Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Jak działa Korek chłodnicy - zawór upustowy / zawór bezpieczeństwa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Powiem Ci m26, że już zrobiłem kilka razy dłuższą trasę, cisnąłem nawet 160 km/h. Przed zmianą korka na pewno węże już by spuchły, a teraz utrzymują normalną twardość, da się je po zatrzymaniu ugiąć ręką, co wcześniej było trudne już nawet po przejechaniu 15 km. Tak więc śmiem twierdzić, że jest git

    Comment


    • #17
      Zamieszczone przez wojtas13390 Zobacz posta
      W poniedziałek wymieniłem korek na Gates'a. Póki co wszystko wygląda dobrze, dziś zrobiłem dłuższą trasę i troszkę przegoniłem Hannę, węże są wyraźnie bardziej miękkie, ciśnienie nie rośnie. Co więcej wreszcie zassało mi płyn ze zbiorniczka wyrównawczego. Chyba problem rozwiązany ale gdyby coś się jednak zmieniło na gorsze to dam znać. M26 i rambo7 jeszcze raz dzięki za wszelkie wskazówki.
      W mojej Hondzie z silnikiem D16V1 do tej pory nigdy nie miałem problemów z układem chłodzenia silnika. Zrobiłem kilka dni temu trasę o długości 450 km (wszystko było ok, sprawdzałem po niej olej oraz płyn chłodniczy), a następnie taką samą drogę powrotną, czyli 450 km w drugą stronę. Jechałem większość trasy autostradą, na 5 biegu, przy obrotach silnika od 5 do 6 tys. obr. / minutę.

      Dzisiaj zauważyłem zwiększony poziom płynu chłodniczego. Dosięgnął poziomu korka zbiornika wyrównawczego i wylewał się na komorę silnika.

      Do tej pory udało mi się ustalić:
      1) Temperatura płynu chłodniczego w trakcie normalnej jazdy wynosi 83 st. C.
      2) Przy osiągnięciu temperatury płynu chłodniczego około 98 st.C wentylatory załączają się.
      3) Temperatura obudowy silnika mierzona pirometrem wynosi około 90 st.C.
      4) Wentylacja (ogrzewanie wnętrza pojazdu) w trybie ogrzewania działa bezproblemowo.
      5) Węże chłodnicy, po nagrzaniu uginają się bez problemu i są gorące.
      6) Zużycie oleju jest w normie, tzn. jest spadek zużycia oleju około 400 ml/1000 tys. km, co dla mojego silnika jest wartością normalną (taką jak zawsze).
      7) Rozrząd z pompą wody zmieniałem pół roku temu.
      8) Po odkręceniu korka na chłodnicy (nie na zbiorniku wyrównawczym), poziom płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym nieznacznie obniżył się.

      Zastanawia mnie wzrost poziomu płynu chłodniczego. Jutro mam zamiar zakupić nowy korek chłodnicy. Mam nadzieję, że to pomoże. Dam znać jaki będzie efekt, ale jednocześnie chciałbym zapytać forumowiczów, czy mają dla mnie jakąś radę co to może być (jeśli wymiana korka nie wypali)?

      Comment


      • #18
        Zamieszczone przez C-Fan Zobacz posta
        nie cytujemy całości wypowiedzi
        r7.
        Zapewne początek UPG
        Last edited by rambo7; 27-04-2020, 08:11. Powód: edit

        Comment


        • #19
          Zamieszczone przez JarkoCivic Zobacz posta
          Zapewne początek UPG
          Jeśli olej nie dostał się do płynu chłodniczego i zakładając, że wzrost poziomu płynu wynika z zapowietrzenia układu, to dlaczego się nie odpowietrzył i poziom płynu nie wrócił do normalnego?

          Wysłane z mojego MI 8 przy użyciu Tapatalka

          Comment


          • #20
            Zamieszczone przez C-Fan Zobacz posta
            Jechałem większość trasy autostradą, na 5 biegu, przy obrotach silnika od 5 do 6 tys. obr. / minutę.
            pusto fajnie się leci czyli... 180-190kmh/h nie schodziło?

            Zamieszczone przez C-Fan Zobacz posta
            Dzisiaj zauważyłem zwiększony poziom płynu chłodniczego. Dosięgnął poziomu korka zbiornika wyrównawczego i wylewał się na komorę silnika.
            poczytaj ten temat:
            Przy dłuższej trasie pryska płyn chłodniczy na silnik (D16V1)

            Ad 1. nieco za nisko (może błąd pomiaru) ale powinno być około 86stC.
            Ad 2. prawidłowo.
            Ad 3. prawidłowo
            Ad 4. podczas jazdy na rozgrzanym silniku po przejechaniu znacznej odległości otwierasz ogrzewane na max i grzeje solidnie? jak tak - to prawidłowo.
            Ad 5. ważniasze jest informacja o temp chłodnicy (po przejechaniu znacznego odcinka km) na jej spodzie.
            Ad 6. prawidłowo.
            Ad 7. nie ma związku.
            Ad 8. fatalnie. To co opisałeś to wzór jak zapowietrzyć układ. Właśnie rozprężyłeś -zapowietrzyłeś układ chłodzenia. To co zrobiłeś to sabotaż. Nie robi się takich rzeczy. zrobiłeś to na rozgrzanym albo jeszcze ciepłym silniku. Nie należy tego robić. Korek możesz odkręcić wtedy gdy silnik całkowicie ostygnie do całkowicie zimnego.

            Zamieszczone przez C-Fan Zobacz posta
            Zastanawia mnie wzrost poziomu płynu chłodniczego.
            czysta fizyka. Jak temp cieczy rośnie to zwiększa swoją objętość czyli wzrasta jego poziom, gdy się ochładza zmniejsza swoja objętość - i to buforowanie obserwujesz w zb. wyrównawczym - tylko ten zbiornik można odkręcać na rozgrzanym silniku, celem np dolewki.
            Zamieszczone przez C-Fan Zobacz posta
            Jutro mam zamiar zakupić nowy korek chłodnicy.
            będziesz miał 2 sprawne korki.
            Zamieszczone przez C-Fan Zobacz posta
            Mam nadzieję, że to pomoże.
            absolutnie nie pomoże.
            Zamieszczone przez C-Fan Zobacz posta
            Dam znać jaki będzie efekt
            Ja już ci powiem jaki będzie efekt - nie będzie żadnego efektu jakiego sie spodziewasz efekt będzie taki sam.
            Zamieszczone przez C-Fan Zobacz posta
            czy mają dla mnie jakąś radę co to może być
            Nie panikować!
            Zmniejsz nieco ilość cieczy w zb. wyrównawczym na zimnym silniku. Utrzymuj tam poziom mierzone na zimnym 1/3 (między Min a Max) nie może być więcej jak połowa stanu, bo przy tak agresywnej jeździe zb. wyrównawczy go nie pomieści i wywala jak u Crisownika.
            Rada kolejna to przy tak dynamicznej jeździe otwórz czasem ogrzewanie na MAX i poczekaj czy solidnie grzeje? Robimy to w lato nawet jak jest +35stC na polu. Tak samo jak załączamy sprężarkę w zimę tak samo dla sprawdzenia układu chłodzenia silnika otwieramy ogrzewanie aby spr. skuteczność chłodzenia silnika. Jak jest dobre mocne grzanie to i masz dobre chłodzenie.
            Moim zdaniem nic się nie dzieje.
            Na podstawie całego tematu Crisownika uważam, że ten układ tak pracuje, i ma za mały zb. buforowy.
            Rocznik masz 2001 czyli auto nie nowe a chłodnica od nowości?
            Kiedy był usuwany kamień kotłowy? (płukanka?)
            Przy wymianie rozrządu wymieniałeś płyn chłodniczy ?
            Sprawdzono drożność chłodnicy? rozpinasz górnego i dolnego węża - wsadzasz węza ogrodowego pod ciśnieniem i wyczujesz jakie są opory przepływu. Jak za duże to może to mieć wpływ na ciśnienie w układzie gdy silnik pracuje na zwiększonych obrotach.
            Na razie jak dla mnie nie ma powodu do paniki, ani zakupów niepotrzebnych korków itd.
            Kierownik Działu Diesla

            Comment


            • #21
              pusto fajnie się leci czyli... 180-190kmh/h nie schodziło?
              150-170 km/h
              Utrzymuj tam poziom mierzone na zimnym 1/3 (między Min a Max) nie może być więcej jak połowa stanu, bo przy tak agresywnej jeździe zb. wyrównawczy go nie pomieści i wywala jak u Crisownika.
              Ja utrzymywałem przy maksimum...

              Rocznik masz 2001 czyli auto nie nowe a chłodnica od nowości?
              Kiedy był usuwany kamień kotłowy? (płukanka?)
              Przy wymianie rozrządu wymieniałeś płyn chłodniczy?
              Nie zmieniałem chłodnicy i nie usuwałem kamienia. Przy wymianie rozrządu był wymieniany płyn.

              Dzięki za radę z drożnością chłodnicy. Będę musiał to zrobić.

              Dzwoniłem do mojego mechanika i powiedział mi, że jak wyrzuciło mi płyn do zbiornika wyrównawczego, to mam powietrze w układzie i mogę przegrzać miejscowo silnik i załatwić uszczelkę pod głowicą. Polecił mi odessać strzykawką płyn ze zbiornika wyrównawczego i uzupełnić nim płyn przez korek chłodnicy na zimnym silniku.
              A mnie zastanawia, dlaczego układ sam nie "odessa" nadmiaru tego płynu ze zbiorniczka wyrównawczego?

              Comment


              • #22
                Zamieszczone przez C-Fan Zobacz posta
                Ja utrzymywałem przy maksimum...
                za dużo, pusta przestrzeń zb. wyrównawczego nie miała gdzie gromadzić cieczy w wyniku zwiększonej objętości po jej nagrzaniu. (jak byś miał niższe obroty to by nie wywaliło).
                Zamieszczone przez C-Fan Zobacz posta
                Nie zmieniałem chłodnicy i nie usuwałem kamienia. Przy wymianie rozrządu był wymieniany płyn.
                idzie lato, więc czas się znajdzie, rozważ spuszczenie cieczy chłodzącej (złapania jej w jakąś miskę), jak będzie czysta to wykorzystaj ponownie. Chodzi o to byś sprawdził drożność chłodnicy. Im mniej oporów przepływu tym łatwiej pompie wody, wtedy jest skuteczniejszy przepływ cieczy i lepsze chłodzenie.
                Generalnie musisz wiedzieć że wydajność pompy wody jest proporcjonalna do obrotów silnika, im obroty większe tym wydajność pompy większa i ciśnienie większe.
                Zamieszczone przez C-Fan Zobacz posta
                Dzwoniłem do mojego mechanika i powiedział mi, że jak wyrzuciło mi płyn do zbiornika wyrównawczego, to mam powietrze w układzie i mogę przegrzać miejscowo silnik i załatwić uszczelkę pod głowicą
                zgadza się, ale ... meldujesz że silnik po rozgrzaniu (dla mnie rozgrzanie to przejechane co najmniej 20km) dmuchawa dawał gorące powietrze - a to świadczy że powietrza w układzie nie ma. Jak by leciało letnie powietrze z kratek nawiewu to niedobrze.
                Dlatego tak jak pisałem, co jakiś czas a szczególnie po dłuższej jeździe i w upały otwórz ogrzewanie na MAx - i musi lecieć naprawdę gorące powietrze - jak tak jest to jest prawidłowo, jak takie ciepłe, letnie to wtedy masz powietrze i to jest niedobrze.
                Zamieszczone przez C-Fan Zobacz posta
                Polecił mi odessać strzykawką płyn ze zbiornika wyrównawczego i uzupełnić nim płyn przez korek chłodnicy na zimnym silniku.
                tak jest, zna się chłop. ale tak jak pisałem silnik musi być zimny - tzn taki jak rano jest zimny przed jazdą.
                Zamieszczone przez C-Fan Zobacz posta
                A mnie zastanawia, dlaczego układ sam nie "odessa" nadmiaru tego płynu ze zbiorniczka wyrównawczego?
                tak działą każdy sprawny ukłąd chłodzenia - sam sobie pobiera ciecz ze zb. wyrównawczego. Po warunkiem że się nie odkręca korka chłodnicy !
                Układ miał ciśnienie jak był ciepły, i chłodził się z ciśnienie wytworzonego w układzie jak ostygnie zrobi się podciśnienie i wtedy sam sobie pobierze do chłodnicy ciecz... natomiast Ty odkręciłeś korek chłodnicy ...no, to pozbawiłeś układ samo zasysania, rozprężyłeś układ, zamiast cieczy poszło powietrze czyli jak widziałeś poziom w zb. się zmienił nieco się obniżył.
                Nie pomagaj układowi chłodzenia - on sam sobie poradzi. Rola użytkownika w trakcie użytkowania samochodu sprowadza się wyłącznie do kontroli poziomu w zb. wyrównawczym i sprawdzeniu co jakiś czas czy w lato ukłąd chłodzenia grzeje, i ma grzać mocno i dość szybko po otwarciu nastawienia temp.: na Hi Max Ciepło.
                Kierownik Działu Diesla

                Comment


                • #23
                  Podszedłem do mojej Hondzi w trakcie pracy z moim kolegą, który zna się lepiej ode mnie na mechanice. Posprawdzał i wszystko działa prawidłowo tak jak wcześniej pisałem, czyli leci gorące powietrze po nagrzaniu, termostat otwiera się (dolny wąż w pewnym momencie nagrzewa się tak jak górny), wentylatory załączają się.

                  Otworzyliśmy korek chłodnicy jak jeszcze nie był nagrzany układ. Ponaciskaliśmy węże, aby usunąć ewentualne zapowietrzenie. Zauważyliśmy, że korek przy naciskaniu na sprężynę wydaje dźwięki jakby piasek się w nim mielił. Po pracy sprawdziłem poziom płynu chłodniczego i się okazało, że został zassany ze zbiorniczka jak silnik się studził na postoju. Teraz jest już jedyne 4-5 cm ponad maksimum i do korka zbiorniczka wyrównawczego sporo brakuje.

                  Tak czy inaczej, skoro "zabawa" sprężyną korka pomogła odessać płyn ze zbiorniczka, zamówiłem nowy. Kupiłem korek BluePrint ADH29902, no i okazało się, że nie pasuje mimo, że został dopasowany po numerze oryginalnej części... Kupiłem inny, na ciśnienie 1.1 bar i spasował - RC0027 CALORSTAT by VERNET.

                  Będę obserwował jak sytuacja będzie się rozwijać dalej i dam tutaj znać.

                  Dla mnie taki wyrzut płynu chłodniczego do zbiorniczka, to była pierwsza taka sytuacją, która mnie spotkała, a jeżdżę tym samochodem już 4 lata. Tym bardziej, że dość często pokonuję nim spore dystanse i raczej trzymam się w górnym zakresie obrotów. Jesienią miałem zalewany nowy płyn chłodniczy, przy okazji wymiany rozrządu z pompą wody. Wtedy, przy odbiorze auta, miałem zalany płyn chłodniczy pod korek zbiorniczka wyrównawczego (bo mechanik nie zdążył odpowietrzyć) i zgodnie z tym co powiedział, ten nadmiar płynu został odessany w trakcie samoczynnego odpowietrzania układu. Dlatego tym razem ten brak pobrania nadmiaru płynu ze zbiorniczka mnie zdziwił, bo przekonałem się już wcześniej, że układ sam się odpowietrza.

                  Podsumowując (dla zielonych w temacie, czyli takich jak ja), sprawa z działaniem/rolą zbiorniczka wygląda następująco.
                  Płyn chłodniczy charakteryzuje się wysoką rozszerzalnością termiczną, tzn. w zależności od temperatury zwiększa lub zmniejsza swoją objętość. Korek pełni funkcję regulacyjną poprzez zawór ciśnieniowy, który posiada. Jeśli pod wpływem działania wysokiej temperatury płyn chłodniczy rozszerzy się (zwiększy objętość) tak, że ciśnienie w układzie chłodzenia zwiększy się (nadciśnienie), to zawór na korku chłodnicy otworzy się i nadmiar płynu zostanie przerzucony do zbiorniczka wyrównawczego. Z kolei, jeśli pozostawimy samochód i układ zmniejszy znacznie swoją temperaturę, to wtedy ciecz zmniejszy swoją objętość i w układzie chłodzenia będzie podciśnienie, które zassa ze zbiorniczka wyrównawczego płyn chłodniczy. Zbiorniczek wyrównawczy jest połączony z zaworem korka jednym wężykiem i przy pomocy tylko tego połączenia jest wyrzucany lub zasysany płyn.
                  Last edited by C-Fan; 27-04-2020, 22:17.

                  Comment


                  • #24
                    Zamieszczone przez C-Fan Zobacz posta
                    Podsumowując (dla zielonych w temacie, czyli takich jak ja), sprawa z działaniem/rolą zbiorniczka wygląda następująco.
                    Płyn chłodniczy charakteryzuje się wysoką rozszerzalnością termiczną, tzn. w zależności od temperatury zwiększa lub zmniejsza swoją objętość. Korek pełni funkcję regulacyjną poprzez zawór ciśnieniowy, który posiada. Jeśli pod wpływem działania wysokiej temperatury płyn chłodniczy rozszerzy się (zwiększy objętość) tak, że ciśnienie w układzie chłodzenia zwiększy się (nadciśnienie), to zawór na korku chłodnicy otworzy się i nadmiar płynu zostanie przerzucony do zbiorniczka wyrównawczego. Z kolei, jeśli pozostawimy samochód i układ zmniejszy znacznie swoją temperaturę, to wtedy ciecz zmniejszy swoją objętość i w układzie chłodzenia będzie podciśnienie, które zassa ze zbiorniczka wyrównawczego płyn chłodniczy. Zbiorniczek wyrównawczy jest połączony z zaworem korka jednym wężykiem i przy pomocy tylko tego połączenia jest wyrzucany lub zasysany płyn.
                    ... i było by wszystko ok w tym zapisie tylko brakuje jednej, najważniejszej, kluczowej, sprawy, jeśli ma się to skuteczne odpowietrzyć, tzn. zanim zgasimy silnik ogrzewanie pozostawiamy w pozycji Hi MAx gorąco.
                    Zamieszczone przez C-Fan Zobacz posta
                    miałem zalewany nowy płyn chłodniczy, przy okazji wymiany rozrządu z pompą wody. Wtedy, przy odbiorze auta, miałem zalany płyn chłodniczy pod korek zbiorniczka wyrównawczego (bo mechanik nie zdążył odpowietrzyć) i zgodnie z tym co powiedział, ten nadmiar płynu został odessany w trakcie samoczynnego odpowietrzania układu.
                    po to mechanik zalał płyn do MAX, aby zapewnić układowi pobór cieczy ze zb. wyrównawczego gdy silnik będzie się chłodził....ale wcześniej otwieramy ogrzewanie na MAX i gasimy silnik.

                    Dlaczego tak podkreślam tą sprawę?
                    Bo jest wiele przypadków (mnóstwo tu opisanych na forum) że po wymianie cieczy chłodzącej, (lub innych "prac" związanych z odkręcaniem korka chłodnicy) zapominamy o nagrzewnicy.
                    Wiele osób zapomina o tym aby w operacji wymiany cieczy otwierało ogrzewanie na MAx, ciecz w nagrzewnicy wyleci częściowo i zostanie tam poduszka powietrzna.
                    Uzupełniony układ wydaje sie pełny, do czasu kiedy albo wskazówka idzie na czerwone pole, albo z nawiewów leci letnie (zamiast gorące) powietrze.
                    Jeśli zawór ogrzewania jest zamknięty to układ nie odpowietrzy się prawidłowo. Zb. wyrównawczy musi być pełny (co zrobił mechanik) ogrzewanie musi być ustawione na MAx gorąco jak gasimy silnik, wtedy sie odpowietrzy sam prawidłowo.
                    Podkreślam w kółko że wszyscy wiedzę i piszą o tym że sprężarkę klimy załączają w zimę, (chłodzą w zimę) a kto otwiera ogrzewanie w lato? (kto grzeje w lato?) zdecydowanie i dużo mnie użytkowników.
                    Po co się to robi? Po to aby się przekonać czy układ chłodzenia silnika prawuje prawidłowo i po to zostawiamy z otwartym ogrzewaniem na Max ciepło aby miał szanse się odpowietrzyć.
                    Nie jeden się zdziwił jak tak zrobił i rano w zb. wyrównawczym pusto !
                    Kierownik Działu Diesla

                    Comment


                    • #25
                      Jest dokładnie tak jak piszesz Rambo. Po lekturze forum w tym temacie, jeździłem wczoraj na ogrzewaniu włączonym na maksa (ale bez nawiewu) i układ bardzo ładnie zassał pozostały nadmiar ze zbiorniczka wyrównawczego.

                      Teraz poziom płynu chłodniczego w zbiorniczku mam w granicach normy i będę regularnie sprawdzał. W najbliższej dłuższej trasie włączę na chwilę ogrzewanie i oczywiście sprawdzę, czy problem wyrzucania płynu do zbiorniczka powróci. Oczywiście jak coś, będę informował

                      Comment

                      Working...
                      X