Wcześniejsze części cyklu:
#1 - Kasowanie inspekcji serwisowych w domu
#2 - Wykrywanie anomalii w procesie spalania
Dzisiaj zajmiemy się analizą funkcjonalności HDS, która może pomóc w rozszyfrowaniu komunikatów ostrzegawczych systemu monitorowania ciśnienia w oponach.
Najpierw kilka ciekawostek dotyczących wymagań homologacyjnych dla systemów ostrzegania o spadku ciśnienia:
1. Na wczesnym etapie ich rozwoju prawo wymagało aby ostrzegały one użytkownika w momencie gdy ciśnienie w pojedynczym kole spadło o 20% lub więcej w stosunku do wartości w czasie inicjacji systemu;
2. Bieżące wersje systemów muszą ostrzec uzytkownika przed momentem w którym ciśnienie we wszystkich kołach spadnie o 30%;
3. Systemy nie muszą ostrzegać użytkownika w przypadku szybkiego spadku ciśnienia w pojedynczej oponie (np. wybuch/rozerwanie opony). Pewnie ustawodawcy wyszli z prawidłowego założenia, że użytkownik sam się szybko dowie
Ale do rzeczy, zobaczmy co pokaże nam HDS:
1. Podłączamy się do gniazda OBD2, uruchamiamy zapłon.
2. Włączamy HDS i łączymy się z autem, moduł ABS VSA
DWS1.jpg
3. Wybieramy HONDA SYSTEMS -> ABS VSA -> DATA LIST
DWS2.jpg
4. Patrzymy na następujące parametry:
"Low pressure warning 1/2 caused by" - powód aktywacji kontrolki ostrzegawczej
"Mileage of warning 1/2" - przebieg zanotowany podczas aktywacji kontrolki ostrzegawczej
"Mileage of initialization 1/2" - przebieg zanotowany podczas resetu systemu
"FL wheel speed at warning 1/2" - prędkość koła LP podczas wystąpienia błędu
"FR wheel speed at warning 1/2" - prędkość koła PP podczas wystąpienia błędu
"RL wheel speed at warning 1/2" - prędkość koła LT podczas wystąpienia błędu
"RR wheel speed at warning 1/2" - prędkość koła PT podczas wystąpienia błędu
"Outside temperature at warning 1/2" - temperatura w momencie aktywacji kontrolki ostrzegawczej
DWS3.jpg
Powody aktywacji są następujące:
DEL, DWS, DEL/DWS, DEL 1, DEL 2 or DEL 3 = spadek ciśnienia w jednej, dwóch lub trzech oponach
RFM = spadek ciśnienia we wszystkich czterech oponach lub w dwóch na przedniej osi, czasem pojawia się również w wyniku niedokończonej kalibracji
MSI = błąd inicjalizacji systemu
W moim przypadku:
Inicjalizacja 1 nastąpiła przy przebiegu 60389 km, kontrolka pojawiła się za 100 km, prędkość kół była taka sama, powód RFM
Inicjalizacja 2 nastąpiła przy przebiegu 81232 km, kontrolka pojawiła się za 80 km, prędkość kół była taka sama, powód RFM
#1 - Kasowanie inspekcji serwisowych w domu
#2 - Wykrywanie anomalii w procesie spalania
Dzisiaj zajmiemy się analizą funkcjonalności HDS, która może pomóc w rozszyfrowaniu komunikatów ostrzegawczych systemu monitorowania ciśnienia w oponach.
Najpierw kilka ciekawostek dotyczących wymagań homologacyjnych dla systemów ostrzegania o spadku ciśnienia:
1. Na wczesnym etapie ich rozwoju prawo wymagało aby ostrzegały one użytkownika w momencie gdy ciśnienie w pojedynczym kole spadło o 20% lub więcej w stosunku do wartości w czasie inicjacji systemu;
2. Bieżące wersje systemów muszą ostrzec uzytkownika przed momentem w którym ciśnienie we wszystkich kołach spadnie o 30%;
3. Systemy nie muszą ostrzegać użytkownika w przypadku szybkiego spadku ciśnienia w pojedynczej oponie (np. wybuch/rozerwanie opony). Pewnie ustawodawcy wyszli z prawidłowego założenia, że użytkownik sam się szybko dowie

Ale do rzeczy, zobaczmy co pokaże nam HDS:
1. Podłączamy się do gniazda OBD2, uruchamiamy zapłon.
2. Włączamy HDS i łączymy się z autem, moduł ABS VSA
DWS1.jpg
3. Wybieramy HONDA SYSTEMS -> ABS VSA -> DATA LIST
DWS2.jpg
4. Patrzymy na następujące parametry:
"Low pressure warning 1/2 caused by" - powód aktywacji kontrolki ostrzegawczej
"Mileage of warning 1/2" - przebieg zanotowany podczas aktywacji kontrolki ostrzegawczej
"Mileage of initialization 1/2" - przebieg zanotowany podczas resetu systemu
"FL wheel speed at warning 1/2" - prędkość koła LP podczas wystąpienia błędu
"FR wheel speed at warning 1/2" - prędkość koła PP podczas wystąpienia błędu
"RL wheel speed at warning 1/2" - prędkość koła LT podczas wystąpienia błędu
"RR wheel speed at warning 1/2" - prędkość koła PT podczas wystąpienia błędu
"Outside temperature at warning 1/2" - temperatura w momencie aktywacji kontrolki ostrzegawczej
DWS3.jpg
Powody aktywacji są następujące:
DEL, DWS, DEL/DWS, DEL 1, DEL 2 or DEL 3 = spadek ciśnienia w jednej, dwóch lub trzech oponach
RFM = spadek ciśnienia we wszystkich czterech oponach lub w dwóch na przedniej osi, czasem pojawia się również w wyniku niedokończonej kalibracji
MSI = błąd inicjalizacji systemu
W moim przypadku:
Inicjalizacja 1 nastąpiła przy przebiegu 60389 km, kontrolka pojawiła się za 100 km, prędkość kół była taka sama, powód RFM
Inicjalizacja 2 nastąpiła przy przebiegu 81232 km, kontrolka pojawiła się za 80 km, prędkość kół była taka sama, powód RFM