Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Temperatura silnika - wartość, wyniki wskazań.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Temperatura silnika - wartość, wyniki wskazań.

    Cześć.

    Temat nie jest z tych co "grzeje mi się więc pomóżcie" ...

    Czytając różne fora (również hondowe) spotykam się z wieloma tematami dotyczącymi temperatur układów chlodzenia, problemów z nimi związanych, z odpowietrzaniem itp itd.
    Sam wielokrotnie zadawałem pytania w tematach dotyczących wymiany płynu chłodzącego, jego doboru, wymiany termostatu, czy chłodnicy.
    Śmiem twierdzić zatem, że przydałoby się umieścić podstawowe informacje choćby o temperaturze w której nas ze jednostka (1,8 i-vtec) pracuje - zwłaszcza temperatury maksymalne do ktorych dogrzewamy motor.
    Oczywiście temperatur w zmienia się dość dynamicznie - po otwarciu termostatu spada, po uruchomienia wentylatora również, natomiast chciałbym uzyskać informacje o maksymalnych temperaturach które się pojawiły.

    Chciałbym prosić Was o wpisy jak to u Was wyglada.
    Fajnie byłoby, gdybyście oparli swoje dane o informacje z systemu OBD2 (wiem, że wielu z Was podobnie jak ja często przegląda parametry pracy silnika) .
    Jeśli będziecie wpisywać, to proszę o informację dot typu silnika, temperaturze zewnętrznej, temperaturze płynu z OBD2 oraz wskazanie "klocków" z wyswietlacza na wskaźnikach kokpitu.

    Zacznę od siebie.

    1,8, 140kM, 2007r (tydzień po wymianie płynu chlodzacego)
    temp zewnetrzna ok 16st
    jazda w miescie (Poznań) : temp Max 103stC
    Jazda poza miastem : temp Max 97stC
    ilość klocków wskaźnika : 8szt
    Załączone pliki

  • #2
    HB 1,8 + LPG, 140kM, 2006r (3 lata po wymianie płynu chlodzacego)
    Chłodnica NRF wymieniona ok 3 lata temu. Wg mechanika "brak właściwego podciśnienia w układzie" -> patrz post https://www.civicforum.pl/showthread...ch%C5%82odnicy
    temp zewnetrzna ok 18st
    jazda w miescie (Rzeszów) : temp Max 103stC
    Jazda poza miastem/ autostrada : temp Max 87 stC
    ilość klocków wskaźnika : zalączam zdjęcie, nie wiem jak to się zlicza

    Będę jeszcze monitorował ile wyniesie temperatura jeśli zdarzy mi się stać np. 30 min w korku.


    Przy okazji: jakie są właściwe wartości dla tego silnika? Kiedy silnik jest niedogrzany lub przegrzany (pomijając wskaźnik z wyświetlacza) ?

    20240513_092342.jpg20240512_103337.jpg
    Last edited by Zaskal; 13-05-2024, 09:37.

    Comment


    • #3
      W sedanie są "klocki" w HB są kreski. Zadra ...masz 9 .
      Kierownik Działu Diesla

      Comment


      • #4
        Zamieszczone przez rambo7 Zobacz posta
        W sedanie są "klocki" w HB są kreski. Zadra ...masz 9 .
        Tak, od razu po wklejeniu zdjęcia i postu edytowałem aby poprawić na "9" ale po poprawieniu nie skontrolowałem jak to się poprawiło (do "teraz" byłem pewien, że jest ok po edycji" )

        Dobrze, że podkreśliłeś bo ktoś się może zasugerować.

        Zamieszczone przez Zaskal Zobacz posta
        jakie są właściwe wartości dla tego silnika? Kiedy silnik jest niedogrzany lub przegrzany (pomijając wskaźnik z wyświetlacza) ?
        Właśnie to pytanie było głównym powodem dla którego temat powstał. Jak będzie więcej wpisów to będzie można wyciągnąć konkretne wnioski.
        U mnie dogrzany układ zazwyczaj w trasie pracuje w granicach 94...98stC przy temp zewn do 20stC .

        Comment


        • #5
          Dziś postalem trochę w korkach poznańskich - w sumie około 1h aby przejechać 5km..
          Nic szczególnego się nie działo.
          Temp zewn 21stC
          max temp silnika 100stC na jałowych w korku.
          na "klockach" wskaźnika standardowe 9szt

          Pracujący cyklicznie wentylator obniża temperaturę do 96stC
          Gdy odpuściłem miasto temperatura nie wzrosła powyżej 96stC.
          Myślę, że dużo do gadania ma prędkość przepływu cieczy(obroty silnika - prędkość obrotowa silnika = obroty wirnika pompy wody) gdy lekko ruszałem nawet na pierwszym biegu zwiększając prędkość obrotową silnika jednocześnie powodowalem szybsze zabijanie temperatury silnika.
          Jazda na dwójce 40km/h pozwalała utrzymać temp do 96stC .

          Comment


          • #6
            uzupełnię dane: Rzeszów - jazda w korku, 20 min żeby przejechać 1-2 km. Dość ciepło na zewnątrz: 25 C.
            Silnik dzielnie trzymał temperaturę 87 stC, później w miarę upływu czasu powoli dobijał do 100stC. Więcej nie pokazał. Wraz z płynniejszą jazdą wrócił do normalnych 87st C.
            Zaznaczę, że wymieniłem ostatnio korek chłodnicy, mam wrażenie, że dzięki temu nieznacznie obniżyła się temperatura silnika (wcześniej przy krótkim postoju 5-7 min dobił do 103 st C przy 18C na zewnątrz)

            Comment


            • #7
              Aktualizuję.
              Ostatnio mniej jeżdżę autem na rzecz motocykla, ale ostatnio postałem sobie civicem w korkach poznańskich, to od razu robiłem kontrolę.
              Temp zew etrzna ok 25stC
              Temp zasysanego powietrza 49stC
              Temp silnika 101stC

              101stC to maksymalna temperatura do której zagrzał się silnik stojąc w korku.
              Chwilę przed tą wartością wentylatory chłodnicy weszły na wyższy bieg pracy i po chwili temp spadła do 98st i niżej..

              Comment


              • #8
                Rozpoczynałem ten temat, żeby stwierdzić jednoznacznie jakie temperatury graniczne osiąga prawidłowo pracujący silnik 1,8 montowany w naszych autach.
                Mimo iż ja większość lata przejeździłem motocyklem (również honda ), to jakieś wnioski już można wyciągać.
                Jest chłodna jesień, raczej przegrzewanie jednostek nam juz nie grozi.

                Z tych kilku wpisów można już określić, że temperatura cieczy chłodzącej w naszych silnikach nie przekracza 105stC (standardowo 103stC).

                Mam nadzieję, że w kolejnym roku będziemy mogli jeszcze dokładać tu informacji o własnych spostrzeżeniach.

                Comment


                • #9
                  Witam,
                  Czysto informacyjnie.
                  Dziś wymieniłem chłodnice na NRF.
                  Powodem była wywalona uszczelka pod głowicą oraz przegrzanie silnika.
                  Zauważone zmiany:
                  Wentylator chłodnicy(przy wyłączonym AC) dla oryginalnej chłodnicy Denso załączał się przy 102 st.C, wyłączenie wentylatora następowało przy temperaturze 96 at.C.
                  Obecnie przy nowej chłodnicy, wentylator załącza się przy 107 st.C, wyłączenie następuje przy temperaturze 100 st.C.
                  Domyślam się że odczyt po obdII temperatury cieczy chłodzącej odbywa się z górnego czujnika temp. ( Ten mocowany na termostacie).Natomiast załączenie wentylatora odbywa się w oparciu o czujnik umieszczony w chłodnicy(doła część chłodnicy).
                  Sytuacja taka będzie miała miejsce niezwykle rzadko(tylko dluuugi postój przy wyłączonej klimatyzacji) gdyż przy włączonej klimatyzacji temperatura chłodnicy wynosi około 82C.W czasie pracy AC załączają się oba wentylatory.
                  Pozdrawiam Tomasz

                  Comment

                  Working...
                  X