Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Ksenony/Halogeny/Zwykłe światła

Collapse
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Ksenony/Halogeny/Zwykłe światła

    Witam Kolegów/Koleżanki

    Od pewnego czasu zastanawiam się nad pewną kwestią - jakie są różnice w lampach ksenonowych, halogenowych i zwykłych. Lubię wiedzieć co mam w aucie, więc lubię też znać temat trochę szerzej. Konkretnie mam na myśli budowę takich lamp. Wiem, że ksenony mają inną budowę niż tradycyjne oświetlenie i mają palniki a nie żarówki. I tutaj moje pytanie: czy halogeny to po prostu halogenowe żarówki? Czy może budowa lampy również jest inna niż w starszych autach bez halogenów?

    Podjąłem ten temat, ponieważ wcześniej miałem auto z 96' i tam były "standardowe" żarówki, a teraz mam halogenowe. I zastanawiałem się co z ich wymianą (gdyby zaszła taka potrzeba).

    Poczytałem trochę, np. tutaj, ale tak naprawdę nie wiem czy aby w aucie, które nie ma halogenów takie zamontować wystarczy zmiana żarówki? Czy budowa lampy również się różni?
    Last edited by wildhedgehog89; 27-10-2013, 08:39.
    C I V I ɔ - It Drives You. Mój R18Z4.

  • #2
    Co to za auto z 96 ze standardowymi "żarówkami" ?

    Comment


    • #3
      Zamieszczone przez Alwin Zobacz posta
      Co to za auto z 96 ze standardowymi "żarówkami" ?
      Rozumiem, że chcesz mnie wyprowadzić z błędu? Śmiało, możliwe, że tam były halogeny? Po czym to poznać? Po budowie? Oznaczeniu?
      C I V I ɔ - It Drives You. Mój R18Z4.

      Comment


      • #4
        zwykłe żarówki typu "bańki" to chyba montowane były w motocyklach, w samochodzie takich nie spotkałem.
        Żarówki stosowane w samochodach: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BB...ki_samochodowe

        Comment


        • #5
          Zamieszczone przez Alwin Zobacz posta
          zwykłe żarówki typu "bańki" to chyba montowane były w motocyklach, w samochodzie takich nie spotkałem.
          Żarówki stosowane w samochodach: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BB...ki_samochodowe
          Dobra, już wszystko wiem dzięki!
          C I V I ɔ - It Drives You. Mój R18Z4.

          Comment


          • #6
            Z Syreny, Kaszlaka i Dużego Fiata pamiętam R2 czyli żarówki sprzed ery halogenów Mam jeszcze nawet takie 2 na pamiątkę na strychu. Świeciło to dość żałośnie, wiem czemu kiedyś mój Tato nienawidził nocnej jazdy Czy też montowano dodatkowe reflektory na zderzaku... W zasadzie wszystkie współczesne auta mają już żarówki "halogenowe" - najczęściej H1, H4 lub H7. Które jak widać w załączonym linku mają strumień świetlny średnio 2x taki (1500lm zamiast 600-900lm), więc świecą znacznie lepiej. Jak napisano wcześniej, ksenony działają na innych zasadach niż żarówki - patrz tu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ksenony . Przy czym standardowy palnik ksenonowy 35W takie jak używane np. w 8 i 9gen ma jeszcze ponad dwukrotnie większy strumień świetlny (rzędu 3200lm) niż żarówki halogenowe. Dlatego generalnie ksenony oświetlają drogę istotnie lepiej, bo światła jest 2x tyle. Jednak powyżej pewnego pułapu (bodajże 2000lm) z uwagi na siłę strumienia świetlnego aby nie razić osób z naprzeciwka, zgodnie z przepisami takiej lampie musi towarzyszyć układ samopoziomujący oraz spryskiwacze reflektorów (brud na reflektorze rozprasza światło w niepożądanych kierunkach i razi). Inne są też odbłyśniki do ksenonów, gdyż palnik ksenonowy daje inny rozkład światła (świeci "całym sobą") niż żarówki (świeci tylko żarnik). Dlatego montowanie palników ksenononowych w reflektorach dla żarówek halogenowych powoduje efekt oślepiania i jest słusznie nielegalne. Teoretycznie mniejszy efekt oślepiania i sensowniejszą wiązkę światła z takiej podmiany mogą dać tu reflektory soczewkowe (np. 9 gen), bo światło jest tu kształtowane przez soczewkę i zmiana źródła światła nie robi takiego dramatu jak w reflektorze z odbłyśnikiem (np. 8 gen), ale wciąż nie jest to optymalne rozwiązanie. No i są jeszcze źródła świateł LED (https://pl.wikipedia.org/wiki/Dioda_...uminescencyjna), które zależenie od producenta mają różną skuteczność - te w wyższych modelach, np. Audi R8 czy Mercedesie E/S klasy dają wiązki porównywalne do ksenonów, też posiadają spryski, poziomowanie etc. Natomiast w popularnych autach (np. Seat Leon) żeby zaoszczędzić na "przydatkach" będą lądować LEDy o mniejszej skuteczności (do tych 2000lm)... Podobnie jest z niektórymi nowymi ksenonami w autach o mocy 25W - też słabiej świecą, klient dopłaca tyle samo co za ksenony dotychczas a w dodatku znów przez parę lat nie będzie zamienników (np. do modeli D2R w Civic 8gen są i kosztują od 150pln za markowy produkt zamiast >500pln/szt. w ASO; przypominam - żarniki wymienia się parami). Słowem, czysty zysk! Niestety, nie do klienta, który dopłaca parę ładnych tysięcy za ksenon, który świeci niewiele lepiej niż żarówka halogenowa... Co do zamienników to tu dochodzimy do największej wady reflektorów LED. Wbrew pozorom, LEDy nie są wieczne. Ksenony wytrzymują ok. 3000 godz. pracy (w praktyce 40-120tys. km zależy od cyklu miasto/trasa, życie skraca też częste on/off), pod czas gdy LEDy... hmm nikt tego do końca nie chce podać, ale szacuje się na 5000-10000. I też od pewnego momentu świecą coraz słabiej i zmieniają barwę. Problem, jak przyjdzie czas LEDy wymienić. Albo mamy pecha i się wcześniej przepali... No więc jedyną opcją na dzień dzisiejszy jest kupno całego reflektora, bo tu nie ma na razie żadnej standaryzacji. Z ciekawości pytałem się ile kosztuje do Leona - jedyne 4100pln/sztukę. Wiem, że LEDy świetnie wyglądają, ale czy warto mieć za dopłatę coś co świeci niewiele lepiej niż zwykła żarówka a koszty serwisu są z kosmosu?

            Podsumowując, optymalne źródło światła to klasyczny 35W ksenon w mijania + halogen H1/H7 na długie - razem dają imponujące okolice 4700lm. Jak do tego dodamy 1500lm z przeciwmgielnych to już całkiem dobrze jest Tak właśnie mam, jeszcze nieco podbite żarówkami + ileś tam - oczywiście to jest chwyt reklamowy dla wybranego punktu oświetleniowego, z reguły np. taki H7 "+90%" ma te max. 200lm więcej. I w nocy jedzie się nie gorzej niż w dzień ;p

            Natomiast wbrew nazwie, bi-ksenony są gorszym oświetleniem niż ksenony + halogeny, bo długie są zwykle "robione" przez odsłonięcie części żarnika ksenonu, który nadal ma swoje 3200lm i tyle - nie ma zysku z zapalenia dodatkowej żarówki halogenowej, to tylko przekierowanie światła. Z resztą, w innej formule ksenony nie nadawały by się do często włączanych / wyłączanych świateł drogowych - za długo się rozżarzają.
            Last edited by Alix; 30-04-2014, 12:36.
            ............................C I V I C
            .. generacje . wersje usportowione ..silniki
            . .
            Autka: 4gen żelazko ED7 / 8gen ufo FK2 / 9gen Type R / Jaguar XJ-SC / Jaguar F-Type R / Mini F56 JCW / Nasz kanał LEGO

            Comment


            • #7
              w uzupełnieniu do posta Alix'a dziś natrafiłem na artykuł na moto.wp.pl "Tańsze ksenony: tak oszukują nas producenci"

              Comment


              • #8
                Odświeżam temat żeby nie zakładać nowego. W civicu IX po lifcie z 2015 roku w wersji Lifestyle światła mijania standardowo są już w technologii LED, światła drogowe (długie) to wciąż halogeny. Ksenonów brak. Czy ktoś się orientuje jakie parametry mają takie LEDowe światła mijania (moc, strumień świetlny, żywotność). Są to bardzo istotne, wręcz podstawowe kwestie, o które mało kto pyta, a jak wspomnieli poprzednicy dopłacamy do wyższej wersji sporo kasy. W centrali nie wiedzą kompletnie nic - wysłali zapytanie do producenta. W serwisie nie wiedzą prawie nic - wysłali zapytanie serwisowe. Serwis wie tylko że jak taki LED padnie to można tylko wymienić całą lampę za 5000zł i że są spryskiwacze reflektorów, ale nie wiedzą nawet czy jest układ samopoziomujący...

                Comment


                • #9
                  Tez juz o to pytalem w salonie ale nie wiedza kompletnie nic w temacie. Dla mnie to oszukiwanie klienta generalnie. Po pierwsze, LEDy powinne byc wymienne oddzielnie, szczegolnie przy tak chorym koszcie reflektora (wystarczy popatrzec po ile sa zamienniki lamp wiec ile one sa realnie warte). Po drugie to kupowanie kompletnie na slepo kota w worku, bo o ile zarowki i zarniki ksenonowe obowiazuje pewna standaryzacja i mozna bylo przewidziec ze H7 bedzie swiecic lepiej niz H4 a ksenon jeszcze lepiej znacznie od nich i warto za niego doplacic, to tutaj... czeski film. Teraz to nawet strach kupic te LEDy bo ani nie wiadomo jak to swieci ani ile po gwarancji to przezyje. Jedyne, co wiadomo, to ze ladnie wyglada... No i szkoda, ze nie ma w ofercie klasycznych ksenonow. Jezeli wiedzialbym co kupuje jak to bylo w 8gen, chetnie bym do nich znowu doplacil, zamiast blizej nieokreslonego, niewymiennego i niemodyfikowalnego zrodla swiatla.
                  Last edited by Alix; 24-06-2015, 18:41. Powód: Z
                  ............................C I V I C
                  .. generacje . wersje usportowione ..silniki
                  . .
                  Autka: 4gen żelazko ED7 / 8gen ufo FK2 / 9gen Type R / Jaguar XJ-SC / Jaguar F-Type R / Mini F56 JCW / Nasz kanał LEGO

                  Comment


                  • #10
                    Oddzwoniła pani z centrali Hondy że dalej nic nie wiedzą i pytanie o parametry techniczne LEDów poszło aż do samej Japonii co do żywotności to dowiedziała się że "producent nie przewiduje przepalania się tych świateł i stąd konieczności wymiany". Na pytanie, a co jak się jednak przepali z powodu np. wady fabrycznej czy innego czynnika, a będzie już po gwarancji, odpowiedziała że się jeszcze dopyta. No bo skoro żywotność wg. deklaracji producenta nieograniczona to oczekuję bezpłatnej wymiany, gdyby jednak lampa spaliła się np. po 10 latach. A jak żywotność nie jest nieograniczona to chce wiedzieć jaka jest, chcę wiedzieć za co płacę i co mnie czeka. Czekam na dalsze info z centrali Hondy i z serwisu autoryzowanego. Jak coś będę więcej wiedział to napiszę.

                    Comment


                    • #11
                      Dzieki za info, daj znac jak cos bedzie wiadomo.
                      ............................C I V I C
                      .. generacje . wersje usportowione ..silniki
                      . .
                      Autka: 4gen żelazko ED7 / 8gen ufo FK2 / 9gen Type R / Jaguar XJ-SC / Jaguar F-Type R / Mini F56 JCW / Nasz kanał LEGO

                      Comment


                      • #12
                        Coraz gorzej to widzde. W salonach i serwisach z różnych części polski panuje totalna ignorancja, debil siedzi na debilu do tego stopnia że to ja muszę gościom tłumaczyć że w wersji Lifestyle już nie ma ksenonów a zamiast tego są ledy i co to wogóle są lumeny i po co mi to. Jeden serwisant wypalił że moc to 9w a światło to 670lm co jest mało prawdopodobne bo odpowiada wartościom energooszczędnej żarówki z mojej lampki nocnej. Jedni mówią że jest samopoziomowanie, inni że nie ma, inni żebym dzwonił do centrali. Jedni mówią że ledy się nie przepalą, inni że żywotność to 10.000 h, a jeszcze inni że nikt tego nie wie bo to nowość (przypominam że koszt wymiany to 5000zł bo do wymiany jest cała lampa w razie czego). Z tego co ja zauważyłem to wg. oficjalnej strony Honda.pl w modelu CRV są ksenony i wyraźnie jest zaznaczone że z autopoziomowaniem. Przy modelu Civic nie jest o tym niestety wspomniane. Zastanawia też to że w CRV jest tylko ksenon (bo dobry i sprawdzony?) a w Civic tylko LED (potestujemy na koszt klientów-jeleni?). Wciąż czekam na odpowiedź z centrali, może ona rzuci nieco światła na ten mglisty temat. Jeśli natomiast odpowiedzą tak jak oficjalne salony i serwisy, czyli w stylu "a po co to Panu wiedzieć? nikt tego nie wie, mamy Pana w dupie, albo Pan bulisz i bierzesz co jest albo spier***" to chyba rzeczywiście spier**le do konkurencji i na tym zakończy się zakup mojej pierwszej Hondy.

                        Comment


                        • #13
                          Zamieszczone przez corey10 Zobacz posta
                          salonach i serwisach z różnych części polski panuje totalna ignorancja, debil siedzi na debilu do tego stopnia że to ja muszę gościom tłumaczyć że
                          Posłuchaj tego. W zeszłą sobotę jechałem w ASO testówką Accorda. Pytam się handlowca jaki tu jest moment (to była benzyna 2.0), gość po chwili zastanowienia odparł że jakieś 4100 jak w większości benzniaków. Pobijesz to ?
                          Inne hasło od tego handlowca na pytanie jaki rozstaw śrub mam w Civicu IX odpowiedział że 4x100 .

                          Zamieszczone przez corey10 Zobacz posta
                          to chyba rzeczywiście spier**le do konkurencji i na tym zakończy się zakup mojej pierwszej Hondy
                          Zorientowany Pan w garniturze nie jest wart kupienia gorszego auta, to że się nie znają nie znaczy że Honda jest do bani. Mimo to dobrze by uzyskać informacje bo jak Ci padnie lampa to w ostateczności przyjdzie wsiąść młotek w rękę, przywalić i zgłosić szkodę z AC.

                          Comment


                          • #14
                            Zamieszczone przez Joe Zobacz posta
                            jak Ci padnie lampa to w ostateczności przyjdzie wsiąść młotek w rękę, przywalić i zgłosić szkodę z AC.
                            I to jest jakiś pomysł! Bo nawet "przedłużona" gwarancja nie obejmuje reflektorów i lamp (cokolwiek to znaczy) więc mamy tylko 3 lata lub 100 tys.km a ledy są we wszystkich wersjach w reflektorach - dzienne/pozycje i tylnych lampach - pozycje/stop. Z reflektorami nie dyskutuję, ale czy tak trudno było zrobić tył w 100% na ledach?
                            był: Accord CL7 2004 Royal Ruby Red Pearl
                            jest: Civic FK2 Sport 2015 Brilliant Sporty Blue Metallic
                            sigpic
                            http://www.civicforum.pl/showthread....y-Blue-Metalic

                            Comment


                            • #15
                              Koszt wymiany raczej 10 000 bo trzeba dwie a zamiennikow pewnie nie bedzie. Lampy z takimi zrodlami swiatla jak LED czy ksenon beda mialy przeciez obydwie porownywalna zywotnosc, ta druga co jeszcze dziala pewnie i tak za chwile sie "skonczy"... wiec moze jednak warto cos blizej o nich wiedziec ...

                              Pozostaje wiec tylko mlotek i AC, taniej miec 200zl wyzsza skladke przez rok czy dwa...
                              ............................C I V I C
                              .. generacje . wersje usportowione ..silniki
                              . .
                              Autka: 4gen żelazko ED7 / 8gen ufo FK2 / 9gen Type R / Jaguar XJ-SC / Jaguar F-Type R / Mini F56 JCW / Nasz kanał LEGO

                              Comment

                              Working...
                              X