Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Komputer pokładowy - średnie spalanie - przekłamanie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Komputer pokładowy - średnie spalanie - przekłamanie

    Cześć,

    Nie udało mi się znaleźć tematu stricte o tym, jedynie pojedyncze wzmianki. Ciekawią mnie Wasze obserwacje odnośnie dokładności wskazań komputera pokładowego. Interesują mnie w szczególności opinie właścicieli CTRów (ten sam silnik). To jak dokładnie wskazuje jest ważne choćby dlatego, żeby wiedzieć ile można bezpiecznie przejechać w awaryjnej sytuacji na rezerwie.

    Jazdę A kasuję przy każdym tankowaniu, zbieram (z przyzwyczajenia i ciekawości) paragony po tankowaniach. No i sobie wyliczyłem "rzeczywiste" spalanie i porównałem z tym wskazywanym przez komputer (kolejność od najnowszego do najstarszego pomiaru):
    1. 44,76 l / 321,4 km = 13,9 l/100 km (komputer 12,4, błąd bezwzględny -1,5l, błąd względny 11%)
    2. 44 l / 381,1 km = 11,5 l/100 km (komputer 10,9, błąd bezwzględny -0,6l, błąd względny 5%)
    3. 47,389 l / 411,2 km = 11,5 l/100 km (komputer 10,4, błąd bezwzględny -0,9l, błąd względny 8%)
    4. 45,18 l / 412,3 km = 10,95 l/100 km (komputer 10,3, błąd bezwzględny -0,65l, błąd względny 6%)
    5. 48,27 l / 438,4 km = 11 l /100 km (komputer zdaje się 9,8, błąd bezwzględny -1,2l, błąd względny 11%)
    6. 43.03 l / 397,7 km = 10,8 l / 100 km (komputer 10,4, błąd bezwzględny -0,4l, błąd względny 4%)


    Wyniki z jazdy po Warszawie. Ostatni wynik jest wysoki prawdopodobnie ze względu na spore korki (choć zaczęły się już przy wcześniejszym) oraz fakt, że już stopniowo kończę zabawę z docieraniem więc jeżdżę bardziej dynamicznie

    Duże te rozbieżności momentami. I co gorsza nierównomierne (raz 0,4, raz 1,5l?!). Może to kwestia nierównego tankowania? Tankuje na Shellu (V-Power) i nie zawsze sam wlewałem, staram się też nie dolewać na siłę. No ale jeśli w punkcie 5 było przelane, to w 4 powinno wyjść mniejsze spalanie, prawda? A może jest mniejsze, bo przekłamał "tylko" 0,6 l

    Ogólnie wiadomo że wyliczane wskazania nie będą dokładne, ale spodziewałbym się jednak w miarę stałego błędu w okolicach 5% czy tam pół litra.

    Jeśli dobrze pamiętam średnie spalanie z jazdy B - cale (zdaje się) ~2400 km pokazuje mi 10,4 l/100 km.

    Co o tym sądzicie?

  • #2
    Bardzo duze roznice. W żadnym aucie takich nie miałem.
    CTRa nie mam ale w 1.6 Dtec roznice to było max 0,2-0,3l na setkę. Inzynierowie bardzo poprawili dokładność wskazań w stosunku do 8gen.
    Civic 8 2.2D -> Civic 8 1.8 -> Civic 9 1.6D -> Golf 7 2.0 TDI -> C 220d 4MATIC -> Lexus GS-F

    Comment


    • #3
      U mnie to samo, ta sama metoda pomiaru pod korek i paragony potem wyliczenie, jedyny błąd może być taki, że można raz dolać więcej raz mniej, czyli pistolet pstryknie pierwszy raz a my jeszcze lejemy, potem drugi raz i dalej lejemy, więc tutaj żeby było dokładnie trzeba zawsze powtarzać dolewanie w taki sam sposób i najlepiej pod tym samym dystrybutorem.. ale u mnie odchyłka od komputera pokładowego to była właśnie rzędu -/+ 0,1-0,3l i to maksymalnie.. czasem komputer nawet zawyżał wynik w porównaniu z tym co wyliczyłem
      Moja łódka Civic..
      Mój "klekocik" Ceed..
      New... "Japończyk" e:Hev 2.0
      Coś na temat olejów..

      Comment


      • #4
        Komp pokładowy delikatnie zawyża spalanie. 0,1-0,3 l na 100km. Taki dodatkowy bufor by nie zostać z pustym bakiem.
        Zauważyłem, że im mniej korzystania z ASS tym dokładniej pokazuje.
        Sporo też zależy od tego czy lejesz pod korek czy do 1 czy 2,3 odbicia. Dystrybutory odbijają dosyć różnie.
        Ja leję zawsze pod korek, ale to zwykle dlatego, że od razu i tak jadę w dłuższą trasę.

        Ostatnio na odcinku 700km miałem z kompie 6,2, natomiast na CPN nalanym pod korek wyszło 5,92.
        Podobne różnice komp vs dystrybutor mam od jakiegoś czasu.

        Comment


        • #5
          Dzięki za odpowiedzi.

          Podejrzewam, że to faktycznie kwestia mało powtarzalnego tankowania. Spróbuje porobić lepsze pomiary i zobaczymy, czy będzie lepiej. Tankowania "pod korek" ponoć lepiej unikać, ale wypracuje sobie bardziej dokładną metodę i będę nalewać samemu.

          Comment


          • #6
            Zamieszczone przez Doctor Zobacz posta
            Tankowania "pod korek" ponoć lepiej unikać
            a dlaczegoż to?
            Moja łódka Civic..
            Mój "klekocik" Ceed..
            New... "Japończyk" e:Hev 2.0
            Coś na temat olejów..

            Comment


            • #7
              Nie badałem sprawy, gdzieś kiedyś słyszałem że może to powodować problemy związane z zalaniem odpowietrzenia itp. Ryzyko pewnie zależy od konstrukcji baku w aucie.

              Comment


              • #8
                U mnie w Civicu Sedanie teraz już nie sprawdzam, bo różnice między wskazaniem komputera a "paragonem" były minimalne. Więc ufam komputerowi.

                Comment


                • #9
                  Potwierdzam. Różnice pomiędzy spalaniem wyliczonym z tankowania a wskazaniami komputera są na poziomie 0,1 litra. Potwierdzone na przebiegu 11 kkm, Civic Tourer 1,8, manualna skrzynia.

                  Na pojedynczych tankowaniach różnice były większe, ale to raczej efekt niedokładności tankowania - każdy pistolet trochę inaczej odbija. Natomiast długookresowo jest ok.

                  Comment


                  • #10
                    Moje wyniki z całości 22 500km:

                    l/100km l/100
                    dystryb komputer
                    6,49 -- 7,0
                    7,63 -- 7,8
                    7,52 -- 7,3
                    6,32 -- 6,5
                    6,39 -- 6,5
                    6,00 -- 6,1
                    7,31 -- 7,4
                    7,48 -- 7,6
                    8,03 -- 8,3
                    6,80 -- 6,9
                    7,67 -- 7,9
                    7,61 -- 7,8
                    7,98 -- 8,0
                    8,27 -- 8,5
                    7,70 -- 7,8
                    7,80 -- 8,1
                    8,04 -- 8,2
                    7,92 -- 8,1
                    8,32 -- 8,7
                    7,49 -- 7,7
                    8,15 -- 8,6
                    7,61 -- 7,6
                    7,88 -- 8,1
                    7,49 -- 7,8
                    7,86 -- 7,9
                    6,28 -- 6,6
                    7,67 -- 7,8
                    7,73 -- 8,0
                    7,63 -- 7,9
                    7,35 -- 7,5
                    7,99 -- 8,0
                    7,72 -- 7,9
                    7,77 -- 7,9
                    7,89 -- 8,0
                    6,49 -- 6,7
                    7,74 -- 7,7
                    7,62 -- 7,8
                    6,61 -- 6,6
                    7,69 -- 7,8
                    7,67 -- 7,8
                    7,80 -- 7,9
                    7,36 -- 7,4
                    7,54 -- 7,7
                    7,40 -- 7,5
                    6,17 -- 6,2
                    5,83 -- 6,0
                    6,34 -- 6,5
                    6,63 -- 6,7
                    6,70 -- 6,7
                    7,08 -- 7,2
                    7,24 -- 7,2
                    7,65 -- 7,6
                    6,19 -- 6,2
                    7,54 -- 7,7
                    7,28 -- 7,4
                    7,01 -- 7,1
                    7,02 -- 7,2
                    7,22 -- 7,4

                    Zawsze tankuję do zalania całkowicie pod korek, więc w moim przypadku można pominąć błąd wynikający z nierównego dolewania paliwa.
                    Był: Honda Civic Tourer 2015 FL 1.8
                    Jest: Toyota Corolla 1.8 Hybrid 2023

                    Comment


                    • #11
                      Gdzie ty to zapisywałeś ? Możesz prowadzić księgi finansowe
                      Moja łódka Civic..
                      Mój "klekocik" Ceed..
                      New... "Japończyk" e:Hev 2.0
                      Coś na temat olejów..

                      Comment


                      • #12
                        hehe Excel w końcu mi się przydał
                        Był: Honda Civic Tourer 2015 FL 1.8
                        Jest: Toyota Corolla 1.8 Hybrid 2023

                        Comment


                        • #13
                          To może ja dołączę swojego Excela

                          komputer <=> dystrybutor = różnica
                          10,0 <=> 10,2 = 0,2
                          9,9 <=> 9,4 = -0,5
                          9,9 <=> 10,0 = 0,1
                          9,1 <=> 8,8 = -0,3
                          10,4 <=> 10,4 = 0,0
                          9,6 <=> 9,3 = -0,3
                          9,8 <=> 9,8 = 0,0
                          8,0 <=> 7,8 = -0,2
                          9,2 <=> 9,1 = -0,1
                          9,9 <=> 9,3 = -0,6
                          8,4 <=> 8,6 = 0,2
                          9,4 <=> 9,5 = 0,1
                          9,0 <=> 8,9 = -0,1
                          9,0 <=> 9,0 = 0,0
                          10,4 <=> 10,5 = 0,1
                          11,3 <=> 11,1 = -0,2
                          8,3 <=> 8,0 = -0,3
                          8,1 <=> 7,6 = -0,5
                          8,4 <=> 8,5 = 0,1
                          10,2 <=> 9,6 = -0,6
                          7,9 <=> 7,7 = -0,2
                          8,0 <=> 7,8 = -0,2
                          8,3 <=> 8,2 = -0,1

                          średnio z 12,5 kkm
                          komputer = 8,6
                          dystrybutor = 8,5
                          różnica = -0,1

                          PS
                          Przebieg B zlicza mi całość, natomiast A od tankowania do tankowania. Fakt, że na przebiegu B po przekroczeniu 10 000 km licznik liczy od 0, niemniej średnia prędkość i spalanie się nie zerują. Przypuszczam, że program liczy prawidłowo, tylko wyświetlacz obcina cyfry z przodu.
                          Last edited by Cojakco; 17-11-2016, 09:03.

                          Comment


                          • #14
                            Przydałaby się możliwość wklepania do komputera rozmiarów opon i głębokości bieżnika (im bardziej wytarta opona, tym jej obwód mniejszy) + korekta co jakiś czas. Wtedy zarówno prędkości, jak i przebieg oraz średnie spalanie komputer mógłby wyliczać dokładniej.

                            Comment


                            • #15
                              rob1_s słusznie zauważyłeś wpływ średnicy koła. Przypuszczam, że stąd biorą się te odchyłki ujemne w tych wynikach z excela. Czyli wyniki pomiarów muszą dotyczyć w miarę krótkiego okresu na tych samych oponach.
                              Honda Hybrid 3,4L/100km
                              sigpic
                              https://www.civicforum.pl/showthread...979#post323979

                              Comment

                              Working...
                              X