Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Montaż fabrycznego podgrzewacza paliwa od Civic'a VIII-gen do naszego 1.7Ctdi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Montaż fabrycznego podgrzewacza paliwa od Civic'a VIII-gen do naszego 1.7Ctdi

    Wątek powstał celem przybliżenia adaptacji podgrzewacza zintegrowanego z filtrem od Civic'a 8gen (UFO) do Isuzowskiego 1.7 CTDi.


    Witajcie.
    Dotarł wreszcie do mnie podgrzewacz z UFO. Postanowiłem zobaczyć co tam w trawie piszczy.
    Demontaż jest łatwy .... filtr nie jest mocowany na ścisk jak VII-gen a jedynie trzyma się na gwincie - odkręcamy zatem podgrzewacz - 2 śruby od góry i juz mamy to co nas interesuje. Całość posiada 3 kostki do podłączenia z instalacją. tj.
    - grzałka - polaryzacja obojętna
    - czujnik temperatury NTC 2.2kOm
    - czujnik pływakowy wody - od spodu

    Z pomiarów:
    1) Grzałka ma moc 140W- mierzone przy napięciu 12.5V. Posiada ograniczenie przed przepaleniem - prąd spada - moc grzałki spada, WAŻNE - nie jest to termostat temperatura idzie cały czas do góry tylko już wolniej. Sucha grzałka po 5 min rozgrzała obudowę do 70stC
    2) Termistor - Typ NTC wraz ze wzrostem temperatury maleje rezystancja
    3) czujnik pływakowy - zwykły zestyk

    To co znalazłem o ropie z istotnych temperatur pracy z tym paliwem
    - temperatura samozapłonu - 270stC
    - temperatura zapłonu - nie mniej niż 56stC

    Wniosek: Skoro nie ma termostatu wbudowanego w podgrzewacz a jest jedynie czujnik to należało by pomyśleć o jakimś sterowniku. Ja zaprojektowałem sobie układ samemu i sam go też wykonałem. Z założeń było
    - grzałka ma pracować tylko przy uruchomionym silniku
    - ma się wyłączać gdy paliwo osiągnie założoną temperaturę pracy
    - ma posiadać zintegrowany przekaźnik
    - posiadać kontrolki pracy

    Wykonanie:
    Całość bazuje na wzmacniaczu operacyjnym TL082, posiada on w swojej strukturze dwa osobne wzmacniacze. Oba skonfigurowałem by pracowały jako komparatory. Jeden czuwa nad temperaturą. Drugi monitoruje napięcie. Jeżeli oba zezwolą to następuje uruchomienie grzałki poprzez przekaźnik
    Zasilanie odbywa się poprzez dwie linie
    1) podpięta bezpośrednio pod akumulator - roboczy obwód grzałki - zabezpieczenie 15A.
    2) zasilanie elektroniki - podłączenie pod zapłon - na tej lini jest też kontrola napięcia pracy

    Układ można dowolnie regulować - posiada dwie PR'ki jedną ustalamy temperaturę wyłączania grzałki, drugą napięcie po którym uznajemy, że silnik pracuje
    Ja całość wyregulowywałem tak by grzała pracowała do osiągnięcia 28stC. histereza pracy 10stC. Napięcie uruchamiania 13.5V

    Urządzenie posiada 3 kontrolki
    zielona - napięcie powyżej ustawionego ( 13.5v )
    żółta - temperatura poniżej zadanej (28stC )
    czerwona - obecność wody w filtrze

    Na razie całość pracuje pięknie na biurku. Jutro zamierzam to założyć

    Zamieszczam jeszcze kilka fotek dla chętnych

    Zdjęcie oznaczone jako filtr1 opisałem dwoma cyframi (1 i 2) byłbym wdzięczny gdyby ktoś upewnił mnie co do wejścia z baku a wyjścia do silnika - niestety na tym filtrze nie ma strzałki z oznaczeniem a nie chce tego filtru wypłukać sobie w pompę CR
    Załączone pliki
    Last edited by rambo7; 13-02-2012, 08:11.

  • #2
    Podgrzewacz od Civic'a VIIIgen cz2

    Zamieszczam resztę zdjęc - w tym charakterystykę czujnika i sam czujnik ...
    Załączone pliki

    Comment


    • #3
      Sterowniczy Układ Elektroniczny - skąd sie wziął?
      Sam te płytkę robiłem ...wg mojej koncepcji


      Udało się jest nowy ale od początku. Jak pech to pech dopiero co zlewałem wode w zeszłym tygodniu i zalałem D.Golda na Statoilu z nadzieją ze nie zamarznie. Dzisiaj jadać na działke z zamiarem montażu, autko zdychało - wkurzony byłem jak nie wiem cały tydzień latało świetnie a teraz na samym finiszu starego filtru mam problem doturlać sie na działke 9 km - rekord świata 40 min

      Dobra wkońcu jestem .... przebieram się i do roboty

      1 )Demontujemy stary filtr - miejsca mamy bardzo ubogo wiec jakoś musimy sobie zorganizować przestrzeń. Odkręciłem zbiorniczek wyrównawczy - strzałki czarne - i stelarz mocujący - strzałki czerwone - następnie zbiorniczek max do dołu i w lewo a stelarz po poluzowaniu pszli i weżyków do góry - zaczynamy widzieć filtr
      2 ) Odkęcamy mocowanie filtru - strzałki żółte - a gdy go juz zluzujemy lekko przekrecamy w swoją stronę o ściagamy zabezpieczenia oraz węzyki , wejście i wyjście - strzałki zielone
      3 ) Demontujemy filtr , w tym miejscu warto odkecić śrubę mocującą osłonę gruszki jest po stronie zbiorniczka, odkecamy tez śrubkę od obejmy filtru - wykręcamy całą - strzałki niebieskie, wypinamy gruszkę ze stelarza i zabieramy z auta (stelarz+ filtr)
      4 ) Wyciągamy stary filtr i doznajemy przerażenia na skutek róznicy w gabarytach Mi ręce opadły - jak ja to złoże - przecież to sie nie zmieści
      5 ) Różnica jest dość spora nie ma szans żeby zamocować filtr tą samo śrubą. Ja sobie poradziłem szpilką ( patrz foty )
      6 ) Lecimy do auta i zaczynamy gimnastyke - ponieważ nowy filtr jest dużo wiekszy cieżko jest go zamontować ja kombinowałem troche szukajac optimum żeby wlazł - problemem jest "góra" czyli węze i kabelki . Tam gdzie on bedzie docelowo siedział nie ma juz tyle luzu co poprzednio ale o to się nie martwcie ... cieżko go włożyć ale jak juz wejdzie to ma luz. Zaczynamy od przykęcenia stelarzu - strzałki niebieskie - ja z tego miejsca brałem też odrazu masę ( niebieski kabelek ). Ze względu na gabaryty filtr jeden z wężyków - miedzy gruchą a filtrem - jest za krótki trzeba użyć nowego - strzałka bordowa - widać jeszcze nie przycięty na wymiar kawałek - mój miał średnice wew 8 mm czyli tyle co fabryczne ale w obwodzie był już dużo wiekszy wiec warto mieć wieksze opaski - 2 szt , ja użyłem takich na śrubkę zaciskacnych montujemy go zamiast fabrycznego - strzałka zółta -. Węzyk od wyjścia z filtru pozostawiamy fabryczny ale narazie go nie zakładamy.

      (Ponieważ zabardzo nikt mi nie udzielił informacji gdzie wejście a wyjście filtru ( serwisówkę od 8 gena sobie odpuście - nie ma info ) zaryzykowałem na podstawie zdjęc z internetu i chyba trafiłem bo auto lata bez problemu) Tam gdzie czujnik jest wejście do filtru tam gdzie śruba wyjście.

      Gdy mamy to juz zrobione ( przypominam że nie założyliśmy jeszcze węża do silnika ) podkładamy szmatę pod wyjście filtru i jedziemy gruszką aż go dobrze przeleje - odpowietrzy. Teraz zakładamy wąż i bokujemy opaskami - jeszcze pare uciśnieć gruszką dla pewności i robimy próbny start - mi auto zagadało od strzała - może wiecej od dwa obroty - jest git - zostały nam kabelki.

      7 ) Zamontowałem go tak jak to widać na zdjęciach ... przewierciłem ten platik podszybia w dwóch miejsach i przez otrzymane otwory przymocowałem go opaskami
      8 ) Czas na zasilanie - przewody puszczmy tak jak komu wygodnie ja bym proponował trzymać sie fabrycznych wiązek co jest wygodne. Przewodem od zapłonu odbijamy do skrzynki bezpiecznikowej, roboczym lecimy dalej do akumulatora i poprzez bezpiecznik ( u mnie żółte kabelki, o wartości 15A ) przyłączamy do klemy (plus oczywiście)
      Wracamy do skrzynki, zdejmujemy dekiel, następnie wypinamy zatrzaski od skrzynki i lekko ją unosimy a natępnie demontujemy dolny dekiel .... teraz możemy przez widoczny otwór przełożyć nasz przewód. Na fotce widać skąd można pobrać sygnał-napięcie po zapłonie ( to miejsce jest najbliżej - zakładając że wszystko chcemy zamknąć pod maską ) - tutaj ukłon do kolegi rambo7 - ja zdemontowałem osłonę zwory i się do niej przylutowałem, jeśli ktoś bedzie robił swoją zworę to pamiętajcie by była z grubego przewodu - wkońcu nie tylko wasza grzałka przez to chodzi a też obwody auta. Wsówki w tych miejscach są róznych rozmiarów- decyzja jest wasza - ja wolałem nie kombinować - wiec zdemontowałem plastik i sie przylutowałem - obwód elektroniki zabezpieczyłem 1A bezpiecznikiem.
      9 ) Składamy wszystko do kupy i sprawdzamy - nie miałem, żadnych problemów,


      Grzałka startuje tylko gdy chodzi silnik wiec nie musze się bać o obciążenie przed rozruchem. Po dwóch minutach pracy temperatura rurki zasilającej motorek w ropę z -15stC zrosła do -4stC. Po 10 minutach obudowa filtru miała 7 stopni ( na plusie ) tyle samo miał też wąż.
      Działania termostatu nie sprawdzałem bo nie udaje mi sie uzyskać 28 stC jak w baku jest zima. Chyba można używać tego rozważnie bez jakiej kolwiek kontroli elektronicznej - ja wolałem na zimne dmuchać i nie chciałem też zeby przed rozruchem coś mi żarło prąd - dlatego robiłem sobie sterownik - nie zamierzam też grzałki odłączać na lato - bedzie ciepło to termostat sam ją wyłaczy.

      Wszystkie prace w temperaturze otoczenia -13 , masakra, ale chyba sie udało.


      Zuwagi na ograniczenia forum resztę zdjęc zamieszczam niżej.
      demon zbiorniczka.JPGmocowanie filtru.JPGsruba.JPGdemont filtru.JPGwyciaganie starego filtru.JPG
      Załączone pliki
      Last edited by rambo7; 13-02-2012, 07:58.

      Comment


      • #4
        Reszta zdjęć zwizanych z podrzewaczem od 8gen. ( UWAGA - edycja poprzedniego postu - trochę tam przybyło )

        Z zauważonych zmian - generalnie jest jak było - taka sama praca silnika- pewnie mi się tylko wydaje ale. Chyba nie ma takiego dziwnego klekotu jak był zimny - cos jakby od wtryskiwaczy - i chyba minimalnie szybciej sie nagrzewa - albo coś spitoliłem przy montażu i jeszcze nie zauważyłem, że płynu ubywa

        Przy okazji rzuciła mi sie w oczy jeszcze jedna rzecz mianowicie ( i tu mam już pewność ) zawsze jak są tzn mam nadzieje były - problemy z autem to wyraźnie ubywało, z dnia na dzień, dwa "punkty" na skali paliwa, wiec odrazu mogłem przewidzieć kłopoty - wy też to zauważyliście ? Nie wiem jak zachowuje sie pływak w zbiorniku gdy wytrąca sie parafina ale coś w tym chyba jest.

        Aha i spowrotem wracam na shela do zwykłedo diesla - widze, że czarowanie z super arktycznymi paliwami to mit - to poco przepłacać

        PS.
        Kolego Rambo7 - tak masz rację - rozpracowałeś mnie - jestem elektronikiem dlatego sterownik. Jako ciekawostę powiem, że tworzę w wolnych chwilach komputer pokładowy do naszej hondy - bedzie ciepło to się założy i tym się z Wami też podzielę
        Załączone pliki

        Comment


        • #5
          Bardzo fajny Manual. Gratulacje!
          (zapisy tego Manuala zostały przeniesione z Posta Diesel nie odpalił na tęgim mrozie co robić? https://www.civicforum.pl/showthread...bi%C4%87/page7
          Kierownik Działu Diesla

          Comment

          Working...
          X