Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

HDS HIM (odcinek #2) - wykrywanie anomalii w procesie spalania.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • HDS HIM (odcinek #2) - wykrywanie anomalii w procesie spalania.

    Hej!

    Pewnie większość z Was wie, że HDS jest programem komputerowym do diagnostyki naszych ukochanych Civiców. Za jego pomocą można skasować błędy, odczytać dane podczas bieżącej pracy poszczególnych modułów czy też wykonać testy diagnostyczne poszczególnych komponentów.
    W cześci pierwszej (dostępnej TUTAJ) przedstawiłem opcje dostępne w ramach zarządzania systemem przypominania o przeglądzie.

    Dzisiaj zajmiemy się analizą bardzo ciekawej funkcjonalności HDS, która może pomóc w wykryciu anomalii w procesie spalania na poszczególnych cylindrach.
    Mianowicie, w module PGM-FI, sekcja Data List znajdziecie cztery parametry o następujących nazwach - Cyl Crank Speed #1, Cyl Crank Speed #2, Cyl Crank Speed #3, Cyl Crank Speed #4.

    PGM-FI.jpg

    DataList.jpg

    CylCrankSpeed.PNG

    Wartości powyższych parametrów są mierzone w rad/s, ale co tak naprawdę one oznaczają i jak je interpretować?

    Oficjalna pomoc dostępna w HDS opisuje to w następujący, dosyć skomplikowany sposób:

    CYL CRANK SPEED #:
    CYL Crank Speed #
    (rad/s)

    This parameter shows engine speed change by combustion pressure torque of No.# cylinder.
    This is used for misfire detection.

    Calculation method:
    FI ECU will calculate average engine speed (i.e. NE in fig.) and engine speed change (i.e. Δω in fig.) from measured crank pulse.
    NOTE: Δω (rad/s) = 2 * 3.14 * ΔNE(rpm) / 60
    FI ECU will select δω at the crank position when combustion torque will accelerate the rotation. (i.e. Δωn in fig.)
    FI ECU will calculate engine speed change about combustion torque from Δωn. This value will be output from FI ECU to HDS.

    4R_FI_CAN_MFTRQCYL.jpg
    Fig:Example of engine speed change at 2000rpm

    How to use this parameter:
    Please check this value whether positive or negative. If it is negative value, misfire is happened in the cylinder.
    Please compare the value with other cylinders. If this value is pretty smaller than other cylinder's one, abnormal combustion is happened in the cylinder. Then, please diagnose possible failures of misfire.
    For example: poor injection flow, poor valve clearance, poor air flow etc
    Please compare the value with other cylinders. If this value is pretty larger than other cylinder's one, combustion pressure is shortage.
    For example: compression leak etc


    Przekładając w uproszczeniu na polski: ECU na podstawie sygnałów z czujnika położenia wałka rozrządu wylicza parametry δω (położenie wałka rozrządu w którym proces spalania na danym cylindrze spowoduje przyspieszenie jego rotacji) oraz Δωn (zmiana prędkości obrotowej silnika w wyniku procesu spalania mieszanki na danym cylindrze) i raportuje ich wartości do HDS.

    Jak interpretować wartości tych parametrów?
    A) Gdy zmiana prędkości obrotowej silnika w wyniku procesu spalania mieszanki jest mała, wartość parametru jest bliska 0 rad/s.
    B) Gdy zmiana prędkości obrotowej silnika w wyniku procesu spalania mieszanki jest duża, wartość parametru rośnie (powyżej 8 rad/s). W szczególności, ten parametr będzie pokazywał dużą wartość podczas rozruchu, na biegu jałowym (np. przy niskiej prędkości obrotowej i niestabilnym stanie silnika) itp.
    C) Gdyby natomiast nastąpiło wypadanie zapłonów, zmiana prędkości obrotowej silnika jest niższa niż średnia ze względu na brak momentu spalania. W takim wypadku ten parametr będzie wartością ujemną i pokaże -8 rad/s lub zbliżone ujemne wartości (minimalna wartość tego parametru wynosi -8 rad/s).

    Jak korzystać z tych parametrów?
    1. Sprawdź wartość parametru na danym cylindrze. Jeśli jest to wartość ujemna, w cylindrze nastąpiło przerwanie zapłonu.

    2. Porównaj wartość na analizowanym cylindrze z parametrami na innych cylindrach. Jeśli ta wartość jest mniejsza niż wartości rejestrowane na innych cylindrach, w analizowanym cylindrze dochodzi do nieprawidłowego spalania.
    Na przykład: nieprawidłowe dozowanie paliwa, nieprawidłowy luz zaworowy, nieprawidłowy przepływ powietrza itp.

    3. Porównaj wartość na analizowanym cylindrze z parametrami na innych cylindrach. Jeśli ta wartość jest większa niż wartości rejestrowane na innych cylindrach, w analizowanym cylindrze ma miejsce nieprawidłowa kompresja.


    I teraz przykłady:

    1. Tak wygląda u mnie (chyba wszystko prawidłowo?)

    CylCrankSpeed2.jpg

    2. Tak wygląda to na jednym ze obrazków znalezionym w sieci (tutaj widać, że cylinder numer 2 ma wartości trochę mniejsze od innych, autor tego stwierdził, że luzy zaworowe na drugim cylindrze odstawały od normy).

    Honda Civic Cylinder Crank Speed (1).jpg
    Last edited by Lukas; 06-02-2018, 11:04.

  • #2
    Bardzo ciekawa diagnostyka, to pewnie też można tak wykryć uszkodzoną cewkę zapłonową.
    Moja łódka Civic..
    Mój "klekocik" Ceed..
    New... "Japończyk" e:Hev 2.0
    Coś na temat olejów..

    Comment


    • #3
      Da się wykryć padającą cewkę. Przy całkowicie padniętej dostaniesz check engine na blacie
      Da się też wykryć rozregulowane zawory, lejące wtryskiwacze, zbyt słabą kompresję itp.
      Last edited by Lukas; 07-02-2018, 07:42.

      Comment


      • #4
        Ja dodam dla potomnych ze PGM-FI jest dostepne tylko dla benzyny. Diesle maja swoja osobną ikonę i osobne parametry.
        4SALE: Bluespark Pro+Boost-Pigyback/chip

        If u want 2 play u got 2 pay, performance doesn't come cheap.
        Its better to have it and not need it, then need it and not have it.


        Chcesz podłączyć wideorejestrator w 8/9gen Civic? Nie wiesz gdzie się wpiąć? potrzebujesz wtyczkę akcesoryjną info TUTAJ

        Comment


        • #5
          w dieslach też ten komunikat bywa Kontrolka silnika 1,6 i-DTEC
          Komunikat PGM-FI oraz Kod błędu P1065 Civic 2,2 i-CTDi
          Last edited by rambo7; 07-02-2018, 13:47.
          Kierownik Działu Diesla

          Comment


          • #6
            Zamieszczone przez fetorman Zobacz posta
            Ja dodam dla potomnych ze PGM-FI jest dostepne tylko dla benzyny. Diesle maja swoja osobną ikonę i osobne parametry.
            PGM-FI oznacza po prostu 'Programmed Fuel Injection, po polsku 'zaprogramowany wtrysk paliwa' i na pewno występuje też w dieslu (zobacz: https://isatis.mecanique.free.fr/Civ...PGM-FI/p1.html), być może pod inną nazwą w HDS.

            Zestaw parametrów dla diesla prawdopodobnie jest inny.

            Comment


            • #7
              Ale nie da sie wejsc z poziomu HDSa do PGM-FI. Wiem bo probowalem i wyswietla sie, ze ta opcja jest niedostepna.
              A to ze moze sie wyswietlic na imid'zie to inna sprawa
              4SALE: Bluespark Pro+Boost-Pigyback/chip

              If u want 2 play u got 2 pay, performance doesn't come cheap.
              Its better to have it and not need it, then need it and not have it.


              Chcesz podłączyć wideorejestrator w 8/9gen Civic? Nie wiesz gdzie się wpiąć? potrzebujesz wtyczkę akcesoryjną info TUTAJ

              Comment

              Working...
              X