Zasada działania tego patentu chyba nie zmieniła się do dziś w większości Civiców.
Generalnie to tam się nie zagląda nigdy w życiu, bo po co? ..klocki wymienia się i tyle
.
Okazuje się że jest to bardzo ważne by sworznie prowadnic zacisku pracowały luźno i również klocki w zaczepach jarzma pracowały luźno.
Cały układ wtedy zaczyna pracować przewidywalnie i płynnie zaczyna być wyczuwalne dozowanie siły hamowania.
Każdy oczekuje że po wymianie klocków to hamowanie powinno być bardziej stopniowane w zależności od przyłożonej siły, a jest tak, że jak lekko ciągniemy to nie hamuje ...dopiero jak mocno przyłożymy siłę to zaczyna hamować. Z czasem brakuje nam tego stopniowania przykładanej siły, jak to wyczuwalne jest w nowych samochodach, ale da się do tego zbliżyć dokonując gruntownego przeglądu zacisku jarzma na każdym kole. Więc nie tylko wymiana płynu i wymiana klocków czy tarcz.. to może okazać się za mało do oczekiwanego efektu.
Standardowy układ cywilnego Civic elementy jarzma i zacisków mają tendencję do korodowania zapiekania sie klocków sworzni w prowadnicach itd.
Regeneracja tylnych zacisków w Civic VII.
Zadanie polega na:
1. Zdjąć koło
2. Klucz oczkowy 12 - odkręcenie zacisku,
3. Klucz nasadowy 12 na przedłużce odkręcenie śruby trzymającej przewód hamulcowy - jest to konieczne bo inaczej nie zdejmiemy zacisku z klocków.
4. Oględziny stanu gumek zabezpieczających sworzeń w tulei, - czyszczenie z rdzy i nasmarowanie wazeliną lub smarem ATE.
5. wyczyszczeniu tulei ze starego smaru i rdzy,
6. wyczyszczenie sworzni lub wymiana sworzni jeśli są silnie skorodowane lub gdy są mocno wytarte i i powodują luzy tak że zacisk się rusza. Po skręceniu zacisk nie ma prawa się ruszać na prowadnicach.
7. wyczyszczenie blaszek nierdzewnych 2 szt które prowadzą klocek w jarzmie. Czyścimy ostrożnie by nie uszkodzić powierzchni niklowanych.
8. czyścimy tłoczek oraz smarujemy gumkę uszczelniającą tłoczek, wazelina lub smar ATE.
9. czyścimy nierdzewne blaszki w korpusie zacisku - te dociskające klocki do jarzma.
10. Wyczyszczenie klocków z rdzy i nalotu - delikatne przeszlifowanie pilnikiem zaczepów klocka - zaczepy klocka smarujemy smarem litowym. (klocek powinien luźno wejść do jarzma.
11. klocki hamulcowe powinny posiadać blaszki kompensacyjne. Nie powinno się zakładać klocka bezpośrednio do jarzma pomijając blaszki dystansowe.
12. zakręcamy zacisk w jarzmie,
13. przykręcamy przewód hamulcowy do wspornika - tu smarujemy obficie gwint - to miejsce jest mocno narażone na korozję - nie dokręcamy tej śruby mocno !!! bo można jej później nie odkręcić.
Sworznie różnią się od siebie dolny ma nacięcia wzdłużne - należy zapamiętać który sworzeń gdzie się znajdował!
Jeśli takim sposobem dokonamy przeglądu przednich i tylnych sworzni prowadnic zacisku mamy większą gwarancję żę ukłąd będzie pracował przewidywalnie i będzie zbliżony charakterystyką do nowego samochodu.
Oczywiście jeśli się okaże że przy oględzinach nie jesteśmy w stanie ruszyć tłokiem lub z niego cieknie, może się okazać że do wymiany są uszczelniacze tłoka i dodatkowa robota.
Warto na tę operację zagospodarować sobie więcej czasu np 4 godz. i pobawić się od razu w czyszczenie korpusu tłoka i pomalowanie elementów korpusu zacisku i jarzma farbą antykorozyjną i odporną na wys. temperatury.
Tak odświeżony układ mechanicznej pracy zacisków i klocków możemy być spokojni że to popracuje nawet 2 lata.
Generalnie to tam się nie zagląda nigdy w życiu, bo po co? ..klocki wymienia się i tyle

Okazuje się że jest to bardzo ważne by sworznie prowadnic zacisku pracowały luźno i również klocki w zaczepach jarzma pracowały luźno.
Cały układ wtedy zaczyna pracować przewidywalnie i płynnie zaczyna być wyczuwalne dozowanie siły hamowania.
Każdy oczekuje że po wymianie klocków to hamowanie powinno być bardziej stopniowane w zależności od przyłożonej siły, a jest tak, że jak lekko ciągniemy to nie hamuje ...dopiero jak mocno przyłożymy siłę to zaczyna hamować. Z czasem brakuje nam tego stopniowania przykładanej siły, jak to wyczuwalne jest w nowych samochodach, ale da się do tego zbliżyć dokonując gruntownego przeglądu zacisku jarzma na każdym kole. Więc nie tylko wymiana płynu i wymiana klocków czy tarcz.. to może okazać się za mało do oczekiwanego efektu.
Standardowy układ cywilnego Civic elementy jarzma i zacisków mają tendencję do korodowania zapiekania sie klocków sworzni w prowadnicach itd.
Regeneracja tylnych zacisków w Civic VII.
Zadanie polega na:
1. Zdjąć koło
2. Klucz oczkowy 12 - odkręcenie zacisku,
3. Klucz nasadowy 12 na przedłużce odkręcenie śruby trzymającej przewód hamulcowy - jest to konieczne bo inaczej nie zdejmiemy zacisku z klocków.
4. Oględziny stanu gumek zabezpieczających sworzeń w tulei, - czyszczenie z rdzy i nasmarowanie wazeliną lub smarem ATE.
5. wyczyszczeniu tulei ze starego smaru i rdzy,
6. wyczyszczenie sworzni lub wymiana sworzni jeśli są silnie skorodowane lub gdy są mocno wytarte i i powodują luzy tak że zacisk się rusza. Po skręceniu zacisk nie ma prawa się ruszać na prowadnicach.
7. wyczyszczenie blaszek nierdzewnych 2 szt które prowadzą klocek w jarzmie. Czyścimy ostrożnie by nie uszkodzić powierzchni niklowanych.
8. czyścimy tłoczek oraz smarujemy gumkę uszczelniającą tłoczek, wazelina lub smar ATE.
9. czyścimy nierdzewne blaszki w korpusie zacisku - te dociskające klocki do jarzma.
10. Wyczyszczenie klocków z rdzy i nalotu - delikatne przeszlifowanie pilnikiem zaczepów klocka - zaczepy klocka smarujemy smarem litowym. (klocek powinien luźno wejść do jarzma.
11. klocki hamulcowe powinny posiadać blaszki kompensacyjne. Nie powinno się zakładać klocka bezpośrednio do jarzma pomijając blaszki dystansowe.
12. zakręcamy zacisk w jarzmie,
13. przykręcamy przewód hamulcowy do wspornika - tu smarujemy obficie gwint - to miejsce jest mocno narażone na korozję - nie dokręcamy tej śruby mocno !!! bo można jej później nie odkręcić.
Sworznie różnią się od siebie dolny ma nacięcia wzdłużne - należy zapamiętać który sworzeń gdzie się znajdował!
Jeśli takim sposobem dokonamy przeglądu przednich i tylnych sworzni prowadnic zacisku mamy większą gwarancję żę ukłąd będzie pracował przewidywalnie i będzie zbliżony charakterystyką do nowego samochodu.
Oczywiście jeśli się okaże że przy oględzinach nie jesteśmy w stanie ruszyć tłokiem lub z niego cieknie, może się okazać że do wymiany są uszczelniacze tłoka i dodatkowa robota.
Warto na tę operację zagospodarować sobie więcej czasu np 4 godz. i pobawić się od razu w czyszczenie korpusu tłoka i pomalowanie elementów korpusu zacisku i jarzma farbą antykorozyjną i odporną na wys. temperatury.
Tak odświeżony układ mechanicznej pracy zacisków i klocków możemy być spokojni że to popracuje nawet 2 lata.
Comment