Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Skaner Diagnostyczny - Diagnostic Code Reader (dla amatora) Czy warto kupić?

Collapse
This topic is closed.
X
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Czas
  • Show
Clear All
new posts

  • Skaner Diagnostyczny - Diagnostic Code Reader (dla amatora) Czy warto kupić?

    Witam wszystkich.
    Jako że wiele osób nawet nie wie że może dokonywać cudów i samemu być sobie diagnostą-mechanikiem zaprezentuję kilka prostych urządzeń Diagnostyki OBDII.

    Dwa słowa wstępu:

    Auto skaner diagnstyczny - do czego służy i co one potrafią?

    Interfejs diagnostyczny przeznaczony do diagnostyki silnika oraz wszystkich jego elektronicznych podzespołów m.in. takich jak przepustnica, przepływomierz, sondy lambda, czujniki temp., ciśnienia doładowania, powietrza, dawki paliwa, EGR, zawór EVAP, itp.

    Funkcje dostępne w zależności od profesjonalności Skanera, jednak podstawowe już potrafią dokonać:
    - Odczytuje kodów generyczne i charakterystyczne producenta
    - Odczytuje statusu lampki MIL (CHECK ENGINE) i następujących wskaźników:
    - Przerwa zapłonu (Misfire monitor)
    - System paliwowy (Fuel System Mon)
    - Komponenty kompleksowe (CCM) (Comp. Component)
    - System EGR (recyrkulacji gazów spalinowych)
    - Czujniki O2 (Oxygen Sens Mon)
    - Katalizator (Catalyst Mon)
    - System parowania (EVAP System Mon)
    - Podgrzewacz czujnika O2 (Oxygen Sens htr)
    - Powietrze wtórne (Sec Air System)
    - Katalizator podgrzewany (Htd Catalyst)
    - System A/C (klimatyzacja) (A/C Refig Mon)
    - Odczyt parametrów online.
    - Kasuje lampki MIL (CHECK ENGINE)
    - Możliwość Podglądu zamrożonych ramek (FREEZE FRAME DATA)
    - Odczytuje numr VIN w autach wyprodukowanych po 2002r (Opcja)


    Dzięki uniwersalności zastępuje przy diagnostyce silnika urządzenia serwisowe stosowane w autoryzowanych stacjach diagnostycznych.
    Urządzenie samoczynnie wykrywa protokół komunikacyjny i automatycznie dostosowuje go do konkretnego pojazdu

    1. Wszystkie auta sprzedawane w Europie od 2000r. benzynowe i od 2004r. diesle.

    2. Niektóre auta benzynowe sprzedawane w Europie już od 1996r.

    3. Wszystkie auta sprzedawane w USA od 1996r. benzynowe i od 2004r. diesle.

    4. Niektóre diesle sprzedawane w USA ze starszych roczników.

    5. Wszystkie auta Japońskie benzynowe po 2000r. i diesle po 2004r. (tak naprawde DIESLE już od 2001 jak np Civic 1.7CTDi)

    • Auto skaner jest najczęściej małym przenośnym, niezależnym, samodzielnym urządzeniem, mogą używać go pracownicy warsztatów samochodowych, warsztatów montujących instalację gazową , jak również majsterkowicze a co najważniejsze nie muszą to robić fachowcy, wystarczy podłączyć Auto Skaner odczytać kod usterki i poszukać go w tabeli usterek.
    • Skaner diagnostyczny nie wymaga korzystania z dodatkowego oprogramowania (baza danych DTC zawiera w sobie) nie potrzebuje dodatkowego zasilania gdyż zasilany jest poprzez wtyk OBDII w samochodzie.
    • Gabaryty urządzenia (wielkości 2-óch paczek papierosów) pozwalają go wozić zawsze ze sobą w samochodzie zatem nie ma potrzeby szukania „magika” by nam powiedziało się dzieje, bo to już będzie my wiedzieć, potrzeby jeśli już będzie warsztat lub sklep z danączęścią.
    • Przy dalszych wyprawach rzecz po prostu niezbędna nie musimy nikomu tłumaczyć co się stało wystarczy pokazać uniwersalny Kod ISO nr DTC w sklepie czy mechanikowi i wiadomo jest z dużą dokładnością gdzie jest problem. Jeśli mają dostęp do Internetu wystarczy wpisać WWW.innowa.com i skorzystać ze strony przykładowego producenta z czym mamy do czynienia tzn. w miejscu DTC DEFINITIONS wybieramy np. HONDA odczytany Kod DTC np. P0238 i otrzymujemy informację. https://www.innova.com/Home/Dtc?dtc=...onda&x=31&y=11
    • Jeśli nie wiemy gdzie znajduje się wtyczka OBD II w naszym samochodzie możemy wyszukać w miejscu DLC LOCATOR wpisując rok samochodu Markę i Model.
    • Skaner Diagnostyczny musi posiadać odpowiedni Protokół komunikacji by łączył się z sterownikiem danego samochodu w 99% przypadków są to:
    CAN, KWP1281, KWP2000 slow init, KWP2000 fast init, CAN 11bit/250kB, CAN 11bit/500kB, CAN 29bit/250kB, CAN 29bit/500kB J1850PWM, J1850VPW, KWP 2000 ISO 14230-4, ISO 9141-2, KWP1281, KWP2000
    • HONDA – (Protokół komunikacji ISO 9141-2) odczyt/kasowanie błędów modeli od1996 roku wyposażonych w OBDII, w najnowszych modelach CAN.

    __________________________________________________ ________
    Przykład pracy ze skanerem
    Urządzenie: Skanery diagnostyczne standardowe, zbliżone możliwościami - GTE-TM 50 / Actron CP9141 / Innova 3030
    (koszt przedstawionych urządzeń w granichach 90zł -240zł)

    1. Podłącznie do Gniazda OBDII.


    2. Skaner GTE - MT 50 z Protokołami Komunikacji.
    Z premedytacją wyjąłem wtyczkę z czujnika ciśnienia doładowania i...wyskoczył Kod .



    3. Skanowanie automatyczne w celu nawiązania komunikacji z ECM samochodu.



    4. Zakomunikowanie Błędu - Możliwośc czyszczenia / Sprawdzenie Immobilisera / Sprawdzenie VIN /



    5. RESCAN - Ponowne skanowanie / Pennding - kody w trakcie generacji / ERASE - czyszczenie Tak - Nie.




    ________________________________________________

    Przykład pracy ze skanerem
    Urządzenie: Skaner diagnostyczny rozbudowany w Funkcje AUTEL MaxiScan MS-509
    (koszt urządzenia około 600zł.)

    Podczas jazdy sprowokowałem wywołanie kodu błędu:
    Foto 1. widoczna świecąca kontrolka "Check Engin" - nie wiemy co się stało - ale nastąpiło odcięcie mocy - auto osłabło (lub inne tego typu przygody) pierwsze auto w dieslu, więc panika mózgu!
    Foto 2. Urządzenie to Skaner firmy AUTEL MS-509
    Foto 3. Skaner podpięty do Wtyku OBDII w Civic 1.7CTDi (możliwe wejście do Ustawień saknera i do MENU urządzenia)
    Foto 4. Wchodzimy - ENTER.


    Foto 5. Nawiązanie komunikacji Odnajdywanie Interfejsu komunikacji z ECM samochodu w przypadku tego auta to: ISO9141-2 Honda.
    Foto 6. Menu Diagnostyczne - wchodzimy i dostajemy Listę Obszarów możliwych do sprawdzenia:
    Read Kodes - czytanie Kodów
    Erase Kodes - czyszczenie kodów
    Live Data - podgląd danych na żywo (np. podczas jazdy lub postoju),
    View Freeze Frame - wyświetlanie zamrożonych ramek
    oraz inne dodatkowe jak:
    I/M readiness - stan gotowości Immobilisera
    O2 Monitor test - kontrola czujnika tlenu
    itd.
    ODCZYTUJEMY KODY DTC:
    Foto nr 7. DTC P0238 (opis ang.)
    Foto nr 8. DTC P0237 (opis ang.)




    Nie kasujemy ich na razie, wchodzimy do Ramek Zamrożonych
    FOTO 9. - by sprawdzić parametry przy których zostały zapisane dane podczas generowania DTC - czyli odcięcia turbo i spadku mocy:
    FOTO 10.:
    - DTC FRZ - kod DTC to P0238
    - Load PCT - % otwarcia pedału przyspieszania - (był w podłodze - "do dechy")
    - ECT - temperatura chłodziwa 84stC
    - Map sensor (KPa) - ciśnienie chwilowe w dolocie za czujnikiem doładowania bosch 2.48 MPa (max 2.50)
    - RPM - obroty silnika 3008 obr/ min
    - VSS - dane z czujnika prędkści jazdy 65km/h


    Chcemy zobaczyć jak to się przedstawia na WYKRESIE GRAFICZNYM:
    Wchodzimy do LIVE DATA - dane na żywo:
    FOTO 11. Complete data SET (wszystkie możliwe dostępne dane na żywo) można wybrać Custom i wybrać np. tylko 3 Dane z listy, ja wybieram wszsytkie możliwe:



    Przedstawiają się:
    DTC - kody błędów
    Load - % pedału przyspieszania
    ECT - temp płynu chłodzącego st C.
    MAP (kPa) - ciśnienie bezwzględne w kolektorze dolotowym
    RPM - obroty silnika
    VSS- prędkość pojazdu "0" (postój).

    Wybieramy RPM i wybieramy obraz graficzny FOTO 12.
    Urządzenie potrafi skalować w zależności od dodawania gazu (zakres się dymanicznie rozszerza lub zawęża)



    Zakańczamy zabawę:
    Wracamy do MENU - ERASE Kodes - czyszczenia Kodów
    dokonujemy czyszczenia

    Uruchamiamy silnik i na tablicy - czysto.
    Koniec operacji.
    _________________________________
    Dodam tylko iż te urządznie potrafi wyśiwetlać dane parametrów na żywo podczas jazdy, zapisywać dane w 3-ech pamięciach (po powrocie do domu można prześledzić dane), potrafi zapisaywać Dane od momentu wygenerowania się błędu Check Engin" - podczas jazdy zaczyna zapisaywać Dane od momentu np. odciecia turbiny - śliedzimy dane krytyczne od momentu powstania błędu.
    Posiada bazę danych kodów DTC w pamięci - bez korzystania z internetu ma "wbudowaną książką" po wpisaniu kodu DTC pokazuje nam opis usterki MAREK od A do Z Audi po Vwagena.
    Nie potrafi odczytywać i zmieniać liczników km.
    Nie służy do "podkręcania" mocy w samochodzie tuningowania silnika etc.
    Last edited by rambo7; 14-10-2011, 11:16.
    Kierownik Działu Diesla

  • #2
    Gdyby jeszcze był w ludzkim języku..

    Comment


    • #3
      są oczywiście w języku polskim znaczy... ludzkim?
      jednostki są wg. ukladu SI już w podstawówce było w miare ludzki język, nawet chinczyk skapuje .
      Reszta to typowy standard prawie nie ma co tłumaczyć 50% Enter i ESC jak na klawiaturze
      parę słow jak Erase - czyść
      mam wrażenie że bardziej po ludzku hehe sie nie da
      Ten jest owszem rozbudowany, jeśli nie chcesz (prawie) nic czytać to wybierz prostszy - skuteczny będzie tak samo.
      Ten AUTEL MaxiScan MS-509 poleciłbym bardziej zaawansowanym amatorom lubiącym grzebaczkę.
      Last edited by rambo7; 15-10-2011, 11:14.
      Kierownik Działu Diesla

      Comment


      • #4
        Przeglądałem intrnet w poszukiwaniu wymienionych wyżej skanerów i coś nie bardzo mogłem znaleźć, czy są te skanery dostępne w polskich sklepach ???
        Albo gdzie najszybciej i najtaniej kupić taki prosty skaner - nie mowie o takich za 900 zł itp bo nie jest diagnostą a po drugie to szkoda kasy :]

        Comment


        • #5
          w okolicach 100zł kupisz na allegro byle by miał Protokół (Protocol ISO 9141-2), poszukaj sobie z 2, 3 propozycje i napisz do mnie na priv.
          Fakt, owszem nie wszystkie podane są dostępne na allegro, takiego np Launch Creader V na allegro kupisz https://www.civicforum.pl/showthread...vic-(i-innymi)
          ale fakt bardziej sie nadaje dla zaawansowanego amatora, spokojnie wystarczy najprostrzy, ma za zadanie Odczytać Kod i go skasować : reszte sie doweisz z Forum i taki polecam (sam korzystam często ).
          Takiego jak przedstawiłem GTE widziałem są na allegro - bardzo prosty, bardzo skuteczny, spokojnie wystarczy i chyba poniżej 100zł, nazywał się jakoś inaczej ale obudowa identyko ! .
          Last edited by rambo7; 03-02-2012, 19:23.
          Kierownik Działu Diesla

          Comment

          Working...
          X