś interesowało, przybliżę jak się zabrać za wymontowanie DPF-u.
Najpierw diagnostyka. Warto dowiedzieć się (bądź spróbować się dowiedzieć) dlaczego DPF się zapchał. W moim przypadku był to najprawdopodobniej problem z przepływomierzem + niewielkie dzienne przebiegi związane z sezonowością pracy. Tak czy owak wyrzuciło błędy P149D, P24A4, P0113, P0102.
Niestety z jakiegoś powodu auto nie dało mi szansy na regenerację (nie zaświeciła się ikonka ostrzeżenia) i wyskoczyła od razu informacja z wykrzyknikiem.
Zdecydowałem się na przepłukanie filtra w zajmującej się tym firmie.
Demontaż:
- Cała spodnia plastikowa maskownica do zdjęcia (spinki zatrzaskowe, śruby..... warto mieć kilka w zapasie bo część nie przetrwa zabiegu)
- 4 x 10mm od górnej osłony termicznej DPF-u
- Gdy osłona już była luźna kluczem 22 odkręciłem sondę lambda i dopiero wtedy mogłem zdjąć osłonę górną.
- Do wyciągnięcia gumowej rurki wiodącej od DPF do czujnika ciśnienia rozłączyłem czujnik ciśnienia i wyjąłem z mocowania. W ten sposób gumowa rurka była w linii prostej ze sztywnym przewodem. Odciągnąłem szczypcami spinkę od strony sztywnego przewodu i delikatnie podważyłem dodając WD40.
!!!! z czujnikiem ciśnienia delikatnie jak z jajkiem. Jest POTWORNIE drogi!!!
- Czujnik temperatury DPF-u dołącza się w 2 etapach. 1 to zdjęcie w górę wtyczki ; 2 to wyjęcie gniazda z kablem od czajnika w dół z szyny mocującej (zamocowany jest na zatrzasku podobnie jak wtyczka). Jeżeli nie jesteście pewni to polecam klucz 10 i odkręcić całe mocowanie po uprzednim zdjęciu wtyczki i wypchnięciu 2 spinek podtrzymujących przewody, wtedy doskonale widać jak trzyma się gniazdo. Do przepłukania filtra nie trzeba wyciągać czujnika temperatury z DPF-u
!!!! niepotrzebnie się z nim namordowałem a i tak nie wyszedł. Ryzyko uszkodzenia duże, TANI NIE jest.
- 2 śruby i 1 nakrętka przy mocowaniu do turbiny 14mm
- Po lewej stronie DPF-u idzie równolegle srebrna tuba (w połowie ma pofałdowania) Trzyma się na 2 śrubach u góry (w głębi za szyną mocującą wtyczkę czujnika temperatury) i 2 śrubach na dole (przed i nad mocowaniem z rurą wydechową) 12mm. Odkręciłem i przesunąłem na bok bez wyciągania, bo uniemożliwiała wyjęcie DPF-u wraz z osłoną boczną. Istnieje jednak możliwość że po zdemontowaniu całej dolnej "łapy" da się tego etapu uniknąć.
- Od spodu 3 x 14mm nakrętki mocujące DPF z rurą wydechową oraz 1 x śruba mocująca do ramy.
- Od spodu na lewo od poprzedniej czynności i troszkę do góry i przodu auta 2 x śruba 14 mm z łapą trzymającą DPF do silnika. Polecam rozkręcić od razu obie śruby i łapę i wyjąć, ułatwi manewrowanie.
- Od spodu, za silnikiem (w głębi auta) 2 śruby 14 trzymające rurę wydechową (przed miejscem ze sprężynami). Są te 2 górne śruby, jakieś 10 cm nad rurą, nie te bezpośrednio przy rurze.
Wyciągnąłem oddałem do połykania chemicznego.
Po 2 godzinach DPF był do odebrania. Założyłem DPF na miejsce i pojechałem na warsztat w celu wykasowania błędów i ostrzeżeń na pulpicie.
Mechanik podłączył urządzenie diagnostyczne i okazało się że w celu kalibracji auto musi wykonać wymuszone wypalanie filtra (przynajmniej tak mechanik stwierdził).
Poszło dosyć szybko.
Do całej pracy wystarczył śrubokręt, kombinerki długa 14 i 12 (taka jak do świec) krótka 12 i 14, 10, przedłużki średnie do grzechotek i klucz płaski 22.
Koniec
Niestety taka przygoda mi się przytrafił, pomimo że regularnie wymieniam olej i filtry, tankuję dobre paliwo (nawet stosuję uszlachetniacz do paliwa)
Z usług mechanika musiałem skorzystać, gdyż nie mam dostępu do żadnego programu do głębszej ingerencji w auto. Jedyne co posiadam to programy na androidzie do podstawowych odczytów i kasowania ewentualnych błędów poprzez bezprzewodowe złącze obd.
Pamiętajcie że zapchany DPF to SKUTEK, NIE PRZYCZYNA problemów, więc warto troszkę podrożyć temat i nawet po takiej operacji obserwować czy przyczyna była dobrze zdiagnozowana. Niestety silniki 1.6i-detc pracują niedogrzane a przyczyn zapchania może być wiele.
Pozdrawiam
Jakby kogoś interesowało, przybliżę jak się zabrać za wymontowanie DPF-u.
Najpierw diagnostyka. Warto dowiedzieć się (bądź spróbować się dowiedzieć) dlaczego DPF się zapchał. W moim przypadku był to najprawdopodobniej problem z przepływomierzem + niewielkie dzienne przebiegi związane z sezonowością pracy. Tak czy owak wyrzuciło błędy P149D, P24A4, P0113, P0102.
Niestety z jakiegoś powodu auto nie dało mi szansy na regenerację (nie zaświeciła się ikonka ostrzeżenia) i wyskoczyła od razu informacja z wykrzyknikiem.
Zdecydowałem się na przepłukanie filtra w zajmującej się tym firmie.
Demontaż:
- Cała spodnia plastikowa maskownica do zdjęcia (spinki zatrzaskowe, śruby..... warto mieć kilka w zapasie bo część nie przetrwa zabiegu)
- 4 x 10mm od górnej osłony termicznej DPF-u
- Gdy osłona już była luźna kluczem 22 odkręciłem sondę lambda i dopiero wtedy mogłem zdjąć osłonę górną.
- Do wyciągnięcia gumowej rurki wiodącej od DPF do czujnika ciśnienia rozłączyłem czujnik ciśnienia i wyjąłem z mocowania. W ten sposób gumowa rurka była w linii prostej ze sztywnym przewodem. Odciągnąłem szczypcami spinkę od strony sztywnego przewodu i delikatnie podważyłem dodając WD40.
!!!! z czujnikiem ciśnienia delikatnie jak z jajkiem. Jest POTWORNIE drogi!!!
- Czujnik temperatury DPF-u dołącza się w 2 etapach. 1 to zdjęcie w górę wtyczki ; 2 to wyjęcie gniazda z kablem od czajnika w dół z szyny mocującej (zamocowany jest na zatrzasku podobnie jak wtyczka). Jeżeli nie jesteście pewni to polecam klucz 10 i odkręcić całe mocowanie po uprzednim zdjęciu wtyczki i wypchnięciu 2 spinek podtrzymujących przewody, wtedy doskonale widać jak trzyma się gniazdo. Do przepłukania filtra nie trzeba wyciągać czujnika temperatury z DPF-u
!!!! niepotrzebnie się z nim namordowałem a i tak nie wyszedł. Ryzyko uszkodzenia duże, TANI NIE jest.
- 2 śruby i 1 nakrętka przy mocowaniu do turbiny 14mm
- Po lewej stronie DPF-u idzie równolegle srebrna tuba (w połowie ma pofałdowania) Trzyma się na 2 śrubach u góry (w głębi za szyną mocującą wtyczkę czujnika temperatury) i 2 śrubach na dole (przed i nad mocowaniem z rurą wydechową) 12mm. Odkręciłem i przesunąłem na bok bez wyciągania, bo uniemożliwiała wyjęcie DPF-u wraz z osłoną boczną. Istnieje jednak możliwość że po zdemontowaniu całej dolnej "łapy" da się tego etapu uniknąć.
- Od spodu 3 x 14mm nakrętki mocujące DPF z rurą wydechową oraz 1 x śruba mocująca do ramy.
- Od spodu na lewo od poprzedniej czynności i troszkę do góry i przodu auta 2 x śruba 14 mm z łapą trzymającą DPF do silnika. Polecam rozkręcić od razu obie śruby i łapę i wyjąć, ułatwi manewrowanie.
- Od spodu, za silnikiem (w głębi auta) 2 śruby 14 trzymające rurę wydechową (przed miejscem ze sprężynami). Są te 2 górne śruby, jakieś 10 cm nad rurą, nie te bezpośrednio przy rurze.
Wyciągnąłem oddałem do połykania chemicznego.
Po 2 godzinach DPF był do odebrania. Założyłem DPF na miejsce i pojechałem na warsztat w celu wykasowania błędów i ostrzeżeń na pulpicie.
Mechanik podłączył urządzenie diagnostyczne i okazało się że w celu kalibracji auto musi wykonać wymuszone wypalanie filtra (przynajmniej tak mechanik stwierdził).
Poszło dosyć szybko.
Do całej pracy wystarczył śrubokręt, kombinerki długa 14 i 12 (taka jak do świec) krótka 12 i 14, 10, przedłużki średnie do grzechotek i klucz płaski 22.
Koniec
Niestety taka przygoda mi się przytrafił, pomimo że regularnie wymieniam olej i filtry, tankuję dobre paliwo (nawet stosuję uszlachetniacz do paliwa)
Z usług mechanika musiałem skorzystać, gdyż nie mam dostępu do żadnego programu do głębszej ingerencji w auto. Jedyne co posiadam to programy na androidzie do podstawowych odczytów i kasowania ewentualnych błędów poprzez bezprzewodowe złącze obd.
Pamiętajcie że zapchany DPF to SKUTEK, NIE PRZYCZYNA problemów, więc warto troszkę podrożyć temat i nawet po takiej operacji obserwować czy przyczyna była dobrze zdiagnozowana. Niestety silniki 1.6i-detc pracują niedogrzane a przyczyn zapchania może być wiele.
Pozdrawiam
Comment