Witam wszystkich.
Specjalnie zamieszczam to w dziale SILNIKI DIESLA gdyż w tej sprawie, więcej w ten dział zagląda osób niż na Dział - manuale.
Kilka słów o urządzeniu:
Elektryczny podgrzewacz Oleju Napędowego z termostatem oraz przekaźnikiem 12V.
Kupiłem to u kolegi pana Tytusa na stronie : https://podgrzewacz.prv.pl/
Po wielu mękach z paliwem a co za tym idzie z silnikiem i Check Engin'ami i próbach z różnymi urządzeniami postanowiłem w miarę solidnie przygotować się do kolejnej zimy.
Fotki które zrobiłem są ponumerowane i postępowałem jak w opisie który zamieszczam poniżej - trzeba czytać i zaglądać na Fotki.
Co potrzebne do zamontowania:
2 kable wcześniej przygotowane w domu:
kabelek - Zworka z wyjściem do kabla niebieskiego
kabelek czarny około 15-20cm do połączenia masy podgrzewacza z karoserią.
Kombinerki, śrubokręt, nóż, klucze nasadowe na przedłóżce fi 10 szczególnie, przewód gumowy zbrojony do paliwa około 45cm, cybanty 2-3 szt. w rozmiarze przewodu gumowego, opaski zaciskowe, pianka izolacyjna, pancerzyk plastikowy na okablowanie, ciepłą pogodę i 2 godz czasu.
Co przedstawiają fotografie:
1. Kabelki - przygotowałem sobie 2 kable ( wszystko LUTOWANE !!!) kabelek krótki - zworka z czerwonym z bezpiecznikiem 15A on będzie lutowany z Niebieskiem wychodzącym od Przekaźnika. Zworka - mozna zrobić dowolnie - np. odrazu wlutowaćsię w zaślepkę tego miejsca gdzie wskazałem na Fotce - jak ją wyjmiecie to - jest to blaszka łącząca 2 PINY - po przekręceniu kluczyka - pojawią się tam 12V - żeby nie ingerować w fabryczną zworkę - zrobiłem sobie swoją - na kabelkach.
2. Przygotowanie miejsca - moim zdaniem to jest optymalne rozwiązanie - dlaczego ?!
Zależało mi na tym by ON z podgrzewacza miało jaknajbliższą drogę do Filtra Paliwa ((do tego wykorzystałem istniejący przewód paliwowy tj. wypiąłem go z "gruszki" ręcznej Pompki i wpiąłem do Wylotu z grzałki - by zagrzane paliwo maxymalnie jszybko dotarło do filtra paliwa. o tym później.))
Odkręciłem zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego od podszybia oraz sam zbiornik od blachy która go trzyma - jest to konieczne bo jest bardzo mało miejsca by swobodnie manewrować elementami.
Pogdrzewacz wcześniej owinąłem pianką (by go nie obijało o blachę karoserii i sie nie telepał po blasze) oraz odrazu podpiąłem Kable Biały do wtyczki i Masowy czarny do wypustka (który wcześniej przygotowałem) - podłączyłem na cybant przewód gumowy (może byćfi 8 lub fi 10 ja dałem fi 10 – (podgrzewacz ma 2 wymiary przyłacza – ale króciec Gruszki – pompki to fi 8 więc powinno być łatwiej mając przewód fi 8) ale trzeba uważać by nie spłaszczyć przewodów przy zagięciach cały podgrzewacz wpychamy do wnęki za zbiorniczkiem chłodziwa.
Uwaga – by sobie polepszyć dostęp – trzeba wyszarpać przewód Paliwowy sztywny z kostki która go trzyma (przewód sztywny alu w kolorze khaki) ten przewód idzie od Filtra paliwa do Pompy wtryskowej – ja na ten przewód po wypięciu go z zaczepów założyłem dodatkowo piankę izolacyjną (widoczną na szaro) po to by paliwo po przejściu przez filtr nie wychłodzilo się po drodze do Pompy Paliwa – cel zabiegu aki by utrzymać jaknajdłużej Ciepłe Paliwo od wyjścia z grzałki aż do samej Pompy Wysokiego Ciśnienia.
3. Umieszczenie podgrzewacza zanim poskładamy wszystko do kupy spowrotem - zapinamy sztywny przewód paliwowy do zatrzasków (jeśli ktoś założył piankę - jak ja - w miejscach zatrzasku trzeba wyciąć kawałek pianki - by rurka się wczepiła w uchwyt. Jak wszystko jest na miejscu opaskami zaciskowymi można złapać podgrzewacz i przewód gumowy i lekko ścisnąć wszystko razem na tyle mocno by przewód paliwowy się nie przemieszał a na tyle lekko by go nie zgnieść !
4. Przewód paliwowy gumowy fi8/fi10 trzeba go tak umiejscowić by nie było załamania przy zgięciach (tu fi 8 lepiej sie nada) jesli masz fi 10 musisz mocniej ścisnąć przy króćcu "gruszki" - ta ma króciec fi8 oraz jeśli to konieczne zamocować 1 dodatkowy cybant w miejscu gdzie u mnie widoczne jest załamanie przewodu paliwowego - założenie cybanta i nieco dokręcenie spowoduje powrót do przekroju okrągłego - tak zrobiłem - bo ten garb mi sie nie podoba jest za bardzo załamany.
5. Przewód orginalny - profilowany. dokładnie widać jak to zrobiłem - wypiąłem rurkę z "gruszki" i wpiąłem ją do Wylotu z podgrzewacza zamocowałem na 2 cybanty dla pewności (to miejsce będzie się rozgrzewać)
6. Kable i przekaźnik. po założeniu mechanicznie podgrzewacza trochę estetyki
by kalbe nie drażniły oka przy otwarciu maski - trzeba się zastanowić gdzie umieścić przekaźnik i kable. Wybrałem do tego miejsce pod puszką bezpieczników.
7. maskowanie kabli. puszkę bezpieczników bardzo prosto się odpina unosi do góry i przepuściłem pod nią kable - sam przekaźnik wsadziłem do pojemniczka po gumach do zucia (zrobiłem kilka dziurek w nim by ewentualna woda miała gdzei ujść) te "zabezpieczenie" prowizoryczne miało na celu zapobiegać działaniu na przekaźnik wody i ewentualnego zwarcia przy zetknięciu z jakimś metalem - ale nie jest to konieczne - moje widzimisie.
8. Puszka Bezpieczników pod maską. Nie udało mi się przepchać okablowania i przkaźnika do środka auta pod wnękę kierownicy - tak mało przelotek i tak ciasno że zrezygnowałem po pół godz szukania dziury. Chciałem pierwotnie podpiąć się w okolice stacyjki i tam znaleźć 12V po przełączeniu kluczyka na zapłon oraz chciałem sobie zrobić przycisk koło regulacji lusterek do wyłączenia głównego zasilania na grzałkę (np. w lato wogóle bym nie używał podgrzewacza) tzn urządzenie ma termostat i sie nie włączy powyżej +5stC ale chciałem sobie tak "to ładnie zrobić" - pomysł upadł bo sie nie przebiłem przez ścainę grodziową.
Widać miejsce wskazane kluczem gdzie pojawia się 12V po przekręceniu kluczyka na zapłon - (by wyjąć tę ZWORKĘ-ZAŚLEPKĘ i jej nie zniszczyć trzeba mieć 2 haczyki zrobione z druta lub gwoździa) W to miejsce wymyśliłem sobie zworkę jak na Fotce nr 1. kawałek przewodu zworka - zastąpi orginalną i dodatkowo przewód czerwony z bezpiecznikiem do połączenia się z przewodem NIEBIESKIM z Przekaźnika.
Przewód czerwony podepnę bezpośrednio do akumulatora do ( + )
Przewód Zielony podepnę bezpośrednio do akumylatora czyli ( - )
9. Puszka bezpieczników miejsce przeciągnięcia niebieskiego kabla - bez żadnego wiercenia czy innego demolowania puszki bezpieczników (oczywiście kabel nie może być uszkodzony - bedzie nim płynął prąd 12V) bedzie zlutowany z kabelkiem czerwonym od zworki - którą przygotowałem sobie wcześniej.
10. Puszka bezpieczników od spodu po odczepieniu zatrzasków z dołu odczepiamy spodnia pokrywkę - po szarpnięciu dłonią schodzi bez problemu, przeciągamy kablel, układamy go razem z pozostałymi i zamykamy puszkę, zakładamy spowrotem wszystko na zaczepy. Nie muszę dodawać że wszystko precyzyjnie izolujemy! - ja zakładałem podwójne koszulki termokurczliwe.
UWAGA: konektorki (gniazda) są róznej wielkości jeden większy drugi mniejszy - jest to ważne by łatwo weszły w gniazda konektorki "męskie"
Reasumując:
Czerwony >> klema (+)
Zielony >> klema ( - )
Niebieski >> do zworki do skrzynki bezpieczników ( 12V po przekręceniu kluczyka)
Biały >> podpięty do podgrzewacza ( do kostki)
Czarny (dorabiany) podgrzewacz łączy z karoserią masy.
Tak zamontowana instalacja z podgrzewaczem jest bezinwazyjna tzn nie został zniszczony żaden element fabryczny - wszystko można przywrócić do stanu fabrycznego.
KONIEC.
(na lato najpewniej czerwony zielony i niebieski będę odpinał - nie ma sensu by układ pracował a na podwórku ciepło.)
ewentualne niejasności lub sprostowania będe aktualizował w miarę na bieżąco, jak to się sprawdzi oczywiście tez opiszę - jak przyjdzie zima.
Specjalnie zamieszczam to w dziale SILNIKI DIESLA gdyż w tej sprawie, więcej w ten dział zagląda osób niż na Dział - manuale.
Kilka słów o urządzeniu:
Elektryczny podgrzewacz Oleju Napędowego z termostatem oraz przekaźnikiem 12V.
Kupiłem to u kolegi pana Tytusa na stronie : https://podgrzewacz.prv.pl/
Po wielu mękach z paliwem a co za tym idzie z silnikiem i Check Engin'ami i próbach z różnymi urządzeniami postanowiłem w miarę solidnie przygotować się do kolejnej zimy.
Fotki które zrobiłem są ponumerowane i postępowałem jak w opisie który zamieszczam poniżej - trzeba czytać i zaglądać na Fotki.
Co potrzebne do zamontowania:
2 kable wcześniej przygotowane w domu:
kabelek - Zworka z wyjściem do kabla niebieskiego
kabelek czarny około 15-20cm do połączenia masy podgrzewacza z karoserią.
Kombinerki, śrubokręt, nóż, klucze nasadowe na przedłóżce fi 10 szczególnie, przewód gumowy zbrojony do paliwa około 45cm, cybanty 2-3 szt. w rozmiarze przewodu gumowego, opaski zaciskowe, pianka izolacyjna, pancerzyk plastikowy na okablowanie, ciepłą pogodę i 2 godz czasu.
Co przedstawiają fotografie:
1. Kabelki - przygotowałem sobie 2 kable ( wszystko LUTOWANE !!!) kabelek krótki - zworka z czerwonym z bezpiecznikiem 15A on będzie lutowany z Niebieskiem wychodzącym od Przekaźnika. Zworka - mozna zrobić dowolnie - np. odrazu wlutowaćsię w zaślepkę tego miejsca gdzie wskazałem na Fotce - jak ją wyjmiecie to - jest to blaszka łącząca 2 PINY - po przekręceniu kluczyka - pojawią się tam 12V - żeby nie ingerować w fabryczną zworkę - zrobiłem sobie swoją - na kabelkach.
2. Przygotowanie miejsca - moim zdaniem to jest optymalne rozwiązanie - dlaczego ?!
Zależało mi na tym by ON z podgrzewacza miało jaknajbliższą drogę do Filtra Paliwa ((do tego wykorzystałem istniejący przewód paliwowy tj. wypiąłem go z "gruszki" ręcznej Pompki i wpiąłem do Wylotu z grzałki - by zagrzane paliwo maxymalnie jszybko dotarło do filtra paliwa. o tym później.))
Odkręciłem zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego od podszybia oraz sam zbiornik od blachy która go trzyma - jest to konieczne bo jest bardzo mało miejsca by swobodnie manewrować elementami.
Pogdrzewacz wcześniej owinąłem pianką (by go nie obijało o blachę karoserii i sie nie telepał po blasze) oraz odrazu podpiąłem Kable Biały do wtyczki i Masowy czarny do wypustka (który wcześniej przygotowałem) - podłączyłem na cybant przewód gumowy (może byćfi 8 lub fi 10 ja dałem fi 10 – (podgrzewacz ma 2 wymiary przyłacza – ale króciec Gruszki – pompki to fi 8 więc powinno być łatwiej mając przewód fi 8) ale trzeba uważać by nie spłaszczyć przewodów przy zagięciach cały podgrzewacz wpychamy do wnęki za zbiorniczkiem chłodziwa.
Uwaga – by sobie polepszyć dostęp – trzeba wyszarpać przewód Paliwowy sztywny z kostki która go trzyma (przewód sztywny alu w kolorze khaki) ten przewód idzie od Filtra paliwa do Pompy wtryskowej – ja na ten przewód po wypięciu go z zaczepów założyłem dodatkowo piankę izolacyjną (widoczną na szaro) po to by paliwo po przejściu przez filtr nie wychłodzilo się po drodze do Pompy Paliwa – cel zabiegu aki by utrzymać jaknajdłużej Ciepłe Paliwo od wyjścia z grzałki aż do samej Pompy Wysokiego Ciśnienia.
3. Umieszczenie podgrzewacza zanim poskładamy wszystko do kupy spowrotem - zapinamy sztywny przewód paliwowy do zatrzasków (jeśli ktoś założył piankę - jak ja - w miejscach zatrzasku trzeba wyciąć kawałek pianki - by rurka się wczepiła w uchwyt. Jak wszystko jest na miejscu opaskami zaciskowymi można złapać podgrzewacz i przewód gumowy i lekko ścisnąć wszystko razem na tyle mocno by przewód paliwowy się nie przemieszał a na tyle lekko by go nie zgnieść !
4. Przewód paliwowy gumowy fi8/fi10 trzeba go tak umiejscowić by nie było załamania przy zgięciach (tu fi 8 lepiej sie nada) jesli masz fi 10 musisz mocniej ścisnąć przy króćcu "gruszki" - ta ma króciec fi8 oraz jeśli to konieczne zamocować 1 dodatkowy cybant w miejscu gdzie u mnie widoczne jest załamanie przewodu paliwowego - założenie cybanta i nieco dokręcenie spowoduje powrót do przekroju okrągłego - tak zrobiłem - bo ten garb mi sie nie podoba jest za bardzo załamany.
5. Przewód orginalny - profilowany. dokładnie widać jak to zrobiłem - wypiąłem rurkę z "gruszki" i wpiąłem ją do Wylotu z podgrzewacza zamocowałem na 2 cybanty dla pewności (to miejsce będzie się rozgrzewać)
6. Kable i przekaźnik. po założeniu mechanicznie podgrzewacza trochę estetyki

7. maskowanie kabli. puszkę bezpieczników bardzo prosto się odpina unosi do góry i przepuściłem pod nią kable - sam przekaźnik wsadziłem do pojemniczka po gumach do zucia (zrobiłem kilka dziurek w nim by ewentualna woda miała gdzei ujść) te "zabezpieczenie" prowizoryczne miało na celu zapobiegać działaniu na przekaźnik wody i ewentualnego zwarcia przy zetknięciu z jakimś metalem - ale nie jest to konieczne - moje widzimisie.
8. Puszka Bezpieczników pod maską. Nie udało mi się przepchać okablowania i przkaźnika do środka auta pod wnękę kierownicy - tak mało przelotek i tak ciasno że zrezygnowałem po pół godz szukania dziury. Chciałem pierwotnie podpiąć się w okolice stacyjki i tam znaleźć 12V po przełączeniu kluczyka na zapłon oraz chciałem sobie zrobić przycisk koło regulacji lusterek do wyłączenia głównego zasilania na grzałkę (np. w lato wogóle bym nie używał podgrzewacza) tzn urządzenie ma termostat i sie nie włączy powyżej +5stC ale chciałem sobie tak "to ładnie zrobić" - pomysł upadł bo sie nie przebiłem przez ścainę grodziową.
Widać miejsce wskazane kluczem gdzie pojawia się 12V po przekręceniu kluczyka na zapłon - (by wyjąć tę ZWORKĘ-ZAŚLEPKĘ i jej nie zniszczyć trzeba mieć 2 haczyki zrobione z druta lub gwoździa) W to miejsce wymyśliłem sobie zworkę jak na Fotce nr 1. kawałek przewodu zworka - zastąpi orginalną i dodatkowo przewód czerwony z bezpiecznikiem do połączenia się z przewodem NIEBIESKIM z Przekaźnika.
Przewód czerwony podepnę bezpośrednio do akumulatora do ( + )
Przewód Zielony podepnę bezpośrednio do akumylatora czyli ( - )
9. Puszka bezpieczników miejsce przeciągnięcia niebieskiego kabla - bez żadnego wiercenia czy innego demolowania puszki bezpieczników (oczywiście kabel nie może być uszkodzony - bedzie nim płynął prąd 12V) bedzie zlutowany z kabelkiem czerwonym od zworki - którą przygotowałem sobie wcześniej.
10. Puszka bezpieczników od spodu po odczepieniu zatrzasków z dołu odczepiamy spodnia pokrywkę - po szarpnięciu dłonią schodzi bez problemu, przeciągamy kablel, układamy go razem z pozostałymi i zamykamy puszkę, zakładamy spowrotem wszystko na zaczepy. Nie muszę dodawać że wszystko precyzyjnie izolujemy! - ja zakładałem podwójne koszulki termokurczliwe.
UWAGA: konektorki (gniazda) są róznej wielkości jeden większy drugi mniejszy - jest to ważne by łatwo weszły w gniazda konektorki "męskie"
Reasumując:
Czerwony >> klema (+)
Zielony >> klema ( - )
Niebieski >> do zworki do skrzynki bezpieczników ( 12V po przekręceniu kluczyka)
Biały >> podpięty do podgrzewacza ( do kostki)
Czarny (dorabiany) podgrzewacz łączy z karoserią masy.
Tak zamontowana instalacja z podgrzewaczem jest bezinwazyjna tzn nie został zniszczony żaden element fabryczny - wszystko można przywrócić do stanu fabrycznego.
KONIEC.
(na lato najpewniej czerwony zielony i niebieski będę odpinał - nie ma sensu by układ pracował a na podwórku ciepło.)
ewentualne niejasności lub sprostowania będe aktualizował w miarę na bieżąco, jak to się sprawdzi oczywiście tez opiszę - jak przyjdzie zima.
Comment