Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

problem z chłodzeniem silnika i/lub klimatyzacją ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • problem z chłodzeniem silnika i/lub klimatyzacją ?

    Witam (z góry przepraszam za dużą ilość tekstu!),

    Jestem nowym użytkownikiem tego forum. Jeżdżę Hondą 5D z 2000 roku.
    Od jakiegoś czasu mam pewien problem z (prawdopodobnie) układem chłodzenia i/lub klimatyzacją. W tej chwili wydaje mi się, że muszę oddać auto do mechanika, ale chciałbym uzyskać Waszą pomoc, rady, wiedzę w tym zakresie. Wszystkie elementy tego problemu opisałem poniżej.

    Całość sprowadza się do tego, że w momencie postoju samochodu - oczywiście przy włączonym silniku - i włączonej klimatyzacji, wskazówka temperatury silnika idzie mocno w górę. Nie dochodzi do czerwonego pola, ale zatrzymuje się ok. 1 cm (gdy jest upał na dworze) i powiedzmy 1,5 cm od czerwonego pola. Gdy samochód rusza temperatura spada.

    1. Wszystko zaczęło się wraz z nastaniem upalnych dni kilka tygodni temu. W pewnym momencie stwierdziłem, że klimatyzacja zamiast chłodzić tak jak powinna, to po pewnym czasie zaczynała wydmuchiwać takie tylko troszke letnie powietrze, które dodatkowo wydawało mi się wilgotne. Szybko w kabinie robiło się nieprzyjemnie, więc musiałem otwierać okno lub wyłączać klimę.

    2. Po kilkunastu takich dniach wkurzyłem się i dałem samochód do napełnienia klimy środkiem chłodzącym, przy okazji panowie w serwisie zrobili mi odgrzybianie i wymienili filtr przeciwpyłkowy.

    3. Moje wrażenie po tym nabiciu klimy było w miarę OK, choć spodziewałem się lepszego efektu. Wydawało mi się, że jeszcze rok czy 2 lata temu klima chłodziła bardzo mocno, a w tej chwili gdy są upały gdy jedzie na ostatnim biegu i dmucha do kabiny (ustawienie strzałka na twarz) to można powiedzieć że jest w miarę przyjemnie. Ale i tak jest lepiej niż w punkcie 1.

    4. Mniej więcej w tym samym czasie co odebrałem samochód od zrobienia tej klimatyzacji zauważyłem, że gdy jeżdżę po mieście i dojeżdżam do skrzyżowań rośnie mi dość szybko wskazówka temperatury silnika. Zaznaczam że to był ten okres co były upały ponad 30 stopni. Ja nie wiem czy to jest normalne zjawisko, nie jestem mechanikiem. Początkowo zwalałem winę na upały, ale stwierdziłem, że przecież w poprzednich latach też zdarzały się dni upalne i takiego zachowania tej wskazówki nie zauważyłem. Nie wiem jak u Was, ale u mnie 'standardowo' wskazówka temperatury silnika jest trochę poniżej połowy pola. A gdy mi tak rosła na skrzyżowaniach bądź gdy samochód był zaparkowany z włączonym silnikiem to potrafiła rosnąć do ok. 1 cm przed czerwonym polem (za 5 dwunasta, tyle że odwrotnie).

    5. Pewnego wieczoru, gdy temperatura opadła do ok. 20 stopni (była północ) zszedłem do samochodu by zrobić mały teścik. Bo byłem ciekaw czy temperatura zewnętrzna ma wpływa na zachowanie wskazówki. Odpaliłem zaparkowany samochód i czekałem aż wskazówka podskoczy. Nie skakała. Włączyłem klimatyzację na maxa, by sprawdzić przy włączonej klimie. Kilka, może kilkanaście minut po włączeniu klimy wskazówka zaczęła rosnąć. Znów była tak wysoko. Wyłączyłem klimę - wskazówka zaczęła opadać, wróciła do normalnego położenia.

    6. Poczytałem trochę książki serwisowej, stwierdziłem że na wszelki wypadek sprawdzę poziom płynu w układzie chłodzenia (na podstawie zbiorniczka wyrównawczego). Wiem wiem, mogłem to sprawdzić o wiele wcześniej, ale niestety nie przyszło mi to do głowy. W każdym razie poziom płynu był poniżej MIN, pojechałem szybko na stację benzynową i kupiłem płyn, taki w żółtym plastikowym opakowaniu zdaje się firmy Prestone (nie koncentrat tylko płyn). Dolałem do poziomu MAX. Było to przedwczoraj wieczorem.

    7. Niczego to nie zmieniło. Dzisiaj, przy wietrznej, chłodnej pogodzie znów zrobiłem teścik. Odpalony samochód zaparkowałem (po jeździe ok. 25 km) i włączyłem na maxa klimę. Wskazówka poszła do góry.

    Poradźcie mi proszę - na co jeszcze mogę zwrócić uwagę zanim oddam samochód do mechanika ? Co to może być ?
    Ile może kosztować naprawa ?
    Zdaję sobie sprawe z tego, że samochód jest dość skomplikowanym dziełem i nie da się łatwo odpowiedzieć na pytanie 'co to może być'. Dlatego też sprawdziłem na tyle na ile mogłem sam kilka rzeczy:

    a) klimatyzacja:
    - jedna rurka jest chłodna i wilgotna, druga jest ciepła/gorąca
    - dziś przy teście, gdy wskazówka była do góry przy włączonej klimatyzacji i włączonym obiegu wewnętrznym wentylator klimatyzacji chodził ok. 15 sekund i się wyłączał aby po 6 sekundach się włączyć, było też słychać pstryki włączenia/wyłączenia sprężarki klimatyzacji - i tak w kółko (CZY TO JEST NORMALNE ?)
    - przy tym dzisiejszym teście wentyl klimy i sprężarka chodziła bez przerwy gdy był wyłączony obieg wewnętrzny

    b) układ chłodzący:
    - radiator/chłodnica wydaje się OK, jest cała ciepła, choć wydawało mi się że góra była cieplejsza niż dół gdy sprawdzałem
    - sprawa która mnie jeszcze zastanawia to to, że gdy wskazówka temperatury jest u góry (w tej 'nienormalnej' zdaje się pozycji) to wentylator chłodnicy nie chodzi bez przerwy, ale co jakiś czas się wyłącza i włącza po chwili (wydawało mi się, że skoro temperatura silnika jest cały czas zbyt wysoka to wentylator powinien chodić tak długo, aż ona nie spadnie)

    To by było na tyle... nic więcej w tej chwili nie przychodzi mi do głowy.
    Przepraszam za tak długą wiadomość, ale chciałem w miarę dobrze wszystko opisać.

    Proszę pomóżcie w miare możliwości.

  • #2
    Sprawa jest bardzo prosta wymień termostat-na 100%

    Comment


    • #3
      Niby na 100%, ale czy możliwe jest to, aby winna takiemu zachowaniu auta była pompa wody ?

      (o takiej możliwości powiedział mi mechanik dziś rano przez telefon).


      edit:
      Jeszcze coś: zauważyłem dziś rano, że ta temperatura która rośnie na postoju spada nie tylko gdy samochód jedzie, ale nawet gdy na tym postoju wduszę gaz i wzrosną obroty.
      Last edited by cisiu; 26-07-2010, 10:26.

      Comment


      • #4
        Tak.Z opisanych przez Ciebie objawów wynika ,że jest to termostat,który się całkowicie nie otwiera po osiągnięciu temperatury około 78C.Miałem takie same objawy-teraz jest jak byłby nowy.Koszt termostatu zastępczego ok.30PLN,oryginału 100PLN

        Comment


        • #5
          I jeszcze jedno nie jest to sprawa żadnej pompy.Na 100%.Po wymianie termostatu uzupełnij płyn chłodniczy bo w czasie wymiany trochę wypłynie ok.0,5l.Wymianę termostatu możesz zrobić samemu.Jest to dość proste!Oczywiście jeżeli wiesz gdzie się on znajduje.Napisz co zrobiłeś?

          Comment


          • #6
            OK...

            Oddałem wczoraj rano samochód do mechaniora. Opowiedziałem mu co się dzieje, na co kilka razy zrobił taką minę i sprawiał wrażenie jakby nie miał pomysłu na rozwiązanie, ale oczywiście na wszelki wypadek wszystko miał sprawdzić.
            Dzwoniłem koło 15ej z pytaniem jak tam samochód - powiedział, że wg niego wszystko jest w porządku: termostat OK, wentylator chodzi, jedyne co zrobił to dolał trochę płynu do chłodnicy (chociaż kilka dni wcześniej sam dolewałem do zbiorniczka wyrównawczego).
            Powiedział że co prawda wskazówka rośnie do ok. połowy skali, ale on uważa że wszystko jest OK i że dalej tym się nie będzie zajmował (!). Nie kazał sobie nic zapłacić. Z tego też powodu w sumie nie wiem czy wierzyć że cokolwiek zrobił (czy rzeczywiście sprawdził termostat).
            Co myślicie na ten temat ?

            Czy to jest normalne, że gdy wskazówka na postoju wzrośnie do tej połowy lub ciut za połową, to zaczyna spadać w momencie nie tylko gdy ruszę samochodem, ale gdy po prostu wduszę ga? Może to jakiś problem elektryczny lub po prostu jakiś czujniczek temperatury jest walnięty i nie powinienem się przejmować ?
            Jedno pytanie - czy włączona klimatyzacja powinna chodzić bez przerwy ? (wentylator i sprężarka). Pytam, bo kilka dni temu zauważyłem że czasami , szczególnie podczas jazdy, czuję co kilkanaście / kilkadziesiąt sekund wzrost/spadek mocy silnika , przy okazji delikatne szarpnięcie - jak przy włączaniu i wyłączaniu klimy (lub czegoś innego)
            No i któregoś dnia na postoju zauważyłem takie zachowanie - włączona klima, co kilkanaście sekund wentyl i sprężarka się włączają i wyłączają... - czy to normalne zachowanie klimatyzacji ?

            Comment


            • #7
              Masz już tyle informacji a dalej wydajesz kasę na niedouczonych mechaników wymień ten termostat !!! koszt około 50zł. i odkręcenie dwóch śrubek, to chyba nie tak wiele ????
              Wskazówka wskaźnika temperatury powinna znajdować się po nagrzaniu silnika cały czas w tym samym miejscu, troszkę poniżej połowy skali, nie ma znaczenia czy na postoju czy przy włączonej klimie, cały czas w tym samym miejscu!!!

              A klima działa prawidłowo, co jakiś czas sprężarka i wentylator wyłączają się, odłącza czujka na parowniku gdy szron się zbiera, pozwala to na odszronienie parownika.
              Honda Civic MB2 2000r. liftback 5D. D16W4

              http://www.civicforum.pl/showthread.php?t=20077

              Comment


              • #8
                Zamieszczone przez Tomo1 Zobacz posta
                Masz już tyle informacji a dalej wydajesz kasę na niedouczonych mechaników wymień ten termostat !!! koszt około 50zł. i odkręcenie dwóch śrubek, to chyba nie tak wiele ????
                Napisałem że mechanikowi nic nie zapłaciłem, bo nie chciał. A kwestia wiele - niewiele jest względna. Sprawdzę sobie sam ten termostat gdy będę miał okazję. Jednak nadal nie rozumiem, dlaczego temperatura (wskazówka) spada gdy wduszam gaz na postoju. Czy ten objaw również wskazuje na termostat ?

                Dziękuję za info odnośnie klimatyzacji.

                Comment


                • #9
                  Dlatego że pompa szybciej pracuje i więcej płynu przepompowuje. Termostat w Twoim przypadku zacina się i nie otwiera do końca dużego obiegu. Nie zapłaciłeś a gdyby chciał zapłaty??? wyrzuciłbyś pieniądze
                  Last edited by Tomo1; 29-07-2010, 20:16.
                  Honda Civic MB2 2000r. liftback 5D. D16W4

                  http://www.civicforum.pl/showthread.php?t=20077

                  Comment


                  • #10
                    Hmmm...to daje do myślenia... Jak już wykręcę termostat i będę go sprawdzał to jak bardzo powinien się otworzyć ? Jest to jakaś konkretna wielkość ? I czy termostat do hondziny musi być jakiś szczególny, np. jakaś polecana marka, model, cokolwiek ? (nie wiem, nie znam sie )

                    Comment


                    • #11
                      Kup TAMA za 40 zł, a jak masz kasę zbędną to GATES za ok. 110 zł. Termostat oczywiście do Hondy

                      Na bank masz walnięty termostat i nie ma co sprawdzać. Kupić i wymienić.
                      Moja była: Honda CRX del Sol VTi B16A2

                      Moja była: Honda Civic '92 EG8 1.5 (D15B7) automat (V gen) sedan 4D wer. USA



                      TPGarage - MECHANIKA - DIAGNOSTYKA - KLIMATYZACJA - WULKANIZACJA - SPAWANIE TIG/MIG - SPAWANIE PLASTIKÓW - PRANIE TAPICEREK SAMOCHODOWYCH

                      PRANIE TAPICEREK SAMOCHODOWYCH - WARSZAWA I OKOLICE

                      OGLĘDZINY SAMOCHODÓW PRZEZ ZAKUPEM - WARSZAWA I WOJ. MAZOWIECKIE

                      Comment


                      • #12
                        Heh, wszyscy tu tacy pewni tego termostatu, tym bardziej zdziwiła mnie gadka tego 'mechanika'. Dziękuję za pomoc, po całym zamieszaniu napiszę co i jak.

                        Pozostaje jeszcze jedna, podstawowa sprawa... w sobotę wyjeżdżam rodzinką, 300 km w jedną stronę. Podczas jazdy temperatura jest normalna. Czy mogę jechać tym samochodem czy nie bardzo ?

                        Comment


                        • #13
                          Przy wymianie pamiętaj żeby "dyndzelek" który jest na termostacie znajdował się na górze, zresztą powinno być tam zaznaczone " UP ", musi tak być bo termostat jest mimośrodowy.

                          Podczas jazdy temperatura jest o.k. bo jest dodatkowe chłodzenie przez pęd powietrza przepływający przez chłodnicę.

                          Są pewni bo mają doświadczenie, ja jeżdżę hondami od wielu lat, obecna to trzecia

                          Możesz jechać, jakby zaczęła się za bardzo grzać to wyjmij całkiem termostat, zrobisz to nawet na drodze, weź tylko ze sobą płyn żeby dolać w razie czego.
                          Last edited by Tomo1; 29-07-2010, 21:40.
                          Honda Civic MB2 2000r. liftback 5D. D16W4

                          http://www.civicforum.pl/showthread.php?t=20077

                          Comment


                          • #14
                            Super dobrze, jeszcze raz wielkie dzięki za pomoc. Pod koniec przyszłego tygodnia, po powrocie z wyjazdu, wyciągnę termostat, zobaczę jak sie zachowuje no i kupię nowy i zamontuję nowy. Chyba że wyjdzie coś innego (o ile to możliwe )

                            Comment

                            Working...
                            X