Diagnostic Trouble Code - Zdiagnozowany Kod błędu - ustandaryzowany kod usterki w Systemie OBD - On Board Diagnostic / EOBD - European On Board Diagnostic jest zapamiętywanie błędów związanych z usterkami mogącymi mieć wpływ na toksyczność spalin oraz zasygnalizowanie tego kontrolką MIL (Malfunction Indicator Light) zwaną Check Engine.
•Kody usterek DTC są wyświetlane w kolejności od ostatnio zapamiętanego.
•Kody usterek są zapisywane w pamięci EEPROM (nieulotnej). Dlatego zapisane kody usterek DTC nie są zerowane po odłączeniu akumulatora, wyłączeniu zapłonu lub przywróceniu normalnego działania układu. Aby skasować kody DTC, należy przeprowadzić określoną procedurę urządzeniem diagnostycznym.
•Przyczyny i sytuacje powstania przedstawionych poniżej kodów opisane są w Dziale Diesla na podstawie problemów w trakcie użytkowania samochodu przez użytkowników.
Civic VII 1.7 CTDi (EU, EP) 2001-2005 4EE2 16V 101KM ISUZU
_________________________________________

A - Kontrolka Check Engin B - Kontrolka świec żarowych i układów zarządzania
DTC P1331: Mało wiarygodna dynamika korelacji czujników CKP-CMP (usterka, częściej defekt czujnika położenia wału głównego / spalania stukowego) (skutki: nagłe gaśniecie silnika (również podczas jazdy), niemożliwe uruchomienie na ciepłym lub problemy z uruchomieniem gorącego/ciepłego - na zimnym pali normalnie).
DTC P1236: Ujemne odchylenie regulacji doładowania (w praktyce - turbina zanieczyszczona sadzą. Defekt Elektro-zaworu podciśnienia regulacji doładowania turbosprężarki Pierburg nie potrafi przestawić łopatek VTG turbiny), (skutki: spadek mocy, problemy z wejściem na wys. obroty) Permanentne generowanie P1236 - zamienione wtyczki zaworow Pierburg.
DTC P1237: Dodatnie odchylenie regulacji doładowania (najczęściej turbina zanieczyszczona sadzą, uszkodzony zawór turbo-siłownika lub elektrozawór regulacji doładowania turbosprężarki Pierburg. / Nieszczelność podciśnieniowego przewodu elektrozaworu regulacji doładowania turbosprężarki - Pierburg) (skutki: spadek mocy, problemy z wejściem na wys. obroty).
DTC P1238: Wysokie napięcie elektrozaworu regulacji doładowania turbosprężarki.(najczęściej turbina zanieczyszczona sadzą, uszkodzony zawór turbo-siłownika lub elektrozawór regulacji doładowania turbosprężarki Pierburg. / Nieszczelność podciśnieniowego przewodu elektrozaworu regulacji doładowania turbosprężarki - Pierburg)
DTC P0236: Usterka zakresu/działania obwodu czujnika doładowania turbosprężarki (informacja od czujnika ciśnienia doładowania Bosch) (skutki: spadek mocy, problemy z wejściem na wys. obroty)
DTC P0237: Niskie napięcie obwodu czujnika doładowania turbosprężarki (informacja od czujnika ciśnienia doładowania Bosch) (skutki: spadek mocy, problemy z wejściem na wys. obroty)
W przypadku gdy np. P0237 świeci się non stop nawet po skasowaniu, i po ponownym uruchomieniu silnika nie zgasł Check Engin a kolejna diagnoza wykazuje P0237 silnik chodzi, ale bez doładowania turbiny i cały czas w trybie awaryjnym - to nastąpił defekt czujnika - nadaję się on do wymiany.
DTC P0238: Wysokie napięcie obwodu czujnika doładowania turbosprężarki (informacja od czujnika ciśnienia doładowania Bosch) (skutki: przeładowanie turbiny, spadek mocy, problemy z wejściem na wys. obroty)
DTC P1087: Wysokie napięcie czujnika FRP-czujnik w listwie paliwowej Common Rail (generowany w przypadku pustego zbiornika paliwa lub używania paliwa niezgodnego z wymaganiami - najczęściej "wyskakuje" przy zamarzającym paliwie w zimę w parze z P1095) tzw. kod specyficzny hondy. (najczęściej w modelach bez podgrzewacza paliwa). (skutki: problemy z odpaleniem, gaśnięcie silnika niebawem po uruchomieniu lub po przebyciu krótkiego odcinka, szarpanie (tzw. "kangur"), słaba reakcja na gaz, gaśnięcie przy naciśnięciu na pedał przyspieszania, trzepotanie silnikiem, rzężenie motoru lub nierówna "twarda" praca, problemy z wejściem na wys. obroty)
DTC P1088: Niskie napięcie czujnika FRP.(skutki: problemy z uruchomieniem silnika). Generowany w przypadku pustego zbiornika paliwa lub używania paliwa niezgodnego z wymaganiami - najczęściej "wyskakuje" przy zamarzającym paliwie w zimę w parze z P1087. Brak paliwa w listwie paliwowej fatalne paliwo w instalacji zasilania).
DTC P1095: Niskie parametry działania układu sterowania ciśnieniem paliwa (generowany w przypadku pustego zbiornika paliwa lub używania paliwa niezgodnego z wymaganiami - najczęściej "wyskakuje" przy zamarzającym paliwie w zimę w parze z P1087) tzw. kod specyficzny hondy. (najczęściej w modelach bez podgrzewacza paliwa). (skutki: problemy z odpaleniem, gaśnięcie silnika niebawem po uruchomieniu lub po przebyciu krótkiego odcinka, szarpanie (tzw. "kangur"), słaba reakcja na gaz, gaśnięcie przy naciśnięciu na pedał przyspieszania, trzepotanie silnikiem, rzężenie motoru lub nierówna "twarda" praca, problemy z wejściem na wys. obroty)
P1095 generowany również w przypadku usterki któregoś z elementów Pompy Wysokiego Ciśnienia np. koła pasowego rozrządu pompy wysokiego ciśnienia - skutki: nieregularne przypadkowe spadki obrotów silnika (przy pracy silnika na wolnych obrotach, wygląda to tak, jak by coś odcinało na pół sek dopływ paliwa).
DTC P0193: Wysokie napięcie obwodu czujnika FRP. Czujnik ciśnienia w listwie paliwowej. (wywoływany w przypadku źle dostrojonego "Chipa" zapinanego w gniazdo czujnika FRP).
DTC P1612: Zatrzymanie spowodowane wielkością bramkowego układu matrycowego. (Ujawniany wraz z P1087, P1088, P1095, zamarzające paliwo. Możliwy defekt sterownika ECM. Jeśli kod nie będzie dawał się skasować do wymiany jest Sterownik ECM - komputer samochodu. Nie ma innej procedury na usunięcie przyczyn generowania tego Kodu).
DTC P1401: Usterka EVRV - ujemne odchylenie sterowania zaworu EGR (Układ recyrkulacji spalin - wykryty niewystarczający przepływ), (EVRV ang. Fault Electrical Vacuum Regulating Valve (usterka elektrycznego regulatora zaworu EGR) w praktyce Pierburga nr 2.(możliwe świecenie kontrolki Check Engin - bez utraty mocy).
DTC P1378: Zwarcie w obwodzie sterowania czasem pracy podgrzewacza ON (dot. modeli '04-'05 z fabrycznym podgrzewaczem ON). (skutki/przyczyna: latem żadne, w zimę zamarzające paliwo)
DTC P1377: Przerwa w obwodzie sterowania czasem pracy podgrzewacza ON (dot. modeli '04-'05 z fabrycznym podgrzewaczem ON). (skutki/przyczyna: latem żadne, w zimę zamarzające paliwo)
DTC P1499: Usterka zakresu/działania obwodu czujnika położenia zaworu EGR (dot. modeli '02-'05 ze sterowaniem zaworu EGR elektrycznie, w niektórych modelach '01-'02 EGR sterowany jest wyłącznie podciśnieniem). (skutki: Check Engin bez utraty mocy, często usterka okresowa)
Grupa kodów wygenerowanych w jednym czasie: P1627 P1195 P1235 P1229 generujących się najczęściej w jednym czasie wspólnie razem:
Niedomaganie związane z problemami w obwodzie trzech czujników, brak masy lub zwarcie masy. (skutki: Check Engin, nagłe gaśnięcie silnika, brak możliwości uruchomienia na ciepłym, jak i na zimnym, lub bardzo ciężko uruchamia się na zimnym). (przyczyny opisane w Poście: https://www.civicforum.pl/showthread...95-P1235-P1229)
DTC P1627: Niskie napięcie w obwodzie odniesienia #2 (czujniki: APP, MAP, FRP).
DTC P1195: Wysokie/niskie napięcie zasilania czujnika FRP (ciśnienie w listwie paliwowej Common Rail)
DTC P1235: Wysokie/niskie napięcie zasilania czujnika doładowania turbosprężarki (czujnik doładowania powietrza MAP sensor - Bosch)
DTC P1229: Wysokie/niskie napięcie zasilania obwodu [C] czujnika APP (wychylenie pedału przyspieszania)
Grupa kodów wygenerowanych w jednym czasie: P1625, P1100, P1224 generujących się najczęściej w jednym czasie wspólnie razem:
Niedomaganie związane z problemami w obwodzie trzech czujników, brak masy lub zwarcie masy. (skutki: Check Engin, wchodzenie w tryb awaryjny silnika, wyraźnie twarda praca silnika, brak mocy, kopcenie, wyraźny smród spalin). (przyczyny opisane w Poście: https://www.civicforum.pl/showthread...aryjny-i-kopci )
DTC P1625: Niskie napięcie w obwodzie odniesienia #1 (czujnik położenia zaworu EGR, APP, MAF)
DTC P1100: Wysokie/niskie napięcie zasilania czujnika MAF
DTC P1224: Wysokie/niskie napięcie zasilania obwodu [B] czujnika APP (wychylenie pedału przyspieszania).
DTC P1248: Korelacja - Porównanie czujnika APP. obwodu B-(P1229) i obwodu C-(P1224) więcej tu:https://www.civicforum.pl/showthread...813#post179813
DTC P1599: (czasem w parze z DTC P0562) Niskie napięcie układowe. (generowany w przypadku defektu alternatora, defektu lub mocno rozładowanego akumulatora, przepalonego bezpiecznika zapłonu (7,5 A), defektu przekaźnika głównego zasilania). (Skutki: Świeci się kontrolka ładowania podczas pracy silnika, jazda spowoduje rozładowanie aku. i unieruchomienie auta).
DTC P1550: Błąd korelacji sygnału czujnika położenia pedału hamulca (generowany w przypadku przepalenia bezpiecznika świateł hamowania Stop (10 A), przerwa w przewodzie między czujnikiem położenia pedału hamulca i modułem ECM, między czujnikiem położenia pedału hamulca i akumulatorem). (Skutki: Świeci się kontrolka Check Engine).
DTC P2413: Zacinanie się zaworu EGR (generowany w przypadku usterek związanych z jego pracą mechaniczną ale równie możliwymi niedomaganiami (nieszczelnościami) zaworu EVRV, elastycznymi przewodami podciśnieniowymi lub innymi w obszarze łapania "fałszywego powietrza", często generowany razem z innymi z obszaru EGR: DTC: P1403, P1404, P1499). (skutki: możliwe świecenie kontrolki Check Engine - bez utraty mocy, subiektywne odczucie minimalnego spadku mocy od dołu obrotów)
Wszystkie zagadnienia i przyczyny wyżej wykazanych DTC były poruszane na Forum w dziale Silniki Diesla.
* Generowane były oczywiście inne błędy DTC w obszarach wspólnych dla benzyniaka oraz benzyniaka i diesla (np. dot SRS - https://www.civicforum.pl/showthread.php?t=3332&page=2) te i inne informacje w zasobach działu VII generacji
•Kody usterek DTC są wyświetlane w kolejności od ostatnio zapamiętanego.
•Kody usterek są zapisywane w pamięci EEPROM (nieulotnej). Dlatego zapisane kody usterek DTC nie są zerowane po odłączeniu akumulatora, wyłączeniu zapłonu lub przywróceniu normalnego działania układu. Aby skasować kody DTC, należy przeprowadzić określoną procedurę urządzeniem diagnostycznym.
•Przyczyny i sytuacje powstania przedstawionych poniżej kodów opisane są w Dziale Diesla na podstawie problemów w trakcie użytkowania samochodu przez użytkowników.
Civic VII 1.7 CTDi (EU, EP) 2001-2005 4EE2 16V 101KM ISUZU
_________________________________________


A - Kontrolka Check Engin B - Kontrolka świec żarowych i układów zarządzania
DTC P1331: Mało wiarygodna dynamika korelacji czujników CKP-CMP (usterka, częściej defekt czujnika położenia wału głównego / spalania stukowego) (skutki: nagłe gaśniecie silnika (również podczas jazdy), niemożliwe uruchomienie na ciepłym lub problemy z uruchomieniem gorącego/ciepłego - na zimnym pali normalnie).
DTC P1236: Ujemne odchylenie regulacji doładowania (w praktyce - turbina zanieczyszczona sadzą. Defekt Elektro-zaworu podciśnienia regulacji doładowania turbosprężarki Pierburg nie potrafi przestawić łopatek VTG turbiny), (skutki: spadek mocy, problemy z wejściem na wys. obroty) Permanentne generowanie P1236 - zamienione wtyczki zaworow Pierburg.
DTC P1237: Dodatnie odchylenie regulacji doładowania (najczęściej turbina zanieczyszczona sadzą, uszkodzony zawór turbo-siłownika lub elektrozawór regulacji doładowania turbosprężarki Pierburg. / Nieszczelność podciśnieniowego przewodu elektrozaworu regulacji doładowania turbosprężarki - Pierburg) (skutki: spadek mocy, problemy z wejściem na wys. obroty).
DTC P1238: Wysokie napięcie elektrozaworu regulacji doładowania turbosprężarki.(najczęściej turbina zanieczyszczona sadzą, uszkodzony zawór turbo-siłownika lub elektrozawór regulacji doładowania turbosprężarki Pierburg. / Nieszczelność podciśnieniowego przewodu elektrozaworu regulacji doładowania turbosprężarki - Pierburg)
DTC P0236: Usterka zakresu/działania obwodu czujnika doładowania turbosprężarki (informacja od czujnika ciśnienia doładowania Bosch) (skutki: spadek mocy, problemy z wejściem na wys. obroty)
DTC P0237: Niskie napięcie obwodu czujnika doładowania turbosprężarki (informacja od czujnika ciśnienia doładowania Bosch) (skutki: spadek mocy, problemy z wejściem na wys. obroty)
W przypadku gdy np. P0237 świeci się non stop nawet po skasowaniu, i po ponownym uruchomieniu silnika nie zgasł Check Engin a kolejna diagnoza wykazuje P0237 silnik chodzi, ale bez doładowania turbiny i cały czas w trybie awaryjnym - to nastąpił defekt czujnika - nadaję się on do wymiany.
DTC P0238: Wysokie napięcie obwodu czujnika doładowania turbosprężarki (informacja od czujnika ciśnienia doładowania Bosch) (skutki: przeładowanie turbiny, spadek mocy, problemy z wejściem na wys. obroty)
DTC P1087: Wysokie napięcie czujnika FRP-czujnik w listwie paliwowej Common Rail (generowany w przypadku pustego zbiornika paliwa lub używania paliwa niezgodnego z wymaganiami - najczęściej "wyskakuje" przy zamarzającym paliwie w zimę w parze z P1095) tzw. kod specyficzny hondy. (najczęściej w modelach bez podgrzewacza paliwa). (skutki: problemy z odpaleniem, gaśnięcie silnika niebawem po uruchomieniu lub po przebyciu krótkiego odcinka, szarpanie (tzw. "kangur"), słaba reakcja na gaz, gaśnięcie przy naciśnięciu na pedał przyspieszania, trzepotanie silnikiem, rzężenie motoru lub nierówna "twarda" praca, problemy z wejściem na wys. obroty)
DTC P1088: Niskie napięcie czujnika FRP.(skutki: problemy z uruchomieniem silnika). Generowany w przypadku pustego zbiornika paliwa lub używania paliwa niezgodnego z wymaganiami - najczęściej "wyskakuje" przy zamarzającym paliwie w zimę w parze z P1087. Brak paliwa w listwie paliwowej fatalne paliwo w instalacji zasilania).
DTC P1095: Niskie parametry działania układu sterowania ciśnieniem paliwa (generowany w przypadku pustego zbiornika paliwa lub używania paliwa niezgodnego z wymaganiami - najczęściej "wyskakuje" przy zamarzającym paliwie w zimę w parze z P1087) tzw. kod specyficzny hondy. (najczęściej w modelach bez podgrzewacza paliwa). (skutki: problemy z odpaleniem, gaśnięcie silnika niebawem po uruchomieniu lub po przebyciu krótkiego odcinka, szarpanie (tzw. "kangur"), słaba reakcja na gaz, gaśnięcie przy naciśnięciu na pedał przyspieszania, trzepotanie silnikiem, rzężenie motoru lub nierówna "twarda" praca, problemy z wejściem na wys. obroty)
P1095 generowany również w przypadku usterki któregoś z elementów Pompy Wysokiego Ciśnienia np. koła pasowego rozrządu pompy wysokiego ciśnienia - skutki: nieregularne przypadkowe spadki obrotów silnika (przy pracy silnika na wolnych obrotach, wygląda to tak, jak by coś odcinało na pół sek dopływ paliwa).
DTC P0193: Wysokie napięcie obwodu czujnika FRP. Czujnik ciśnienia w listwie paliwowej. (wywoływany w przypadku źle dostrojonego "Chipa" zapinanego w gniazdo czujnika FRP).
DTC P1612: Zatrzymanie spowodowane wielkością bramkowego układu matrycowego. (Ujawniany wraz z P1087, P1088, P1095, zamarzające paliwo. Możliwy defekt sterownika ECM. Jeśli kod nie będzie dawał się skasować do wymiany jest Sterownik ECM - komputer samochodu. Nie ma innej procedury na usunięcie przyczyn generowania tego Kodu).
DTC P1401: Usterka EVRV - ujemne odchylenie sterowania zaworu EGR (Układ recyrkulacji spalin - wykryty niewystarczający przepływ), (EVRV ang. Fault Electrical Vacuum Regulating Valve (usterka elektrycznego regulatora zaworu EGR) w praktyce Pierburga nr 2.(możliwe świecenie kontrolki Check Engin - bez utraty mocy).
DTC P1378: Zwarcie w obwodzie sterowania czasem pracy podgrzewacza ON (dot. modeli '04-'05 z fabrycznym podgrzewaczem ON). (skutki/przyczyna: latem żadne, w zimę zamarzające paliwo)
DTC P1377: Przerwa w obwodzie sterowania czasem pracy podgrzewacza ON (dot. modeli '04-'05 z fabrycznym podgrzewaczem ON). (skutki/przyczyna: latem żadne, w zimę zamarzające paliwo)
DTC P1499: Usterka zakresu/działania obwodu czujnika położenia zaworu EGR (dot. modeli '02-'05 ze sterowaniem zaworu EGR elektrycznie, w niektórych modelach '01-'02 EGR sterowany jest wyłącznie podciśnieniem). (skutki: Check Engin bez utraty mocy, często usterka okresowa)
Grupa kodów wygenerowanych w jednym czasie: P1627 P1195 P1235 P1229 generujących się najczęściej w jednym czasie wspólnie razem:
Niedomaganie związane z problemami w obwodzie trzech czujników, brak masy lub zwarcie masy. (skutki: Check Engin, nagłe gaśnięcie silnika, brak możliwości uruchomienia na ciepłym, jak i na zimnym, lub bardzo ciężko uruchamia się na zimnym). (przyczyny opisane w Poście: https://www.civicforum.pl/showthread...95-P1235-P1229)
DTC P1627: Niskie napięcie w obwodzie odniesienia #2 (czujniki: APP, MAP, FRP).
DTC P1195: Wysokie/niskie napięcie zasilania czujnika FRP (ciśnienie w listwie paliwowej Common Rail)
DTC P1235: Wysokie/niskie napięcie zasilania czujnika doładowania turbosprężarki (czujnik doładowania powietrza MAP sensor - Bosch)
DTC P1229: Wysokie/niskie napięcie zasilania obwodu [C] czujnika APP (wychylenie pedału przyspieszania)
Grupa kodów wygenerowanych w jednym czasie: P1625, P1100, P1224 generujących się najczęściej w jednym czasie wspólnie razem:
Niedomaganie związane z problemami w obwodzie trzech czujników, brak masy lub zwarcie masy. (skutki: Check Engin, wchodzenie w tryb awaryjny silnika, wyraźnie twarda praca silnika, brak mocy, kopcenie, wyraźny smród spalin). (przyczyny opisane w Poście: https://www.civicforum.pl/showthread...aryjny-i-kopci )
DTC P1625: Niskie napięcie w obwodzie odniesienia #1 (czujnik położenia zaworu EGR, APP, MAF)
DTC P1100: Wysokie/niskie napięcie zasilania czujnika MAF
DTC P1224: Wysokie/niskie napięcie zasilania obwodu [B] czujnika APP (wychylenie pedału przyspieszania).
DTC P1248: Korelacja - Porównanie czujnika APP. obwodu B-(P1229) i obwodu C-(P1224) więcej tu:https://www.civicforum.pl/showthread...813#post179813
DTC P1599: (czasem w parze z DTC P0562) Niskie napięcie układowe. (generowany w przypadku defektu alternatora, defektu lub mocno rozładowanego akumulatora, przepalonego bezpiecznika zapłonu (7,5 A), defektu przekaźnika głównego zasilania). (Skutki: Świeci się kontrolka ładowania podczas pracy silnika, jazda spowoduje rozładowanie aku. i unieruchomienie auta).
DTC P1550: Błąd korelacji sygnału czujnika położenia pedału hamulca (generowany w przypadku przepalenia bezpiecznika świateł hamowania Stop (10 A), przerwa w przewodzie między czujnikiem położenia pedału hamulca i modułem ECM, między czujnikiem położenia pedału hamulca i akumulatorem). (Skutki: Świeci się kontrolka Check Engine).
DTC P2413: Zacinanie się zaworu EGR (generowany w przypadku usterek związanych z jego pracą mechaniczną ale równie możliwymi niedomaganiami (nieszczelnościami) zaworu EVRV, elastycznymi przewodami podciśnieniowymi lub innymi w obszarze łapania "fałszywego powietrza", często generowany razem z innymi z obszaru EGR: DTC: P1403, P1404, P1499). (skutki: możliwe świecenie kontrolki Check Engine - bez utraty mocy, subiektywne odczucie minimalnego spadku mocy od dołu obrotów)
Wszystkie zagadnienia i przyczyny wyżej wykazanych DTC były poruszane na Forum w dziale Silniki Diesla.
* Generowane były oczywiście inne błędy DTC w obszarach wspólnych dla benzyniaka oraz benzyniaka i diesla (np. dot SRS - https://www.civicforum.pl/showthread.php?t=3332&page=2) te i inne informacje w zasobach działu VII generacji
Comment