Jako że o paliwie w dieslach zimą mówi się więcej przygotowałem forumowiczom MANUALA - wątek informacyjny, jak to jest w naszej Hondzie Civic 1,7CTDi
Ogólne informacje dotyczące układu paliwowego
Ogólny opis układu
Układ paliwowy spełnia również następujące funkcje:
•Funkcja samodiagnozy i alarmu, wykorzystująca komputer do diagnozowania stanu głównych podzespołów układu i alarmowania kierowcy w przypadku wystąpienia jakiejś usterki.
•Funkcja bezpieczeństwa, powodująca zatrzymanie silnika w zależności od miejsca wystąpienia usterki.
•Funkcja rezerwowa, umożliwiająca zmianę metody regulacji dopływu paliwa, dzięki czemu pojazd może kontynuować jazdę.
Konfiguracja układu
W zależności od wykonywanych funkcji, układ można podzielić na układ paliwowy i układ sterujący.
Układ paliwowy
Dostarczane przez pompę zasilającą paliwo pod wysokim ciśnieniem rozdzielane jest do cylindrów za pośrednictwem listwy paliwowej.
Sterowanie początkiem i końcem wtrysku paliwa odbywa się przez odpowiednio kontrolowane otwieranie elektrozaworów wtryskiwaczy i zamykanie zaworów iglicowych w dyszach wtryskiwaczy.
Układ sterujący
W oparciu o sygnały odbierane z czujników zamocowanych na silniku i w pojeździe, moduł ECM steruje taktowaniem podawania prądu i długością czasu, w ciągu którego prąd jest podawany do wtryskiwaczy, dzięki czemu w optymalnym czasie wtryskiwana jest optymalna ilość paliwa.
Układ sterowania można ogólnie podzielić na następujące podzespoły elektroniczne: czujniki, komputery i siłowniki.
Konfiguracja układu
Schemat nr 2
BUDOWA I DZIAŁANIE UKŁADU
Układ typu „common rail” składa się z pompy zasysającej paliwo z baku i tłoczacej pod wys. ciśnieniem - jako jedno, wysokociśnieniowej listwy paliwowej, wtryskiwaczy, modułu ECM i czujników. Pompa podająca paliwo wytwarza ciśnienie paliwa we wspólnej listwie paliwowej. Ciśnienie paliwa regulowane jest w zależności od ilości paliwa dostarczanego przez pompę. Ilość dostarczanego paliwa regulowana jest przez wbudowany w pompę zespół dozujący, który otwiera/zamyka się w odpowiedzi na sygnały elektryczne podawane przez moduł ECM.
Paliwo podawane jest do wspólnej listwy paliwowej pod wysokim ciśnieniem wytworzonym przez pompę, stąd zaś rozdzielane jest do każdego cylindra. Ciśnienie paliwa we wspólnej listwie paliwowej wykrywane jest przez zainstalowany w niej czujnik, zaś wartość tego ciśnienia regulowana jest w układzie ze sprzężeniem zwrotnym, dzięki czemu rzeczywista wartość ciśnienia paliwa jest zgodna z wartością zalecaną dla konkretnej prędkości obrotowej i obciążenia silnika.
Znajdujące się we wspólnej listwie paliwowej paliwo pod wysokim ciśnieniem jest podawane za pośrednictwem należącego do każdego cylindra sztywnego przewodu wtryskowego do wtryskiwacza od strony dyszy i komory sterowania.
Wielkość i czas trwania wtrysku sterowane są przez odpowiednie włączanie i wyłączanie wtryskiwacza. Po włączeniu wtryskiwacza (który wówczas przewodzi prąd) następuje zmiana w jego obwodzie paliwowym, dzięki czemu znajdujące się pod wysokim ciśnieniem w komorze sterowania paliwo może wypłynąć przez otwór wylotowy. Ze względu na występującą w dyszy zaworu siłę otwierającą, wywoływaną wysokim ciśnieniem paliwa, następuje uniesienie zaworu iglicowego, zapoczątkowujące wtrysk paliwa.
Po wyłączeniu wtryskiwaczA (przez odcięcie dopływu prądu), jego obwód paliwowy zmienia się w ten sposób, że znajdujące się pod wysokim ciśnieniem paliwo przepływa z powrotem przez otwór wlotowy do komory sterowania.
Powoduje to opuszczenie się zaworu iglicowego i zakończenie wtrysku paliwa.
Tak więc, czas wtrysku paliwa można regulować elektronicznie przez odpowiednie włączenie wtryskiwacza, zaś ilość wtryskiwanego paliwa można regulować przez odpowiednie wyłączenie wtryskiwacza.
Auto - Schemat 1. Rozmieszczenie elementów układu zasilania paliwem (Diesel) Civic 1.7 CTDi 2001 - 2005
(jak widać na Schemacie brak istotnego elementu jakim jest podgrzewacz paliwa ten powinien znajdować się pomiędzy pompą strumieniową (z baku) a filtrem zgrubnym - tuż za pompą ręczną paliwa)
Ogólne informacje dotyczące układu paliwowego
Ogólny opis układu
Układ paliwowy spełnia również następujące funkcje:
•Funkcja samodiagnozy i alarmu, wykorzystująca komputer do diagnozowania stanu głównych podzespołów układu i alarmowania kierowcy w przypadku wystąpienia jakiejś usterki.
•Funkcja bezpieczeństwa, powodująca zatrzymanie silnika w zależności od miejsca wystąpienia usterki.
•Funkcja rezerwowa, umożliwiająca zmianę metody regulacji dopływu paliwa, dzięki czemu pojazd może kontynuować jazdę.
Konfiguracja układu
W zależności od wykonywanych funkcji, układ można podzielić na układ paliwowy i układ sterujący.
Układ paliwowy
Dostarczane przez pompę zasilającą paliwo pod wysokim ciśnieniem rozdzielane jest do cylindrów za pośrednictwem listwy paliwowej.
Sterowanie początkiem i końcem wtrysku paliwa odbywa się przez odpowiednio kontrolowane otwieranie elektrozaworów wtryskiwaczy i zamykanie zaworów iglicowych w dyszach wtryskiwaczy.
Układ sterujący
W oparciu o sygnały odbierane z czujników zamocowanych na silniku i w pojeździe, moduł ECM steruje taktowaniem podawania prądu i długością czasu, w ciągu którego prąd jest podawany do wtryskiwaczy, dzięki czemu w optymalnym czasie wtryskiwana jest optymalna ilość paliwa.
Układ sterowania można ogólnie podzielić na następujące podzespoły elektroniczne: czujniki, komputery i siłowniki.
Konfiguracja układu
Schemat nr 2
BUDOWA I DZIAŁANIE UKŁADU
Układ typu „common rail” składa się z pompy zasysającej paliwo z baku i tłoczacej pod wys. ciśnieniem - jako jedno, wysokociśnieniowej listwy paliwowej, wtryskiwaczy, modułu ECM i czujników. Pompa podająca paliwo wytwarza ciśnienie paliwa we wspólnej listwie paliwowej. Ciśnienie paliwa regulowane jest w zależności od ilości paliwa dostarczanego przez pompę. Ilość dostarczanego paliwa regulowana jest przez wbudowany w pompę zespół dozujący, który otwiera/zamyka się w odpowiedzi na sygnały elektryczne podawane przez moduł ECM.
Paliwo podawane jest do wspólnej listwy paliwowej pod wysokim ciśnieniem wytworzonym przez pompę, stąd zaś rozdzielane jest do każdego cylindra. Ciśnienie paliwa we wspólnej listwie paliwowej wykrywane jest przez zainstalowany w niej czujnik, zaś wartość tego ciśnienia regulowana jest w układzie ze sprzężeniem zwrotnym, dzięki czemu rzeczywista wartość ciśnienia paliwa jest zgodna z wartością zalecaną dla konkretnej prędkości obrotowej i obciążenia silnika.
Znajdujące się we wspólnej listwie paliwowej paliwo pod wysokim ciśnieniem jest podawane za pośrednictwem należącego do każdego cylindra sztywnego przewodu wtryskowego do wtryskiwacza od strony dyszy i komory sterowania.
Wielkość i czas trwania wtrysku sterowane są przez odpowiednie włączanie i wyłączanie wtryskiwacza. Po włączeniu wtryskiwacza (który wówczas przewodzi prąd) następuje zmiana w jego obwodzie paliwowym, dzięki czemu znajdujące się pod wysokim ciśnieniem w komorze sterowania paliwo może wypłynąć przez otwór wylotowy. Ze względu na występującą w dyszy zaworu siłę otwierającą, wywoływaną wysokim ciśnieniem paliwa, następuje uniesienie zaworu iglicowego, zapoczątkowujące wtrysk paliwa.
Po wyłączeniu wtryskiwaczA (przez odcięcie dopływu prądu), jego obwód paliwowy zmienia się w ten sposób, że znajdujące się pod wysokim ciśnieniem paliwo przepływa z powrotem przez otwór wlotowy do komory sterowania.
Powoduje to opuszczenie się zaworu iglicowego i zakończenie wtrysku paliwa.
Tak więc, czas wtrysku paliwa można regulować elektronicznie przez odpowiednie włączenie wtryskiwacza, zaś ilość wtryskiwanego paliwa można regulować przez odpowiednie wyłączenie wtryskiwacza.
Auto - Schemat 1. Rozmieszczenie elementów układu zasilania paliwem (Diesel) Civic 1.7 CTDi 2001 - 2005
(jak widać na Schemacie brak istotnego elementu jakim jest podgrzewacz paliwa ten powinien znajdować się pomiędzy pompą strumieniową (z baku) a filtrem zgrubnym - tuż za pompą ręczną paliwa)

Comment