Hej!
Pewnie większość z Was wie, że HDS jest programem komputerowym do diagnostyki naszych ukochanych Civiców. Za jego pomocą można skasować błędy, odczytać dane podczas bieżącej pracy poszczególnych modułów czy też wykonać testy diagnostyczne poszczególnych komponentów.
W cześci pierwszej (dostępnej TUTAJ) przedstawiłem opcje dostępne w ramach zarządzania systemem przypominania o przeglądzie.
Dzisiaj zajmiemy się analizą bardzo ciekawej funkcjonalności HDS, która może pomóc w wykryciu anomalii w procesie spalania na poszczególnych cylindrach.
Mianowicie, w module PGM-FI, sekcja Data List znajdziecie cztery parametry o następujących nazwach - Cyl Crank Speed #1, Cyl Crank Speed #2, Cyl Crank Speed #3, Cyl Crank Speed #4.
PGM-FI.jpg
DataList.jpg
CylCrankSpeed.PNG
Wartości powyższych parametrów są mierzone w rad/s, ale co tak naprawdę one oznaczają i jak je interpretować?
Oficjalna pomoc dostępna w HDS opisuje to w następujący, dosyć skomplikowany sposób:
CYL CRANK SPEED #:
CYL Crank Speed #
(rad/s)
This parameter shows engine speed change by combustion pressure torque of No.# cylinder.
This is used for misfire detection.
Calculation method:
FI ECU will calculate average engine speed (i.e. NE in fig.) and engine speed change (i.e. Δω in fig.) from measured crank pulse.
NOTE: Δω (rad/s) = 2 * 3.14 * ΔNE(rpm) / 60
FI ECU will select δω at the crank position when combustion torque will accelerate the rotation. (i.e. Δωn in fig.)
FI ECU will calculate engine speed change about combustion torque from Δωn. This value will be output from FI ECU to HDS.
4R_FI_CAN_MFTRQCYL.jpg
Fig:Example of engine speed change at 2000rpm
How to use this parameter:
Please check this value whether positive or negative. If it is negative value, misfire is happened in the cylinder.
Please compare the value with other cylinders. If this value is pretty smaller than other cylinder's one, abnormal combustion is happened in the cylinder. Then, please diagnose possible failures of misfire.
For example: poor injection flow, poor valve clearance, poor air flow etc
Please compare the value with other cylinders. If this value is pretty larger than other cylinder's one, combustion pressure is shortage.
For example: compression leak etc
Przekładając w uproszczeniu na polski: ECU na podstawie sygnałów z czujnika położenia wałka rozrządu wylicza parametry δω (położenie wałka rozrządu w którym proces spalania na danym cylindrze spowoduje przyspieszenie jego rotacji) oraz Δωn (zmiana prędkości obrotowej silnika w wyniku procesu spalania mieszanki na danym cylindrze) i raportuje ich wartości do HDS.
Jak interpretować wartości tych parametrów?
A) Gdy zmiana prędkości obrotowej silnika w wyniku procesu spalania mieszanki jest mała, wartość parametru jest bliska 0 rad/s.
B) Gdy zmiana prędkości obrotowej silnika w wyniku procesu spalania mieszanki jest duża, wartość parametru rośnie (powyżej 8 rad/s). W szczególności, ten parametr będzie pokazywał dużą wartość podczas rozruchu, na biegu jałowym (np. przy niskiej prędkości obrotowej i niestabilnym stanie silnika) itp.
C) Gdyby natomiast nastąpiło wypadanie zapłonów, zmiana prędkości obrotowej silnika jest niższa niż średnia ze względu na brak momentu spalania. W takim wypadku ten parametr będzie wartością ujemną i pokaże -8 rad/s lub zbliżone ujemne wartości (minimalna wartość tego parametru wynosi -8 rad/s).
Jak korzystać z tych parametrów?
1. Sprawdź wartość parametru na danym cylindrze. Jeśli jest to wartość ujemna, w cylindrze nastąpiło przerwanie zapłonu.
2. Porównaj wartość na analizowanym cylindrze z parametrami na innych cylindrach. Jeśli ta wartość jest mniejsza niż wartości rejestrowane na innych cylindrach, w analizowanym cylindrze dochodzi do nieprawidłowego spalania.
Na przykład: nieprawidłowe dozowanie paliwa, nieprawidłowy luz zaworowy, nieprawidłowy przepływ powietrza itp.
3. Porównaj wartość na analizowanym cylindrze z parametrami na innych cylindrach. Jeśli ta wartość jest większa niż wartości rejestrowane na innych cylindrach, w analizowanym cylindrze ma miejsce nieprawidłowa kompresja.
I teraz przykłady:
1. Tak wygląda u mnie (chyba wszystko prawidłowo?)
CylCrankSpeed2.jpg
2. Tak wygląda to na jednym ze obrazków znalezionym w sieci (tutaj widać, że cylinder numer 2 ma wartości trochę mniejsze od innych, autor tego stwierdził, że luzy zaworowe na drugim cylindrze odstawały od normy).
Honda Civic Cylinder Crank Speed (1).jpg
Pewnie większość z Was wie, że HDS jest programem komputerowym do diagnostyki naszych ukochanych Civiców. Za jego pomocą można skasować błędy, odczytać dane podczas bieżącej pracy poszczególnych modułów czy też wykonać testy diagnostyczne poszczególnych komponentów.
W cześci pierwszej (dostępnej TUTAJ) przedstawiłem opcje dostępne w ramach zarządzania systemem przypominania o przeglądzie.
Dzisiaj zajmiemy się analizą bardzo ciekawej funkcjonalności HDS, która może pomóc w wykryciu anomalii w procesie spalania na poszczególnych cylindrach.
Mianowicie, w module PGM-FI, sekcja Data List znajdziecie cztery parametry o następujących nazwach - Cyl Crank Speed #1, Cyl Crank Speed #2, Cyl Crank Speed #3, Cyl Crank Speed #4.
PGM-FI.jpg
DataList.jpg
CylCrankSpeed.PNG
Wartości powyższych parametrów są mierzone w rad/s, ale co tak naprawdę one oznaczają i jak je interpretować?
Oficjalna pomoc dostępna w HDS opisuje to w następujący, dosyć skomplikowany sposób:
CYL CRANK SPEED #:
CYL Crank Speed #
(rad/s)
This parameter shows engine speed change by combustion pressure torque of No.# cylinder.
This is used for misfire detection.
Calculation method:
FI ECU will calculate average engine speed (i.e. NE in fig.) and engine speed change (i.e. Δω in fig.) from measured crank pulse.
NOTE: Δω (rad/s) = 2 * 3.14 * ΔNE(rpm) / 60
FI ECU will select δω at the crank position when combustion torque will accelerate the rotation. (i.e. Δωn in fig.)
FI ECU will calculate engine speed change about combustion torque from Δωn. This value will be output from FI ECU to HDS.
4R_FI_CAN_MFTRQCYL.jpg
Fig:Example of engine speed change at 2000rpm
How to use this parameter:
Please check this value whether positive or negative. If it is negative value, misfire is happened in the cylinder.
Please compare the value with other cylinders. If this value is pretty smaller than other cylinder's one, abnormal combustion is happened in the cylinder. Then, please diagnose possible failures of misfire.
For example: poor injection flow, poor valve clearance, poor air flow etc
Please compare the value with other cylinders. If this value is pretty larger than other cylinder's one, combustion pressure is shortage.
For example: compression leak etc
Przekładając w uproszczeniu na polski: ECU na podstawie sygnałów z czujnika położenia wałka rozrządu wylicza parametry δω (położenie wałka rozrządu w którym proces spalania na danym cylindrze spowoduje przyspieszenie jego rotacji) oraz Δωn (zmiana prędkości obrotowej silnika w wyniku procesu spalania mieszanki na danym cylindrze) i raportuje ich wartości do HDS.
Jak interpretować wartości tych parametrów?
A) Gdy zmiana prędkości obrotowej silnika w wyniku procesu spalania mieszanki jest mała, wartość parametru jest bliska 0 rad/s.
B) Gdy zmiana prędkości obrotowej silnika w wyniku procesu spalania mieszanki jest duża, wartość parametru rośnie (powyżej 8 rad/s). W szczególności, ten parametr będzie pokazywał dużą wartość podczas rozruchu, na biegu jałowym (np. przy niskiej prędkości obrotowej i niestabilnym stanie silnika) itp.
C) Gdyby natomiast nastąpiło wypadanie zapłonów, zmiana prędkości obrotowej silnika jest niższa niż średnia ze względu na brak momentu spalania. W takim wypadku ten parametr będzie wartością ujemną i pokaże -8 rad/s lub zbliżone ujemne wartości (minimalna wartość tego parametru wynosi -8 rad/s).
Jak korzystać z tych parametrów?
1. Sprawdź wartość parametru na danym cylindrze. Jeśli jest to wartość ujemna, w cylindrze nastąpiło przerwanie zapłonu.
2. Porównaj wartość na analizowanym cylindrze z parametrami na innych cylindrach. Jeśli ta wartość jest mniejsza niż wartości rejestrowane na innych cylindrach, w analizowanym cylindrze dochodzi do nieprawidłowego spalania.
Na przykład: nieprawidłowe dozowanie paliwa, nieprawidłowy luz zaworowy, nieprawidłowy przepływ powietrza itp.
3. Porównaj wartość na analizowanym cylindrze z parametrami na innych cylindrach. Jeśli ta wartość jest większa niż wartości rejestrowane na innych cylindrach, w analizowanym cylindrze ma miejsce nieprawidłowa kompresja.
I teraz przykłady:
1. Tak wygląda u mnie (chyba wszystko prawidłowo?)
CylCrankSpeed2.jpg
2. Tak wygląda to na jednym ze obrazków znalezionym w sieci (tutaj widać, że cylinder numer 2 ma wartości trochę mniejsze od innych, autor tego stwierdził, że luzy zaworowe na drugim cylindrze odstawały od normy).
Honda Civic Cylinder Crank Speed (1).jpg
Comment