Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Obieg Paliwa - zasilanie paliwem - układ Common Raill w Hondzie Civic 1.7 CTDi

Collapse
This topic is closed.
X
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Obieg Paliwa - zasilanie paliwem - układ Common Raill w Hondzie Civic 1.7 CTDi

    Jako że o paliwie w dieslach zimą mówi się więcej przygotowałem forumowiczom MANUALA - wątek informacyjny, jak to jest w naszej Hondzie Civic 1,7CTDi

    Ogólne informacje dotyczące układu paliwowego

    Ogólny opis układu
    Układ paliwowy spełnia również następujące funkcje:
    •Funkcja samodiagnozy i alarmu, wykorzystująca komputer do diagnozowania stanu głównych podzespołów układu i alarmowania kierowcy w przypadku wystąpienia jakiejś usterki.

    •Funkcja bezpieczeństwa, powodująca zatrzymanie silnika w zależności od miejsca wystąpienia usterki.

    •Funkcja rezerwowa, umożliwiająca zmianę metody regulacji dopływu paliwa, dzięki czemu pojazd może kontynuować jazdę.

    Konfiguracja układu
    W zależności od wykonywanych funkcji, układ można podzielić na układ paliwowy i układ sterujący.

    Układ paliwowy
    Dostarczane przez pompę zasilającą paliwo pod wysokim ciśnieniem rozdzielane jest do cylindrów za pośrednictwem listwy paliwowej.
    Sterowanie początkiem i końcem wtrysku paliwa odbywa się przez odpowiednio kontrolowane otwieranie elektrozaworów wtryskiwaczy i zamykanie zaworów iglicowych w dyszach wtryskiwaczy.

    Układ sterujący
    W oparciu o sygnały odbierane z czujników zamocowanych na silniku i w pojeździe, moduł ECM steruje taktowaniem podawania prądu i długością czasu, w ciągu którego prąd jest podawany do wtryskiwaczy, dzięki czemu w optymalnym czasie wtryskiwana jest optymalna ilość paliwa.
    Układ sterowania można ogólnie podzielić na następujące podzespoły elektroniczne: czujniki, komputery i siłowniki.

    Konfiguracja układu
    Schemat nr 2
    BUDOWA I DZIAŁANIE UKŁADU

    Układ typu „common rail” składa się z pompy zasysającej paliwo z baku i tłoczacej pod wys. ciśnieniem - jako jedno, wysokociśnieniowej listwy paliwowej, wtryskiwaczy, modułu ECM i czujników. Pompa podająca paliwo wytwarza ciśnienie paliwa we wspólnej listwie paliwowej. Ciśnienie paliwa regulowane jest w zależności od ilości paliwa dostarczanego przez pompę. Ilość dostarczanego paliwa regulowana jest przez wbudowany w pompę zespół dozujący, który otwiera/zamyka się w odpowiedzi na sygnały elektryczne podawane przez moduł ECM.
    Paliwo podawane jest do wspólnej listwy paliwowej pod wysokim ciśnieniem wytworzonym przez pompę, stąd zaś rozdzielane jest do każdego cylindra. Ciśnienie paliwa we wspólnej listwie paliwowej wykrywane jest przez zainstalowany w niej czujnik, zaś wartość tego ciśnienia regulowana jest w układzie ze sprzężeniem zwrotnym, dzięki czemu rzeczywista wartość ciśnienia paliwa jest zgodna z wartością zalecaną dla konkretnej prędkości obrotowej i obciążenia silnika.
    Znajdujące się we wspólnej listwie paliwowej paliwo pod wysokim ciśnieniem jest podawane za pośrednictwem należącego do każdego cylindra sztywnego przewodu wtryskowego do wtryskiwacza od strony dyszy i komory sterowania.
    Wielkość i czas trwania wtrysku sterowane są przez odpowiednie włączanie i wyłączanie wtryskiwacza. Po włączeniu wtryskiwacza (który wówczas przewodzi prąd) następuje zmiana w jego obwodzie paliwowym, dzięki czemu znajdujące się pod wysokim ciśnieniem w komorze sterowania paliwo może wypłynąć przez otwór wylotowy. Ze względu na występującą w dyszy zaworu siłę otwierającą, wywoływaną wysokim ciśnieniem paliwa, następuje uniesienie zaworu iglicowego, zapoczątkowujące wtrysk paliwa.
    Po wyłączeniu wtryskiwaczA (przez odcięcie dopływu prądu), jego obwód paliwowy zmienia się w ten sposób, że znajdujące się pod wysokim ciśnieniem paliwo przepływa z powrotem przez otwór wlotowy do komory sterowania.
    Powoduje to opuszczenie się zaworu iglicowego i zakończenie wtrysku paliwa.
    Tak więc, czas wtrysku paliwa można regulować elektronicznie przez odpowiednie włączenie wtryskiwacza, zaś ilość wtryskiwanego paliwa można regulować przez odpowiednie wyłączenie wtryskiwacza.

    Auto - Schemat 1. Rozmieszczenie elementów układu zasilania paliwem (Diesel) Civic 1.7 CTDi 2001 - 2005

    (jak widać na Schemacie brak istotnego elementu jakim jest podgrzewacz paliwa ten powinien znajdować się pomiędzy pompą strumieniową (z baku) a filtrem zgrubnym - tuż za pompą ręczną paliwa)
    Załączone pliki
    Last edited by rambo7; 29-05-2016, 21:16.
    Kierownik Działu Diesla

  • #2
    „Pokładowy” test diagnostyczny (EOBD II)
    Test diagnostyczny zaworu EGR polega na wykonaniu szeregu czynności, zaś pozytywny lub negatywny wynik tego testu przekazywany jest diagnoście w oparciu o sygnał czujnika położenia zaworu EGR.

    Budowa i działanie pompy podającej paliwo
    Ogólny zarys
    Zadaniem pompy zasysającej - podającej paliwo jest odpowiednie regulowanie ilości dostarczanego paliwa, w wyniku czego paliwo we wnętrzu wspólnej listwy paliwowej znajduje się pod wysokim ciśnieniem.
    Konstrukcja
    Pompa podająca paliwo składa się się z pompy zasysającej, podobnej do konwencjonalnej pompy szeregowej, oraz zespołu dozującego paliwo (zaworów sterujących pracą pompy), umieszczonych przy każdym cylindrze i mających za zadanie regulowanie ilości dostarczanego paliwa.
    Działanie
    Zespół dozujący paliwo pozostaje otwarty podczas suwu nurnika w dół, dzięki czemu znajdujące się pod niskim ciśnieniem paliwo jest wciągane do komory nurnika poprzez zespół dozujący paliwo.
    Nawet po tym jak nurnik rozpocznie suw do góry, w sytuacji gdy zawór pozostaje otwarty, ponieważ do zespołu dozującego paliwo nie został podany prąd, wciągnięte paliwo powraca za pośrednictwem zespołu dozującego bez zwiększania swojego ciśnienia.
    Jeśli do zespołu dozującego paliwo podany zostanie prąd w celu odpowiednio zsynchronizowanego zamknięcia zaworu, umożliwiającego uzyskanie wymaganej objętości wypływowej, następuje zamknięcie kanału powrotnego, w wyniku czego wzrasta ciśnienie w komorze nurnika.
    Z tego powodu paliwo przechodzi przez zawór tłoczny (zawór zwrotny) do wspólnej listwy paliwowej. W wyniku tego ilość paliwa odpowiadająca uniesieniu się nurnika po zamknięciu zespołu dozującego paliwo staje się objętością wypływową, zaś zmiana taktowania zamykania zespołu dozującego paliwo umożliwia zmianę objętości wypływowej, dzięki czemu uzyskuje się regulację ciśnienia we wnętrzu wspólnej listwy paliwowej.
    Po minięciu punktu maksymalnego wzniosu krzywki nurnik rozpoczyna suw do dołu, w wyniku czego ciśnienie w komorze nurnika maleje. W tym czasie zawór tłoczny zamyka się, w wyniku czego następuje wstrzymanie pompowania paliwa. Ponadto, ze względu na przerwanie dopływu prądu do zespołu dozującego paliwo, następuje otwarcie się zespołu dozującego paliwo, w wyniku czego znajdujące się pod niskim ciśnieniem paliwo jest wciągane do komory nurnika.
    Czujnik ciśnienia atmosferycznego (BARO)
    Czujnik BARO znajduje się wewnątrz ECM. Dokonuje on konwersji ciśnienia atmosferycznego na sygnał napięcia, który modyfikuje podstawowy czas trwania wtrysku paliwa.
    Czujnik położenia wału korbowego (CKP)
    Czujnik CKP mierzy prędkość obrotową silnika i ustala wyprzedzenie zapłonu oraz początek wtrysku dla każdego cylindra.
    Załączone pliki
    Last edited by rambo7; 29-05-2016, 21:12.
    Kierownik Działu Diesla

    Comment


    • #3
      Czujnik temperatury płynu chłodzącego (ECT)
      Czujnik ECT to opornik zależny od temperatury (termistor). Opór termistora maleje wraz ze wzrostem temperatury płynu chłodzącego.
      SCHEMAT 4.

      Czujnik MAF/temperatury powietrza dolotowego (IAT)
      Czujnik IAT jest termistorem, tzn. zmienia swój opór elektryczny zależnie od temperatury. Wraz ze wzrostem temperatury powietrza dolotowego zmniejsza się opór termistora.
      SCHEMAT 5.

      Czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze ssącym (MAP)
      Czujnik MAP przetwarza ciśnienie bezwzględne panujące w kolektorze ssącym na sygnał elektryczny, wysyłany do ECM.
      SCHEMAT 6/7.

      Czujnik położenia pedału przyspieszenia (APP)
      Czujnik APP jest potencjometrem połączonym z pedałem przyspieszania. Wraz ze zmianą położenia pedału przyspieszenia, czujnik zmienia napięcie sygnału do ECM.

      Czujnik ciśnienia w listwie paliwowej układu Common Rail (FRP)
      Czujnik jest odpowiedzialny za kontrolę ciśnienia paliwa w szynie CR przed podaniem poprzez wtrysk do komory spalania.

      Czujnik szybkości jazdy (VSS)
      Czujnik VSS napędzany jest przez mechanizm różnicowy. Czujnik wytwarza sygnał pulsujący o napięciu 12 V. Liczba impulsów na minutę zwiększa się lub zmniejsza w zależności od prędkości pojazdu.

      Czujnik położenia pedału hamulca
      Po wciśnięciu pedału hamulca, czujnik położenia pedału hamulca wysyła sygnał do modułu ECM.

      Układ zasilania paliwem
      Sterowanie pompą paliwa:
      Po włączeniu zapłonu (II) moduł ECM podaje masę do przekaźnika głównego, który zasila przez 2 sekundy pompę paliwa, aby podnieść ciśnienie w układzie paliwowym. Przy uruchomionym silniku moduł ECM podaje masę do przekaźnika głównego i zasila pompę paliwa. Kiedy silnik nie pracuje, zapłon zaś jest włączony (II), moduł ECM przerywa podawanie masy do przekaźnika głównego, który odcina zasilanie pompy paliwa.

      Układ podgrzewacza paliwa (dot. modeli które są wyposażone w podgrzewacz '05)

      Kiedy silnik jest bardzo zimny, układ podgrzewacza ogrzewa paliwo, aby nie dopuścić do zatkania przewodów paliwowych.
      Układ podgrzewacza składa się z podgrzewacza paliwa, modułu podgrzewacza paliwa, przekaźnika podgrzewacza paliwa, bezpiecznika i czujnika temperatury paliwa.

      Moduł podgrzewacza paliwa wyposażony jest w funkcję samodiagnozowania. W przypadku wystąpienia jakiejś nieprawidłowości w sygnale przekazywanym z czujnika, przekaźnika lub innych obwodów, moduł podgrzewacza paliwa podaje masę do kontrolki świec żarowych i wskazuje diagnostyczny kod usterki (DTC) przy podłączonej do złącza serwisowego zworze.
      _______________________________________

      Wiedza o zasilaniu Common Rail

      bardzo fajnie opisane jest o systemie Common Rail tu:
      Nowoczesne układ wtrysku bezpośredniego Common Rail szybko wyparły z konkurencji wiele innych układów wtrysku oleju napędowego biorąc pod uwagę samochody


      Układy zasilania paliwem silników Diesla były zawsze bardzo wyrafinowane oraz wymagające skomplikowanej technologii produkcji. W samochodach osobowych


      https://www.commonrailforum.pl/diagn...ail-t1560.html
      Załączone pliki
      Last edited by rambo7; 07-10-2013, 12:58.
      Kierownik Działu Diesla

      Comment


      • #4
        rambo ciekaw jestem czy taki układ mozna zastosowac w silnikach roverach 20T2
        sigpiccivic 5D 2.0iTD 110KM http://www.youtube.com/watch?v=18K4cr5NWNc

        Comment


        • #5
          moim zdaniem nie można, nie znam dokładnie budowy ale, w Rovera CR nie da się wprost wpiąć instalacji wyciagniętej z takiego Civica? (np. rozbitego?) nie dasz rady...Honda też wolała zmienić silnik niż rozwijać Rovera.
          Last edited by rambo7; 18-01-2011, 11:10.
          Kierownik Działu Diesla

          Comment

          Working...
          X