Witam wszystkich.
Jako że wiele osób nawet nie wie że może dokonywać cudów i samemu być sobie diagnostą-mechanikiem zaprezentuję kilka prostych urządzeń Diagnostyki OBDII.
Dwa słowa wstępu:
Auto skaner diagnstyczny - do czego służy i co one potrafią?
Interfejs diagnostyczny przeznaczony do diagnostyki silnika oraz wszystkich jego elektronicznych podzespołów m.in. takich jak przepustnica, przepływomierz, sondy lambda, czujniki temp., ciśnienia doładowania, powietrza, dawki paliwa, EGR, zawór EVAP, itp.
Funkcje dostępne w zależności od profesjonalności Skanera, jednak podstawowe już potrafią dokonać:
- Odczytuje kodów generyczne i charakterystyczne producenta
- Odczytuje statusu lampki MIL (CHECK ENGINE) i następujących wskaźników:
- Przerwa zapłonu (Misfire monitor)
- System paliwowy (Fuel System Mon)
- Komponenty kompleksowe (CCM) (Comp. Component)
- System EGR (recyrkulacji gazów spalinowych)
- Czujniki O2 (Oxygen Sens Mon)
- Katalizator (Catalyst Mon)
- System parowania (EVAP System Mon)
- Podgrzewacz czujnika O2 (Oxygen Sens htr)
- Powietrze wtórne (Sec Air System)
- Katalizator podgrzewany (Htd Catalyst)
- System A/C (klimatyzacja) (A/C Refig Mon)
- Odczyt parametrów online.
- Kasuje lampki MIL (CHECK ENGINE)
- Możliwość Podglądu zamrożonych ramek (FREEZE FRAME DATA)
- Odczytuje numr VIN w autach wyprodukowanych po 2002r (Opcja)
Dzięki uniwersalności zastępuje przy diagnostyce silnika urządzenia serwisowe stosowane w autoryzowanych stacjach diagnostycznych.
Urządzenie samoczynnie wykrywa protokół komunikacyjny i automatycznie dostosowuje go do konkretnego pojazdu
1. Wszystkie auta sprzedawane w Europie od 2000r. benzynowe i od 2004r. diesle.
2. Niektóre auta benzynowe sprzedawane w Europie już od 1996r.
3. Wszystkie auta sprzedawane w USA od 1996r. benzynowe i od 2004r. diesle.
4. Niektóre diesle sprzedawane w USA ze starszych roczników.
5. Wszystkie auta Japońskie benzynowe po 2000r. i diesle po 2004r. (tak naprawde DIESLE już od 2001 jak np Civic 1.7CTDi)
• Auto skaner jest najczęściej małym przenośnym, niezależnym, samodzielnym urządzeniem, mogą używać go pracownicy warsztatów samochodowych, warsztatów montujących instalację gazową , jak również majsterkowicze a co najważniejsze nie muszą to robić fachowcy, wystarczy podłączyć Auto Skaner odczytać kod usterki i poszukać go w tabeli usterek.
• Skaner diagnostyczny nie wymaga korzystania z dodatkowego oprogramowania (baza danych DTC zawiera w sobie) nie potrzebuje dodatkowego zasilania gdyż zasilany jest poprzez wtyk OBDII w samochodzie.
• Gabaryty urządzenia (wielkości 2-óch paczek papierosów) pozwalają go wozić zawsze ze sobą w samochodzie zatem nie ma potrzeby szukania „magika” by nam powiedziało się dzieje, bo to już będzie my wiedzieć, potrzeby jeśli już będzie warsztat lub sklep z danączęścią.
• Przy dalszych wyprawach rzecz po prostu niezbędna nie musimy nikomu tłumaczyć co się stało wystarczy pokazać uniwersalny Kod ISO nr DTC w sklepie czy mechanikowi i wiadomo jest z dużą dokładnością gdzie jest problem. Jeśli mają dostęp do Internetu wystarczy wpisać WWW.innowa.com i skorzystać ze strony przykładowego producenta z czym mamy do czynienia tzn. w miejscu DTC DEFINITIONS wybieramy np. HONDA odczytany Kod DTC np. P0238 i otrzymujemy informację. https://www.innova.com/Home/Dtc?dtc=...onda&x=31&y=11
• Jeśli nie wiemy gdzie znajduje się wtyczka OBD II w naszym samochodzie możemy wyszukać w miejscu DLC LOCATOR wpisując rok samochodu Markę i Model.
• Skaner Diagnostyczny musi posiadać odpowiedni Protokół komunikacji by łączył się z sterownikiem danego samochodu w 99% przypadków są to:
CAN, KWP1281, KWP2000 slow init, KWP2000 fast init, CAN 11bit/250kB, CAN 11bit/500kB, CAN 29bit/250kB, CAN 29bit/500kB J1850PWM, J1850VPW, KWP 2000 ISO 14230-4, ISO 9141-2, KWP1281, KWP2000
• HONDA – (Protokół komunikacji ISO 9141-2) odczyt/kasowanie błędów modeli od1996 roku wyposażonych w OBDII, w najnowszych modelach CAN.
__________________________________________________ ________
Przykład pracy ze skanerem
Urządzenie: Skanery diagnostyczne standardowe, zbliżone możliwościami - GTE-TM 50 / Actron CP9141 / Innova 3030
(koszt przedstawionych urządzeń w granichach 90zł -240zł)
1. Podłącznie do Gniazda OBDII.

2. Skaner GTE - MT 50 z Protokołami Komunikacji.
Z premedytacją wyjąłem wtyczkę z czujnika ciśnienia doładowania i...wyskoczył Kod
.

3. Skanowanie automatyczne w celu nawiązania komunikacji z ECM samochodu.

4. Zakomunikowanie Błędu - Możliwośc czyszczenia / Sprawdzenie Immobilisera / Sprawdzenie VIN /

5. RESCAN - Ponowne skanowanie / Pennding - kody w trakcie generacji / ERASE - czyszczenie Tak - Nie.

________________________________________________
Przykład pracy ze skanerem
Urządzenie: Skaner diagnostyczny rozbudowany w Funkcje AUTEL MaxiScan MS-509
(koszt urządzenia około 600zł.)
Podczas jazdy sprowokowałem wywołanie kodu błędu:
Foto 1. widoczna świecąca kontrolka "Check Engin" - nie wiemy co się stało - ale nastąpiło odcięcie mocy - auto osłabło (lub inne tego typu przygody) pierwsze auto w dieslu, więc panika mózgu!
Foto 2. Urządzenie to Skaner firmy AUTEL MS-509
Foto 3. Skaner podpięty do Wtyku OBDII w Civic 1.7CTDi (możliwe wejście do Ustawień saknera i do MENU urządzenia)
Foto 4. Wchodzimy - ENTER.

Foto 5. Nawiązanie komunikacji Odnajdywanie Interfejsu komunikacji z ECM samochodu w przypadku tego auta to: ISO9141-2 Honda.
Foto 6. Menu Diagnostyczne - wchodzimy i dostajemy Listę Obszarów możliwych do sprawdzenia:
Read Kodes - czytanie Kodów
Erase Kodes - czyszczenie kodów
Live Data - podgląd danych na żywo (np. podczas jazdy lub postoju),
View Freeze Frame - wyświetlanie zamrożonych ramek
oraz inne dodatkowe jak:
I/M readiness - stan gotowości Immobilisera
O2 Monitor test - kontrola czujnika tlenu
itd.
ODCZYTUJEMY KODY DTC:
Foto nr 7. DTC P0238 (opis ang.)
Foto nr 8. DTC P0237 (opis ang.)

Nie kasujemy ich na razie, wchodzimy do Ramek Zamrożonych
FOTO 9. - by sprawdzić parametry przy których zostały zapisane dane podczas generowania DTC - czyli odcięcia turbo i spadku mocy:
FOTO 10.:
- DTC FRZ - kod DTC to P0238
- Load PCT - % otwarcia pedału przyspieszania - (był w podłodze - "do dechy")
- ECT - temperatura chłodziwa 84stC
- Map sensor (KPa) - ciśnienie chwilowe w dolocie za czujnikiem doładowania bosch 2.48 MPa (max 2.50)
- RPM - obroty silnika 3008 obr/ min
- VSS - dane z czujnika prędkści jazdy 65km/h

Chcemy zobaczyć jak to się przedstawia na WYKRESIE GRAFICZNYM:
Wchodzimy do LIVE DATA - dane na żywo:
FOTO 11. Complete data SET (wszystkie możliwe dostępne dane na żywo) można wybrać Custom i wybrać np. tylko 3 Dane z listy, ja wybieram wszsytkie możliwe:

Przedstawiają się:
DTC - kody błędów
Load - % pedału przyspieszania
ECT - temp płynu chłodzącego st C.
MAP (kPa) - ciśnienie bezwzględne w kolektorze dolotowym
RPM - obroty silnika
VSS- prędkość pojazdu "0" (postój).
Wybieramy RPM i wybieramy obraz graficzny FOTO 12.
Urządzenie potrafi skalować w zależności od dodawania gazu (zakres się dymanicznie rozszerza lub zawęża)

Zakańczamy zabawę:
Wracamy do MENU - ERASE Kodes - czyszczenia Kodów
dokonujemy czyszczenia
Uruchamiamy silnik i na tablicy - czysto.
Koniec operacji.
_________________________________
Dodam tylko iż te urządznie potrafi wyśiwetlać dane parametrów na żywo podczas jazdy, zapisywać dane w 3-ech pamięciach (po powrocie do domu można prześledzić dane), potrafi zapisaywać Dane od momentu wygenerowania się błędu Check Engin" - podczas jazdy zaczyna zapisaywać Dane od momentu np. odciecia turbiny - śliedzimy dane krytyczne od momentu powstania błędu.
Posiada bazę danych kodów DTC w pamięci - bez korzystania z internetu ma "wbudowaną książką" po wpisaniu kodu DTC pokazuje nam opis usterki MAREK od A do Z Audi po Vwagena.
Nie potrafi odczytywać i zmieniać liczników km.
Nie służy do "podkręcania" mocy w samochodzie tuningowania silnika etc.
Jako że wiele osób nawet nie wie że może dokonywać cudów i samemu być sobie diagnostą-mechanikiem zaprezentuję kilka prostych urządzeń Diagnostyki OBDII.
Dwa słowa wstępu:
Auto skaner diagnstyczny - do czego służy i co one potrafią?
Interfejs diagnostyczny przeznaczony do diagnostyki silnika oraz wszystkich jego elektronicznych podzespołów m.in. takich jak przepustnica, przepływomierz, sondy lambda, czujniki temp., ciśnienia doładowania, powietrza, dawki paliwa, EGR, zawór EVAP, itp.
Funkcje dostępne w zależności od profesjonalności Skanera, jednak podstawowe już potrafią dokonać:
- Odczytuje kodów generyczne i charakterystyczne producenta
- Odczytuje statusu lampki MIL (CHECK ENGINE) i następujących wskaźników:
- Przerwa zapłonu (Misfire monitor)
- System paliwowy (Fuel System Mon)
- Komponenty kompleksowe (CCM) (Comp. Component)
- System EGR (recyrkulacji gazów spalinowych)
- Czujniki O2 (Oxygen Sens Mon)
- Katalizator (Catalyst Mon)
- System parowania (EVAP System Mon)
- Podgrzewacz czujnika O2 (Oxygen Sens htr)
- Powietrze wtórne (Sec Air System)
- Katalizator podgrzewany (Htd Catalyst)
- System A/C (klimatyzacja) (A/C Refig Mon)
- Odczyt parametrów online.
- Kasuje lampki MIL (CHECK ENGINE)
- Możliwość Podglądu zamrożonych ramek (FREEZE FRAME DATA)
- Odczytuje numr VIN w autach wyprodukowanych po 2002r (Opcja)
Dzięki uniwersalności zastępuje przy diagnostyce silnika urządzenia serwisowe stosowane w autoryzowanych stacjach diagnostycznych.
Urządzenie samoczynnie wykrywa protokół komunikacyjny i automatycznie dostosowuje go do konkretnego pojazdu
1. Wszystkie auta sprzedawane w Europie od 2000r. benzynowe i od 2004r. diesle.
2. Niektóre auta benzynowe sprzedawane w Europie już od 1996r.
3. Wszystkie auta sprzedawane w USA od 1996r. benzynowe i od 2004r. diesle.
4. Niektóre diesle sprzedawane w USA ze starszych roczników.
5. Wszystkie auta Japońskie benzynowe po 2000r. i diesle po 2004r. (tak naprawde DIESLE już od 2001 jak np Civic 1.7CTDi)
• Auto skaner jest najczęściej małym przenośnym, niezależnym, samodzielnym urządzeniem, mogą używać go pracownicy warsztatów samochodowych, warsztatów montujących instalację gazową , jak również majsterkowicze a co najważniejsze nie muszą to robić fachowcy, wystarczy podłączyć Auto Skaner odczytać kod usterki i poszukać go w tabeli usterek.
• Skaner diagnostyczny nie wymaga korzystania z dodatkowego oprogramowania (baza danych DTC zawiera w sobie) nie potrzebuje dodatkowego zasilania gdyż zasilany jest poprzez wtyk OBDII w samochodzie.
• Gabaryty urządzenia (wielkości 2-óch paczek papierosów) pozwalają go wozić zawsze ze sobą w samochodzie zatem nie ma potrzeby szukania „magika” by nam powiedziało się dzieje, bo to już będzie my wiedzieć, potrzeby jeśli już będzie warsztat lub sklep z danączęścią.
• Przy dalszych wyprawach rzecz po prostu niezbędna nie musimy nikomu tłumaczyć co się stało wystarczy pokazać uniwersalny Kod ISO nr DTC w sklepie czy mechanikowi i wiadomo jest z dużą dokładnością gdzie jest problem. Jeśli mają dostęp do Internetu wystarczy wpisać WWW.innowa.com i skorzystać ze strony przykładowego producenta z czym mamy do czynienia tzn. w miejscu DTC DEFINITIONS wybieramy np. HONDA odczytany Kod DTC np. P0238 i otrzymujemy informację. https://www.innova.com/Home/Dtc?dtc=...onda&x=31&y=11
• Jeśli nie wiemy gdzie znajduje się wtyczka OBD II w naszym samochodzie możemy wyszukać w miejscu DLC LOCATOR wpisując rok samochodu Markę i Model.
• Skaner Diagnostyczny musi posiadać odpowiedni Protokół komunikacji by łączył się z sterownikiem danego samochodu w 99% przypadków są to:
CAN, KWP1281, KWP2000 slow init, KWP2000 fast init, CAN 11bit/250kB, CAN 11bit/500kB, CAN 29bit/250kB, CAN 29bit/500kB J1850PWM, J1850VPW, KWP 2000 ISO 14230-4, ISO 9141-2, KWP1281, KWP2000
• HONDA – (Protokół komunikacji ISO 9141-2) odczyt/kasowanie błędów modeli od1996 roku wyposażonych w OBDII, w najnowszych modelach CAN.
__________________________________________________ ________
Przykład pracy ze skanerem
Urządzenie: Skanery diagnostyczne standardowe, zbliżone możliwościami - GTE-TM 50 / Actron CP9141 / Innova 3030
(koszt przedstawionych urządzeń w granichach 90zł -240zł)
1. Podłącznie do Gniazda OBDII.

2. Skaner GTE - MT 50 z Protokołami Komunikacji.
Z premedytacją wyjąłem wtyczkę z czujnika ciśnienia doładowania i...wyskoczył Kod


3. Skanowanie automatyczne w celu nawiązania komunikacji z ECM samochodu.

4. Zakomunikowanie Błędu - Możliwośc czyszczenia / Sprawdzenie Immobilisera / Sprawdzenie VIN /

5. RESCAN - Ponowne skanowanie / Pennding - kody w trakcie generacji / ERASE - czyszczenie Tak - Nie.

________________________________________________
Przykład pracy ze skanerem
Urządzenie: Skaner diagnostyczny rozbudowany w Funkcje AUTEL MaxiScan MS-509
(koszt urządzenia około 600zł.)
Podczas jazdy sprowokowałem wywołanie kodu błędu:
Foto 1. widoczna świecąca kontrolka "Check Engin" - nie wiemy co się stało - ale nastąpiło odcięcie mocy - auto osłabło (lub inne tego typu przygody) pierwsze auto w dieslu, więc panika mózgu!
Foto 2. Urządzenie to Skaner firmy AUTEL MS-509
Foto 3. Skaner podpięty do Wtyku OBDII w Civic 1.7CTDi (możliwe wejście do Ustawień saknera i do MENU urządzenia)
Foto 4. Wchodzimy - ENTER.

Foto 5. Nawiązanie komunikacji Odnajdywanie Interfejsu komunikacji z ECM samochodu w przypadku tego auta to: ISO9141-2 Honda.
Foto 6. Menu Diagnostyczne - wchodzimy i dostajemy Listę Obszarów możliwych do sprawdzenia:
Read Kodes - czytanie Kodów
Erase Kodes - czyszczenie kodów
Live Data - podgląd danych na żywo (np. podczas jazdy lub postoju),
View Freeze Frame - wyświetlanie zamrożonych ramek
oraz inne dodatkowe jak:
I/M readiness - stan gotowości Immobilisera
O2 Monitor test - kontrola czujnika tlenu
itd.
ODCZYTUJEMY KODY DTC:
Foto nr 7. DTC P0238 (opis ang.)
Foto nr 8. DTC P0237 (opis ang.)

Nie kasujemy ich na razie, wchodzimy do Ramek Zamrożonych
FOTO 9. - by sprawdzić parametry przy których zostały zapisane dane podczas generowania DTC - czyli odcięcia turbo i spadku mocy:
FOTO 10.:
- DTC FRZ - kod DTC to P0238
- Load PCT - % otwarcia pedału przyspieszania - (był w podłodze - "do dechy")
- ECT - temperatura chłodziwa 84stC
- Map sensor (KPa) - ciśnienie chwilowe w dolocie za czujnikiem doładowania bosch 2.48 MPa (max 2.50)
- RPM - obroty silnika 3008 obr/ min
- VSS - dane z czujnika prędkści jazdy 65km/h

Chcemy zobaczyć jak to się przedstawia na WYKRESIE GRAFICZNYM:
Wchodzimy do LIVE DATA - dane na żywo:
FOTO 11. Complete data SET (wszystkie możliwe dostępne dane na żywo) można wybrać Custom i wybrać np. tylko 3 Dane z listy, ja wybieram wszsytkie możliwe:

Przedstawiają się:
DTC - kody błędów
Load - % pedału przyspieszania
ECT - temp płynu chłodzącego st C.
MAP (kPa) - ciśnienie bezwzględne w kolektorze dolotowym
RPM - obroty silnika
VSS- prędkość pojazdu "0" (postój).
Wybieramy RPM i wybieramy obraz graficzny FOTO 12.
Urządzenie potrafi skalować w zależności od dodawania gazu (zakres się dymanicznie rozszerza lub zawęża)

Zakańczamy zabawę:
Wracamy do MENU - ERASE Kodes - czyszczenia Kodów
dokonujemy czyszczenia
Uruchamiamy silnik i na tablicy - czysto.
Koniec operacji.
_________________________________
Dodam tylko iż te urządznie potrafi wyśiwetlać dane parametrów na żywo podczas jazdy, zapisywać dane w 3-ech pamięciach (po powrocie do domu można prześledzić dane), potrafi zapisaywać Dane od momentu wygenerowania się błędu Check Engin" - podczas jazdy zaczyna zapisaywać Dane od momentu np. odciecia turbiny - śliedzimy dane krytyczne od momentu powstania błędu.
Posiada bazę danych kodów DTC w pamięci - bez korzystania z internetu ma "wbudowaną książką" po wpisaniu kodu DTC pokazuje nam opis usterki MAREK od A do Z Audi po Vwagena.
Nie potrafi odczytywać i zmieniać liczników km.
Nie służy do "podkręcania" mocy w samochodzie tuningowania silnika etc.
Comment